Gå til innhold

For streng???

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minute ago, Bonusmammaen said:

En konsekvens bør komme umiddelbart etter en hendelse.

Gjør det så enkelt og forståelig som mulig. 

Langtidsstraff har små barn og større barn med vansker, problemer med å forstå sammenhengen på. 

Prøv belønningssystem fra faglig kompetente, det finnes mye bra metodikk der ute. 

Bedre å skaffe litt hjelp fra utenforstående enn at han eskalerer  og får enda større problemer i fremtiden? 

Enig, og det er ekstra vanskelig for barn med ADHD.

Det vet jeg som en adheder med ett barn med ADHD:

Anonymkode: c76e2...b43

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempefint at du har funnet konsekvenser som henger direkte sammenned det han har gjort! Jeg er enig i det aller meste av det du har foreslått, med innslag at der skal vare ut sjette klasse. Et barn på den alderen med ADHD vil ikke huske hva begrunnelsen er om noen mnd. Jeg ville startet med "frem til jul". Deretter kan dere sakte slippe opp igjen og gi mer frihet.

-Pedagog.

Anonymkode: 231e8...800

• Liker 6
Skrevet

Synes ikke du er streng i det heletatt. Han gjør ting som kan få fatale konsekvenser (Sykle på et tak?!) for seg selv. 

Hvis "straffen" bare er en ting som blir overstått og glemt, så faller jo hele poenget bort. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker først og fremst at denne gutten er heldig som har en mor/foreldre som ser ham og som tar tak i problemene han har, stor kred til TS! 

Iom at han har adhd vil jeg anta at den del av problematikken er knyttet til dette? Han skal selvfølgelig holdes ansvarlig for sin oppførsel og ikke undervurderes, men kanskje dette må "tas" på en måte med utgangspunkt i diagnosen hans?! 

Mulig dere har veldig oversikt over diagnosen og hva den innebærer, men kan sikkert være en fordel å rådføre seg med helsesøster/lege/sosiallærer/spesped/familiekontor -eller hvem det er som har greie på slike ting.. 

Lykke til TS 🙂

Anonymkode: 4452e...72e

• Liker 3
Skrevet

Her ville jeg kontaktet Bup, og bedt om hjelp til gutten og veiledning til dere foreldre. En som er på god vei til å bli kriminell blir ikke plutselig "grei" av å måtte selge ipaden etc.

Går han på medisiner? Vet mange er i mot det, men når impulskontrollen er så fraværende, så er det en lav pris å betale for at gutten skal komme riktig vei og ha en sjans til å ha en grei fremtid.

Anonymkode: ca900...76b

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler å sette opp en slik plan som jeg sa. hvor han krysser av når han har gjort noe bra med en belønning etter 1 uke eller 2. Det funker som bare det,mye mer en konsekvenserm DET vet jeg med erfaring :)

Anonymkode: c76e2...b43

Vi har brukt alt som finnes av belønningssystemer helt fra han var liten, og fått mange fine tips fra Pmto-kurs. 

Dette har virket godt i korte perioder for å endre uønsket adferd ifbm småting som feks huske å pusse tenner, kle seg om morgenen, sitte rolig ved bordet, bruke innestemme osv. Spesielt når han var mindre hadde vi god erfaring med dette :-)

Men nå har belønning liten effekt. Vi hadde feks belønningsplan på at han skulle holde innetider. Hver gang han kom hjem på tiden kunne han velge en belønning fra ei liste han hadde laget selv over ting han hadde lyst til, og etter 5 ganger var det en ekstra stor premie. Jeg skulle ringe han en liten stund før han skulle være hjemme for å minne han på det. Problemet var bare at han ville heller være ute enn å få belønning, selv om belønningen var bestemt av han selv. Så når jeg ringte for å minne han på at han snart måtte hjem, trykka han meg av... og kom mellom 30 og 90 min for sent. Ofte kjørte vi ut og lette. Straffa for dette var jo at han ikke fikk kryss på planen,( ekstra straff mente bup vi ikke kunne gi ) men det var jo et bevisst valg han gjorde fordi belønning ikke var så viktig. Så det med belønning på slike ting virker rett og slett ikke på han.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her ville jeg kontaktet Bup, og bedt om hjelp til gutten og veiledning til dere foreldre. En som er på god vei til å bli kriminell blir ikke plutselig "grei" av å måtte selge ipaden etc.

