Gå til innhold

Blir gal av støy i utleieleilighet. Noen som kan hjelpe?


kr&@

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe!

Jeg leier sokkelleilighet i enebolig som er under 10 år gammel. Plages med det jeg vil beskrive som mye trinnlyd fra overetasjen. Man hører hver gang utleier går over gulvet i etasjen som er over min (ikke når de går i 3. etg). Det er mest støy fra trinnlyd men hører også når hunden bjeffer og når de spiller musikk f.eks. Da dette er et såpass nytt hus hadde jeg aldri forventet så dårlig lydisolering. 

Problemet er at det for det første er vanskelig å finne ny leilighet når man har to måneders oppsigelsestid. For det andre er dette nå blitt et så stort irritasjonsmoment at det er svært vanskelig å se for seg å orke å bo her i 2-3 måneder til man har funnet ny leilighet.

Når jeg søker etter krav til lydisolering mellom boenheter synes jeg det blir for diffuse krav/forskrifter. Finner bl.a. at etter byggforskriftene paragraf 8-42 "stilles det krav til at utførelsen må være slik at beboerne sikres mot støy som hindrer hvile og rekreasjon, reduserer søvnkvalitet eller utløser stressreaksjoner". Om trinnlyd spesifikt finner jeg at "trinnlyd og annen strukturoverført lyd i et brukerområde, ved normal tiltenkt bruk, blir så dempet at det ikke oppstår vesentlig støyplage for brukerne". På samme side(advokatfirma) står det at man antagelig har overskredet denne grensen hvis man tydelig hører naboen gå over gulvet uten sko.

Jeg vet ihvertfall at jeg selv vil sette støyen i den kategorien som beskrevet over. Trinnlyden forsterkes pga. betongkonstruksjon og jeg opplever at støyen går sterkt utover livskvalitet, stress, søvnkvalitet osv. 

Jeg lurer på om noen har erfaring med å klage på slik støy. Lurer på om det er mulig å bli "fritatt" for oppsigelsestiden slik at man kan flytte så fort som mulig. I og med at om utleier skulle utbedret problemet hadde dette vært såpass dyrt og omfattende at det tvilsomt hadde vært mulig å bo i leiligheten. Selvfølgelig helst ved å vise til lover og forskrifter. 

Beklager for langt innlegg, men dette er utrolig fortvilende.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er bare en ting å gjøre her. Si opp og bo ut oppsigelsestiden din :) 

Anonymkode: 2df65...8cc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt leieboerforeningen for hjelp til å gå ut av kontrakt. Mest sannsynlig må du si opp og betale ut oppsigelsestiden. Rent generelt er ikke dårlig lydisolering grunn til å klage på kontrakt.

Men kontakt kommunen og tips om at det er mulig byggeforskriftene ikke er blitt fulgt som de skal i denne boligen. Sokkel leiligheter skal være adskilt fra øvrig bolig med brannhemmende og støyhemmende gipsplater av en viss tykkelse i vegger og tak, samt isolert med lydisolasjon. 

Anonymkode: 9f59f...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er jo å finne seg et nytt sted. Har du prøvd å finne en ny? 

Anonymkode: 37186...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det enkleste er jo å finne seg et nytt sted. Har du prøvd å finne en ny? 

Anonymkode: 37186...7b5

Ja, prøver på det. Det eneste er at det er vanskelig å finne leilighet som er ledig to måneder fram i tid. Løsningen nå blir jo å si opp før man har fått ny leilighet, og ta den risikoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt leieboerforeningen for hjelp til å gå ut av kontrakt. Mest sannsynlig må du si opp og betale ut oppsigelsestiden. Rent generelt er ikke dårlig lydisolering grunn til å klage på kontrakt.

Men kontakt kommunen og tips om at det er mulig byggeforskriftene ikke er blitt fulgt som de skal i denne boligen. Sokkel leiligheter skal være adskilt fra øvrig bolig med brannhemmende og støyhemmende gipsplater av en viss tykkelse i vegger og tak, samt isolert med lydisolasjon. 

