Gå til innhold

Automat er fremtiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjørte opp med manuell, men har kjørt med automat siden jeg fikk bil. Kommer aldri til å gå tilbake til manuell gir. Det er for mye jobb og stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ikke slik at manuelt gir blir utdatert over natten. Jeg er veldig glad for at jeg tok det. Det er faktisk ikke særlig tungvint heller. 

Anonymkode: 4740a...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg tolker debatten er en del av lovverket for testing relativt klart, men det gjenstår å se hva som skjer når ting begynner å gå litt galt når man kommer til fasen der ting fases inn i full skala. For det kommer, det kan jeg som teknolog nesten garantere ;) Tipper vi vil se flere revisjoner av et slikt lovverk. Derfor tipper jeg 10-20 år. 

Anonymkode: cf06f...9a7

Problemstillingen er at i Norge måles det trafikksikkerhetsmessige statistisk, så spørsmålet på ansvarsjussen blir forenklet for å støtte opp om 0-visjonen. Motivasjonen for overgang til autonome biler og de naturlige konsekvensene, langt overskrider frykten for tekniske utfordringer. 

Jeg vil bli overasket om ikke Tesla by Uber kommer innen 5 år, og når det kommer, kommer det ikke til å ta mange årene før vi begynner å fase ut kjøretøygrupper fra veinettet. Dette klikker altfor mange grunnleggende tverrpolitiske målsetninger, ikke bare 0-visjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke råd til å ta med manuell så den saken løste seg helt greit for min del.

Anonymkode: 20fec...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Druid skrev:

Problemstillingen er at i Norge måles det trafikksikkerhetsmessige statistisk, så spørsmålet på ansvarsjussen blir forenklet for å støtte opp om 0-visjonen. Motivasjonen for overgang til autonome biler og de naturlige konsekvensene, langt overskrider frykten for tekniske utfordringer. 

Jeg vil bli overasket om ikke Tesla by Uber kommer innen 5 år, og når det kommer, kommer det ikke til å ta mange årene før vi begynner å fase ut kjøretøygrupper fra veinettet. Dette klikker altfor mange grunnleggende tverrpolitiske målsetninger, ikke bare 0-visjonen. 

Jeg tviler ikke på at ansvarsjussen legges opp til en tidlig innføring i utgangspunktet, poenget mitt er at jeg tipper at det kommer revisjoner, når ting begynner å gå galt. Og det kan det fort gjøre når vi snakker om fullskalainnføring, når titusenvis og etterhvert millioner av selvkjørende biler kommer inn på veinettet. Det er teknisk sett helt umulig å teste absolutt alle tenkelige scenarioer i full skala, så denne problematikken kommer nok før eller siden. 

Anonymkode: cf06f...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En ting er teknikk, en annen ting er de samfunnsmessige diskusjonene som må komme, særlig rundt ansvarsjuss rundt bilkjøring. Det er ikke lenger gitt at det alltid er bilføreren som skal ha ansvaret for biler som kjører helt autonomt. 

Anonymkode: cf06f...9a7

Det er jo ingen diskusjon. Hvis du tar heisen og den kjører på noen så er det jo åpenbart at passasjeren i heisen ikke får skylden for ulykken. Sånn blir det med autonome biler også. Produsenten har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 29.10.2017 at 2:30 PM, prt90 said:

Ser ikke poenget i å lære seg å kjøre i det hele tatt. Det er jo selvkjørende biler som er fremtiden.

De vil bli tillatt "overalt", den dagen det finnes ufeilbarlige programvareutviklere. Personlig tror jeg dette er en stund til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, prt90 skrev:

Det er jo ingen diskusjon. Hvis du tar heisen og den kjører på noen så er det jo åpenbart at passasjeren i heisen ikke får skylden for ulykken. Sånn blir det med autonome biler også. Produsenten har ansvaret.

Nå er det en grunn til at førerløse biler/busser/andre kjøretøy har en sjåfør der i begynnelsen av denne utviklingen. En heis er ikke sammenlignbar med en bil, en heis har i prinsippet en funksjon, det er at kabelen enten skal slippe heisen ned eller trekke den opp, basert på hvilken etasje folk velger og at folk trykker på knappen for å kalle på heisen i etasjene. Stort sett mer er det ikke, en bil er derimot noe som må kunne kjøres i alle miljøer, under alle førerforhold og alle typer trafikksituasjoner. Det er en del mer komplekst, og jeg tviler derfor på at det ikke vil bli revisjoner av lovgivningen rundt det. 

