Mr. Kilmister Skrevet 6. november 2017 #41 Skrevet 6. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Litt i tvil om dette spm passer inn under Familie-forumet, men det handler jo litt om livet som småbarnsfamilie. Vi har nemlig barn på 2, og 8 år og leier ut en hybel til et ungt par. Nå har de klaget på at vi bråker for mye og ber om at vi forsøker å begrense ungene. Vi skulle selvfølgelig gjerne sett at ungene er stille, men de er små og ganske normale unger, tror jeg, med alt det innebærer av gråt, krangling og løping. Jeg har forståelse for at dette er plagsomt, for jeg tror de hører det ganske bra der nede, men synes det blir vanskelig dersom vi skal gå på tå hev og be dem være stille. Vi er borte på jobb/bhg/skole på dagtid, stortsett borte i helgene og fester aldri. De to minste starter dagen tidlig, kanskje så tidlig som 5 noen ganger, men de ligger ganske rolige i senga fram til kl.6 stortsett. Hva ville dere svart? Jeg tror leieboerne har studier som stortsett starter litt utpå dagen, og begge har deltidsjobber, så antar at de liker være litt oppe på kveldene og sove litt utpå dagen, altså motsatt av oss. Anonymkode: fb887...dea Dere kan jo oppdra ungene til å ikke løpe. Det er ikke så veldig vanskelig å få til. Er gørr å bo under slike som dere. 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #42 Skrevet 6. november 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ønsket å tenke på det. Må sies at vi har vært ganske fleksible ved å tillate halv leie i ferier, utsatt leie et par mnd etc, så de har nok noen fordeler her også (i tillegg til at vi ser gjennom fingrene med litt festing innimellom til tross for at vi skal tidlig opp også i helgene). Anonymkode: fb887...dea Syns de oppfører seg som om de eier plassen jeg altså! Kanskje dere har vært for snille Anonymkode: 480a4...37f 8
Apple- Skrevet 6. november 2017 #43 Skrevet 6. november 2017 Nå syns jeg du fikk mange strenge svar... Vi leier også ut og har små barn (som begynner å bli litt større, minste er 6). Vi sier ifra til aktuelle leietakere FØR vi skriver kontrakt om at vi har små barn som hopper og løper inne, og dessuten hoier, skriker og løper rundt husveggene. Da føler vi at vi har gitt klar beskjed om at her er det ikke stille. Vi har stort sett hatt unge mennesker boende, og har godtatt en og annen fest uten problemer. Jeg tenker at du foreløpig har løst problemet for denne gang, i og med at du har kastet ballen over til dem. Så sørger du for å si ifra veldig klart og tydelig til neste leietaker at det bor barn her og de lager mye lyd. Så kan du heller avertere den noe lavere husleien som 'bråkerabatt' 2
Kattugla Skrevet 6. november 2017 #44 Skrevet 6. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns de oppfører seg som om de eier plassen jeg altså! Kanskje dere har vært for snille Anonymkode: 480a4...37f Enig i dette, ts og mannen har vært innmari snille mot de! Tipper de hadde en baktanke om å kunne skvise leien enda litt mer ned ved å klage over bråk. 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #45 Skrevet 6. november 2017 21 minutes ago, Kattugla said: Enig i dette, ts og mannen har vært innmari snille mot de! Tipper de hadde en baktanke om å kunne skvise leien enda litt mer ned ved å klage over bråk. Det tviler jeg på. De har bare nådd en grense tipper jeg, etter å ha irritert seg lenge. Jeg ville snakket med dem, og prøvd å lære barna forskjell på inne- og utelek. Vet om foreldre som ikke setter slike grenser, og å være på par timers besøk er nesten uutholdelig. Ja, har barn selv, og har lært dem å ta hensyn. Anonymkode: 599fa...b4d 9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #46 Skrevet 6. november 2017 En ting er at leietakerne må regne med noe støy når de bor under en barnafamilie, men som utleier må dere også lære dere å ta hensyn til leieboerne. Hyl og skrik inne, hoppig, og løping over gulvet til alle døgnets tider er ikke greit. Det bråker nok mer enn du tror. Anonymkode: ba094...878 6
