Gå til innhold

For streng???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn i 6 klasse som har adhd. Han sliter med oppførsel på skolen, typisk at han er urolig, kan finne på ramp og ikke vil følge beskjeder. Her hjemme er han ikke flink til å holde avtaler om tider eller hvor han skal/har lov å gå når han skal ut og han forteller sjelden sannheten. Mye småstjeling av is, snop og småpenger. Han har dårlig impulskontroll og lite utviklet forståelse for konsekvenser. Vet at hele vennegjengen er glad i ramp/pøbelstreker og de girer hverandre opp.

Vi bor 5 min gange fra sentrum, hvor han ikke har lov å oppholde seg. Han må gjennom sentrum for å komme til enkelte av vennene og den store fotballbanen.

Vi har mange ganger tatt han i å oppholde seg i sentrum med kamerater isteden for å være der de skal. Da er de rundt på butikker, handler litt, forsyner seg med smaksprøver, henger utenfor kiosken, klatrer på tak, småramp osv.

På onsdag skulle han sykle til fotballbanen, og lovte å ikke være i sentrum. Fant ut at han hadde vært der alikevel gjennom andre, og fant også en lapp i lomma hans hvor han og to gutter skrevet en "pakt" om at de ikke skulle fortelle noe til noen.

Presset han godt på hva dette gjalt og prøvde igjen og igjen å forklare han at det var best å være ærlig, da ble det lettere å ordne opp sammen og jeg ville ikke være like streng som hvis jeg fant ut hva som hadde skjedd på andre måter. Han nekta og løy i vei, jeg visste det var noe men ikke hva...

Fikk telefon igår fra butikksjefen i den ene butikken i sentrum hvor hun fortalte at de lenge hadde hatt et problem med at disse og andre gutter syklet på taket av butikken, og det er ca 12 meter rett ned og uten gjerde, så de var livredde for at noen skulle miste livet under denne leken. De hadde derfor satt opp et høyt gjerde på baksiden der de klarer å komme seg over.

På onsdag hadde min sønn og to andre hatt med avbitertang, klippet hull i gjerdet, sykla på taket og filma alt og lagt filmen ut på nett.

Jeg ble så letta over å få vite hva som hadde skjedd den dagen, og sitter nå og tenker over hva konsekvensen burde bli.

Jeg føler det er viktig å vise hvor skapet står, på en måte, fordi jeg er sikker på at han er en gutt som kan finne på mye. Derfor tenker jeg at med strenge konsekvenser kan det være med på å forebygge utvikling av dårlig oppførsel. Samtidig føler jeg at det må være rettferdig og i sammenheng med hva som er gjort.

Jeg og han skal på møte med butikksjefen på tirsdag, det vet jeg vil bli knalltøfft for han. Jeg sa på telefon til henne at jeg ønsket de skulle kreve han for det det ville koste og reparere det. Hun trodde ca 1500 kr.

Jeg kommer ikke til å betale han ut eller lot han ta av sparepenger, da han ikke vil kjenne noe på dette. Derfor må han selge ipaden og jobbe her hjemme/spare til han har råd til ny eller brukt. ( evt legge bort hans til han har jobbet opp beløpet og da gi den tilbake ) Det vil nok ta et par - tre mnd med hans innsats.

Itillegg vil jeg fjerne mobilen en stund da de legger ut mye på nett og han har ingen forståelse for nettvett. Også vært små krangle/erteepisoder med andre på meldinger/apper. Jeg mener han ikke er moden nok til å ha mobil med slik oppførsel.

Itillegg kommer vi resten av 6 klasse til å ha det slik at han ikke lenger få gå "fritt" rundt. Har han med kamerater hjem, skal de være her. Skal han til kamerater, vil jeg gi beskjed på forhånd til foreldre at han ikke har lov å gå ned til sentrum. Skal han feks på fotballbanen vil vi følge og hente han og stikke innom en gang av og til for å sjekke om han er der. Dette siden han gang på gang lyver om hvor han er.

Halloween får han ikke gå med disse kameratene, men med søsken og nabobarn om han vil. 

Itillegg har vi lovet å tenke på det å få lov å begynne på fritidsklubb på fredagskveldene. Typisk disko og spillsted. Fritidsklubben i sentrum her er for ungdomsskoleelever, men fritidsklubben i nærmeste by ( 5 min med bil ) er fra 6 kl hver fredag 19 - 23.

Denne ligger i sentrum av byen med gangavstand til div gatekjøkken, kjøpesenter osv der det henger mye ungdom. Jeg tror at fristelsen for å gå til byen en fredagskveld ville blitt for stor og at de ville bruke mer tid der enn på klubben. Mener han er altfor liten til å henge rundt og at han kan vente til ungdomsskolen når han er gammel nok til fritidsklubb her.

Er jeg for streng? Mannen mener en uke husarrest ville vært nok, mens jeg mener jeg må vise han at vi setter grenser og kommer til å følge nøye med på hva han foretar seg. At å følge regler gir frihet, men å gang på gang bryte disse, viser at han ikke er moden for det. 

Hva tenker dere???

Anonymkode: 453dc...c62

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er langt på vei enig med deg. Hadde det vært snakk om en drøy enkelthendelse, hadde kanskje en uke husarrest gjort susen, men her er det jo tydelig at sønnen din hverken forstår konsekvenser eller respekterer regler. Da må det kraftigere tak til. 

Kanskje hen skal få litt husarrest hvor han blir tvunget til å se alle sesongene av Boy Meets World eller Full House. Det hadde nok gjort noe med verdisynet hans :fnise: 

Anonymkode: 9e4bf...bc7

• Liker 14
Skrevet

Du er ikke for streng, men det kan hende sønnen din trenger å få høre av andre voksne at det han gjør er farlig (sykle på taket!) og dyrt (ødelegge andres eiendom). Konfliktrådet tar ofte saker som dette hvor barn og ungdom trenger å reflektere selv over egen atferd og få høre hvordan deres atferd påvirker andre. Du kan melde saken inn til Konfliktrådet selv eller butikken kan gjøre det. Det er gratis og de prioriterer saker med barn. 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Reveenka skrev:

Du er ikke for streng, men det kan hende sønnen din trenger å få høre av andre voksne at det han gjør er farlig (sykle på taket!) og dyrt (ødelegge andres eiendom). Konfliktrådet tar ofte saker som dette hvor barn og ungdom trenger å reflektere selv over egen atferd og få høre hvordan deres atferd påvirker andre. Du kan melde saken inn til Konfliktrådet selv eller butikken kan gjøre det. Det er gratis og de prioriterer saker med barn. 

Helt klart, var derfor vi ble enige om at han måtte i møte med butikksjefen. Der vil hun ta opp både dette med hærverk/erstatning og hvor farlig det er.

Tenkte det var greit første gang, og heller ta konfliktråd om det blir andre lignende episoder :-)

• Liker 5
Skrevet

Ikke for strengt! Høres ut som en fin måte å lære opp til at man skal ikke holde på slik. 

Anonymkode: 41cef...521

• Liker 13
Skrevet

Jeg syns du er streng, men jeg tror at det i dette tilfellet er nødvendig for å få han på rett spor igjen :) Tror det er lurt å være streng tidlig, for når man blir eldre blir det som regel lettere å lyve og gjøre ting man ikke skal. Sånn var nemlig jeg :fnise:

Syns du er flink!

Skrevet

Ikke for streng, men ville brukt fritidsklubben som gulrot for å oppføre seg etter hvert. Og at dere da følger og henter og sjekker underveis. 

Har dere snakket med foreldrene til vennene hans? Kanskje lurt å samkjøre "straff" med dem, sånn at de føler at alle blir straffet, og ikke at noen slipper mer unna enn andre, 

Anonymkode: 51d0d...276

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, alle sammen 🙂

Har snakket med foreldrene til den ene, ikke den andre. De lo og sa det var vanlige guttestreker og ikke noe å ta på vei for. Kom ikke til å gi noe konsekvenser.

Jeg vet hvordan min gutt er, og ønsker han alt godt. Han er en herlig og god kar, som dessverre liker spenning og er lett å lede. Han ønsker å være kul og tøff,men har feil syn på hva det er.

Så jeg er redd vi vil få en tøff ungdomstid med nøye oppfølging og sikkert telefoner fra både her og der. Og ønsker å på en måte prøve å forebygge.

Så føler det er viktig at han vet, helt fra starten, at vi er her og følger med. Vi vil hjelpe og støtte han så godt vi kan, men konsekvensene må han ta selv. 

• Liker 13
Skrevet

Slike barn som ditt barn trenger en streng oppdragelse og gode rutiner. Resultatet kan bli helt tragisk uten. Har en i familien som hadde lignende utfordringer som barnet ditt, og de hadde mange av de problemene dere har med ditt barn når han var liten. Med mye hjelp både utenfra og i familien så har barnet vokst opp til å klare seg helt greit i hverdagen.

Anonymkode: 3fb02...070

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde nok beslaglagt sykkelen også. Eventuelt kun latt han bruke den til og fra skolen.

Anonymkode: 0b257...700

• Liker 5
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike barn som ditt barn trenger en streng oppdragelse og gode rutiner. Resultatet kan bli helt tragisk uten. Har en i familien som hadde lignende utfordringer som barnet ditt, og de hadde mange av de problemene dere har med ditt barn når han var liten. Med mye hjelp både utenfra og i familien så har barnet vokst opp til å klare seg helt greit i hverdagen.

