Gå til innhold

Tror det ene dekket mitt er ødelagt ... hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror kanskje det er noe galt med det ene dekket mitt. Det ser ut til å slippe ut luft raskere enn de andre, jeg synes jeg må fylle luft på det mye hyppigere enn på de andre tre dekkene. Hva kan være grunnen til dette? Og er det noe jeg kan gjøre for å fikse det? Kan jeg fikse selv, må jeg på verksted, må jeg eventuelt kjøpe helt nye dekk?

Sendte en mail til verksted for nesten en uke siden (og prøvde å ringe), men har ikke fått noe svar, så jeg spør like godt her.

Anonymkode: 45aac...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har nok et hull eller en skru/spiker i dekket ditt. Dette må lappes eller hjulet må skiftes om det er andre og større skader. 

Er det en spiker så koster det noen hundredelapper å få det lappet. Har du nyere bil og veihjelp så gjør de dette uten kostnader. Fort gjort var det og. 

Anonymkode: a18ed...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok et hull eller en skru/spiker i dekket ditt. Dette må lappes eller hjulet må skiftes om det er andre og større skader. 

Er det en spiker så koster det noen hundredelapper å få det lappet. Har du nyere bil og veihjelp så gjør de dette uten kostnader. Fort gjort var det og. 

Anonymkode: a18ed...50b

Uten kostnader? Er dette noe som dekkes av veihjelp? Jeg må presisere at dekket ikke er flatt. Jeg kjører rundt på det, luften går bare fort ut og må fylles ofte. Er det fremdeles noe veihjelp ville dekke?

Anonymkode: 45aac...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten kostnader? Er dette noe som dekkes av veihjelp? Jeg må presisere at dekket ikke er flatt. Jeg kjører rundt på det, luften går bare fort ut og må fylles ofte. Er det fremdeles noe veihjelp ville dekke?

Anonymkode: 45aac...523

Stikk innom et dekkverksted så de kan undersøke saken. Det kan ikke løses hverken her eller via epost til noe verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tdm900 skrev:

Stikk innom et dekkverksted så de kan undersøke saken. Det kan ikke løses hverken her eller via epost til noe verksted.

Jeg har veldig lite peiling på bil, og håpet bare noen kunne hjelpe meg med å forstå hva som egentlig er galt. Du sier dekkverksted, er det en grunn til at jeg ikke skal dra til mitt vanlige merkeverksted (som du tilsynelatende mener det var galt å sende mail til)?

Anonymkode: 45aac...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig lite peiling på bil, og håpet bare noen kunne hjelpe meg med å forstå hva som egentlig er galt. Du sier dekkverksted, er det en grunn til at jeg ikke skal dra til mitt vanlige merkeverksted (som du tilsynelatende mener det var galt å sende mail til)?

Anonymkode: 45aac...523

Du har jo ikke fått noe svar fra merkeverksted. Fordi, det er ikke mulig å stillen diagnose via epost. 

Når jeg sa dekkverksted, hvorfor henger du deg opp i det? Kan jo dra på hvilket verksted du vil, men dette er neppe noen garantisak(om ikke dekkprodusenten har en ordning), da spiller det ingen rolle hvor du drar. Kommer nok kjappest inn på et dekkerksted. 

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, tdm900 skrev:

Du har jo ikke fått noe svar fra merkeverksted. Fordi, det er ikke mulig å stillen diagnose via epost. 

Når jeg sa dekkverksted, hvorfor henger du deg opp i det? Kan jo dra på hvilket verksted du vil, men dette er neppe noen garantisak(om ikke dekkprodusenten har en ordning), da spiller det ingen rolle hvor du drar. Kommer nok kjappest inn på et dekkerksted. 

Fordi, som jeg skrev over, jeg har ikke peiling på bil. For noen uker siden satt jeg og lurte på om det var forskjell på "dekk" og "hjul". Jeg skjønner at jeg må fremstå som en idiot for deg, men jeg er ny på dette feltet, hadde aldri sett for meg å eie bil, og er derfor i en litt strevsom læringsfase. 

