Gå til innhold

Hege Storhaug


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner flere som har «rømt». Det var aldri hinduer, eller sikher som var årsaken. 

Om du tror det spiller en rolle for noen av dem, hva vitenskapen sier om deres handlinger tar du nok feil. Jeg aner ikke, men stiller meg tvilende til at de har blitt spurt. 

De som har opplevd at sitt nabolaget blir utrygt av ufyselig adferd, til og kriminell adferd, slik at de ikke lenger ønsker å bo der, de ver hvorfor de flyttet. 

Min kjennskap knytter seg først og fremst til England, men også Frankriket. Jeg har også hørt hjerteskjærende historier berettet på internett fra andre land, inkludert vårt naboland. 

Jeg hører deg aldri nevne sympati for disse, jeg hører deg aldri nevne hvordan vi som samfunn kan hjelpe disse, heller aldri nevner du hva som skal til for at dette slutter. 

For meg føles det bare helt feil, så feil som det bare kan bli, det må ta slutt, samme hva vitenskapen måtte si om at problemets eksistens.

Om ditt nabolag går fra at barn kan leke i gaten, mens ytterdøren stå åpen, til at folk setter opp tre bolter på døra for å føle seg trygg innendørs i sitt eget hjem? Må du vel ikke tro, at det er noe de gjør på gøy. Du trenger da vel ikke statistikker, eller vitenskaplige rapporter for å se at her har det vært en uheldig utvikling. At det er pga dette folk flytter er vel ikke vanskelig å begripe.

Ta megler bransjen, de har fingeren på pulsen, de leser sine områder, og trender og utvikling, uten at det er vitenskap. De kjenner sine marked, og de har en reell forståelse av omverden. 

Hva skal vi som samfunn gjøre med problemet? Forske er vel og bra det, men ikke særlig hurtig. 

Veldig godt skrevet. Man flytter når man ikke trives lenger der hvor man bor eller når det blir for utrygt. Folk vil ha trygghet. Når nabolaget berikes med kriminalitet og trakasserende oppførsel, så slutter det å være trivelig og trygt. 

Det blir en dominoeffekt - de som flytter først har lavest terskel, men så bidrar de til at ubalansen blir enda større og så neste gruppe, de med litt høyere terskel flytter, som på sin side gjør ubalansen enda større og så neste gruppe, de med enda høyere terskel flytter, osv. Ghettoisering av områder skjer slik - nordmenn selger og flytter ut av området, innvandrere kjøper og flytter inn i området. Alt dette er veldig godt beskrevet i diverse studier gjennom tiden, så det er egentlig ingenting som er uklart og ukjent i ''white flight''. 

For å henvise til funnene i noen av studiene - de hvite som flytter fra et område hvor ikke-hvite flytter inn oppgir bl.a. følgende grunner: økt kriminalitet, lavere trygghet, økt konfliktnivå med naboene, skolene er blitt dårligere, dårligere nabofellesskap, opplevd trakassering fra de ikke-hvite, økt forsøpling og ramponering av området, mindre vedlikehold, rask rasering av boligprisene hvor boligeier går med tap ved senere salg.

Det var flere, men det er de jeg husker nå i farta. Når det er sagt, er det ikke bare de hvite som flytter. Også ressurssterke innvandrere (ikke-hvite) flytter av de overnevnte grunner, men det har ikke blitt forsket separat på denne gruppen så lenge de plasseres i ''white flight'' fordi de oppgir samme grunner som de hvite gjør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...