Går han på medisiner? Vet mange er i mot det, men når impulskontrollen er så fraværende, så er det en lav pris å betale for at gutten skal komme riktig vei og ha en sjans til å ha en grei fremtid.

Anonymkode: ca900...76b

Han går på medisiner ja, begynte når han var 5. Uten medisiner ville han aldri kunne fungert. 

Vi har fått hjelp og veiledning fra bup fra han var 3 år. Masse hjelp og veiledning, kurs og diverse. Han har også hatt samtaler der, men disse tok slutt da han var en glad og fornøyd gutt som ikke slet med vonde tanker og problemer. Vi kuttet ifjor alt samarbeid med bup, i samråd med barnevernet og fastlegen, da vi fikk ny saksbehandler som rett og slett var elendig. Medisinering som i utgangspunktet fungerte bra, men trengte å øke dose pga veldig vokseperiode, ble stoppet for å prøve andre medisiner. Det var månedesvis med prøving og utfylling av skjema for å prøve 3 andre forskjellige medisiner og 30 dagers uten noen form for medisiner for å prøve det. Disse mnd var et mareritt for både oss og skolen og alle rundt han, men mest av alt for han selv. Vi krevde da å få øke dose, noe hun nektet, vi slutta. Fastlegen tok over utskriving av medisin og økte dosen, slik at alt nå fungerer bra. Men ingen kontakt med bup.

Jeg tenker først og fremst at denne gutten er heldig som har en mor/foreldre som ser ham og som tar tak i problemene han har, stor kred til TS! 

Iom at han har adhd vil jeg anta at den del av problematikken er knyttet til dette? Han skal selvfølgelig holdes ansvarlig for sin oppførsel og ikke undervurderes, men kanskje dette må "tas" på en måte med utgangspunkt i diagnosen hans?! 

Mulig dere har veldig oversikt over diagnosen og hva den innebærer, men kan sikkert være en fordel å rådføre seg med helsesøster/lege/sosiallærer/spesped/familiekontor -eller hvem det er som har greie på slike ting.. 

Lykke til TS 🙂

Anonymkode: 4452e...72e

Takk for fin tilbakemelding 🙂

Dette er helt klart en del av problematikken rundt hvordan påvirkning adhd har på han. Og det er noe vi hele tiden har i bakhodet 🙂 Samtidig føler jeg at han ikke skal bruke adhd som en unnskyldning for uønsket adferd, så konsekvenser og ansvar for egne handlinger må han ta.

Det som er så fortvilende er at han ser ikke på ting på samme måte som oss "vanlige" og tenker ikke likt.

Når jeg feks prøver å forklare hvor farlig noe kan være, at han kan skade seg alvorlig eller i værste fall dø, gjør det liksom ingenting. Skader går over, dør han så merker han det ikke. Det er liksom hva han sier... Han elsker spenning og han elsker at kameratene ser opp til han og synes han er tøff. Han eier ikke frykt, han merker lite til feks smerte, sult, om han fryser osv.

Alt blir liksom så komplisert... men føler at jeg må gjøre det jeg kan for å forhindre at han spinner avsted på feil sti i årene fremover. Og vet liksom ikke hvordan jeg kan klare det..

Anonymkode: 453dc...c62

Skrevet

Så flott å lese at du tar tak! All ære. Kjenner en gutt, var akkurat som å lese om han. Han fikk ALDRI konsekvenser, nå er han 19 år, og jeg vet at han har vært i trøbbel politi ift rus, ødeleggelse av eiendom og slåssing. 

