Gå til innhold

Ikke godkjent vandel uten å være dømt for noe?! Gjelder sak under etterforskning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei , jeg skulle sjekke og oppdaget at vandelen min ikke er godkjent i forbindelse med oppkjøring. Jeg er ikke dømt for noe eller har noe på rullebladet , men ble mistenkt for et mindre lovbrudd som ikke har noe med bil å gjøre i sommer som jeg venter på hva som skjer videre med. 
Hele uken har jeg ringt forskjellige avdelinger i vegvesenet, politiet, både førerkort avdeling og vandelsavdeling og ingen kan svare meg, jeg må bestille vandelsattest på 4-8 ukers ventetid for å se hva som eventuelt er på vandelen min men jeg har jo ikke blitt dømt for noe eller har noe på rullebladet!

Er det en feil i systemet at vandelen ikke er godkjent, eller vil den faktisk komme opp som ikke godkjent fordi man er mistenkt for noe man enda ikke har fått dom for eller er dømt skyldig for? 

Anonymkode: 057c4...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok an på siktelsens natur. 

Flere straffer innebærer bl.a forskyving av førerkort, så da er det naturlig at mulighet om å få førerkort settes på pause mens det avklares. 

Anonymkode: a7414...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok an på siktelsens natur. 

Flere straffer innebærer bl.a forskyving av førerkort, så da er det naturlig at mulighet om å få førerkort settes på pause mens det avklares. 

Anonymkode: a7414...b04

Også når man ikke er dømt skyldig engang? 
 

Anonymkode: 057c4...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også når man ikke er dømt skyldig engang? 
 

Anonymkode: 057c4...a12

Så lenge saken ikke er avgjort enda, så ja selvsagt. Blir du frikjent blir det selvsagt ikke noe problem. 

Anonymkode: 2baf6...2c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil en sak der man venter på en rettsavgjørelse måtte synes på rullebladet. Hvis ikke ville jo alle som har slike saker på seg gjøre som deg, og forsøke å spekulere i det ved å skynde seg å skaffe seg vandelsattest før dommen faller. 

Anonymkode: 65f63...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bestiller attest digitalt så får du den nesten med en gang.

Anonymkode: db890...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bestiller attest digitalt så får du den nesten med en gang.

Anonymkode: db890...952

TS vil ikke gå godkjent vandelsattest verken digitalt eller i papirform. 

Anonymkode: 097ba...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei , jeg skulle sjekke og oppdaget at vandelen min ikke er godkjent i forbindelse med oppkjøring. Jeg er ikke dømt for noe eller har noe på rullebladet , men ble mistenkt for et mindre lovbrudd som ikke har noe med bil å gjøre i sommer som jeg venter på hva som skjer videre med. 
Hele uken har jeg ringt forskjellige avdelinger i vegvesenet, politiet, både førerkort avdeling og vandelsavdeling og ingen kan svare meg, jeg må bestille vandelsattest på 4-8 ukers ventetid for å se hva som eventuelt er på vandelen min men jeg har jo ikke blitt dømt for noe eller har noe på rullebladet!

Er det en feil i systemet at vandelen ikke er godkjent, eller vil den faktisk komme opp som ikke godkjent fordi man er mistenkt for noe man enda ikke har fått dom for eller er dømt skyldig for? 

Anonymkode: 057c4...a12

Det er ikke vandelsattesten din som ikke er godkjent, men søknaden din om førerkort. 

Hva har du skrevet/krysset av på da du søkte om tørerkort? Har du krysset av på at du bruker briller, så må de ha optikerattest før du rår søknaden igjennom. Har du krysset av på at du bruker medisiner, så går ikke søknaden automatisk igjennom. Har du hatt sperretid? Da skal du ha fått papir på at du har sperretid på førerkort. 

Sperretid og vandelsattest er to ulike ting. At ingen kan svare deg skikkelig er ikke som det skal være.  Har det gått mer enn 6 måneder siden du søkte om førerkort, ja, så detter søknaden din ut og du må søke på nytt. 

Har du sperrefrist, så kan du heller ikke øvelseskjøre. 

Anonymkode: 68f30...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt vil en sak der man venter på en rettsavgjørelse måtte synes på rullebladet. Hvis ikke ville jo alle som har slike saker på seg gjøre som deg, og forsøke å spekulere i det ved å skynde seg å skaffe seg vandelsattest før dommen faller. 

