Gå til innhold

Mumsy og Knerten


Mumsy

Anbefalte innlegg

Knerten har tyvstartet litt med grøtsmaking. Han er bare 3,5 mnd, men jeg har vært skikkelig stresset fordi han spiser så lite MME. Han har jo gått opp i vekt å følger kurven sin fint, men mamahjertet synes ikke noe om en tydelig sulten gutt, men som ikke vil spise. Grøt derimot, det var topp! Han satt der som en trost å gapte. Han begynte å gråte når han hadde spist opp skjeen, å ble ikke stille før jeg gav han mer. Er veldig redd han skal få trøbbel med magen da, men det har heldigvis gått greit foreløpig. Han har fått noen få skjeer to kvelder på rad. Hvor fort er det vanlig å trappe opp på grøten, hvis han ikke reagerer negativt på den?

Dåpen nærmer seg med stormskritt, jeg er bekymringsverdig rolig. Jeg får vel tidsnok panikk :fnise: Jeg vurderer å holde en tale til Knerten i selskapet, men vet ikke om jeg greier det uten å begynne å strigråte å hikste. Sjarmerende med en tåre i øyekroken, men høye elefantrop er litt drøyt. Jeg vet ikke hva som er vanlig, kan ikke komme på at jeg har vært i dåp før :PMen tenkte eventuelt bare å snakke litt om hvorfor han har fått navnet sitt og hvor heldige vi er som har fått akkurat han, i tillegg til noen ord om at vi sette pris på familien og gudforeldre som stiller opp for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har noen formening om hvor fort det er vanlig å få vondt i magen, hvis babyen reagerer på grøten? Jeg er så redd for magevondt, men samtidig så blir det et så stort dilemma. Knerten gråter etter mer grøt, gaper å blir stille når han får mer. Med MME vrir seg unna å gråter. Det gjør så vondt i mammaghjertet at han tydelig er sulten, men jeg kan ikke gi han mer grøt:cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blander sviskemos eller malt i grøten for å være "sikre". Dag 1 ga vi litt på fingeren, og i dagene etter trappet vi opp litt og litt og det tok ikke mange dager før hun fikk så mye hun ville ha (som ikke var så mye i starten). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gi flaske mens han sitter i newbornsetet eller vippestol? :vetikke:

Å trappe opp med mer grøt går helt sikkert fint! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marimba skrev:

Vi blander sviskemos eller malt i grøten for å være "sikre". Dag 1 ga vi litt på fingeren, og i dagene etter trappet vi opp litt og litt og det tok ikke mange dager før hun fikk så mye hun ville ha (som ikke var så mye i starten). 

Det var lurt! :) Vi ga malt i melka tidligere, så kan kanskje gi han et par flasker om dagen med det igjen. Har kjøpt sviskemos, men føler det er litt tidlig å begynne med. Greit å hør at det gikk bra med opptrappingen for dere, har ikke så veldig lyst til å bruke mange uker på å trappe opp med en og en skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, A4-livet skrev:

Kanskje doble mengden i dag? Er mange som trapper fort opp uten at det er noe problem 😊

Gjorde det, og det går veldig bra foreløpig :nori:Så godt å høre at det er noen flere som trapper fort opp! Virket som om alle bare ga en halv teskje om dagen et øyeblikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Leviora skrev:

Har du prøvd å gi flaske mens han sitter i newbornsetet eller vippestol? :vetikke:

Å trappe opp med mer grøt går helt sikkert fint! :) 

Ja har prøvd, det hjelper ikke noe særlig dessverre :sad: Han spiser som regel greit om natta da, vet ikke hvorfor. Mulig han er så trøtt an han ikke gidder noe styr:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen magevondt å spore foreløpig:nigo: #nojinx.. Han har fått en prøveporsjon med grøt tidligere i dag, altså dobbelt så mye som i går.

Veldig greit at dere beroliget meg litt med grøt-opptrappingen. Alle på barselgruppa bare "helsesøster sier at man skal trappe opp en teskje hver dag i 3 mnd" :roll: Skulle likt å sett Knerten da altså, han er ganske hissig når han ikke får det som han vil

Nå har jeg fått nøkkelen til selskapslokalet til dåpen, så pynting og ordning er i full gang! Veldig gøy, men shit så mye det er å gjøre.. Jeg trodde liksom jeg hadde full kontroll :PVi har også vært i kirken på en slik forberedelsestamsale før dåpen, presten var så koselig, fikk skikkelig bestemorfølelse av henne så det lover godt. 

Endret av Mumsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste «nødprevensjon med grøt». Konkluderer med at jeg er for trøtt til KG nå :ler: 

Så gøy med dåp! Det blir sikkert en kjempefin fest :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Leviora skrev:

Jeg leste «nødprevensjon med grøt». Konkluderer med at jeg er for trøtt til KG nå :ler: 

Så gøy med dåp! Det blir sikkert en kjempefin fest :nigo: 

:skratte:Det skulle tatt seg ut.. Håper du fikk sovet litt, grøt som nødprevensjon tror jeg fungerer dårlig:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trappet også fort opp, myyye mer enn en tskje om dagen. 
Med Bølla var vi vel oppe i en full porsjon i løpet av en uke tror jeg? 
Hun måtte jeg også vugge samtidig som jeg gav flaske, hvis ikke klikka hun helt. 
Regner med du har prøvd det meste, men slenger det inn allikevel. ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beccy87 skrev:

Vi trappet også fort opp, myyye mer enn en tskje om dagen. 
Med Bølla var vi vel oppe i en full porsjon i løpet av en uke tror jeg? 
Hun måtte jeg også vugge samtidig som jeg gav flaske, hvis ikke klikka hun helt. 
Regner med du har prøvd det meste, men slenger det inn allikevel. ;)  