Anonymkode: cf06f...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Det er rart at flere skriver "jeg valgte manuel" ...... Da jeg tok lappen for over 23 år siden var det slik at de som ikke klarte å lære seg å bruke manuel gir, gikk for automatgir for å redde hele opplegget. Er det sånn fortsatt? - at dere ikke får det til eller klarer å lære dere å bruke manuelgir? Eller blir dere spurt på kjøreskolen - "hvlke type gir vil du bruke?"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Coolaid skrev:

Det er rart at flere skriver "jeg valgte manuel" ...... Da jeg tok lappen for over 23 år siden var det slik at de som ikke klarte å lære seg å bruke manuel gir, gikk for automatgir for å redde hele opplegget. Er det sånn fortsatt? - at dere ikke får det til eller klarer å lære dere å bruke manuelgir? Eller blir dere spurt på kjøreskolen - "hvlke type gir vil du bruke?"....

Det handler om koordinasjon mellom hode, armer og bein som blir mer og mer fraværende. Det kommer av for lite aktivitet i hverdagen helt fra barnsben av. Husk at de som er i ferd med å kjøre til førerkort nå, er de som ble født når pc’n gjorde sitt inntog i hjemmene i full fart, da ble de sittende der og spille spill, og dermed er mye av den viktige koordinasjonsevnen borte når samhandlingen mellom de tre nevnte borte når de MÅ ta det i bruk.

Anonymkode: 74ec5...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefordel for oss som faktisk kan kjøre bil: Bruktbiler med manuell girkasse blir billigere.

Snart er vi bare tomme idioter, der bilene kjører oss selv, med elektriske dører, elektriske tannbørster hjemme, datamaskiner som gjør jobbene våres og deler ut mat og medisiner til oss.

Wunderbare fremtid, genosse!

Anonymkode: 45f34...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om koordinasjon mellom hode, armer og bein som blir mer og mer fraværende. Det kommer av for lite aktivitet i hverdagen helt fra barnsben av. Husk at de som er i ferd med å kjøre til førerkort nå, er de som ble født når pc’n gjorde sitt inntog i hjemmene i full fart, da ble de sittende der og spille spill, og dermed er mye av den viktige koordinasjonsevnen borte når samhandlingen mellom de tre nevnte borte når de MÅ ta det i bruk.

Anonymkode: 74ec5...49e

Mamma tok førerkort i godt godt voksen alder, du vet sånn dame som ikke vil kjøre steder fordi det er skummelt, farlig, ikke har kjørt der før....en sånn som av og til må få hjelp av andre til å parkere osv osv...... Hun og kjørelæreren ble enig i at hun tok lappen på automat.... :laugh: Kidsa i dag som tar lappen er vel ikke gamle damer? Eller er de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Coolaid skrev:

Mamma tok førerkort i godt godt voksen alder, du vet sånn dame som ikke vil kjøre steder fordi det er skummelt, farlig, ikke har kjørt der før....en sånn som av og til må få hjelp av andre til å parkere osv osv...... Hun og kjørelæreren ble enig i at hun tok lappen på automat.... :laugh: Kidsa i dag som tar lappen er vel ikke gamle damer? Eller er de? 

Rent motorisk så er ikke så langt unna det, men de har en fantastisk øye-tommeltott koordinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.10.2017 den 11.41, Leo skrev:

Det vil sannsynligvis være nyttig å vite hvordan en manuell girkasse fungerer i mange år enda! ;) Ikke koster det noe ekstra å kunne kjøre både med manuell og automat heller, så hvorfor ikke ta med seg all den kunnskapen man kan? 

Det koster mer å kjøre opp med manuelt gir enn automatgir.

Hvis man ikke har et spesifikt behov for manuell bil, hvorfor betale tusenvis ekstra?

Om noen få år forsvinner nok kravet om å kjøre opp med manuell gir og koden i førekortet uansett. Alle hybridbiler, alle elektriske biler osv kommer KUN med automatgir. Det er få grunner til å velge manuelle biler.

Skal man bli politi eller trafikklærer trenger man selvsagt manuell, men MANGE kan klare seg fint med automatlappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Coolaid skrev:

Mamma tok førerkort i godt godt voksen alder, du vet sånn dame som ikke vil kjøre steder fordi det er skummelt, farlig, ikke har kjørt der før....en sånn som av og til må få hjelp av andre til å parkere osv osv...... Hun og kjørelæreren ble enig i at hun tok lappen på automat.... :laugh: Kidsa i dag som tar lappen er vel ikke gamle damer? Eller er de? 

