Gå til innhold

Gipset hånd og nav er så vanskelige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det sånn at jeg går på praksisplass via nav. I helgen brakk jeg en finger og måtte på legevakten og fikk gipsett høyre hånda. Jeg er høyrehendt og dette ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Jeg sliter med å kle på meg, dusje, lage meg noe å spise osv... saken blir ikke noe bedre av at jeg har ett barn på 2 år. Jeg kan ikke skifte bleie, ikke kle på han. Nå er det sånn at samboer gjør alt med barnet og alt i hjemmet. Han leverte barnet på barnehagen både mandag og i går. Så kunne han ikke levere i dag pga jobben. Da skulle jeg levere. Det ble det rene  marerittet. Sleit med å få på han klær. Ikke fikk jeg knytet skolissene hans. Han skulle bruke sparkesykkel til barnehagen. Jeg holder sekken hans og en pose med klær i venstrearmen. Vi hadde ikkke kommet oss lengre enn noen meter ut i veien hvor ungen begynnner å grine og nekter å gå. Og jeg står der halvveis handikappa og ikke får løftet han opp eller noe som helst. Endte opp med å gå inn igjen. Og her sitter jeg stuck med barnet. 

Så, ringer jeg til nav og forklarer situasjonen. Da ber de meg om å få far til å levere og ordne. Jeg skal gå med gips i 2 uker så forventer de at far bare må drite i jobben sin fordi praksisen min er mye viktigere enn jobben hans. Jeg ser på begge deler som like viktige. Men for dem så er det bare at faren må få ordnet det eller få venner og familie til å levere barnet. Vi har ingen familie og bare venner som bor ca 1 time unna kjøretur. Jeg forklarte han at problemet ikke er det å være på praksisen, da jeg ikke trenger å gjøre noe som innebærer at jeg må bruke høyrehånda. Da mente han på nav at de på praksisplassen er kjempe snille siden jeg faktisk kan være der uten å gjøre noe. Men snille? Altså hva er alternativet? Hvis legen sier at jeg ikke har lov til å bruke høyrehånda så kan jeg  ikke bruke den da. Poenget mitt er at de krever at far skal ordne alt fordi jeg MÅ være på praksis. Det blir jo som å si at jobben hans ikke er så viktig.  Jeg tok ikke ut sykemelding pga jeg tenkte at jeg skal klare dette. Men det oppstår en del utfordringer. Og nav ser jo bare seg selv..

Anonymkode: 12566...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ble du ikke sykemeldt?

Det er verken NAV, praksisplassen eller fars arbeidssted sitt ansvar at du trenger hjelp med barnet. Her må dere bare prøve å organisere dere på en måte som får det til å gå opp.

Anonymkode: 9b182...e1d

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det sånn at jeg går på praksisplass via nav. I helgen brakk jeg en finger og måtte på legevakten og fikk gipsett høyre hånda. Jeg er høyrehendt og dette ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Jeg sliter med å kle på meg, dusje, lage meg noe å spise osv... saken blir ikke noe bedre av at jeg har ett barn på 2 år. Jeg kan ikke skifte bleie, ikke kle på han. Nå er det sånn at samboer gjør alt med barnet og alt i hjemmet. Han leverte barnet på barnehagen både mandag og i går. Så kunne han ikke levere i dag pga jobben. Da skulle jeg levere. Det ble det rene  marerittet. Sleit med å få på han klær. Ikke fikk jeg knytet skolissene hans. Han skulle bruke sparkesykkel til barnehagen. Jeg holder sekken hans og en pose med klær i venstrearmen. Vi hadde ikkke kommet oss lengre enn noen meter ut i veien hvor ungen begynnner å grine og nekter å gå. Og jeg står der halvveis handikappa og ikke får løftet han opp eller noe som helst. Endte opp med å gå inn igjen. Og her sitter jeg stuck med barnet. 

