Gå til innhold

Leieboere som klager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt i tvil om dette spm passer inn under Familie-forumet, men det handler jo litt om livet som småbarnsfamilie. Vi har nemlig barn på 2, og 8 år og leier ut en hybel til et ungt par. Nå har de klaget på at vi bråker for mye og ber om at vi forsøker å begrense ungene. Vi skulle selvfølgelig gjerne sett at ungene er stille, men de er små og ganske normale unger, tror jeg, med alt det innebærer av gråt, krangling og løping. Jeg har forståelse for at dette er plagsomt, for jeg tror de hører det ganske bra der nede, men synes det blir vanskelig dersom vi skal gå på tå hev og be dem være stille. Vi er borte på jobb/bhg/skole på dagtid, stortsett borte i helgene og fester aldri. De to minste starter dagen tidlig, kanskje så tidlig som 5 noen ganger, men de ligger ganske rolige i senga fram til kl.6 stortsett. Hva ville dere svart? Jeg tror leieboerne har studier som stortsett starter litt utpå dagen, og begge har deltidsjobber, så antar at de liker være litt oppe på kveldene og sove litt utpå dagen, altså motsatt av oss.

Anonymkode: fb887...dea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det mangler en opplysninge: Vi har et barn på 4 år også.

Skrevet

Enten man er utleier eller bor i andre former for "boligfelleskap" så er det å ta hensyn til hverandre viktig. 

Normale stilleregler er nedfelt i offentlig lov (i farten husker jeg ikke hva loven heter), uansett, det skal være stolle mellom klokken 23.00 og 07.00. Så begynner ungeflokken din med bråk og spetakkel, løping, kranling, skriking, drar på møbler, tømmer lekekassen på parketten eller andre høylydte aktiviteter før klokken 07.00 så er leieboerne i sin fulle rett til å klage. De kan faktisk også si opp leieavtalen fordi de lever i for mye støy. 

Er du glad i leieboerne dine, så vis hensyn. Toåringen er gjerne ikke så lett å lære å være stille men de to andre har bare godt av å lære seg å ta hensyn til andre mennesker. Ellers er vel dette mer en jusstråd enn en barn og familetråd? 

Anonymkode: 69067...65a

• Liker 24
Skrevet (endret)

Leier man av en familie med barn må man bare regne med litt ekstra støy. Sier som AB over, de har "krav" på at det er stille mellom 23:00-07:00. Ellers er det jo greit at dere minner barna om innestemme, ikke løpe inne osv osv osv. At dere skal gå på tå hev kan ikke leieboerne kreve.

Endret av Sirah
skriveleif
  • Liker 11
Skrevet

Spurte de om det var lytt før de flyttet inn? Hva svarte dere isåfall? 

Når man leier under noen som har små barn, er man faktisk nødt til å regne med en del bråk, iallefall fra minste. Du kan (og bør) naturligvis prøve å begrense ungene litt tidlig på morgningen, hva med å starte dagen med en film, puslespill, tegning eller noe annet enn å dra lekekassen bort over gulvet? Men som sagt bør de regne med en del støy. 

Anonymkode: 4c871...64f

• Liker 4
Skrevet

Hvor lenge har de leid hos dere? Hadde jeg hatt småbarn i huset, og skulle leie ut hybel, så ville jeg tatt opp dette med leietakerene før de flyttet inn. Her er det barn, og de kan lage litt lyder. Så får det være opp til dem om det er noe de kan leve med eller ikke. Da har de ihvertfall ikke noe grunnlag for å klage i ettertid.

Sitat

Normale stilleregler er nedfelt i offentlig lov

Sikker på at dette gjelder i privatboliger, eller går det på borettslag og den type eiendom? 

• Liker 4
Skrevet

Dere må bare innse at dere har et mindre attraktivt leieobjekt. Tilby dem redusert pris eller bruk penger på lydisolering. Eventuelt tilby dem fleksibel utflytting, så kan dere finne leietakere med samme døgnrytme. Sist jeg var på leimarkedet kikket jeg på en kjeller hos en småbarnfamilie, de sa fra at prisen var noe lavere, fordi her er det støy fra tidlig morgen, hverdag og helg, og vi takket nei til det. Mens for en annen familie med små barn er sikkert dette perfekt. 

Anonymkode: 163ea...563

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, Sirah skrev:

Leier man av en familie med barn må man bare regne med litt ekstra støy. Sier som AB over, de har "krav" på at det er stille mellom 07:00-23:00. Ellers er det jo greit at dere minner barna om innestemme, ikke løpe inne osv osv osv. At dere skal gå på tå hev kan ikke leieboerne kreve.

Det var voldsomt, stille mellom klokken 07.00 OG 23.00 - altså hele dagen? Mellom klokka 23.00 og 07.00 er hele natta. 

3 minutter siden, Påkrevd skrev:

Hvor lenge har de leid hos dere? Hadde jeg hatt småbarn i huset, og skulle leie ut hybel, så ville jeg tatt opp dette med leietakerene før de flyttet inn. Her er det barn, og de kan lage litt lyder. Så får det være opp til dem om det er noe de kan leve med eller ikke. Da har de ihvertfall ikke noe grunnlag for å klage i ettertid.

Sikker på at dette gjelder i privatboliger, eller går det på borettslag og den type eiendom? 

Dette gjelder i hele samfunnet. 