Anonymkode: 9d635...6c2

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn i 6 klasse som har adhd. Han sliter med oppførsel på skolen, typisk at han er urolig, kan finne på ramp og ikke vil følge beskjeder. Her hjemme er han ikke flink til å holde avtaler om tider eller hvor han skal/har lov å gå når han skal ut og han forteller sjelden sannheten. Mye småstjeling av is, snop og småpenger. Han har dårlig impulskontroll og lite utviklet forståelse for konsekvenser. Vet at hele vennegjengen er glad i ramp/pøbelstreker og de girer hverandre opp.

Vi bor 5 min gange fra sentrum, hvor han ikke har lov å oppholde seg. Han må gjennom sentrum for å komme til enkelte av vennene og den store fotballbanen.

Vi har mange ganger tatt han i å oppholde seg i sentrum med kamerater isteden for å være der de skal. Da er de rundt på butikker, handler litt, forsyner seg med smaksprøver, henger utenfor kiosken, klatrer på tak, småramp osv.

På onsdag skulle han sykle til fotballbanen, og lovte å ikke være i sentrum. Fant ut at han hadde vært der alikevel gjennom andre, og fant også en lapp i lomma hans hvor han og to gutter skrevet en "pakt" om at de ikke skulle fortelle noe til noen.

Presset han godt på hva dette gjalt og prøvde igjen og igjen å forklare han at det var best å være ærlig, da ble det lettere å ordne opp sammen og jeg ville ikke være like streng som hvis jeg fant ut hva som hadde skjedd på andre måter. Han nekta og løy i vei, jeg visste det var noe men ikke hva...

Fikk telefon igår fra butikksjefen i den ene butikken i sentrum hvor hun fortalte at de lenge hadde hatt et problem med at disse og andre gutter syklet på taket av butikken, og det er ca 12 meter rett ned og uten gjerde, så de var livredde for at noen skulle miste livet under denne leken. De hadde derfor satt opp et høyt gjerde på baksiden der de klarer å komme seg over.

På onsdag hadde min sønn og to andre hatt med avbitertang, klippet hull i gjerdet, sykla på taket og filma alt og lagt filmen ut på nett.

Jeg ble så letta over å få vite hva som hadde skjedd den dagen, og sitter nå og tenker over hva konsekvensen burde bli.

Jeg føler det er viktig å vise hvor skapet står, på en måte, fordi jeg er sikker på at han er en gutt som kan finne på mye. Derfor tenker jeg at med strenge konsekvenser kan det være med på å forebygge utvikling av dårlig oppførsel. Samtidig føler jeg at det må være rettferdig og i sammenheng med hva som er gjort.

Jeg og han skal på møte med butikksjefen på tirsdag, det vet jeg vil bli knalltøfft for han. Jeg sa på telefon til henne at jeg ønsket de skulle kreve han for det det ville koste og reparere det. Hun trodde ca 1500 kr.

Jeg kommer ikke til å betale han ut eller lot han ta av sparepenger, da han ikke vil kjenne noe på dette. Derfor må han selge ipaden og jobbe her hjemme/spare til han har råd til ny eller brukt. ( evt legge bort hans til han har jobbet opp beløpet og da gi den tilbake ) Det vil nok ta et par - tre mnd med hans innsats.

Itillegg vil jeg fjerne mobilen en stund da de legger ut mye på nett og han har ingen forståelse for nettvett. Også vært små krangle/erteepisoder med andre på meldinger/apper. Jeg mener han ikke er moden nok til å ha mobil med slik oppførsel.

Itillegg kommer vi resten av 6 klasse til å ha det slik at han ikke lenger få gå "fritt" rundt. Har han med kamerater hjem, skal de være her. Skal han til kamerater, vil jeg gi beskjed på forhånd til foreldre at han ikke har lov å gå ned til sentrum. Skal han feks på fotballbanen vil vi følge og hente han og stikke innom en gang av og til for å sjekke om han er der. Dette siden han gang på gang lyver om hvor han er.

Halloween får han ikke gå med disse kameratene, men med søsken og nabobarn om han vil. 

Itillegg har vi lovet å tenke på det å få lov å begynne på fritidsklubb på fredagskveldene. Typisk disko og spillsted. Fritidsklubben i sentrum her er for ungdomsskoleelever, men fritidsklubben i nærmeste by ( 5 min med bil ) er fra 6 kl hver fredag 19 - 23.

