Gå til innhold

Hva skal en passe på når en kjøper bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe brukt fra forhandler, men tenker at en må likevel passe på og sjekke visse ting og da lurer jeg på hva?

Kom gjerne med eksempler.

En annen ting jeg lurer på er f.eks motor. Hvordan i all verden kan man vite om motoren er ok, bra nok osv, ikke dør om...tja. Hvordan sjekker en privatperson dette?

Garanti osv...

Kan en forhandler stoles på?

Ja..kom med råd, innspill...

 

Anonymkode: 4a7cd...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville i alle fall sjekket om det er heftelser på bilen. 

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bil/sjekk-heftelser/

Du kan også vurdere om du skal spandere en NAF test på bilen. NAF testen finner ikke alle feil, men kan gi en indikasjon på om bilen er verdt pengene. Testen koster noen kroner, men den kan hindre at du gjør et dumt kjøp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk og mot politiet at bilen ikke er stjålet eller har falske nummerplater.

Rust under hjulhvelvingene, ramma. Lytt etter bilyder under testkjøring. 

Anonymkode: adb40...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2017 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Sjekk og mot politiet at bilen ikke er stjålet eller har falske nummerplater.

Anonymkode: adb40...aec

Ja, det er jo et utbredt problem hos forhandlere. 

Anonymkode: 2790b...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sjekk hva det koster å forsikre fen før du bestemmer deg. 

Anonymkode: cb277...f30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp bil med dieselpartikkelfilter. Det er noe dritt som koster titusener å bytte.

Kjøp en bil som har små eller middels store dekk. Store dekk koster et par tusen kroner dekket. Med mindre dekk slipper du unna med halvparten. Dessuten er dekkhotell billigere for mindre dekk. 205/55/16 bør være det største du vurderer hvis du tenker på kostnader.

Sjekk forsikringskostnad.

Sjekk andre vedlikeholdskostnader.

Automatgir er behagelig, men stort sett mye dyrere å vedlikeholde. Vurder nøye om du absolutt vil ha automatgir.

Anonymkode: cbfa6...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode råd. Hvor gammel skal bilen være? Har den gått langt over 100000km kan du teste klutsjen: Håndbrekke på, femte gir, gass, la klutsjen sakte komme opp. Slukner motoren er klutsjen i orden. Ellers er dette en reparasjon på 6000 eller mer kroner. Oljeforbruk: Trill ned en lang bakke i lav gir, ved turtall 3000+. I bunnen tråkker du hardt på gassen (kanskje helst i fri) - kommer det blå røyk fra eksosen, er toppakningen gåen. Spesielt vanlig feil på boxermotorer (Subaru) og Toyota. Dyrt å bytte! Sjekk alltid forrige eier - unngå leiebil - og servicehefte. Leasingretur kan være lurt å kjøpe; da har forhandler allerede loppet forrige eier for et drøss med reparasjoner- også med hensyn til det kosmetiske. Rust: Hjulbuer, kanaler, alle sveisekanter. Ved eldre bil kan du se om bilen har vært kraftig ulykkesutsatt ved å sjekke datostempel på alt av ruter. En gang knuste ruter er nyere. Og, ikke minst, velg en fornuftig bil som er pålitelig. Sjekk nettet (bilnavn + used car review på Google), hør med bilkyndige.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, catman skrev:

Mange gode råd. Hvor gammel skal bilen være? Har den gått langt over 100000km kan du teste klutsjen: Håndbrekke på, femte gir, gass, la klutsjen sakte komme opp. Slukner motoren er klutsjen i orden. Ellers er dette en reparasjon på 6000 eller mer kroner. Oljeforbruk: Trill ned en lang bakke i lav gir, ved turtall 3000+. I bunnen tråkker du hardt på gassen (kanskje helst i fri) - kommer det blå røyk fra eksosen, er toppakningen gåen. Spesielt vanlig feil på boxermotorer (Subaru) og Toyota. Dyrt å bytte! Sjekk alltid forrige eier - unngå leiebil - og servicehefte. Leasingretur kan være lurt å kjøpe; da har forhandler allerede loppet forrige eier for et drøss med reparasjoner- også med hensyn til det kosmetiske. Rust: Hjulbuer, kanaler, alle sveisekanter. Ved eldre bil kan du se om bilen har vært kraftig ulykkesutsatt ved å sjekke datostempel på alt av ruter. En gang knuste ruter er nyere. Og, ikke minst, velg en fornuftig bil som er pålitelig. Sjekk nettet (bilnavn + used car review på Google), hør med bilkyndige.

Lykke til! :)

Det kommer nok ikke noe blåryøk om du gjør det du sier, når topp pakningen er gåen. Da øker heller temperaturen. Kommer det blårøyk slik du beskriver, er det ventil tetninger og/eller stempelringer som er slitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...