Kattugla Skrevet 6. november 2017 #47 Skrevet 6. november 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tviler jeg på. De har bare nådd en grense tipper jeg, etter å ha irritert seg lenge. Jeg ville snakket med dem, og prøvd å lære barna forskjell på inne- og utelek. Vet om foreldre som ikke setter slike grenser, og å være på par timers besøk er nesten uutholdelig. Ja, har barn selv, og har lært dem å ta hensyn. Anonymkode: 599fa...b4d Da kan de bare begynne å lete etter noe nytt for nå har de fått tilbud om å slippe oppsigelsestiden, på toppen av lav husleie og nedsatt husleie i ferien. Jeg synes ts virker veldig grei utleier. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #48 Skrevet 6. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Enten man er utleier eller bor i andre former for "boligfelleskap" så er det å ta hensyn til hverandre viktig. Normale stilleregler er nedfelt i offentlig lov (i farten husker jeg ikke hva loven heter), uansett, det skal være stolle mellom klokken 23.00 og 07.00. Så begynner ungeflokken din med bråk og spetakkel, løping, kranling, skriking, drar på møbler, tømmer lekekassen på parketten eller andre høylydte aktiviteter før klokken 07.00 så er leieboerne i sin fulle rett til å klage. De kan faktisk også si opp leieavtalen fordi de lever i for mye støy. Er du glad i leieboerne dine, så vis hensyn. Toåringen er gjerne ikke så lett å lære å være stille men de to andre har bare godt av å lære seg å ta hensyn til andre mennesker. Ellers er vel dette mer en jusstråd enn en barn og familetråd? Anonymkode: 69067...65a altså, den regelen har ikke mine barn fått med seg Det er jo komplett umulig å få et barn som vil stå opp kl 6 til å vente rolig i sengen sin til det er lov til å stå opp kl 7. Da hadde min unge vrælt i en time i sengen. Leier man av en barnefamilie så må man regne med at det blir normalt barnebråk. Anonymkode: a2426...e47 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #49 Skrevet 6. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får ungene løpe inne? Det er noe man gjør ute! Leking som innebærer "herjing", ballspill, løping og hopping gjør man kun ute. Ved å lære ungene normale inneregler så vil en god del av problemet bli borte vil jeg tro. (Som huseiere er det jo lett for dere å sørge for ekstra lyddemping også) Anonymkode: fa886...1f7 fordi en 2 åring hører på hva du sier og pent setter seg ned å pusler? Anonymkode: a2426...e47 4
Minlillelykke Skrevet 6. november 2017 #50 Skrevet 6. november 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: altså, den regelen har ikke mine barn fått med seg Det er jo komplett umulig å få et barn som vil stå opp kl 6 til å vente rolig i sengen sin til det er lov til å stå opp kl 7. Da hadde min unge vrælt i en time i sengen. Leier man av en barnefamilie så må man regne med at det blir normalt barnebråk. Anonymkode: a2426...e47 Vår kan forhandles til å ligge i ro til 7, i vår seng sammen med meg. Da koser han seg, men i sin egen seng er det nyttesløst. Vi har aldri stått opp før klokken 7, kan være han han har det som vane. Men våkner som regel rundt 06:30
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #51 Skrevet 6. november 2017 Vår utleiesituasjon er lik: vi har flere barn og to av dem er 1 og 2 år. Det er ekstremlyd hos oss fra morgengry til sent, dersom de f.eks.er syke elle ikke vil sove. Under oss leier et ungt par. De er også oppe sent og sover gjerne lenge. Soverommet er rett under deler av stua. Men (!) vi opplyste om dette i forkant av utleiet. Vi reduserer ikke i pris, men tillater små husdyr og musikk ol.etter kl 23 (våre soverom ligger i andre enden av huset og dermed langt fra vår stue som er over deres stue. Vi hører altså ingenting musikk når vi skal sove. Vinn/vinn). Vi er generøse og klager på svært lite. Vi har lagt et tjukt teppe på deler av gulvet som er foran tv. Her legger vi puter og leker og lager et lekeområde på tidlige morgener, slik at de ikke hamrer over soverommet. Vi har nå et kjempegodt forhold til våre, det er også kos å høre latter fra et nyforelsket par, blusset jo nesten opp mellom oss i denne travle småbarnsfasen hvor alt bare er bleier, gulp,lek og lyd. Lykke til😄lei ut til noen med barn eller tillat en bjeffende liten hund neste gang. Dere må nesten tåle de lydene opp, for å kunne slippe unna klager på deres lyd. Må gjelde begge veier:) Anonymkode: 7923d...69d 3
Påkrevd Skrevet 6. november 2017 #52 Skrevet 6. november 2017 5 timer siden, Mr. Kilmister skrev: Dere kan jo oppdra ungene til å ikke løpe. Det er ikke så veldig vanskelig å få til. Er gørr å bo under slike som dere. Det har ikke ramla deg inn at barn også er forskjellige? Hvis den teorien din holder vann, så må det jo gå an å bare fortelle voksne at de ikke skal bli narkomane, uforsiktige med penger eller utro. Det kan da ikke være så vanskelig å få til for deg som kan dette. 3
