Gå til innhold

Dette med å "kjøre inn" piggdekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nye piggdekk på bilen min. Jeg synes det spinner veldig fort på våt asfalt. I tillegg måtte jeg vri bilen unna et rådyr i forigår. Det gikk fint, men bilen sklei sidelengs. 

Hvordan er dette med nye pigger? Må jeg bekymre meg for noe her?

Anonymkode: 07ab1...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Piggdekk (og piggfrie vinterdekk) har mye dårligere veigrep på tørr/våt asfalt enn sommerdekk. Du bør kjøre mer defensivt når du har vinterdekk på bilen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med piggdekk? 

Det går fint med vinterdekk og kjetting i beredskap. Du sparer og miljøet da. 

Anonymkode: 4a307...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre inn pigger betyr at de skal "sette seg" skikkelig i dekket før isen og snøen kommer og krever mere av dem. 

Anonymkode: 0d7cc...771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har nye piggdekk på bilen min. Jeg synes det spinner veldig fort på våt asfalt. I tillegg måtte jeg vri bilen unna et rådyr i forigår. Det gikk fint, men bilen sklei sidelengs. 

Hvordan er dette med nye pigger? Må jeg bekymre meg for noe her?

Anonymkode: 07ab1...79b

Du skal kjøre en rolig tur på 5-6mil for at de skal sette seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for info! Da tror jeg alt er i orden.

Har piggdekk fordi jeg bor på Indre Vestlandet. Vinter her er frosne, våte veier eller bare våte veier, ikke hvit vei. Uten pigger kommer jeg meg ikke frem. Så mye til forståsegpåerne her inne.

Anonymkode: 07ab1...79b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Har nye piggdekk på bilen min. Jeg synes det spinner veldig fort på våt asfalt. I tillegg måtte jeg vri bilen unna et rådyr i forigår. Det gikk fint, men bilen sklei sidelengs. 

Hvordan er dette med nye pigger? Må jeg bekymre meg for noe her?

Anonymkode: 07ab1...79b

Jeg ville sjekket de piggene. 

Anonymkode: 18e23...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Uten pigger kommer jeg meg ikke frem. Så mye til forståsegpåerne her inne.

Anonymkode: 07ab1...79b

Jeg er en av forståsegpåerne, eller kanskje ikke. Jeg har kjørt VW Transporter som budbil i mange år, med piggfrie vinterdekk. Jeg har også kjørt VW LT (nå heter den Crafter, samme bil som MB Sprinter) med bakhjulstrekk og piggdekk. Det er ikke så stor forskjell som noen tror. Når det er glatt, så er det glatt, også med piggdekk. Det handler om å ta høyde for at det er glatt og planlegge kjøringen deretter. Må du for eksempel stoppe midt i en oppoverbakke for å slippe forbi møtende trafikk, så får du kanskje rygge tilbake 400 meter for å "ta ny fart".

Jeg har aldri stått fast fordi jeg har hatt piggfrie dekk. En gang sto jeg fast på en parkeringsplass på et alpinanlegg med privatbilen, men det var fordi jeg hadde parkert veldig dumt. Det løste seg med kjetting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kjørt pigg, aldri hatt denne typen problemer

Anonymkode: 8359c...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@H80, for å komme til fylkesveien må jeg kjøre en liten enfeltsvei fra grenda vpr først. Her er mange små bakketopper og alltid lav fart. Er det ikke strødd kommer ikke folk over disse toppene med piggfrie dekk på is. Det hadde vært galskap å rygge ned og ta mer fart. Jeg har naboer som kjører piggfritt fordi de nokså regelmessig skal til Bergen og ikke vil betale piggdekkavgift. Alle sammen synes at man ikke trenger piggdekk. Men alle de synes også at de 2-3 dagene de ikke kommer over disse kneikene pga is - voksne menn alle sammen, og stolte, kompetente bilfolk - gjør ingenting. Jeg er sykepleier og må jeg på jobb, så må jeg på jobb. Aldri hjemmekontor på meg. :)