En god sjåfør kjenner sine egne begresninger. Å kjøre på ukjente steder medfører ekstra risiko, hvis man allerede er en tvilsom sjåfør er ikke det noe man har råd til. 

Å be om hjelp til å parkere er det ingen skam til. Det er mye verre med idiotiene som tror de er eksperter i å rygge som rygger i 20km/t mens de ser feil vei. 

At en eldre person som ikke trenger førerkort i jobb tar automat er et ypperlig råd. Det er billigere, enklere og mer praktisk. Jeg har overbevist flere slektninger om å bytte til automat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
58 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

En god sjåfør kjenner sine egne begresninger. Å kjøre på ukjente steder medfører ekstra risiko, hvis man allerede er en tvilsom sjåfør er ikke det noe man har råd til. 

Å be om hjelp til å parkere er det ingen skam til. Det er mye verre med idiotiene som tror de er eksperter i å rygge som rygger i 20km/t mens de ser feil vei. 

At en eldre person som ikke trenger førerkort i jobb tar automat er et ypperlig råd. Det er billigere, enklere og mer praktisk. Jeg har overbevist flere slektninger om å bytte til automat.

Jeg er uenig. Man skal kunne rygge, parkere ogkjøre på ukjente steder (Ukjente steder=følge skilting og lese trafikkbildet) DERSOM MAN HAR FØRERKORT! 

(Rygging skal selvfølgelig gjøres langsomt på en sikker måte - de beste ryggerne gjør det langsomt men slipper å jokke frem og tilbake fordi bilen ikke passer.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Coolaid skrev:

Jeg er uenig. Man skal kunne rygge, parkere ogkjøre på ukjente steder (Ukjente steder=følge skilting og lese trafikkbildet) DERSOM MAN HAR FØRERKORT! 

(Rygging skal selvfølgelig gjøres langsomt på en sikker måte - de beste ryggerne gjør det langsomt men slipper å jokke frem og tilbake fordi bilen ikke passer.... 

Selvsagt må man beherske rygging for å få førerkort. Heldigvis har de blitt strengere på dette, nesten alle som kjører opp må rygge flere ganger.

Å kjøre på ukjente plasser er ikke et krav for å få førerkort. JEg skulle gjerne sett at man ble sendt med bind for øynene til en tilfeldig trafikkstasjon, men dette ville selvsagt blitt dyrt.

Elevene mine har kjørt på alle, eller nesten alle områdene de kan få på oppkjøringen. INgenting er ukjent. JEg kjenner alle rutene de kjører, og viser det meste. DU må bare håndtere trafikk der du er kjent.

Jeg er enig i at kravene burde være høyere, men per i dag er det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2017 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Nå er det en grunn til at førerløse biler/busser/andre kjøretøy har en sjåfør der i begynnelsen av denne utviklingen. En heis er ikke sammenlignbar med en bil, en heis har i prinsippet en funksjon, det er at kabelen enten skal slippe heisen ned eller trekke den opp, basert på hvilken etasje folk velger og at folk trykker på knappen for å kalle på heisen i etasjene. Stort sett mer er det ikke, en bil er derimot noe som må kunne kjøres i alle miljøer, under alle førerforhold og alle typer trafikksituasjoner. Det er en del mer komplekst, og jeg tviler derfor på at det ikke vil bli revisjoner av lovgivningen rundt det. 

Anonymkode: cf06f...9a7

Heiser hadde også fører i gamle dager :) Ratt og pedaler i biler kommer til å bli savnet akkurat like mye som heisførere og sentralbord damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, prt90 skrev:

Heiser hadde også fører i gamle dager :) Ratt og pedaler i biler kommer til å bli savnet akkurat like mye som heisførere og sentralbord damer.

For som liker å kjøre bil, så er det en veldig trist fremtid du fabler om😥

Endret av Tba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

Heiser hadde også fører i gamle dager :) Ratt og pedaler i biler kommer til å bli savnet akkurat like mye som heisførere og sentralbord damer.

Jada, men poenget var at det er langt enklere å lage en autonom heis enn en autonom bil. En heis går i prinsippet opp og ned, trenger ikke ta hensyn til mange forskjellige miljøer, og det kommer nær sagt aldri noe i veiens for dens bevegelsesbane. Selvkjørende biler må oppfylle alt dette, i tillegg til å også måtte fungere 100% under alle værforhold. 

Anonymkode: cf06f...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...