Er det noen verksted/dekkverksted som er anerkjent gode. Gjerne i Østensjø-/Alna-området i Oslo. Jeg vet det er noen som driver med dekk i Smalvollveien, men vet også at ett av de stedene nettopp ble stengt for å være tvers igjennom kriminelt, og vil nødig ende opp med å støtte slikt arbeid.

Anonymkode: 45aac...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at ventilen i dekket begynner å bli ødelagt. Den skiftes på verksted fort og greit. :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten kostnader? Er dette noe som dekkes av veihjelp? Jeg må presisere at dekket ikke er flatt. Jeg kjører rundt på det, luften går bare fort ut og må fylles ofte. Er det fremdeles noe veihjelp ville dekke?

Anonymkode: 45aac...523

Jeg fikk det gratis på veihjelp. Noen hadde plantet en skrue i dekket mitt. Jeg pirket i den og luften seg ut. Ringte assistanse nummeret på klistrelappen fra forhandler, og de ordnet alt det praktiske. Naf kom, tok dekket av, lappet og satte det på igjen. Bilen var da under tre år gammel. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi, som jeg skrev over, jeg har ikke peiling på bil. For noen uker siden satt jeg og lurte på om det var forskjell på "dekk" og "hjul". Jeg skjønner at jeg må fremstå som en idiot for deg, men jeg er ny på dette feltet, hadde aldri sett for meg å eie bil, og er derfor i en litt strevsom læringsfase. 

Er det noen verksted/dekkverksted som er anerkjent gode. Gjerne i Østensjø-/Alna-området i Oslo. Jeg vet det er noen som driver med dekk i Smalvollveien, men vet også at ett av de stedene nettopp ble stengt for å være tvers igjennom kriminelt, og vil nødig ende opp med å støtte slikt arbeid.

Anonymkode: 45aac...523

Du er ikke alene om dette. Dekk vel bare gummien, og hjul er alt du tar av når du bytter fra vinter til sommerhjul? 

Det enkleste er at du bruker det verkstedet de kjenner deg på. Eller om du har veihjelp ringer og får rådgivning der. Epost er bilmekanikere ol. Lite glade i. 

11 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Det kan også være at ventilen i dekket begynner å bli ødelagt. Den skiftes på verksted fort og greit. :) 
 

Takk, Hoppetuss, jeg hadde tenkt å skrive om ventiler og. Fordi ventilen på ene dekket på første bilen min var skadet da bil og hjul var nye. Det fikser de og enkelt og greit, når du treffer på de greie folkene. 

Anonymkode: a18ed...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

Det kan også være at ventilen i dekket begynner å bli ødelagt. Den skiftes på verksted fort og greit. :) 
 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det gratis på veihjelp. Noen hadde plantet en skrue i dekket mitt. Jeg pirket i den og luften seg ut. Ringte assistanse nummeret på klistrelappen fra forhandler, og de ordnet alt det praktiske. Naf kom, tok dekket av, lappet og satte det på igjen. Bilen var da under tre år gammel. 

Du er ikke alene om dette. Dekk vel bare gummien, og hjul er alt du tar av når du bytter fra vinter til sommerhjul? 

Det enkleste er at du bruker det verkstedet de kjenner deg på. Eller om du har veihjelp ringer og får rådgivning der. Epost er bilmekanikere ol. Lite glade i. 

Takk, Hoppetuss, jeg hadde tenkt å skrive om ventiler og. Fordi ventilen på ene dekket på første bilen min var skadet da bil og hjul var nye. Det fikser de og enkelt og greit, når du treffer på de greie folkene. 

Anonymkode: a18ed...50b

TS her.

Tusen takk på svar. At det kunne være ventilen har jeg ikke tenkt på. Jeg skal se litt på dekket i morgen. Hvis jeg finner en skrue e.l. i, og tar den ut, gir det jo mening at veihjelp er tingen, for da blir vel dekket flatt og bilen ikke kjørbar. Hvis jeg ikke finner noe i dekket får jeg prøve å ta en ny telefon til verkstedet :)

 

Anonymkode: 45aac...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at du har bulk i felgen - dette kan også føre til at luft siver ut. Et verksted som driver med dekk vil kunne finne ut av dette for deg, uansett årsak. Det vil nok koste litt, men det trenger ikke å være mer enn noen hundrelapper. Lykke til!