• Liker 4
Skrevet

Stillereglene gjelder ikke normal støy som barnegråt og gåing over gulvet... at barn våkner tidlig og at man hører dem er helt normalt og ikke noe lovbrudd. 

Så det kan ikke leieboerne klage på. Det er bare sånn det er å bo i samme hus som barnefamilier. 

Anonymkode: f3057...fe4

• Liker 7
Gjest ClickB4it
Skrevet

Min venninne hadde hybelboere da vi var små. Foreldrene var alltid veldig klare på at det måtte vi ta hensyn til, vi fikk blant annet ikke lov til å løpe/danse til Spice Girls akkurat på stuegulvet over hybelen. Jeg kan ikke huske at det var noe problem, sånn var det bare.

Skrevet

Stakkars leieboere. De har kanskje aldri bodd under noen før. Husker første gangen jeg flyttet inn under noen - jeg trodde ikke det var lov å kalle noe som var så dårlig isolert en leilighet. Det går på helsa løs å skulle leve i et evig mas og bråk. Jeg hatet til slutt å være hjemme. Skjønner veldig godt at det klager.

Anonymkode: 44e90...db8

• Liker 12
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt i tvil om dette spm passer inn under Familie-forumet, men det handler jo litt om livet som småbarnsfamilie. Vi har nemlig barn på 2, og 8 år og leier ut en hybel til et ungt par. Nå har de klaget på at vi bråker for mye og ber om at vi forsøker å begrense ungene. Vi skulle selvfølgelig gjerne sett at ungene er stille, men de er små og ganske normale unger, tror jeg, med alt det innebærer av gråt, krangling og løping. Jeg har forståelse for at dette er plagsomt, for jeg tror de hører det ganske bra der nede, men synes det blir vanskelig dersom vi skal gå på tå hev og be dem være stille. Vi er borte på jobb/bhg/skole på dagtid, stortsett borte i helgene og fester aldri. De to minste starter dagen tidlig, kanskje så tidlig som 5 noen ganger, men de ligger ganske rolige i senga fram til kl.6 stortsett. Hva ville dere svart? Jeg tror leieboerne har studier som stortsett starter litt utpå dagen, og begge har deltidsjobber, så antar at de liker være litt oppe på kveldene og sove litt utpå dagen, altså motsatt av oss.

Hvorfor får ungene løpe inne? Det er noe man gjør ute! Leking som innebærer "herjing", ballspill, løping og hopping gjør man kun ute. Ved å lære ungene normale inneregler så vil en god del av problemet bli borte vil jeg tro. 

(Som huseiere er det jo lett for dere å sørge for ekstra lyddemping også)

Anonymkode: fa886...1f7

• Liker 21
Skrevet

Takk for svar.  De visste selvfølgelig at vi hadde barn da de flyttet inn ja. Har bodd her i et år nå. Prisen er langt lavere enn det som ellers finnes i området. 

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig er det helt greit å lære ungene at på morgenen må man være stille for det kan være andre i huset som sover. 

• Liker 13
Skrevet

Vi prøver å vise hensyn med å holde våre barn stille til 8-9tiden i helgene. Vi prøver også å ikke leke på rommet som er rett over der de sover. På denne måten viser vi hensyn. Vi forventer samme tilbake etter leggetid hos barna. Dette fungerer supert! 

De føler vi tar hensyn og vi føler de gjør det. Da de flyttet inn var de klar over at der bodde barn over og vi sa ifra at det kunne bli litt støy. De har ingen «rabatt» pga dette, ville jo vært sånn i en leilighet i blokk også! 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.  De visste selvfølgelig at vi hadde barn da de flyttet inn ja. Har bodd her i et år nå. Prisen er langt lavere enn det som ellers finnes i området. 

Hjelper ikke at prisen var lavere om det samtidig ikke var opplyst at det var dårlig lydisolert og en barnefamilie på toppen. Skal du bruke det argumentet må du vise til at grunnen til lavere pris var opplyst og tatt med i kontrakten.

• Liker 5
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Hvor lytt er det da? Hører de absolutt alt? Det kan jo tenkes de forventet litt støy, men at det er i mye større grad enn det de kunne sett for seg. Har dere vært der nede selv og hørt hvordan det høres ut når barna deres hopper og danser?

Anonymkode: 44e90...db8

• Liker 4
Skrevet

Men de har jo bodd der et år! Så ille kan det ikke være! Kanskje de bare vil ha en grunn til å flytte? :frkk:

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å senke leien for å kunne støye mer er ikke noe du kan gjøre. Du kan heller ikke argumentere med leieprisen slik du her prøver på, for å forsvare at dere støyer. Leier dere ut, så forventes det faktisk at du opptrer profesjonelt både i forkant underveis og i etterkant. Ellers får du la være å leie ut. 

http://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/naboen-kan-ikke-stoeye-fritt/10003165 finnes sikkert mer på Naboloven/Grannelovens tolkninger og lov om Helligdagsfred enndette. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stillereglene gjelder ikke normal støy som barnegråt og gåing over gulvet... at barn våkner tidlig og at man hører dem er helt normalt og ikke noe lovbrudd. 

Så det kan ikke leieboerne klage på. Det er bare sånn det er å bo i samme hus som barnefamilier. 

Anonymkode: f3057...fe4

Sånn ser jeg det også. én ting er høy musikk og snekring klokka to om natta, men barn lager lyd uansett hvilke regler man innfører. Sånn har det vært siden Adam og Eva (eller barna deres, da:)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...