Gå til innhold

Automat er fremtiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/29/195342997/na-forsvinner-det-manuelle-giret

I alle år har vi ristet på hodet av amerikanerne som ikke klarer å kjøre bil uten automatgir. Nå er vi snart ikke bedre selv. Det manuelle giret er i ferd med å forsvinne.

Ikke hør på de som hyler om at du må ta manuell, de er i ferd med å forsvinne.

Anonymkode: 21b1f...5ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil sannsynligvis være nyttig å vite hvordan en manuell girkasse fungerer i mange år enda! ;) Ikke koster det noe ekstra å kunne kjøre både med manuell og automat heller, så hvorfor ikke ta med seg all den kunnskapen man kan? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget med å lære seg å kjøre manuell, nå som alle biler kommer med automat.

Anonymkode: 21b1f...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke poenget med å lære seg å kjøre manuell, nå som alle biler kommer med automat.

Anonymkode: 21b1f...5ce

Jan ho bære greit hvus man skal låne en bil med manuellkass en gang. 

Anonymkode: 788a9...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke poenget med å lære seg å kjøre manuell, nå som alle biler kommer med automat.

Anonymkode: 21b1f...5ce

Er vel ikke alle som kjøper splitter nye biler i grunn. 

Anonymkode: 7f7c2...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke poenget med å lære seg å kjøre manuell, nå som alle biler kommer med automat.

Anonymkode: 21b1f...5ce

Alle biler kommer enn så lenge ikke med automat. Min samboers helt nye firmabil har for eksempel ikke automat og jeg vet at det er en god del andre firmaer som også leaser biler med manuell girkasse fordi det er billigere. Den bilen står stort sett på gårdsplassen her og kan brukes i nødsfall hvis den andre bilen er opptatt. Hadde ikke jeg hatt førerkort som også gjelder for biler med manuell girkasse måtte vi faktisk ha kjøpt en bil til for å ha nettopp for slike nødstilfeller. Kunnskapen om hvordan kjøre bil med manuell girkasse er heller ikke tung å bære! ;)

 

Endret av Leo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dagen alle biler leveres med automatgir og alle gamle biler med manuell girkasse er vekk kommer jeg til å være enig. Inntil da er det greit å beherske både manuell og automat. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke alle som kjøper splitter nye biler i grunn. 

Anonymkode: 7f7c2...bb1

Neida, men jeg vet om en som kjøpte seg ny bil nå. Han måtte vente i 3-4 mnd. extra, da han ikke ville ha automat.  Om noen år må vi nok betale extra for manuell som blir extrautstyr.

Anonymkode: 800b1...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder folk å bry seg om hva folk kjører opp til? Jeg kjører opp til automat og det har da ingen andre noe med? Jeg kjører da opp for meg selv, ingen andre? Og folk sier "hva hvis du må kjøre en manuell en dag da?", hvorfor må jeg det? Er da bare si nei? Har da egen bil jeg skal kjøre :)

Anonymkode: 02a2a...867

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget i å lære seg å kjøre i det hele tatt. Det er jo selvkjørende biler som er fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fint det, men det tar altså en del år før nesten alt av eldre biler med manuelle girkasser er ryddet vekk fra veiene og markedene. Folk får selvsagt velge selv, men om man har forutsetningene til det, så er det jo mye lurere å velge et førerkort der man kan kjøre begge deler og bli ferdig med lappen i et jafs, i stedet for å måtte kjøre opp på nytt for manuell, hvis man etterhvert skulle trenge det. For joda, det er en del biler i leiemarkedet med manuelle biler ennå og en del typiske arbeidsbiler har manuell kasse fordi det gjerne er enklere å vedlikeholde. Ved arbeidsplasser som har biler som kjører i mer grisgrendte miljøer og er nesten kontinuerlig i bruk, så tipper jeg biler med manuelt gir kommer til å være normen i en del år til. Avhengig av hvor man reiser til utlandet, så kan det være kjekt å kunne kjøre manuell kasse der også :) 

Anonymkode: cf06f...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, prt90 skrev:

Ser ikke poenget i å lære seg å kjøre i det hele tatt. Det er jo selvkjørende biler som er fremtiden.

Fullstendig autonome biler, som kan kjøre i alle miljøer (motorvei, bymiljø, landevei) osv. er nok en 10-20 år unna ennå. 

Anonymkode: cf06f...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullstendig autonome biler, som kan kjøre i alle miljøer (motorvei, bymiljø, landevei) osv. er nok en 10-20 år unna ennå. 