Så, ringer jeg til nav og forklarer situasjonen. Da ber de meg om å få far til å levere og ordne. Jeg skal gå med gips i 2 uker så forventer de at far bare må drite i jobben sin fordi praksisen min er mye viktigere enn jobben hans. Jeg ser på begge deler som like viktige. Men for dem så er det bare at faren må få ordnet det eller få venner og familie til å levere barnet. Vi har ingen familie og bare venner som bor ca 1 time unna kjøretur. Jeg forklarte han at problemet ikke er det å være på praksisen, da jeg ikke trenger å gjøre noe som innebærer at jeg må bruke høyrehånda. Da mente han på nav at de på praksisplassen er kjempe snille siden jeg faktisk kan være der uten å gjøre noe. Men snille? Altså hva er alternativet? Hvis legen sier at jeg ikke har lov til å bruke høyrehånda så kan jeg  ikke bruke den da. Poenget mitt er at de krever at far skal ordne alt fordi jeg MÅ være på praksis. Det blir jo som å si at jobben hans ikke er så viktig.  Jeg tok ikke ut sykemelding pga jeg tenkte at jeg skal klare dette. Men det oppstår en del utfordringer. Og nav ser jo bare seg selv..

Anonymkode: 12566...b71

Da får du kontakte fastlegen din og få en sykemelding da. Verre er det ikke. Men det virker som om du velger å fokusere på problemene og ikke løsningene. Praksisen din er selvfølgelig viktig fordi den skal sørge for å gi deg en fast inntekt på sikt.

Anonymkode: e4076...26d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En toåring kan du prate med.

Vil han ikke gå så må han oppi vogn... dere har vel en vogn? Og du klarer vel å løfte ham oppi?

En ting er nå sikkert og det er det at du som ikke kan skifte bleie eller noe, du kan i allefall ikke ha ungen alene hjemme. Ungen bør gå i barnehagen så lenge han er frisk.

Anonymkode: 9204c...9a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregid så vanskelig du gjør ting. Du kan fint trille gutten til bhg i vpgn ved å bare bruke en hånd. Og ringe nav og si at du er litt sen til praksisplassen. Du har plikt å møte siden du er så smart å takke nei til sykemelding.

Etterpå ringer du legen og tar ut sykmelding. Problem solved.

Anonymkode: 5e23c...7cb

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du tenkt å løse dette dersom du var i betalt arbeid? Ringe arbeidsgiver og si at du dessverre ikke kan komme på 2 uker fordi du ikke klarer å kle på barnet ditt og levere i barnehagen om morgenen? Det er ikke slik arbeidslivet fungerer. Enten må du få sykmelding, ellers må du på jobb (med unntak av noen få egenmeldingsdager som ikke løser problemet ditt) Så her må du og far rett og slett bare finne en løsning. Far kan da kle på barnet før han drar på jobb, og du kan løfte 2-åringen oppi vogna og trille til barnehagen. Det må da være mye vanskeligere å være hjemme med han og ta deg av alt av bleieskift selv ? 

Anonymkode: 02fe5...346

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får sykemelding av legen, er ikke verre.

Og så må jeg si jeg synes det er veldig rart at du har valgt å ha sko med skolisser til en toåring. Barna skal jo lære å kle seg selv, han vil jo alltid trenge hjelp med skoene. Kjøp nå skikkelige sko til barnet.

Anonymkode: 67b54...41b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 åring på sparkesykkel til bhg?

Har du vært i arblivet før? Kan du ikke jobbe skriver legen sykmld.

 

Anonymkode: 546ce...6ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, NAV er ikke vanskelige i det hele tatt her. Enten skaffer du deg sykemelding eller så møter du på praksisplass til avtalt tid.

Anonymkode: 17849...c75

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her hørtes du rimelig tafatt ut må jeg si. Gjør som du har fått råd om, ring legen å få sykemelding. 

Anonymkode: 821e3...e6b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sykemelding vil jo ikke løse problemet ditt? Du skriver jo at det ikke er noe problem å være på praksisplassen. Problemet ditt er jo å håndtere praktiske ting hjemme og barnet ditt, og du må jo uansett skifte bleie på barnet og levere ham i barnehagen selv om du er sykemeldt. 

