Gå til innhold

Har «gjeldsregisteret» åpnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært snakk om at vi skulle få et gjeldsinformasjonsregister, der banker og långivere skal kunne innhente gjeldsopplysninger om låntagere i «sanntid», og ikke være nødt til å stole på selvangivelsen fra året før.

Det ble skrevet en del info om dette på nettet tidligere i år, der det står at det skal tre i kraft fra 1. November 2017. Men har det faktisk trådt i kraft? Har ikke sett noe om det på nettaviser etc.

 

http://www.nettavisen.no/forbrukslån/regjeringens-nye-gjeldsregler/

Anonymkode: 5206a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er skuffet over mangelen av brukervennlighet. Dette er en løsningn som er fanstisk hvis du låner ut penger.

Men for en forbruker som har problemer hjelper det ikke i det hele tatt. Hvorfor kan ikke jeg sjekke alle utestående krav mot meg i en offentlig portal? Jeg har opplevd at selskaper kun ber om personnummer og sender til en gammel adresse. Hvorfor kan ikke jeg få varsel via digipost, sms eller epost hvis jeg har et utestående krav? 

Dessverre har kredittforetakene millioner å bruke på lobbyvirksomhet mens interesseorganisasjoner for gjeldsoffer har småpenger. 

Se på luksusfellen, mange vet ikke hva eller hvor mye de skylder. Hvorfor er det ikke et krav om å legge inn fordringen i et register allerede når man legger til purregebyr? For personer med gjeldsproblemer ville dette vært ekstremt nyttig, for personer uten gjeldsproblemer ville dette gjort dem oppmerksom på utestående krav som er feilsendt. Det vil i tillegg hjelpe med å avdekke identitetstyveri tidligere.

Jeg skulle ønske jeg kunne logge inn på en offentlig portal og se all min gjeld. I tilegg til alle utestående krav som har forfalt, der kontaktinformasjon er lett tilgjenglig samt mulighet til å lage rapporter om mine fordringer for å avtale nedbetalinger.

Tenk om man kunne finne alt på en enkelt plass. Med mulighet til å gi informasjon til regnskapsfører, advokat eller NAV. Å enkelt kunne se forfallsdatoer og hvem man skylder penger til. Kreditorer burde kunne legge inn forslag til nedbetalingsavatler og skyldnere burde kunne søke om avtaler med et par tastetrykk.

Det er få ulemper med et slikt system, og mange fordeler. 

Å få oversikt over gjeld er vanskelig, tidkrevende og en stor belastning. Jeg har i perioder slitt med gjeld og et register jeg selv hadde full tilgang til ville gjor alt mye mye enklere. Dessverre er fokuset nå bare å sikre kreditor for tap og å gjøre det vanskeligere for unge uten rike foreldre å få lån. Gode intensjoner men elending gjennomføring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg er skuffet over mangelen av brukervennlighet. Dette er en løsningn som er fanstisk hvis du låner ut penger.

Men for en forbruker som har problemer hjelper det ikke i det hele tatt. Hvorfor kan ikke jeg sjekke alle utestående krav mot meg i en offentlig portal? Jeg har opplevd at selskaper kun ber om personnummer og sender til en gammel adresse. Hvorfor kan ikke jeg få varsel via digipost, sms eller epost hvis jeg har et utestående krav? 

Dessverre har kredittforetakene millioner å bruke på lobbyvirksomhet mens interesseorganisasjoner for gjeldsoffer har småpenger. 

Se på luksusfellen, mange vet ikke hva eller hvor mye de skylder. Hvorfor er det ikke et krav om å legge inn fordringen i et register allerede når man legger til purregebyr? For personer med gjeldsproblemer ville dette vært ekstremt nyttig, for personer uten gjeldsproblemer ville dette gjort dem oppmerksom på utestående krav som er feilsendt. Det vil i tillegg hjelpe med å avdekke identitetstyveri tidligere.

Jeg skulle ønske jeg kunne logge inn på en offentlig portal og se all min gjeld. I tilegg til alle utestående krav som har forfalt, der kontaktinformasjon er lett tilgjenglig samt mulighet til å lage rapporter om mine fordringer for å avtale nedbetalinger.