Anonymkode: cf06f...9a7

5-10 år vil jeg anta og jeg regner med at selv om 5 år, vil det være krav om at bilen kan oppgraderes til selvkjørende. OG med det forsvinner manuelt gir som opsjon. 

Så i mellomtiden satser jeg på nest beste : DCT kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Druid skrev:

5-10 år vil jeg anta og jeg regner med at selv om 5 år, vil det være krav om at bilen kan oppgraderes til selvkjørende. OG med det forsvinner manuelt gir som opsjon. 

Så i mellomtiden satser jeg på nest beste : DCT kasse.

En ting er teknikk, en annen ting er de samfunnsmessige diskusjonene som må komme, særlig rundt ansvarsjuss rundt bilkjøring. Det er ikke lenger gitt at det alltid er bilføreren som skal ha ansvaret for biler som kjører helt autonomt. 

Anonymkode: cf06f...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2017 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Ser ikke poenget med å lære seg å kjøre manuell, nå som alle biler kommer med automat.

Anonymkode: 21b1f...5ce

Ser ikke poenget med å kunne lage mat!  Fjordland og microbølgeovn er oppfunnet. Dessuten finnes det Peppes, McDonalds og kebab overalt.

Den ene gangen vi kanskje må kunne lage pinnekjøtt/ribbe så får be om hjelp av bestemor.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er teknikk, en annen ting er de samfunnsmessige diskusjonene som må komme, særlig rundt ansvarsjuss rundt bilkjøring. Det er ikke lenger gitt at det alltid er bilføreren som skal ha ansvaret for biler som kjører helt autonomt. 

Anonymkode: cf06f...9a7

Mye av ansvarsjussen er faktisk alt avklart. Det kommer sikkert noen justeringer som del av nasjonal diskusjon basert på de reglene som er foreslått i bl annet i Tyskland, men dette kommer til å bli samkjørt rimelig fort.

Det er rene tekniske problemer i land som Norge som faktisk gjenstår, men gitt 0-visjonen så ligger dette ekstremt høyt på hva som utredes, både fra bilfabrikker og veimyndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Druid skrev:

5-10 år vil jeg anta og jeg regner med at selv om 5 år, vil det være krav om at bilen kan oppgraderes til selvkjørende. OG med det forsvinner manuelt gir som opsjon. 

Så i mellomtiden satser jeg på nest beste : DCT kasse.

Det er riktig automat er på veg inn. Men fremdeles er 32.000 av 60.000 biler på finn manuell.

Så hvis man aldri skal kjøre campingbil, trenger varebil, kjøre sportsbil, kommunale billig biler/ yrkesbiler som Caravelle/caddy, kjøre venninners bil eller har frykt for å koble inn motor vha venstrebeinet?

Spar to kjøretimer og ta handicap førerkort.

Bruk passende begrunnelse. Men jeg lurer litt på akkurat når clutch ble et problem. Selv min gamle tante på 80 har beveget girspaken uten frykt i 60 år uten å vite alt det var vanskelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, October 29, 2017 den 11.29, AnonymBruker skrev:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/29/195342997/na-forsvinner-det-manuelle-giret

I alle år har vi rist på hodet av amerikanerne som ikke klarer å kjøre bil uten automatgir. Nå er vi snart ikke bedre selv. Det manuelle giret er i ferd med å forsvinne.

Ikke hør på de som hyler om at du må ta manuell, de er i ferd med å forsvinne.

Anonymkode: 21b1f...5ce

Det er en del tiår til biler med koblingspedaler forsvinner. Fortsatt segles det en god del nye biler med koblingspedal. Skal man ha en b3uktbil så skal en få lete etter en godt brukt bil uten koblingspedal. 

Anonymkode: 1a1e4...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Druid skrev:

Mye av ansvarsjussen er faktisk alt avklart. Det kommer sikkert noen justeringer som del av nasjonal diskusjon basert på de reglene som er foreslått i bl annet i Tyskland, men dette kommer til å bli samkjørt rimelig fort.

Det er rene tekniske problemer i land som Norge som faktisk gjenstår, men gitt 0-visjonen så ligger dette ekstremt høyt på hva som utredes, både fra bilfabrikker og veimyndigheter.

Slik jeg tolker debatten er en del av lovverket for testing relativt klart, men det gjenstår å se hva som skjer når ting begynner å gå litt galt når man kommer til fasen der ting fases inn i full skala. For det kommer, det kan jeg som teknolog nesten garantere ;) Tipper vi vil se flere revisjoner av et slikt lovverk. Derfor tipper jeg 10-20 år. 

Anonymkode: cf06f...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...