Gå til innhold

Søke lån i banken - må jeg opplyse om graviditet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i kontakt med kunderådgiver for å søke lån i banken min. Nå mangler bare noen formaliteter for at søknaden skal sendes inn, og kunderådgiveren mener at jeg kommer til å få lån. Men jeg lurer på: Han har ikke bedt om å få se noe budsjett fra meg, og vet jo ikke hvilke utgifter jeg har eller kommer til å få i framtiden. Jeg er gravid, men har ikke sagt noe om det. Jeg regner med at jeg må signere på det nye lånet ved personlig oppmøte, og da kommer de vel til å skjønne det. Kommer det til å spille noen rolle, mon tro? Vet jo at utgiftene har en del å si for hvor mye man kan låne, men de har jo ikke spurt noe om det. Jeg har fast jobb, god egenkapital og en solid medlåntaker, så håper det vil ordne seg, men er litt engstelig nå. Burde jeg si fra til dem på forhånd?

Anonymkode: 5bf47...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar, men.. Nei til hva? Det spiller ingen rolle at jeg er gravid, eller jeg burde ikke si det og håpe på det beste?

Anonymkode: 5bf47...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe personlig oppmøte da jeg signerte for mitt boliglån. Alt sånt ordnes pr post og med bank-id brikke i dag.

Anonymkode: 18a50...927

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Det var ikke noe personlig oppmøte da jeg signerte for mitt boliglån. Alt sånt ordnes pr post og med bank-id brikke i dag.

Anonymkode: 18a50...927

Håper du har rett!!

Anonymkode: 5bf47...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har rett!!

Anonymkode: 5bf47...e33

Jepp alt kan signeres via bankID. Det er din elektriske legitimasjon.

Hilsen er som jobber i bank.

Anonymkode: 5ea0b...c0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Vær trygg på at banken vet hva de skal spørre om! Får du ikke spørsmål,trenger du ikke å opplyse om noe annet. Det vil virke som om du er usikker,og det gir bare et ikke så bra bilde av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom høygravid med datteren min da jeg søkte lån. Kunderådgiver spurte når jeg hadde termin og jeg sa at det var om to uker. Da skulle han rushe på slik at lånet var innvilget før barnet kom, for jeg hadde jo ikke i praksis ikke barn enda. Fikk innvilget lån to dager senere :-p Verdens beste kundebehandler, han skal vi ha for alltid! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har per dags dato ikke barn, så da regnes ikke det med. Du må ikke møte opp personlig i banken for å undertegne lånet. 

Anonymkode: b626e...329

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,du må ikke opplyse om det,selv om de hadde sett det på deg😉

Anonymkode: 85446...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takk, dere! Nå ble jeg letta!

Da sier jeg ikke noen ting til dem, og satser på at alt går bra (selv om det er vanskelig å nekte for ved eventuelt personlig oppmøte:fnise:)

Anonymkode: 5bf47...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, nå har jeg fått beskjed om at jeg faktisk må møte opp personlig i banken..  Godt mulig at man ikke trenger det alltid, men jeg må altså det. Er nervøs og håper ikke det blir noe problemer av at jeg er gravid nå!

TS

Anonymkode: 5bf47...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere, nå har jeg fått beskjed om at jeg faktisk må møte opp personlig i banken..  Godt mulig at man ikke trenger det alltid, men jeg må altså det. Er nervøs og håper ikke det blir noe problemer av at jeg er gravid nå!

TS

Anonymkode: 5bf47...e33

Hiv på deg en diger poncho eller noe sånn :)

Jeg vet ikke hvor mye de bryr seg om du er gravid før du har født, men jeg ville ikke tatt sjansen på at de plutselig skulle begynne å beregne ekstra forsørgelsesbyrde og derfor mindre lån.

Her ble magen sugd inn og stor genser på når vi søkte om lån. Var ikke superlangt på vei, men nok til at det syntes godt hvis vi ikke skjulte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutes ago, Siri_H said:

Hiv på deg en diger poncho eller noe sånn :)

Jeg vet ikke hvor mye de bryr seg om du er gravid før du har født, men jeg ville ikke tatt sjansen på at de plutselig skulle begynne å beregne ekstra forsørgelsesbyrde og derfor mindre lån.

Her ble magen sugd inn og stor genser på når vi søkte om lån. Var ikke superlangt på vei, men nok til at det syntes godt hvis vi ikke skjulte det.

Skal prøve, men vet ikke om magen i det hele tatt lar seg kamuflere lenger.. Kanskje hvis jeg bygger ut resten av kroppen med ett eller annet. Noen som har en fat suit til låns?

Anonymkode: 5bf47...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en stadig vekk aktuell problemstilling hos banker. Jeg tror standarden er at de kun regner med de barna du faktisk har, i utregningen av betjeningsevnen. Ingen grunn til å kle seg i poncho på neste møte.

Anonymkode: af14f...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplyste om at jeg er gravid. Dette er et lån som skal tre i kraft først i 2.kvartal neste år. Babyen kommer i januar. Vi opplyste også om at mannen min kommer til å gå opp ca 30 000 i årslønn fra januar av. Når hun da kjørte alle beregninger de foretar deg så opplyste hun om at vi kom til å havne negativt ut likviditetsmessig når de regnet med et barn fra januar av. De stresstester renter ifht dagens likviditetssituasjon og rente. Vi fikk det likevel innvilget da mannen skal opp i lønn. 

Anonymkode: 9ee57...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/3/2017 at 2:45 PM, AnonymBruker said:

Jeg har vært i kontakt med kunderådgiver for å søke lån i banken min. Nå mangler bare noen formaliteter for at søknaden skal sendes inn, og kunderådgiveren mener at jeg kommer til å få lån. Men jeg lurer på: Han har ikke bedt om å få se noe budsjett fra meg, og vet jo ikke hvilke utgifter jeg har eller kommer til å få i framtiden. Jeg er gravid, men har ikke sagt noe om det. Jeg regner med at jeg må signere på det nye lånet ved personlig oppmøte, og da kommer de vel til å skjønne det. Kommer det til å spille noen rolle, mon tro? Vet jo at utgiftene har en del å si for hvor mye man kan låne, men de har jo ikke spurt noe om det. Jeg har fast jobb, god egenkapital og en solid medlåntaker, så håper det vil ordne seg, men er litt engstelig nå. Burde jeg si fra til dem på forhånd?

Anonymkode: 5bf47...e33

Hvis dere er et par som har søkt lån sammen, vil jeg tro banken har tatt høyde for at dere kan bli en til i løpet av ikke altfor lang tid uansett.

Vi sa ingen ting til banken vår, og de spør jo ikke heller.

Anonymkode: dc3a0...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...