Gå til innhold

MÅ jeg øvelsekjøre i to år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier. 

Hvor lang tid brukte dere på å ta lappen og øvelsekjørte dere ofte privat? Hvor ofte isåfall?

IMG_3681.PNG

Anonymkode: 64575...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, jeg øvelseskjørte bare en uke før jeg kjørte opp.

Anonymkode: 34501...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte vel en-to ganger i uka fra jeg var 17. Tok lappen med minst mulig kjøretimer, men pga ventetid osv brukte jeg ca tre måneder.

Anonymkode: 6c79e...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lurt å øvelseskjøre så mye som mulig privat. Men du MÅ ikke kjøre i to år nei, men mange gjør det siden man har to år fra man kan øvelseskjøre til man kan ta oppkjøring. 

 

Anonymkode: 5420f...9b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg øvelseskjørte bare en uke før jeg kjørte opp.

Anonymkode: 34501...aef

Og du hadde ikke erfaringer med kjøring privat før det? Hadde du mange kjøretimer på kjøreskolen da?

Anonymkode: 64575...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øvelseskjørt i rundt 2 og et halvt år, og har oppkjøring om noen uker. I perioder har jeg øvelskjørt flere ganger i uken, men har også gått flere måneder uten å kjøre. Har tatt meg god tid med andre ord! Men det varierer fra person til person, og de fleste jeg kjenner har tatt lappen i løpet av en 6 måneders tid. Så det er ikke sånn at du må øvelseskjøre i 2 år før du tar lappen.

Anonymkode: 7e5c1...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Og du hadde ikke erfaringer med kjøring privat før det? Hadde du mange kjøretimer på kjøreskolen da?

Anonymkode: 64575...cd5

Nei, hadde kun kjørt en gang før den uke. Jeg tok intensivkurs i Brønnøysund før det ble pålagt med trafikalt grunnkurs.

Anonymkode: 34501...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har øvelseskjørt i rundt 2 og et halvt år, og har oppkjøring om noen uker. I perioder har jeg øvelskjørt flere ganger i uken, men har også gått flere måneder uten å kjøre. Har tatt meg god tid med andre ord! Men det varierer fra person til person, og de fleste jeg kjenner har tatt lappen i løpet av en 6 måneders tid. Så det er ikke sånn at du må øvelseskjøre i 2 år før du tar lappen.

Anonymkode: 7e5c1...b3a

Hvor gammel er du siden du ikke har tatt enda?

Anonymkode: 64575...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å opprettholde den gode trenden vi har på trafikksikkerhet, er det ønskelig at du kjører så mye som mulig fra 16-18 år.

Etter at du har vært gjennom det grunnleggende og er i stand til å kjøre i trafikken, kan du gjerne ta rattet hver eneste gang du skal være med i bilen til foreldrene dine. Det er det som er mengdetrening, som gjør deg skikkelig god før du tar lappen. 

Men kravet, det er bare de obligatoriske veiledningstimene og sikkerhetskurset. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte to ganger med pappa på en parkeringsplass før jeg begynte på lappen så nei. Jeg vil alikevel anbefale deg å øvelseskjøre så mye som overhodet mulig for å lære deg mest mulig bilkjøring før du begynner på lappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiotisk formulering. Det er ikke vanskelig å kjøre bil, og noen tar det med en gang. Andre trenger å øve så mye som mulig. Men to år med øvelseskjøring er jo bare tull. 

Anonymkode: ce70c...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hadde kun kjørt en gang før den uke. Jeg tok intensivkurs i Brønnøysund før det ble pålagt med trafikalt grunnkurs.

Anonymkode: 34501...aef

Når tok du lappen da?

Anonymkode: 775e5...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2017 den 8.07, AnonymBruker skrev:

For en idiotisk formulering. Det er ikke vanskelig å kjøre bil, og noen tar det med en gang. Andre trenger å øve så mye som mulig. Men to år med øvelseskjøring er jo bare tull. 

Anonymkode: ce70c...c52

Det er ikke det å kjøre bilen som er vanskelig. Det klarer de fleste ganske raskt.  

Det alle trenger å trene på er å lese trafikkbildet og handle fornuftig etter hva som skjer der. 

Når man gang på gang klarer å unngå ulykker som kunne oppstått pga. andres feil, da er man klar for å kjøre alene. Det tar en stund å komme dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok et poeng i det, og før i tiden syklet barn vel mer samt mer i trafikken - slik at trafikkforståelse kom tidligere. De ble heller ikke distrahert av ørten TV skjermer mens mama og papa kjørte. Skal likevel være overkommelig å lære seg trafikkbildet kjappere.

Anonymkode: ce70c...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...