Anonymkode: 090ce...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.s. Dersom du har skure i hjulet, er det bedre at du lar den stå og og kjører bilen til versted slik at de kan ta ut skruen og plugge dekket (dette dersom skruen er under dekket, og ikke på siden, vel og merke).

Anonymkode: 090ce...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også være at du har bulk i felgen - dette kan også føre til at luft siver ut. Et verksted som driver med dekk vil kunne finne ut av dette for deg, uansett årsak. Det vil nok koste litt, men det trenger ikke å være mer enn noen hundrelapper. Lykke til!

Anonymkode: 090ce...b1b

Du sier "et verksted som driver med dekk". Kan jeg gå ut fra at merkeverkstedet mitt kan ta det?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

P.s. Dersom du har skure i hjulet, er det bedre at du lar den stå og og kjører bilen til versted slik at de kan ta ut skruen og plugge dekket (dette dersom skruen er under dekket, og ikke på siden, vel og merke).

Anonymkode: 090ce...b1b

Ja, det vil vel være mindre fare for skade på den måten ... Ble bare fristet av tanken på at veihjelp kunne hjelpe meg gratis :P 

Anonymkode: 45aac...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi, som jeg skrev over, jeg har ikke peiling på bil. For noen uker siden satt jeg og lurte på om det var forskjell på "dekk" og "hjul". Jeg skjønner at jeg må fremstå som en idiot for deg, men jeg er ny på dette feltet, hadde aldri sett for meg å eie bil, og er derfor i en litt strevsom læringsfase. 

Er det noen verksted/dekkverksted som er anerkjent gode. Gjerne i Østensjø-/Alna-området i Oslo. Jeg vet det er noen som driver med dekk i Smalvollveien, men vet også at ett av de stedene nettopp ble stengt for å være tvers igjennom kriminelt, og vil nødig ende opp med å støtte slikt arbeid.

Anonymkode: 45aac...523

Bodde like ved Smalvollveien for leeenge siden, så aner ikke hva som befinner seg der nå. 

Får gjøre det helt klart: Når du er så opphengt i å bruke merkeverksted, ikke regn med at de tar den inn med en gang! Det kan gå kjappere hos en dekkforhandler. Er det noe som sitter i dekket som nevnt over, la det sitte der! Er drt ventilen som lekker, får du ikke gjort noe med heller. Må skiftes, men lite sannsynlig at det er den. 

Om det ikke er bulk i felgen, kan det lekke GJENNOM felgen, pga dårlig støp fra produsenten.

Se etter hva som finnes av Dekkmann/Vianor, samt at du har Johs.Bjerke på Bryn.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Du sier "et verksted som driver med dekk". Kan jeg gå ut fra at merkeverkstedet mitt kan ta det?

Ja, det vil vel være mindre fare for skade på den måten ... Ble bare fristet av tanken på at veihjelp kunne hjelpe meg gratis :P 

Anonymkode: 45aac...523

Det er noen verksted som spesialiserer seg på dekk (Dekk1, Vianor etc.), og noen verksteder som er både "vanlig" verksted, men som også håndterer dekk. Jeg tipper de fleste verksted gjør det siste. Har også inntrykk av at vanlige verksted kan være noe billigere, særlig på denne tiden av året, enn dekkspesialister. Ta gjerne en liten ringerunde for å få forskjellige priser, spør hva de tar dersom det er felgen som har bulk eller dersom de må plugge dekket.

Jeg betalte kun 400 kr for at et verksted tok ut en spiker fra dekket mitt og plugget det. Ikke så ille, det.

Anonymkode: 090ce...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Tusen takk på svar. At det kunne være ventilen har jeg ikke tenkt på. Jeg skal se litt på dekket i morgen. Hvis jeg finner en skrue e.l. i, og tar den ut, gir det jo mening at veihjelp er tingen, for da blir vel dekket flatt og bilen ikke kjørbar. Hvis jeg ikke finner noe i dekket får jeg prøve å ta en ny telefon til verkstedet :)

 

Anonymkode: 45aac...523

Finner du en skrue, så tar du den ikke ut. La den stå og gi beskjed om hva du har funnet. Fjerner du skruen vil de måtte lete etter hvor hullet er og det blir både dyrere og mer komplisert. 