Denne ligger i sentrum av byen med gangavstand til div gatekjøkken, kjøpesenter osv der det henger mye ungdom. Jeg tror at fristelsen for å gå til byen en fredagskveld ville blitt for stor og at de ville bruke mer tid der enn på klubben. Mener han er altfor liten til å henge rundt og at han kan vente til ungdomsskolen når han er gammel nok til fritidsklubb her.

Er jeg for streng? Mannen mener en uke husarrest ville vært nok, mens jeg mener jeg må vise han at vi setter grenser og kommer til å følge nøye med på hva han foretar seg. At å følge regler gir frihet, men å gang på gang bryte disse, viser at han ikke er moden for det. 

Hva tenker dere???

Du er ikke for streng. Han trenger tydelige strenge rammer og det er helt innafor

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, alle sammen 🙂

Har snakket med foreldrene til den ene, ikke den andre. De lo og sa det var vanlige guttestreker og ikke noe å ta på vei for. Kom ikke til å gi noe konsekvenser.

Jeg vet hvordan min gutt er, og ønsker han alt godt. Han er en herlig og god kar, som dessverre liker spenning og er lett å lede. Han ønsker å være kul og tøff,men har feil syn på hva det er.

Så jeg er redd vi vil få en tøff ungdomstid med nøye oppfølging og sikkert telefoner fra både her og der. Og ønsker å på en måte prøve å forebygge.

Så føler det er viktig at han vet, helt fra starten, at vi er her og følger med. Vi vil hjelpe og støtte han så godt vi kan, men konsekvensene må han ta selv. 

Drit i hva foreldrene til drn andre gutten gjør. De er tydeligvis elendige foreldre som lar ungen styre på slik han vil. Fu står på ditt ifh til oppdragelsen av ditt barn

• Liker 2
Skrevet

De andre guttene vil jo fortsette å friste ham til å gjøre rampestreker all den tid de ikke opplever noen konsekvenser. Jeg ville snakket med politiet og hørt om de har anledning til å komme på skolen og snakke med klassen, ikke spesifikt om denne saken men generelt om kriminialitet og konsekvenser av det. Ville også snakket med barnevernet om disse guttene. 

Anonymkode: be34b...5d8

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De andre guttene vil jo fortsette å friste ham til å gjøre rampestreker all den tid de ikke opplever noen konsekvenser. Jeg ville snakket med politiet og hørt om de har anledning til å komme på skolen og snakke med klassen, ikke spesifikt om denne saken men generelt om kriminialitet og konsekvenser av det. Ville også snakket med barnevernet om disse guttene. 

Anonymkode: be34b...5d8

Ja spesielt han gutten som har foreldre som ler det bort og kaller det guttestreker. Han har sikkert ingen grenser hjemme.

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, Sisti skrev:

Husarrest synes jeg er helt tåpelig, fordi det ikke henger sammen med hva han har gjort. 

Husarrest er jo en veldig logisk konsekvens når han gang på gang går steder han ikke får lov til å gå etter å ha lovet å holde seg innenfor tillatte områder, og han i tillegg gjør ugagn når han er der. Klarer ikke å oppføre seg ut = får ikke gå ut. Perfekt logikk.

Anonymkode: 9e4bf...bc7

• Liker 9
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husarrest er jo en veldig logisk konsekvens når han gang på gang går steder han ikke får lov til å gå etter å ha lovet å holde seg innenfor tillatte områder, og han i tillegg gjør ugagn når han er der. Klarer ikke å oppføre seg ut = får ikke gå ut. Perfekt logikk.