Anonymkode: 65f63...29e

Vandelsattester får man ikke ut personlig fra politiet, de sendes dit til det formålet attesten er ment brukt itil, som skole eller jobb. 

Hele denne tråden er merkelig.

Anonymkode: 68f30...a5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vandelsattester får man ikke ut personlig fra politiet, de sendes dit til det formålet attesten er ment brukt itil, som skole eller jobb. 

Hele denne tråden er merkelig.

Anonymkode: 68f30...a5f

Får man ikke kopi heller? Er det en plass å søke for å se hva som står?

Om den blir sendt dit, der den et ment for, og eventuelt ikke får en jobb pga attesten. Hvordan kan jeg vite da?

Anonymkode: e0d54...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Vandelsattester får man ikke ut personlig fra politiet, de sendes dit til det formålet attesten er ment brukt itil, som skole eller jobb. 

Hele denne tråden er merkelig.

Anonymkode: 68f30...a5f

Jeg fikk min til meg så måtte jeg sende den videre, begge gangene jeg har søkt. (jobb og studie)

Anonymkode: cacdc...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge saken ikke er avgjort enda, så ja selvsagt. Blir du frikjent blir det selvsagt ikke noe problem. 

Anonymkode: 2baf6...2c5

Slik jeg har sett det offentlige jobber, så ville jeg ikke tatt dette for god fisk for et sekund. Dvs. det du skriver er slik det skal være i teorien, men man skal ikke se bort fra at saksbehandlerne har tatt seg vel god tid i dette tilfellet. Når dette i følge TS skjedde i sommer, så begynner det å bli lovlig sent for saksbehandlerne i rettsvesenet å gjøre noe med dette. Det skal ikke være slik at man må utsette for mange planer i livet bare fordi ting tar lang tid - enten får de ta ut siktelse og sette opp en rettssak slik at man kan bli ferdig med saken på en eller annen måte, eller så får de droppe siktelsen. Her anbefaler jeg TS å snakke med en advokat med kompetanse innen prosessrett, for å sjekke om man kan gjøre noe i forhold til eventuelle frister rettsvesenet har overskredet.  Erfaring fra andre deler av det offentlige har hvertfall lært meg at man ikke kan sitte å vente - da risikerer man at saken ikke blir prioritert, og legges ned i en skuff i årevis. Man må dessverre pushe på i dagens samfunn, hvis ikke så skjer det ikke noe. 

Anonymkode: 7c181...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Vandelsattester får man ikke ut personlig fra politiet, de sendes dit til det formålet attesten er ment brukt itil, som skole eller jobb. 

Hele denne tråden er merkelig.

Anonymkode: 68f30...a5f

Vandelsattest sendes til søker - men den utstedes ikke uten formålsbekreftelse, som må gis av den som krever attesten. Søker må selv viderebefordre attesten til fordringshaver.

Anonymkode: 01692...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har sett det offentlige jobber, så ville jeg ikke tatt dette for god fisk for et sekund. Dvs. det du skriver er slik det skal være i teorien, men man skal ikke se bort fra at saksbehandlerne har tatt seg vel god tid i dette tilfellet. Når dette i følge TS skjedde i sommer, så begynner det å bli lovlig sent for saksbehandlerne i rettsvesenet å gjøre noe med dette. Det skal ikke være slik at man må utsette for mange planer i livet bare fordi ting tar lang tid - enten får de ta ut siktelse og sette opp en rettssak slik at man kan bli ferdig med saken på en eller annen måte, eller så får de droppe siktelsen. Her anbefaler jeg TS å snakke med en advokat med kompetanse innen prosessrett, for å sjekke om man kan gjøre noe i forhold til eventuelle frister rettsvesenet har overskredet.  Erfaring fra andre deler av det offentlige har hvertfall lært meg at man ikke kan sitte å vente - da risikerer man at saken ikke blir prioritert, og legges ned i en skuff i årevis. Man må dessverre pushe på i dagens samfunn, hvis ikke så skjer det ikke noe. 

Anonymkode: 7c181...08f

Hva har sendrektighet i rettsapparatet med innlegget mitt å gjøre? Det er ganske naturlig at saker som er under etterforskning kommer med på vandelsattesten, og at forhold man er frikjent for ikke gjør det. At det kan ta uhorvelig lang tid å få en avklaring blir en helt annen diskusjon. 

For å sette det på spissen: Noen som er under etterforskning for overgrep mot barn bør selvsagt ikke få en ren vandelsattest så de kan søke jobb i en barnehage. 

Anonymkode: 2baf6...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...