,erkeverksted eller ikke er da fritt valg, vel? Biler på under 5 år, går man til merkeverkstedet med uten å mukke. Noe annet kan medføre at en mister garantirettigheter, noe som kan bli veldig dyrt, på sikt. Finner noen av oss det trygt å bruke merkeverkstedet etter at garantitiden er ute, så står vil vel fritt til å velge da og? 

Anonymkode: a18ed...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner du en skrue, så tar du den ikke ut. La den stå og gi beskjed om hva du har funnet. Fjerner du skruen vil de måtte lete etter hvor hullet er og det blir både dyrere og mer komplisert. 

,erkeverksted eller ikke er da fritt valg, vel? Biler på under 5 år, går man til merkeverkstedet med uten å mukke. Noe annet kan medføre at en mister garantirettigheter, noe som kan bli veldig dyrt, på sikt. Finner noen av oss det trygt å bruke merkeverkstedet etter at garantitiden er ute, så står vil vel fritt til å velge da og? 

Anonymkode: a18ed...50b

Får du en dekkreparasjon gratis på et merkeverksted, i garantitida? Neppe!

Anonymkode: 1b62c...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar, dere. @tdm900, jeg er "opphengt" fordi bilen er relativt ny, og jeg har lært at den alltid bør tas til merkeverksted i begynnelsen pga. noe som har med garantier å gjøre, uten at jeg er kjent med detaljene. Jeg var ikke sikker på om dette med garantier og sånn også gjaldt ting som hadde med dekk å gjøre, men det AB a18ed...50b sa ga meg inntrykk av det, så da er det kanskje tryggest å ta den til merkeverksted i og med at bilen min er fra 2013. Hvis dere imidlertid mener dekkverksted er et bedre valg for dekkrelaterte ting, er jeg tilbøyelig til å ta det rådet og.

Anonymkode: 45aac...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelle skruer eller spikre lar du sitte i, sørg for at det er nok luft i dekket når du kjører til nærmeste dekkfirma, slik at dekket ikke blir ødelagt, de vil mest sannsynlig fikse dekket asap, mens du venter med en kaffekopp, edit: dette er noe du mest sannsynlig ikke vil få på garantien, et dekkfirma fixer dette raskere, billigere og minst like bra som et et merkeverksted uten at det vil påvirke evt garantier på bilen

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart.

For det første: I norge er det fritt verkstedsvalg. Du kan bruke hvilket som helst godkjent verksted uten at det går utover garantien. Det eneste du må bruke merkeverksted er garantiarbeid. Bare husk å få dokumentasjon på arbeidet som er utført.

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

Jeg har opplevd en del punkteringer. Det værste du kan gjøre er å gå helt tom for luft.Kjører du med tomt dekk går dekket til helvette. Selv om bilen står i ro kan veggene på dekket bli ødelagt hvis de går tom for luft. 

Å vente i over en uke på å reparere et lekk dekk er en elendig økonomisk avgjørelse. Få byttet dekk umiddelbart. Da kan du la det ødelagte dekket ligge til du klarer å velge et dekkverksted. For all del ikke kjør med det, hvis det er svekket kan det eksplodere og da får du store skader på bilen. Når du med viten og vilje har kjørt med det vil selvfølgelig ikke forsikringen dekke dette (grovt uaktsomt).

Jeg tror jeg betalte 250-300 hos mitt faste dekkverksted for å få lappet et hull. Sammenlign det med 2000 for et nytt dekk... 

Veihjelp hjelper med det meste. Naf veihjelp hjalp min bestemor bytte et lekk dekk. Bare spill dum og hjelpesløs. Det trenger ikke være krise. De er hyggelige folk.

Hvis du skal kjøpe nytt dekk ville jeg vurdert dekk solgt av noen med garanti mot punktering og andre skader. Virker interessant (men må selvsagt sees opp i mot pris).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...