Godt å høre, han er oppe i en full "prøveporsjon" nå, så tenker jeg prøver med to slike porsjoner i morgen. Han har jo fått noen dager nå, og det har foreløpig gått helt fint :jepp:

Vugging fungerer faktisk noen ganger. Det er kanskje det trikset som fungerer best :Knegg: Ellers spiser han som en helt om natten, veldig merkelig. Det går jo litt i perioder, men i det siste har han ligget helt i ro med øynene igjen å drukket opp hele flasken å sovet videre! Håper virkelig det er den nye trenden, det er jo superenkelt. Null stress å være våken i 15 min når han sovner like etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er babyer så vanskelig å forstå seg på? Endelig sov Knerten mer en 2 timer i strekk i løpet av natten. Han sovnet kl halv 8 og ville ikke ha mat før kl 3 :hakeslepp: Ny rekord! Kanskje han endelig begynner å være mett. Han drakk mer melk enn jeg hadde beregnet, så jeg måtte ned å lage mer. I mellomtiden ble han liggende å kjefte og han skulle ikke ha melken når jeg kom. I 2 hele timer lå han å kjeftet å knurret og jeg har ikke peiling på hva som plaget han. Virket rett og slett som han trodde det var morgen, han var vel glad i utgangspunktet, men når ingen tok han med opp ble han vel sur :vetikke: Jeg prøvde jo alle triksene i boka for å få han til å sovne, uten hell. Til slutt sovnet han og våknet igjen kl 6, det var jo greit nok så vi sto opp. Når klokka hadde blitt 7 var han så trøtt at jeg bare måtte legge han i vogna så han fikk sovet, og der ligger han enda å snorker :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer :rolleyes: Når du endelig tror du har funnet noe som funker og du tenker at "nå har vi en god rutine på gang her!", så kan du banne på at de gjør om på alt to dager senere :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sitronkake skrev:

Babyer :rolleyes: Når du endelig tror du har funnet noe som funker og du tenker at "nå har vi en god rutine på gang her!", så kan du banne på at de gjør om på alt to dager senere :P 

Word! :ler: 

 

Hvordan gikk det i natt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.11.2017 den 1.55, sitronkake skrev:

Babyer :rolleyes: Når du endelig tror du har funnet noe som funker og du tenker at "nå har vi en god rutine på gang her!", så kan du banne på at de gjør om på alt to dager senere :P 

Det der er så sant!! Nå har han sovet greit i to netter, så i natt blir det sikkert sirkus :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 den 8.58, Leviora skrev:

Word! :ler: 

 

Hvordan gikk det i natt? :)

Jeg har vært så opptatt med planlegging å gjennomføring av dåp, så jeg har ikke vært innom KG i det hele tatt før nå jeg. Han hadde vel 4 dager der han pratet å kjeftet i et par timer midt på natta, nå har det vært greit i to dager igjen. Tro hva natten vil bringe :PHan har sovet rekord-urolig fram til nå. Det lover ikke særlig godt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Knerten fått navnet sitt på ordentlig :mynona: Han passer det så godt!

Det har vært noen hektiske dager, med forbereding, gjennomføring og rydding. Enda godt vi er ferdige nå. Selve dåpsdagen ble veldig vellykket, Knerten var veldig flink i kirken. Småklaget litt når presten brukte så lang tid på å snakke, han måtte ligge som en baby i armene på gudmoren. Ligge som en baby liksom, det er så ut, han nærmer seg jo 4 mnd:P Sa ikke et ord når han fikk vann over hodet å han digget å bli løftet opp som Simba i løvenes konge, for å bli vist til folket :jepp:

Selskapet gitt bra, jeg var livredd for at en ubuden gjest skulle dukke opp, men det gjorde hun ikke så da kunne jeg senke skuldrene å nyte dagen. Fy flate vi har spist så mye mat. Det er jo enda så mye kaker å god mat igjen, jeg klarer ikke å beherske meg. Endelig hadde jeg kommet meg ned på 70-tallet, og hadde akkurat bikket minus 30kg. Nå er jeg opp på 80-tallet igjen, kjedelig! Jaja, et par ukers jobbing så er jeg forhåpentligvis ned igjen.

Kom på når dagen var over at vi ikke tok noen bilder av bare Knerten i dåpskjolen, så når han våkner fra luren sin må jeg kle på han kjolen å ta noen bilder. Så kan vi leke at det var på selve dagen :fnise: Har tusen bilder av oldeforeldre, besteforeldre og gudforeldre da.

Prosjekt grøt går fint! Nå er vi oppe i full porsjon to ganger om dagen. Han gråter fortsatt når det er tomt da. Herregud så vanskelig, skal jeg la han spise seg mett? Selv om det er over det som regnes som en porsjon på pakken? Vil jo ikke overfore han. Vet jo at MM/MME skal være hovednæring fram til 6 mnd, men han synes den melka er :kvalm:  Han drikker derfor mest på natten. Jeg tenker å kjøpe en flaske for å gi litt velling, det er jo ikke sikkert det er så mye grøtpulver i melka som skal til for at han liker smaken bedre.

Prosjekt amming går rett vest. Jeg har vært så travel med dåpsplanlegging at jeg ikke har hatt tid til å pumpe. Når jeg legger han til brystet bare gnager han på det :fnise: Skal se om jeg greier å legge inn full innsats denne uka, om ikke forblir han flaskebarn.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er for babyer under 6 måneder, men på større babyer regnes grøten med når man regner hvor mye melk de får i seg iløpet av dagen. Er vel mye av det samme ingrediensene i den som ikke mme? 

Høres ut som en kjempefin dåpsdag da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...