Gå til innhold

Leieboere som klager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bodde en kort periode under en barnefamilie. Dette var en vanlig leilighet i blokk. Det var grusomt! De løp og trampet over gulvet dagen lang, jeg følte det som deg. Da jeg forsøkte å komnunisere med familien endte de opp med å kjefte meg opp og klage til han som leide leiligheten (jeg hadde et rom i kollektiv). Jeg valgte å flytte på grunn av det.

Anonymkode: dd931...1f0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å senke leien for å kunne støye mer er ikke noe du kan gjøre. Du kan heller ikke argumentere med leieprisen slik du her prøver på, for å forsvare at dere støyer. Leier dere ut, så forventes det faktisk at du opptrer profesjonelt både i forkant underveis og i etterkant. Ellers får du la være å leie ut. 

http://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/naboen-kan-ikke-stoeye-fritt/10003165 finnes sikkert mer på Naboloven/Grannelovens tolkninger og lov om Helligdagsfred enndette. 

Anonymkode: 69067...65a

Denne artikkelen tar bare for seg ting som musikk, festing, gressklippere, bygging o.l. Virker ikke som det er en del av problemet her i det hele tatt.

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten man er utleier eller bor i andre former for "boligfelleskap" så er det å ta hensyn til hverandre viktig. 

Normale stilleregler er nedfelt i offentlig lov (i farten husker jeg ikke hva loven heter)

Nei, det er faktisk ikke nedfelt i lov, selv om det vanligvis blir praktisert slik. 

Er uansett enig i at man må ta mer hensyn når man har folk som bor under seg. 

Anonymkode: db607...555

Skrevet

Tilby å redusere prisen, eller la dem flytte ut og finn en leieboer med barn? 

Anonymkode: c5740...473

Skrevet
5 minutter siden, Påkrevd skrev:

Sånn ser jeg det også. én ting er høy musikk og snekring klokka to om natta, men barn lager lyd uansett hvilke regler man innfører. Sånn har det vært siden Adam og Eva (eller barna deres, da:)

Hvordan du ser dette er ikke av betydning fordi lovgiver ser dette og har presisert dette i Naboloven/granneloven med forskrift. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15 man kan ikke støye fritt. Da kan de som plages gå til kommunen med loven i hånden og kreve fred og ro, særlig på natta. 

2 minutter siden, Påkrevd skrev:

Denne artikkelen tar bare for seg ting som musikk, festing, gressklippere, bygging o.l. Virker ikke som det er en del av problemet her i det hele tatt.

Den har og lenker, og derfor ble den tatt inn. Hadde du fulgt lenken og lest lovens bestemmelser og i tillegg letet opp forskriftene så hadde du fått med deg poenget, nemlig at man skal ikke drive med unødvendig støying uansett tid på døgnet men særlig på natta. 

At ts her tydeligvis ikke har oppdragelse og innestemme på sine barn, går under unødvendig støy og liten vilje til å vise og å ta hensyn til leieboerne i kjelleren. I tillegg mener hun at de betaler lavere leie enn andre i nabolaget og at hun dermed kan tillate seg mer. :raven: 

Hadde rollene vært byttet, at leieboerne hadde barn, gjerne et kolikkbarn på natta, så hadde nok ts sett en smule annerledes på saken. Da hadde hun nok klaget og truet med utkastelse. 

• Liker 10
Skrevet

Godtar dere virkelig at barna roper og løper inne? Sånt gjør man da ute. Inne tar man hensyn enten man bor i leilighet eller enebolig. 

Forøvrig virker det som om mange utleiere ikke tenker over hvor godt dette høres nedenfra, pluss at de er så vant med støyen selv etterhvert at de ikke tenker på at det kan være i overkant for andre. Dere kan teste ut dette ved å be ungene løpe og rope for så å gå ned i leiligheten og lytte selv. Da må tv og slikt være av nede hos leieboer for å forstå hvordan det er på natt/morgenkvisten.

Noe støy er ikke til å unngå, barn kan glemme seg. Men så lenge dere øver på at roping og løping er uteaktivitet, så regner jeg med at dere vil få færre klager etterhvert som barna lærer dette.

Og om det da er fortsatt for mye støy for leieboer må de nok finne seg ett annet sted å bo. 

Skrevet
16 minutter siden, Påkrevd skrev:

Sånn ser jeg det også. én ting er høy musikk og snekring klokka to om natta, men barn lager lyd uansett hvilke regler man innfører. Sånn har det vært siden Adam og Eva (eller barna deres, da:)

Ts her. Det er vel litt sånn jeg tenker også. Vi har helt normale barn, men de er små. Klart vi også helst vil at de konsentrerer løpinga ute og at de ikke krangler, men vi kan ikke forvente at barn på 2 og 4 år sitter stille og alltid går rolig. Det hadde ikke vært helt gjennomsnittlig. Vi snakker om at de skal ta hensyn (også fordi de minste gjerne er oppe før eldstemann og da vil vi ikke at de vekker ham), men det hender faktisk at de krangler, faller og slår seg etc og dermed gråter. Vi bor langt oppe i nord, og nå når det er snø og mørkt er det ikke bare å være ute hele døgnet heller. Vi satte ikke ned prisen for å kunne støye, men fordi vi rett og slett ønsket å kunne tilby en OK bolig til studenter som ikke har så god råd. 