Vera Vinge Skrevet 6. november 2017 #53 Skrevet 6. november 2017 De må åpenbart regne med litt støy fra dere. Men, jeg syns det er en uting å la barn løpe inne, fordi det blir utrolig bråkete for alle, men også fordi vi har noen dyrekjøpte erfaringer med tannskader (utrolig hvor fort de løper på en stol eller et hjørne inne). Så det syns jeg alle bør jobbe med. Og begynner de kl seks er det ganske tidlig bråk for andre. Syns det bør være ganske stille til kl 7. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #54 Skrevet 6. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En ting er at leietakerne må regne med noe støy når de bor under en barnafamilie, men som utleier må dere også lære dere å ta hensyn til leieboerne. Hyl og skrik inne, hoppig, og løping over gulvet til alle døgnets tider er ikke greit. Det bråker nok mer enn du tror. Anonymkode: ba094...878 Til alle døgnets tider? Ungene sover på natt og er i Bhg/skole på dagtid. Er måte på hvor mange timer som er igjen da.. Anonymkode: 36fdf...f56 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #55 Skrevet 6. november 2017 Jeg tenker at leietakerne bør tåle en del lyd fra barna, til en viss grad i hvert fall. Særlig når TS presiserer at de ikke herjer rundt inne hele tida og når leietakerne visste om dette på forhånd. Når det er sagt, er det utrolig hvor godt lyd kan høres ned når man bor under noen. Kanskje det er mulig å gjøre noen tilpasninger mtp. hvor i huset barna har den mest støyende leken? Jeg leide i sokkelen til en småbarnsfamilie da jeg var student. De fortalte at det var mye lyd på forhånd, så jeg var forberedt på det, men kanskje ikke hvor utrolig godt jeg hørte barna. Familien hadde en tv-stue rett over min stue, og når barna lekte der, kunne det til tider kjennes som hele rommet ristet og som ungene kom ned gjennom taket hvert øyeblikk. Jeg tok faktisk med meg pensum inn på badet ved noen anledninger, for å klare å konsentrere meg. Jeg tror ikke de barna var spesielt bråkete av seg heller, søte og snille barn når jeg møtte dem i hvert fall! Nå ble det rommet brukt til lek stort sett bare på formiddager i helgene og enkelte ettermiddager, og det ble jo alltid stille når barna la seg. Hadde det vært slik gjennom det meste av dagen, hver eller nesten hver dag, hadde jeg ikke klart å bo der. Men jeg tror foreldrene var klar over hvor godt jeg hørte det, og begrenset tida barna lekte i det rommet. De sa også fra på forhånd, og beklaget, når de skulle ha bursdagsselskap etc. der. Da dro jeg ut Anonymkode: 061a0...d6a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #56 Skrevet 6. november 2017 Har dere tepper på gulv der barna leker mest? Det er jo med på å dempe lyd. En del moderne boliger er ofte innredet i en minimalistisk stil, med lite på vegger, ingen gardiner osv. Dette gjør at det kan bli akustikk og mye mer støy enn i et hjem med tepper på gulv, gardiner og pynt/bilder o.l. Hvis dere også har en slik stil, så er jo det litt dere kan gjøre for å dempe støyet fra barnene. 😊 Anonymkode: 563c3...03d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2017 #57 Skrevet 6. november 2017 Bodde under et par med barn i en enebolig. Da jeg flyttet inn var det foreldrene til konen i huset som bodde der og vi hadde et godt forhold. Men da de nye kom inn, ble det helt forandret. Barna 8-9 og 11-12 løp og hoiet hele tiden, både innendørs og utendørs. De plasserte attpåtil trampolinen rett utenfor mitt stuevindu, for der var det best plass. Måtte ha gardinene trukket for hele sommeren utenom når de var på ferie. Det verste var at de sa at jeg skulle være stille etter 23. Ikke bare stille, men om jeg laget en lyd, som at jeg kom borti en stol eller skylte ned i toalettet, fikk jeg angst for å bli kastet ut. De selv hadde fester flere sommernetter uten å si noe på noe som helst vis til meg, mens jeg satt i sengen med lydbok og våget ikke å bevege meg for mye. Sånn kan det være når det er på sitt verste og ingen konstruktiv dialog mellom utleier og leieboer. Himmelsk da jeg flyttet og ingen huseier bor i huset. Anonymkode: 72b62...059 1
Mr. Kilmister Skrevet 7. november 2017 #58 Skrevet 7. november 2017 7 timer siden, Påkrevd skrev: Det kan da ikke være så vanskelig å få til for deg som kan dette. Vet du noe, det har du helt rett i. Men klarer man ikke å oppdra barna sine til ikke å løpe inne er man udugelige som foreldre. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #59 Skrevet 7. november 2017 Noen foreldre lar barna herje innendørs mer enn andre, og andre foreldre lærer barna grundig å ta hensyn til andre, så hva som er normalt støynivå for en barnefamilie er ikke så lett å si. Anonymkode: 4a3cc...d56
Mr. Kilmister Skrevet 7. november 2017 #60 Skrevet 7. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen foreldre lar barna herje innendørs mer enn andre, og andre foreldre lærer barna grundig å ta hensyn til andre, så hva som er normalt støynivå for en barnefamilie er ikke så lett å si. Anonymkode: 4a3cc...d56 Det er lett når de har leieboere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå