Gå til innhold

Automat er fremtiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, prt90 skrev:

Heiser hadde også fører i gamle dager :) Ratt og pedaler i biler kommer til å bli savnet akkurat like mye som heisførere og sentralbord damer.

 

Eksemplet er typisk for teknologi optimister uten teknisk innsikt.

Anonymkode: 5ee4f...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Selvsagt må man beherske rygging for å få førerkort. Heldigvis har de blitt strengere på dette, nesten alle som kjører opp må rygge flere ganger.

Å kjøre på ukjente plasser er ikke et krav for å få førerkort. JEg skulle gjerne sett at man ble sendt med bind for øynene til en tilfeldig trafikkstasjon, men dette ville selvsagt blitt dyrt.

Elevene mine har kjørt på alle, eller nesten alle områdene de kan få på oppkjøringen. INgenting er ukjent. JEg kjenner alle rutene de kjører, og viser det meste. DU må bare håndtere trafikk der du er kjent.

Jeg er enig i at kravene burde være høyere, men per i dag er det ikke slik.

Kravene til førerkort da jeg kjørte innebar at man skulle kunne kjøre etter skilting og oppmerking uten videre instruks fra førerskolelærer eller sensor på selve oppkjøringa, og dermed implisitt kunne kjøre på ukjente steder også. Er dette noe som evt. har forandret seg?

Anonymkode: cf06f...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kravene til førerkort da jeg kjørte innebar at man skulle kunne kjøre etter skilting og oppmerking uten videre instruks fra førerskolelærer eller sensor på selve oppkjøringa, og dermed implisitt kunne kjøre på ukjente steder også. Er dette noe som evt. har forandret seg?

Anonymkode: cf06f...9a7

Det er forventet at du kan kjøre etter skilt eller tilsigelser som høyre eller venstre i neste kryss. Du skal kunne finne en egnet plass å snu, og en lovlig plass å parkere.

Men du vil jo i små byer ha kjørt på de fleste aktuelle stedene. I store byer er det mer sannsynlig å kjøre i en ukjent by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2017 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Neida, men jeg vet om en som kjøpte seg ny bil nå. Han måtte vente i 3-4 mnd. extra, da han ikke ville ha automat.  Om noen år må vi nok betale extra for manuell som blir extrautstyr.

Anonymkode: 800b1...4b9

Sånn er det med lastebiler også nå. Dyrere å bestille manuell fordi standarden er automat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2017 den 18.17, abrasiveRefraction skrev:

Det er forventet at du kan kjøre etter skilt eller tilsigelser som høyre eller venstre i neste kryss. Du skal kunne finne en egnet plass å snu, og en lovlig plass å parkere.

Men du vil jo i små byer ha kjørt på de fleste aktuelle stedene. I store byer er det mer sannsynlig å kjøre i en ukjent by.

Ja, nettopp. Derfor vil man potensielt kunne få oppkjøring på ukjente steder også. Selv om sannsynligheten er liten på mindre steder med begrenset mengde vei, så vil den være større på de store stedene. 

Anonymkode: cf06f...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar snart oppkjøring i manuell. Mye for valgfriheten, men også for å kunne kjøre mamma sin bil da jeg ikke har planer om å kjøpe bil før om en del år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar lappen på automat, har automatbil, og jeg tenker at det er bedre å ha lappen på automat enn å ikke ha lappen i det hele tatt. 

Anonymkode: ab39d...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle ta lappen, var det to som ikke skjønte dette med giring. De skulle kjøre opp på automat. 

Jeg slet selv med å forstå når jeg startet. For meg var det uaktuelt å kjøre opp på automat. Automatbil var dyrt, og det ville begrense kjøringen. Det var ikke vanlig med automat heller.

Nå etter mange år har jeg kjøpt automat.  

Anonymkode: a280c...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎29‎.‎10‎.‎2017 at 12:39 PM, Nasse Nøff ❤ said:

Jeg valgte manuell, selv om at jeg ønsker automat i fremtiden. Fordi du får to for prisen av en så å si. Skader ikke å kunne manuell. Vet om et par som slet veldig med manuell under øvelseskjøring. Fordi det ble for mye å holde styr på. Så de kjørte opp med automat. Selv så følte jeg at jeg hadde mer kontroll over bilen på manuell. 

 

Hvordan i all verden går det an å føle at du har mer kontroll på bilen med manuell? er det fryktelig vanskelig å bruke bare gasspedal vs clutch, girstgang og gasspedal?

Anonymkode: 758a5...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 4.11.2017 den 12.08):

Hvordan i all verden går det an å føle at du har mer kontroll på bilen med manuell? er det fryktelig vanskelig å bruke bare gasspedal vs clutch, girstgang og gasspedal?

Anonymkode: 758a5...1ea

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Nasse Nøff ❤ said:

For meg så føles det ut som mangel på kontroll. Når bilen girer selv. 

What? Det er jo farten som bestemmer om den/du girer eller ikke, ikke om den eller du gjør det.

Anonymkode: 758a5...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i bilkollektivet i Oslo, og hadde ikke kunne velde de bilene som er nære meg de billigste om jeg ikke hadde kunne kjørt med manuelt gir. 

Biler med automat bruker også mer drivstoff er min erfaring. Jeg foretreker manuell fordi jeg har mer kontroll over bilen da. For eksempel kan jeg gire ned for å få aksellerert raskt når jeg skal kjøre forbi, noe det som regel tar en automat for lang tid å forstå så bilen blir lat og lite responsiv. 

Anonymkode: ac7f5...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er medlem i bilkollektivet i Oslo, og hadde ikke kunne velde de bilene som er nære meg de billigste om jeg ikke hadde kunne kjørt med manuelt gir. 

Biler med automat bruker også mer drivstoff er min erfaring. Jeg foretreker manuell fordi jeg har mer kontroll over bilen da. For eksempel kan jeg gire ned for å få aksellerert raskt når jeg skal kjøre forbi, noe det som regel tar en automat for lang tid å forstå så bilen blir lat og lite responsiv. 

Anonymkode: ac7f5...a5e

Det er også bare tull fordi automat også har en manuell funksjon som gjør at du kan gire ned selv uten å styre med clutch. Dere har ikke mindre kontroll med automat, dere har åpenbart bare veldig lite kjøreerfaring og lite kjøreforståelse og tvangstanker om innbilt kontroll av å holde på en girstang.

Anonymkode: 758a5...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er også bare tull fordi automat også har en manuell funksjon som gjør at du kan gire ned selv uten å styre med clutch. Dere har ikke mindre kontroll med automat, dere har åpenbart bare veldig lite kjøreerfaring og lite kjøreforståelse og tvangstanker om innbilt kontroll av å holde på en girstang.

Anonymkode: 758a5...1ea

Ja, man får mer kontroll når et program bestemmer når det skal gires enn når man bestemmer det selv. Høres logisk ut.  :sarkasme:

Anonymkode: ac7f5...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Ja, man får mer kontroll når et program bestemmer når det skal gires enn når man bestemmer det selv. Høres logisk ut.  :sarkasme:

Anonymkode: ac7f5...a5e

Hadde det vært snakk om banekjøring så hadde det gitt mening, men på vanlige veier med fartsgrenser så har du overhodet ikke mer kontroll med det ene eller det andre. Automatgir kan også gires manuelt, manuelt kan kun gires selv. DU bestemmer ikke når det skal gires, det er det veiene og kjøreforholdene som gjør, uavhengig om det er du eller motoren som gjør det.Kjøreamøber altså. Er det rart det blir mye trafikkopphoping og tullekjøring med alle disse amøbene som tror det er de som dikterer hvor sakte alt skal gå fordi de holder en girstang.

Anonymkode: 758a5...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor vanskelig er det egentlig å operere en clutch? Det er jo vanligvis ikke mye øvelseskjøringen som skal til for å lære det.  Plutselig trenger du å låne en leiebil, bilkollektivbil, varebil eller bilen til en venn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kikket på ny bil i dag, med automatkasse var den 50.000 dyrere....

Anonymkode: bcfc8...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...