Anonymkode: fb887...dea

• Liker 2
Skrevet

Toåringen kan nok være vanskelig å styre, kjenner selv på frustrasjon ang min toåring. Men vedkommende som sier man ikke kan løpe inne? Hæ? Her får mini løpe inne, særlig nå når jeg er høygravid og har elendig mobilitet. Ett sted må han få ut energien sin. Man kan ikke være så nazi at små barn ikke skal få utløp for energi synes jeg er trist. Selv etter en dag i barnehagen har min masse energi til overs, og ute kan vi ikke være hele døgnet

Anonymkode: a8a47...b4d

• Liker 7
Skrevet

Men uansett takk for svar. Jeg føler meg vel litt misforstått siden de fleste ser ut til å tro at vi har særdeles uoppdragne barn. Føler litt behov for å presisere at de er helt vanlige, men de er altså barn. Når alle skal ut av huset på morgenen, kan det bli litt løping og krangling, men kanskje det ikke er så vanlig hos andre. Tenker nå at vi tilbyr dem å si opp kontrakten på kort varsel og at vi er mer påpasselige med å understreke for nye leieboere at vi har barn. Det er sikkert best for alle.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan du ser dette er ikke av betydning fordi lovgiver ser dette og har presisert dette i Naboloven/granneloven med forskrift. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15 man kan ikke støye fritt. Da kan de som plages gå til kommunen med loven i hånden og kreve fred og ro, særlig på natta. 

Den har og lenker, og derfor ble den tatt inn. Hadde du fulgt lenken og lest lovens bestemmelser og i tillegg letet opp forskriftene så hadde du fått med deg poenget, nemlig at man skal ikke drive med unødvendig støying uansett tid på døgnet men særlig på natta. 

At ts her tydeligvis ikke har oppdragelse og innestemme på sine barn, går under unødvendig støy og liten vilje til å vise og å ta hensyn til leieboerne i kjelleren. I tillegg mener hun at de betaler lavere leie enn andre i nabolaget og at hun dermed kan tillate seg mer. :raven: 

Hadde rollene vært byttet, at leieboerne hadde barn, gjerne et kolikkbarn på natta, så hadde nok ts sett en smule annerledes på saken. Da hadde hun nok klaget og truet med utkastelse. 

Jo, men mitt poeng er at et normalt familieliv ikke kan ses på som unødvendig støy ut fra noen som helst lov. Og å kritisere oppdragelsen er helt unødvendig. Barn lager mer lyd enn voksne. Sjekk forskjellen i friminuttet på en skole vs. røykepausen i et kontorbygg:) Barn har et helt annet behov og måter for å få utløp for sin energi enn voksne. Sånn er vi skapt.

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toåringen kan nok være vanskelig å styre, kjenner selv på frustrasjon ang min toåring. Men vedkommende som sier man ikke kan løpe inne? Hæ? Her får mini løpe inne, særlig nå når jeg er høygravid og har elendig mobilitet. Ett sted må han få ut energien sin. Man kan ikke være så nazi at små barn ikke skal få utløp for energi synes jeg er trist. Selv etter en dag i barnehagen har min masse energi til overs, og ute kan vi ikke være hele døgnet

"Ikke lov å løpe inne" er en helt normal regel for folkeskikk. Jeg sier til og med fra til fremmede unger som løper inne på butikker og kjøpesentre. Det er ikke greit å løpe inne, inne er man rolig. Lykke til videre med oppdragelsen, sier jeg! :) 

Anonymkode: fa886...1f7

• Liker 8
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var voldsomt, stille mellom klokken 07.00 OG 23.00 - altså hele dagen? Mellom klokka 23.00 og 07.00 er hele natta. 

Dette gjelder i hele samfunnet. 

Du skjønner vel du også at det der var en "skriveglipp"?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ikke lov å løpe inne" er en helt normal regel for folkeskikk. Jeg sier til og med fra til fremmede unger som løper inne på butikker og kjøpesentre. Det er ikke greit å løpe inne, inne er man rolig. Lykke til videre med oppdragelsen, sier jeg! :) 

Anonymkode: fa886...1f7

Vår er veldig grei han, når han får ut energi. Men en toåring med masse energi som ikke får komme ut skjønner du også går galt. Vi har aldri hatt slike regler hjemme, og jaggu er vi velopdragne, alle tre. Det er altså normalt for noen barnefamilier og la barna løpe inne. Hva andre gjør bryr jeg meg fint lite om, men du hadde nok fått klar beskjed av meg på butikken om du irettesetter mine barn for noe som er normalt for dem. Slik er det på alle de arenaene han er, barneidrett, barnehage, hjemme, hos besteforeldre på begge sider og hos tanter. Så, la foreldrene ta seg av oppdragelsen av sine barn. Det får fint til slutt, skal du se.

• Liker 4
Skrevet

Vil bare si at vi har snakket med dem nå og tilbudt dem å si opp uten vanlig oppsigelsestid. Så lenge vi lever et vanlig småbarnsliv, er dette best for alle. 

(I Husleieloven står det forøvrig at man plikter å holde vanlig rolig orden. Det er jo en skjønnssak, men så lenge vi knapt nok høres mellom kl.22.30 og 06.00, tror jeg vi oppfyller de kravene).

• Liker 6
Skrevet
14 minutes ago, AnonymBruker said:

Ts her. Det er vel litt sånn jeg tenker også. Vi har helt normale barn, men de er små. Klart vi også helst vil at de konsentrerer løpinga ute og at de ikke krangler, men vi kan ikke forvente at barn på 2 og 4 år sitter stille og alltid går rolig. Det hadde ikke vært helt gjennomsnittlig. Vi snakker om at de skal ta hensyn (også fordi de minste gjerne er oppe før eldstemann og da vil vi ikke at de vekker ham), men det hender faktisk at de krangler, faller og slår seg etc og dermed gråter. Vi bor langt oppe i nord, og nå når det er snø og mørkt er det ikke bare å være ute hele døgnet heller. Vi satte ikke ned prisen for å kunne støye, men fordi vi rett og slett ønsket å kunne tilby en OK bolig til studenter som ikke har så god råd. 

Lærte barna mine å ta hensyn f.eks. om noen sov eller var syke. Når jeg var barn bodde vi også langt nord med snø og mørke, men var ute flere timer likevel. Et sidespor.

Har dere inneleker som bråker, lekebil f.eks. kan dere legge isolasjontstape på hjulene, det samme kan dere gjøre over høytalere på andre leker som bråker. Hos meg var det f.eks. aldri lov å hoppe i sofa eller i senga. Og bråkte barna, måtte de roe seg eller gå ut og leke.

Forstår at en toåring kanskje ikke skjønner det helt, men de største bør lære seg å ta hensyn. Og det må dere som foreldre lære dem. Leier dere ut, noe dere velger selv, er det også deres ansvar at det skal være beboelig for leietakerne. Hensyn må gå begge veier. Dere kan f.eks. avtale hvilket tidspunkt det passer at barna kan ha mer fri lek inne?

Anonymkode: 599fa...b4d

• Liker 5
Skrevet

Hvordan reagerte leieboere ved beskjeden?

Anonymkode: 480a4...37f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan reagerte leieboere ved beskjeden?

Anonymkode: 480a4...37f

De ønsket å tenke på det. Må sies at vi har vært ganske fleksible ved å tillate halv leie i ferier, utsatt leie et par mnd etc, så de har nok noen fordeler her også (i tillegg til at vi ser gjennom fingrene med litt festing innimellom til tross for at vi skal tidlig opp også i helgene).

• Liker 2
Skrevet

Isolasjonstape på hjulene til lekebiler? 

Selv stille barn lager lyd og jo flere man har, desto mer lyd. Å snakke om oppdragelse er vel og bra, men skal faktsik ha rom for å leve også, ikke bare gå rundt og hysje på ungene.

Selv tenker jeg at det kan være leieboerne har lyst til å flytte og ønsker en grunn til å komme kjapt ut av leiekontrakten... De har bodd der 1 år, det er litt rart å vente så lenge med å klage på støyen. 

Anonymkode: 36876...b2f

• Liker 4
Skrevet

Kan dere ikke snakke mer sammen, be dem være litt mer konkrete i sine klager? Så kan dere vurdere om det er noe dere kan gjøre. Å be barna være stille døgnet rundt går jo ikke an. Å bestrebe seg på at før 07 om morgenen, og helst 08 i helgene skal det være rolig (hvis mulig), det går det fint an å mase på barna om og bli flinkere på. Er det hopping på kjøkkengulvet som er problemet, kan løping, dansing og hopping begrenses der. Hjelper det hvis ingen roper akkurat i gangen? Kanskje det er noen enkle regler som ville hjelpe dem mye, hør om det i det minste, hva som er hovedstøykilden og når.

• Liker 5
Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

De ønsket å tenke på det. Må sies at vi har vært ganske fleksible ved å tillate halv leie i ferier, utsatt leie et par mnd etc, så de har nok noen fordeler her også (i tillegg til at vi ser gjennom fingrene med litt festing innimellom til tross for at vi skal tidlig opp også i helgene).

Det er to ting jeg ser for meg:

1. Enten vil de ut av leiekontrakten, og ville ha noe å skylde på

2. Bråket er mye verre enn det dere ser for dere, og de har kviet seg for å si noe i løpet av et år, og frustrasjonen har bygd seg skikkelig opp.

Dersom de har vært så frempå at de har bedt om halv leie i ferier ser jeg for meg at sistnevnte ikke er reelt.

Anonymkode: 44e90...db8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...