Han kommer mest sannsynlig til å snike seg ut

Skrevet

Man kan også bruke logikken 'den som ikke kan følge avtaler må passes på, og for å passes på må du være innen synsvidde' 😉

Anonymkode: 876dd...802

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

1 hour ago, AnonymBruker said:

Man kan også bruke logikken 'den som ikke kan følge avtaler må passes på, og for å passes på må du være innen synsvidde' 😉

... Og dette tror man at husarrest i en liten uke skal fikse på...??? :P

Skrevet
9 timer siden, Sisti skrev:

... Og dette tror man at husarrest i en liten uke skal fikse på...??? :P

Absolutt ikke, men nå er det ikke akkurat husarrest en liten uke TS planlegger, det er omfattende påpassing av guttungen mtp at han ikke får gå noe sted alene på en lang stund. Unger som ikke kan holde avtaler, må passes på. Altså en fullstendig logisk konsekvens av hans handlinger. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det høres bra ut. Det her handler om faste rammer rundt noe som et barn ikke klarer å styre selv. Typiske barn som din sønn trenger strenge rammer og tett veiledning for å holde seg innenfor rammene. De sklir fort ut når de får styre som de selv vil. Konsekvenser må til for at de skal forstå hva handlinger kan føre til. 

Jeg har et søsken med ADHD som oppførte seg lignende da hn var barn. Stakk av, var frekk på skolen, skulka skolen, respekterte ikke andre, gjorde ting som ikke var lov.. Foreldrene våre ga aldri opp. Jeg kan huske at det kunne være full rabalder med hyl og skrik når søskenet mitt hadde gjort noe galt og foreldrene våre satte strenge strenger. Å komme seg på skolen om morgenen kunne være en kamp. Jeg husker at en periode kom læreren kjørende og henta søskenet mitt. :P 

Uansett, foreldrene mine ga ikke opp. De måtte styre mitt søskens hverdag og sette fler rammer for hn enn for meg. Nå er vi begge voksne, og selv om søskenet mitt enda sliter, tok hn opp vgs med gode resultater, skaffet seg en deltidsjobb, og studerer nå bachelor. I starten av studiene fikk hn hjelp av en "assistent" for å organisere hverdagen. Jeg VET at om foreldrene våre bare hadde tenkt at "det er bare sånn barn er" så hadde søskenet mitt sittet på sosialen nå, slik som andre med lignende problemer gjør. 

Jeg har sett hvordan foreldrene mine har stått i det, og bidratt med konsekvenser, rammer og hjelp gjennom oppveksten. Det har vært en tung vei å gå, men de ga aldri opp. 

Det er ikke før de siste årene som voksen at søskenet mitt faktisk har forstått hva foreldrene våre har gjort for hn. Vi har også snakket en del om det sammen, at hadde det ikke vært for mamma og pappa, hadde hn vært på nav nå og hatt et kjipt liv. 

Anonymkode: a150b...827

• Liker 3
Skrevet

Strenge grenser*

Anonymkode: a150b...827

Skrevet
12 timer siden, Maleficenta skrev:

Han kommer mest sannsynlig til å snike seg ut

Da må dere passe bedre på at han ikke gjør det. Strenge konsekvenser for dårlig oppførsel, ellers er jeg redd han er på veg mot en kriminell løpebane.

Skrevet

Jeg støtter deg i alt det du foretar deg! Gutten er ekstremt heldig som har deg som mor. Men det som du vet, og som det virker som de færreste i tråden har skjønt, er at det faktisk er snakk om en meget intelligent ung herremann. Jeg tror videre at dette kanskje ikke er riktig plass for å få bedre innspill enn du allerede kan selv. Du går nok de aller aller fleste her inne en lang gang når det gjelder å håndtere sønnen din!

Belønningssystem tror jeg kun fungerer på småunger. Jeg var selv ivrig med fotball(ja, også etter treningene), skateboard og snowboard og elsket spenningen og miljøet med kule jevnaldrende med samme interesser. Aldri noe kriminelt, men det rushet hele denne pakken ga meg var magisk for meg. Og hadde mamma og pappa laget et belønningssystem for at jeg f.eks. Ikke skulle dra på den skolen med best asfalt og der kompisene mine var... For å si det slik, jeg hadde gitt en finger for å være med kompisene enn å få en kveld med bowling, sjokolade, nye klær eller hva det nå skulle være. Og jeg har ikke ADHD.

Igjen, du håndterer dette bra, og takk for innsikten og læringen du har gitt her.:tommelsmil:

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...