Tenk om man kunne finne alt på en enkelt plass. Med mulighet til å gi informasjon til regnskapsfører, advokat eller NAV. Å enkelt kunne se forfallsdatoer og hvem man skylder penger til. Kreditorer burde kunne legge inn forslag til nedbetalingsavatler og skyldnere burde kunne søke om avtaler med et par tastetrykk.

Det er få ulemper med et slikt system, og mange fordeler. 

Å få oversikt over gjeld er vanskelig, tidkrevende og en stor belastning. Jeg har i perioder slitt med gjeld og et register jeg selv hadde full tilgang til ville gjor alt mye mye enklere. Dessverre er fokuset nå bare å sikre kreditor for tap og å gjøre det vanskeligere for unge uten rike foreldre å få lån. Gode intensjoner men elending gjennomføring.

Er så enig i dette her! Tror det ville blitt lettere for veldig mange. Har en i samme bygg med nesten samme navn og postmannen surrer med posten vår nesten hver uke. Jeg gir henne alltid hennes, men får aldri min så det bare blitt noen inkassosaker og før jeg vet ordet av det må jeg ut med flere hundre kroner ekstra. 

Anonymkode: d49e9...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig i dette her! Tror det ville blitt lettere for veldig mange. Har en i samme bygg med nesten samme navn og postmannen surrer med posten vår nesten hver uke. Jeg gir henne alltid hennes, men får aldri min så det bare blitt noen inkassosaker og før jeg vet ordet av det må jeg ut med flere hundre kroner ekstra. 

Anonymkode: d49e9...73a

Tenk om man måtte registrere regningen syv dager før purring. Da ville nok mange krav blitt oppgjort eller bestridt umiddelbart (burde være en enkel knapp for å bestride et krav eller be om mer dokumentasjon). Relle krav ville selvsagt blitt betalt.

Jeg kan ikke fatte hvorfor en slik løsning ikke ble valgt. Gjør gjelden og løsninger synlig for den som er skyldig penger. Ikke bare de som gir ut lån.

Det er så synd at en slik mulighet ikke utnyttes. Jeg ville hatt nytte av det, personer med for mye gjeld ville med et tastetrykk fått oversikt, og alle kunne være trygg på hva de skylder til hvem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Million skrev:

Sitat: «Den nye loven åpner for at private aktører kan få tillatelse til å etablere gjeldsinformasjonsforetak. Dette vil gi bankene mulighet til å sjekke hvor mye kreditt- og forbruksgjeld en ny lånesøker har, og dermed unngå at kunden får innvilget et større lån enn vedkommende kan betjene, opplyser Barne- og likestillingsdepartementet......Departementet opplyser at det nå er opp til bank- og finansbransjen å søke tillatelse til å opprette gjeldsinformasjonsforetak. De påpeker at de teknologiske løsningene må sikre at personvernet blir ivaretatt, og at det er strenge begrensninger på hvem som får tilgang til folks gjeldsopplysninger.»

Ok. Så etter hva jeg forstår betyr dette at det nå er lov å opprette et gjeldsregister. 

Så neste spørsmål blir da; har noen opprettet et gjeldsregister ennå?

Anonymkode: 5206a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig i dette her! Tror det ville blitt lettere for veldig mange. Har en i samme bygg med nesten samme navn og postmannen surrer med posten vår nesten hver uke. Jeg gir henne alltid hennes, men får aldri min så det bare blitt noen inkassosaker og før jeg vet ordet av det må jeg ut med flere hundre kroner ekstra. 

Anonymkode: d49e9...73a

Det er en personvernmessig utfordring hvis man skulle ha registrert absolutt alle krav mot hele Norges befolkning i et felles register, det er ikke akkurat noe jeg ønsker. Det bør være null problem å håndtere regninger på egen hånd. Regninger som kommer bort kan vel da enkelt løses ved å bruke nettbank? Så godt som alle kreditorer tilbyr nå e-faktura og/eller autogiro, det har man hatt ganske lenge nå. 

Anonymkode: 48253...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...