Anonymkode: 07ab1...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøre inn vinterdekkene menes at det ikke er lurt å burne avgårde etter at du har tatt på vinterdekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, AnonymBruker said:

@H80, for å komme til fylkesveien må jeg kjøre en liten enfeltsvei fra grenda vpr først. Her er mange små bakketopper og alltid lav fart. Er det ikke strødd kommer ikke folk over disse toppene med piggfrie dekk på is. Det hadde vært galskap å rygge ned og ta mer fart. Jeg har naboer som kjører piggfritt fordi de nokså regelmessig skal til Bergen og ikke vil betale piggdekkavgift. Alle sammen synes at man ikke trenger piggdekk. Men alle de synes også at de 2-3 dagene de ikke kommer over disse kneikene pga is - voksne menn alle sammen, og stolte, kompetente bilfolk - gjør ingenting. Jeg er sykepleier og må jeg på jobb, så må jeg på jobb. Aldri hjemmekontor på meg. :)

Anonymkode: 07ab1...79b

Disse 2 dagene i året kan man bruke kjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Har en anelse om at jeg bor i nærheten av TS, og her holder det ikke alltid med piggdekk. Brøyting er nærmest et fremmedord. Hvis jeg er så dum at jeg kjører helt ned til huset en ettermiddag og det snør i løpet av natta må jeg ha kjettinger på 4-hjulstrekkeren min for å komme opp på en kommunal vei (som garantert ikke er brøytet så tidlig). Så dere som mener piggfrie dekk er bra nok: dere er hjertelig velkommen til å bo her fra nå og fram til april/mai. Jeg har ledig leilighet i kjelleren, klar til innflytting. Så kan dere demonstrere hvordan jeg skal komme meg fram uten pigg/kjetting. Og uten hjelp av nabo med traktor.

Anonymkode: b1bb4...73b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/3/2017 at 4:55 AM, H80 said:

Jeg er en av forståsegpåerne, eller kanskje ikke. Jeg har kjørt VW Transporter som budbil i mange år, med piggfrie vinterdekk. Jeg har også kjørt VW LT (nå heter den Crafter, samme bil som MB Sprinter) med bakhjulstrekk og piggdekk. Det er ikke så stor forskjell som noen tror. Når det er glatt, så er det glatt, også med piggdekk. Det handler om å ta høyde for at det er glatt og planlegge kjøringen deretter. Må du for eksempel stoppe midt i en oppoverbakke for å slippe forbi møtende trafikk, så får du kanskje rygge tilbake 400 meter for å "ta ny fart".

Jeg har aldri stått fast fordi jeg har hatt piggfrie dekk. En gang sto jeg fast på en parkeringsplass på et alpinanlegg med privatbilen, men det var fordi jeg hadde parkert veldig dumt. Det løste seg med kjetting.

Hvor har du kjørt? 

Anonymkode: 4cada...9d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AB...73b, jeg parkerer aldri bunnen av oppkjørselen vår når det er meldt frost...opptil 35 grader bratt. 😲😒

Anonymkode: 07ab1...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nye piggdekk kan være ganske glatte de første titalls milene. Dette pga gummien i dekkene og at piggene skal sette seg. Rart de ikke har opplyst om dette når du fikk lagt de om. På ren/våt asfalt er de ikke gunstige, og har ikke like godt grep som sommerdekk.

Man kan diskutere piggfritt vs piggdekk i det uendelige, og det er fordeler og ulemper med begge. Det kommer mye an på hva slags føre man kjører mest på. Det er ingen tvil om at piggfritt er det beste og mest behagelige å kjøre med, og de har godt grep. På speilholke og is er de derimot langt fra like gode som piggdekk, og mange prioriterer tryggheten det gir fremfor komforten av piggfritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...