Anonymkode: 9f59f...ba7

Ok, takk for svar. Synes egentlig det er rart at man har visse krav til egnede boforhold, og når slike krav ikke blir oppfylt så har man uansett ingen rett til å oppheve kontrakten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et kjent problem at det slurves med isolasjon i nybygg. Blant alt annet det også slurves med.

Jeg bor i sokkelleilighet i et hus fra syttitallet. Leiligheten har vært her fra start og er dermed isolert som egen boenhet. Jeg hører knapt en lyd fra de oppe.

Anonymkode: 16027...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kr&@ skrev:

Håper noen kan hjelpe!

Jeg leier sokkelleilighet i enebolig som er under 10 år gammel. Plages med det jeg vil beskrive som mye trinnlyd fra overetasjen. Man hører hver gang utleier går over gulvet i etasjen som er over min (ikke når de går i 3. etg). Det er mest støy fra trinnlyd men hører også når hunden bjeffer og når de spiller musikk f.eks. Da dette er et såpass nytt hus hadde jeg aldri forventet så dårlig lydisolering. 

Problemet er at det for det første er vanskelig å finne ny leilighet når man har to måneders oppsigelsestid. For det andre er dette nå blitt et så stort irritasjonsmoment at det er svært vanskelig å se for seg å orke å bo her i 2-3 måneder til man har funnet ny leilighet.

Når jeg søker etter krav til lydisolering mellom boenheter synes jeg det blir for diffuse krav/forskrifter. Finner bl.a. at etter byggforskriftene paragraf 8-42 "stilles det krav til at utførelsen må være slik at beboerne sikres mot støy som hindrer hvile og rekreasjon, reduserer søvnkvalitet eller utløser stressreaksjoner". Om trinnlyd spesifikt finner jeg at "trinnlyd og annen strukturoverført lyd i et brukerområde, ved normal tiltenkt bruk, blir så dempet at det ikke oppstår vesentlig støyplage for brukerne". På samme side(advokatfirma) står det at man antagelig har overskredet denne grensen hvis man tydelig hører naboen gå over gulvet uten sko.

Jeg vet ihvertfall at jeg selv vil sette støyen i den kategorien som beskrevet over. Trinnlyden forsterkes pga. betongkonstruksjon og jeg opplever at støyen går sterkt utover livskvalitet, stress, søvnkvalitet osv. 

Jeg lurer på om noen har erfaring med å klage på slik støy. Lurer på om det er mulig å bli "fritatt" for oppsigelsestiden slik at man kan flytte så fort som mulig. I og med at om utleier skulle utbedret problemet hadde dette vært såpass dyrt og omfattende at det tvilsomt hadde vært mulig å bo i leiligheten. Selvfølgelig helst ved å vise til lover og forskrifter. 

Beklager for langt innlegg, men dette er utrolig fortvilende.. 

 

Det er ikke nødvendigvis slik at boligen er for dårlig isolert selv om du opplever det som plagsomt støy. Selv når kravene er oppfylt vil ca 20% oppleve lydene som plagsomme: https://www.sintef.no/globalassets/upload/artikkel-05-10-byggaktuelt.pdf

Det er spesifikke verdier som skal være oppnådd både på tinnlyd- og luftlydsisolasjon. 

Anonymkode: db99f...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame? Its all in your head. Du må sette deg ned å meditere. Støy er bare et tillært begrep. Noen sover og blir utrolig avslappet når andre snorker, mens andre får helt hetta og får ikke sove. Der den ene lar lyden være som en sommer dis, lar den andre det bli som om et monster skriker. Løsningen er å roe ned kroppen sin og slutte å lage forskjellige merkelapper på hva som er riktig og galt. 

Anonymkode: 27efb...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da på leiemarkedet selv, og det er da helt forventet av utleiere at folk flest har oppsigelsestid, dermed er de fleste annonser satt ut et par måneder før i tid til innflytting. Det er de færreste om noen som leier ut på dagen, da de selv som oftest allerede har leieboere som også har to måneder oppsigelsestid når de annonserer. Her jeg leier, knaker det noe sinnsykt når folk går i trappen, hører også katter som går i trappen, men det er et eldre hus og forventet. For øvrig trives jeg så godt ellers at knirking ikke plager meg i så stor grad. 

Anonymkode: bb9fa...28e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...