Gå til innhold

Manglende fotgjengerfelt og mørk vei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver dag når jeg går til og fra universitetet så er det mørkt ute. Fra studentbyen jeg bor i og til universitetet så er det flere veier man må krysse og manglende gatelys. Det er utrolig mørkt og skummelt å krysse veien siden man føler at bilene ikke ser en. Selvfølgelig bruker jeg både refleksbånd og vanlig refleks og prøver å gjøre meg så synlig som mulig, men sjåførene viser generelt sett ikke hensyn og gasser på når man skal gå over veien. 

Jeg er klar over at gatelys kan være litt vanskelig å få til siden området blir for øyeblikket utbygd og først blir ferdig om 7 år. Likevel hadde det vært veldig greit med et fotgjengerfelt slik at biler vet at man skal stoppe for fotgjengere samt at man gjerne blir litt mer oppmerksom når det er mørkt ute. Skal jeg kontakte vegvesenet og løfte saken for dem eller er det kommunen? Tror dere at det blir malt opp et fotgjengerfelt? :)

 

Anonymkode: 12bba...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å begynne å bruke refleksvest. I tillegg bør du være oppmerksom på dine omgivelser. Ikke kryss gaten før du får "øyenkontakt" med bilen. Reflektsvest eller refleksjakke hjelper veldig. Hvis det ikke holder anbefaler jeg hodelykt, og led-armbånd. Reflesker rundt ankler er også til god hjelp.

Sjåfører skal stoppe for fotgjengere i kryss, uavhengig av om det er opprmerkede gangfelt. Hvis de ikke gjør dette bør tiltak iverksettes. I min region reagerer vegvesenet fort når noen skriver leserinnlegg i lokalavisen. Hvis du ikke ønsker det kan du sende dem en epost eller et brev, eller ta en telerfonsamtale. Dersom det ikke fører fram anbefaler jeg oppmøte til kommunestyret og eposter til relevante etater.-

Hvis du bare vil si ifra, si ifra til begge. Jurisdiskjonen kommer an på om det er kommunal eller offentlig vei. Et innlegg i lokalavisen fungerer uansett. Ta kontakt, luft dine bekymringer. Det verste som kan skje er at de sier de er feil instans eller at de ikke har råd til å fiske det nå. Uansett har du bidratt.

Det verste du kan gjøre er ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...