Anonymkode: 3fb02...070

Er det jeg også tenker. Han er et klassisk eksempel på en som fort kan trå inn på feil sti om en ikke hele tiden er der og veileder og passer på. Og strenge grenser trengs. Er bare så tungt når andre synes jeg er for streng, det er ikke for å være stygg, jeg ønsker bare at det skal gå han godt..

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok beslaglagt sykkelen også. Eventuelt kun latt han bruke den til og fra skolen.

Anonymkode: 0b257...700

Sykkel er ikke et alternativ nå. Enten er han i synsvidde fra huset, ellers blir han fulgt og hentet dit han skal.

Huff, høres ut som en fange... Men må man så må man :-)

• Liker 5
Skrevet

Vil han kognitivt virkelig forstå årsak-virkning her? Og ikke bare føle at det kommer en straff som har lite å gjøre med det som faktisk hendte? Det er tøft for unger å få en straff som ikke er direkte knyttet til det som hendte, og det kan skape mer forvirring og sinne enn forståelse for overtrampet. Jeg husker for eksempel at jeg på den tida kryssa veien uten å vente på grønt lys med bestemor, og dermed ikke fikk lørdagsgodteri (da jeg var på besøk hos henne). Hun forklarte det til meg, at når du gjør sånn, skjer det - men jeg lærte ikke å vente på grønt lys, jeg ble derimot veldig forvirra og sint på bestemor. Og jeg vil tro at noen som allerede sliter med konsentrasjon og det kognitive, vil ha enda vanskeligere for ikke å se klar årsak-virkning. 

Det handler ikke så mye om at du er streng, men at det er vanskelig for gutten å forstå på en intellektuelt nivå hvorfor han må gi fra seg tingene sine fordi han gjorde dette. Jeg tror kanskje ikke han lærer noe av det. Bare at det kanskje skaper avstand mellom dere, og gjør det enda vanskeligere for han å innrømme neste gang det hender noe. 

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, bortebra skrev:

Vil han kognitivt virkelig forstå årsak-virkning her? Og ikke bare føle at det kommer en straff som har lite å gjøre med det som faktisk hendte? Det er tøft for unger å få en straff som ikke er direkte knyttet til det som hendte, og det kan skape mer forvirring og sinne enn forståelse for overtrampet. Jeg husker for eksempel at jeg på den tida kryssa veien uten å vente på grønt lys med bestemor, og dermed ikke fikk lørdagsgodteri (da jeg var på besøk hos henne). Hun forklarte det til meg, at når du gjør sånn, skjer det - men jeg lærte ikke å vente på grønt lys, jeg ble derimot veldig forvirra og sint på bestemor. Og jeg vil tro at noen som allerede sliter med konsentrasjon og det kognitive, vil ha enda vanskeligere for ikke å se klar årsak-virkning. 

Det handler ikke så mye om at du er streng, men at det er vanskelig for gutten å forstå på en intellektuelt nivå hvorfor han må gi fra seg tingene sine fordi han gjorde dette. Jeg tror kanskje ikke han lærer noe av det. Bare at det kanskje skaper avstand mellom dere, og gjør det enda vanskeligere for han å innrømme neste gang det hender noe. 

Skjønner hva du mener, og dette er noe jeg er oppratt av, at "straffen" skal være knyttet til handlingen og at det skal læres noe.

Det at du ikke fikk lørdagsgodt fordi du ikke venta på grønt lys, blir for dumt, og jeg skjønner at du ble forvirra. Det hadde jo ingenting med handlingen å gjøre.

Jeg har tenkt mye på hvilke straff jeg må gi som samsvarer med hans handlinger, og føler alt kan knyttes opp mot det han gjorde galt.

Jeg tenker at han må selge ipaden, fordi han ødela andres eiendom, og må betale for det selv. Betaler jeg, eller tar jeg av sparepengene hans, vil ikke det være noe han merker noe til og heller ikke noe han vil bry seg om. Selger han ipaden, må han jobbe for å få penger til ny. Da vil han forstå at det han ødela kosta penger og at han selv er ansvarlig for sine handlinger.

At jeg fjerner mobilen en periode er en direkte konsekvens av bruk av apper han vet han ikke får bruke, at han legger ut videoer han vet det ikke er greit å legge ut, samt krangling/erting på sosiale medier.

At han ikke lenger får gå "fritt" rundt, men kjørt og hentet der han skal, er en direkte konsekvens av mange, mange løfte og avtalebrudd på ikke å henge i sentrum og at han ikke klarer å oppføre seg når de er rundt.

