Gå til innhold

Kjøpere som insisterer på å bruke postoppkrav.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Selger titt og ofte ting på Finn.no, og opplever ofte kjøpere som absolutt vil bruke postoppkrav, "for å være sikker". Min mening er nå at postoppkrav bare gir falsk trygghet. 

Men det som verre er, er at det tar så lang tid før man får pengene! Hadde bare kjøpere flest plukket opp pakken på dagen, så hadde det vært OK, men opplever at kjøpere lar den ligge på postkontoret i en ukes tid, før de henter den. Da har den allerede vært i frakt 3-4 dager, og totalt går det nesten to uker fra pakke er sendt, til man får ut pengene. I mellomtiden blir man kontaktet av kjøpere som er villige til å betale på dagen. 

Er det urimelig å nekte postoppkrav som betalings metode? Jeg føler at det er en foreldet metode i dagens samfunn, men det virker som at mange kjøpere blir skeptiske når du vil ha pengene overført. 

Altså, blir du først svindlet, så så er jo postoppkrav uansett den dyreste metoden, da en selger eller svindler uansett blir å plusse på gebyr. 

Anonymkode: 36697...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så skriv i annonsen at du ikke sender i postoppkrav, verre er det ikke. 

Jeg har stått med hjertet i halsen flere ganger når jeg har hentet postoppkrav. Selger kan jo sende en eske småstein for alt jeg vet. Så å tro at det er en sikkerhet er naivt.

Anonymkode: c4677...ab5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sikreste måten du kan handle på nett, er å enten bruke kredittkort eller en tredjepart. 

Med kredittkort, så er det ikke verre enn at du melder inn handelen som svindel, og kredittkortselskapet refunderer deg pengene etter et par mnd., så langt du har tilstrekkelig bevis på at du har blitt svindlet. 

Anonymkode: 36697...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Jeg kan tilby postoppkrav hvis jeg selger veldig dyre ting (minst 3000kr), men det forutsetter at kjøper forhåndsbetaler frakt og postoppkravsgebyr til meg. Og hvis jeg ikke er avhengig av å få pengene raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver bare i annonsen " Kjøper betaler frakt ved sending, og betaling skjer før utsendelse."

Anonymkode: f99b1...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Den sikreste måten du kan handle på nett, er å enten bruke kredittkort eller en tredjepart. 

Med kredittkort, så er det ikke verre enn at du melder inn handelen som svindel, og kredittkortselskapet refunderer deg pengene etter et par mnd., så langt du har tilstrekkelig bevis på at du har blitt svindlet. 

Anonymkode: 36697...166

TS skal selge ting.

Anonymkode: b9d7d...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender postoppkrav dersom kjøper forhåndsbetaler frakt pluss postoppkravsgebyr. Ellers blir det dyrt for selger dersom pakken ikke hentes. 

Anonymkode: 6833c...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Selger titt og ofte ting på Finn.no, og opplever ofte kjøpere som absolutt vil bruke postoppkrav, "for å være sikker". Min mening er nå at postoppkrav bare gir falsk trygghet. 

Men det som verre er, er at det tar så lang tid før man får pengene! Hadde bare kjøpere flest plukket opp pakken på dagen, så hadde det vært OK, men opplever at kjøpere lar den ligge på postkontoret i en ukes tid, før de henter den. Da har den allerede vært i frakt 3-4 dager, og totalt går det nesten to uker fra pakke er sendt, til man får ut pengene. I mellomtiden blir man kontaktet av kjøpere som er villige til å betale på dagen. 

Er det urimelig å nekte postoppkrav som betalings metode? Jeg føler at det er en foreldet metode i dagens samfunn, men det virker som at mange kjøpere blir skeptiske når du vil ha pengene overført. 

Altså, blir du først svindlet, så så er jo postoppkrav uansett den dyreste metoden, da en selger eller svindler uansett blir å plusse på gebyr. 

Anonymkode: 36697...166

Når jeg har kjøpt noe fra finn så forventer kjøpere alltid å få betaling på forhånd. Jeg betaler alltid på forhånd pluss at jeg tilbyr å betale for hva det koster å sende og frakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Så skriv i annonsen at du ikke sender i postoppkrav, verre er det ikke. 

Som om det hjelper!

Jeg selger mye på Finn, og ganske ofte får jeg helt hjernedøde spørsmål om ting som allerede står i annonsen godt forklart, eller foolk som spør om jeg har bilder selv om det er mange bilder med annonsen. Folk er så rare.

Jeg sender kun med postoppkrav dersom kjøperen på forhånd betaler inn frakt + oppkravsgebyr. Dermed er jeg sikret og har ikke tapt noe dersom kjøper skulle bestemme seg for å ikke hente pakken (snakker av erfaring...)

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...