Du må bruke vogn til barnehagen, og så forklarer du  situasjonen din til barnehagen og hører om det er ok at du leverer barnet i pysjamas noen ganger innimellom. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt? Levere i barnehagen i pysj, ikke spist frokost sikkert og med full bleie? 

Ts har knekt en finger, ikke lammet fra nakken og ned!  Hvis hun er så hjelpesløs så får mannen ta ut omsorgspermisjon da, for han må jo tydeligvis ta seg av både Ts og barnet. 

Anonymkode: 821e3...e6b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke ordnet med sykemelding?

trill ungen i vogn. Ungen kan ikke få gjøre aom den vil når du trenger å få gjort ting på en annen måte. 

 

Anonymkode: 2d331...5b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Ta ut sykmelding du Ts. Skjønner godt du sliter med å få gjort ting,og ikke bry deg om de utidige innleggene her! Klart det blir vanskelig med bare en hånd som fungerer! Det skjønner alle om en tenker seg om. Du gjorde kanskje litt dumt i å ikke bruke trille til to-åringen,men du kunne jo ikke vite at h*n satte seg på bakbeina heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med NAV om hvordan dette skal ordnes i praksis. Mannen din har kanskje krav på fri i forbindelse med barnepassers sykdom?

Anonymkode: 97c8d...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DU som bare ser deg selv. Du er ikke blitt lammet altså, du bare mangler en fungerende arm.. Som flere nevner, trill ungen i vogn til bhg. Du kan da umulig trenge å ta med sekken/pose med klær hver dag, planlegg litt og legg det igjen i bhg, så trenger du kun å bringe ungen dit. Da har du en arm ledig til å bære dersom du ikke vil bruke vogn. Og hvis det betyr du må ta pauser, så får du bruke litt lengre tid på turen. Stor sannsynlighet for at ungen vil gå litt selv dersom mamma bare er treig også. Å kle på ungen går jo fint med en arm bare du beregner litt ekstra tid. Angående bleieskift. Kjøp up and go bleier, det får du lett til med en arm. Har ungen bæsja og du ikke får til å tørke skikkelig så spyl han av i dusjen.

 

Du må slutte å synes så synd på deg selv. Bruk heller tiden på å finne løsninger på utfordringene du nå opplever, istedenfor å legge skylda over på Nav. Du er faktisk heldig som kan fortsette praksisen din på tross av dette.

Endret av Akacia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med NAV om hvordan dette skal ordnes i praksis. Mannen din har kanskje krav på fri i forbindelse med barnepassers sykdom?

Anonymkode: 97c8d...eb0

Ts er da ikke «barnepasser» hun er barnets mor. Og barnet har barnehageplass. 

Anonymkode: e4076...26d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager jo bare problemer ut av dette. Skulle forstått deg om du hadde fått hele armen gjennom en kvistemaskin, men det er bare 1 finger. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, NotNaomi skrev:

Ta ut sykmelding du Ts. Skjønner godt du sliter med å få gjort ting,og ikke bry deg om de utidige innleggene her! Klart det blir vanskelig med bare en hånd som fungerer! Det skjønner alle om en tenker seg om. Du gjorde kanskje litt dumt i å ikke bruke trille til to-åringen,men du kunne jo ikke vite at h*n satte seg på bakbeina heller. 

Hva skal hun med sykemelding egentlig?

Svive rundt hjemme med et barn hun ikke evner å fore, stelle osv? Er du såpass lite oppegående at du ikke ser at om barnet blir hjemme så regnes det som omsorgsvikt?

Anonymkode: 9204c...9a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparkesykkel + 2-åring = problem. Sett 2-åringen i vognen, legg sekk og klær under, gå bort til barnehagen og lever. Jeg skjønner du er frustrert over at du må bare bruke en hånd og det skaper en del problemer, men det fikser du! (bare halvannen uke igjen). :duskedame: 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...