Han er 11 år og det er ingenting i veien med hans kognetive evner. Han er intelligent og smart og veldig utspekulert... Han vet veldig godt hva som er rett og galt, lov og ikke. Han bryr seg bare ikke om lover og regler når det er ting som han synes er tøfft og gøy.

Han har ikke like god impulskontroll som andre som kanskje tenker seg om en gang eller to før de gjør noe de vet er farlig, ulovlig, stygt osv, men han forstår det VELDIG godt etterpå og er god til å lyve seg bort...

Føler bare det er viktig å vise han skikkelig med en gang at han er ansvarlig for sine handlinger og at " uærlig og kriminell" oppførsel gir konsekvenser.

Eller tenker jeg veldig feil?

• Liker 11
Skrevet

Bra,men husk også å gi belønning når han gjøre noe riktig,

Ha en plan som han må krysse av, også for han lov til f.eks for lov til noe han har lyst til.

Spise på en resturant, eller bowling og kino eller noe.

Det hjelper massevis. Slik at det ikke bare er negativt og straff hele tiden.

Anonymkode: c76e2...b43

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at noe av denne strengheten burde kommet fram tidligere. Han har brutt reglene gjentatte ganger uten at det har blitt konsekvenser. På tide å bli mer konsekvent.

Anonymkode: d6b86...e54

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra,men husk også å gi belønning når han gjøre noe riktig,

Ha en plan som han må krysse av, også for han lov til f.eks for lov til noe han har lyst til.

Spise på en resturant, eller bowling og kino eller noe.

Det hjelper massevis. Slik at det ikke bare er negativt og straff hele tiden.

Han får ofte belønning og mye skryt. Det er veldig viktig og har god effekt på han :-) 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at noe av denne strengheten burde kommet fram tidligere. Han har brutt reglene gjentatte ganger uten at det har blitt konsekvenser. På tide å bli mer konsekvent.

Anonymkode: d6b86...e54

Jeg kan love deg at denne gutten har hatt det strengt, og alltid fått konsekvenser for gale ting han har gjort. Han har aldri sluppet unna med noe.

Tror Adhd-barn som min får veldig mye mer tilsnakk, konsekvenser og grensesetting enn andre. Det hører med...

Men dette er første gang han gjør slike ting, og føler det må være andre konsekvenser enn for småting og strengt nok til at han lærer noe av det og forhåpentligvis tenker seg bedre om neste gang.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Han får ofte belønning og mye skryt. Det er veldig viktig og har god effekt på han :-) 

Jeg kan love deg at denne gutten har hatt det strengt, og alltid fått konsekvenser for gale ting han har gjort. Han har aldri sluppet unna med noe.

Tror Adhd-barn som min får veldig mye mer tilsnakk, konsekvenser og grensesetting enn andre. Det hører med...

Men dette er første gang han gjør slike ting, og føler det må være andre konsekvenser enn for småting og strengt nok til at han lærer noe av det og forhåpentligvis tenker seg bedre om neste gang.

Jeg anbefaler å sette opp en slik plan som jeg sa. hvor han krysser av når han har gjort noe bra med en belønning etter 1 uke eller 2. Det funker som bare det,mye mer en konsekvenserm DET vet jeg med erfaring :)

Skrevet

Jeg synes IKKE du er streng, men at den andre familien ikke vil gi konsekvenser DET synes jeg er forferdelig! Det er ikke en enkelt hendelse , men et mønster som må brytes! 

• Liker 6
Skrevet

Husarrest synes jeg er helt tåpelig, fordi det ikke henger sammen med hva han har gjort. 

Jeg synes du er på rett spor. Samtidig har jeg lite faglig peiling på hvordan det er lurt å håndtere slik atferd. Jeg er imot å bruke straff og belønning, men er åpen for at det kanskje funker bedre for noen tilfeller. Men syns du i det minste kan gå inn for å ikke legge disse tingene frem som straff. Han må ikke selge ipaden som straff, men fordi han må skaffe pengene. Han må ikke treffe butikksjefen som straff, men for å ta ansvar for sine handlinger. Han får ikke lov til å ikke ferdes fritt som straff, men fordi dere ser at han ikke greier å regulere atferden sin og derfor trenger tettere oppfølging. Bare vær obs på hvordan dere kommuniserer omkring disse tingene, så han ikke oppfatter det som straff, men som støtte fra dere til å ta ansvar for og regulere handlingene sine. 

Skrevet

En konsekvens bør komme umiddelbart etter en hendelse.

Gjør det så enkelt og forståelig som mulig. 

Langtidsstraff har små barn og større barn med vansker, problemer med å forstå sammenhengen på. 

Prøv belønningssystem fra faglig kompetente, det finnes mye bra metodikk der ute. 

Bedre å skaffe litt hjelp fra utenforstående enn at han eskalerer  og får enda større problemer i fremtiden? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...