Gå til innhold

Kan hvem som helst ta opp forbrukslån? Tips til steder og fremgangsmåte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


Søker råd rundt forbrukslån , og tips til noen av disse nettstedene man kan gjøre det på. Er det bare å registrere seg og få pengene inn på konto eller er det noe som må søkes om og bruker lang tid på å godkjennes osv? Evn hvor lang tid? 
Kan alle ta forbrukslån eller sjekker de tidligere anmerkninger og betalingsevne? 

Anonymkode: 47ca4...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kommer jo helt an på inntekt osv. men ganske enkelt.

prøv bank norwegian

Anonymkode: 6826c...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anbefalt det. Spør heller banken om et lite lån. 

Anonymkode: ec76e...777

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan få forbrukslån ja, men ikke alle kan få forbrukslån med (relativt) gunstig rente. 

Jeg måtte en gang ta et forbrukslån på 20.000,-. Jeg var da såvidt 20 år, og det gikk bokstavelig talt noen timer (maks et døgn) fra jeg søkte til pengene var inne på konto. 

Jeg fikk dog vanvittig sjokk når første faktura kom da, renten var jo skyhøy. Heldigvis fikk jeg det nedbetalt på 2 måneder, ellers ville jeg vel nesten ha betalt det dobbelte :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke anbefalt det. Spør heller banken om et lite lån. 

Anonymkode: ec76e...777

Men det finnes vel ikke andre type lån i bank enn bolig lån, og billån? og forbrukslån...? 

Anonymkode: 47ca4...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er redd for at de skal se på tidligere anmerkninger og betalingsevne, så tyder det på at du kanskje bør holde deg unna forbrukslån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som skal ta det så jeg bryr meg egentlig ikke, men det er en venn som skylder meg penger og jeg tenker å si at vedkommende får ta forbrukslån og heller ha gjeld til banken enn å fortsette å ha gjeld til meg

Anonymkode: 47ca4...3fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke jeg som skal ta det så jeg bryr meg egentlig ikke, men det er en venn som skylder meg penger og jeg tenker å si at vedkommende får ta forbrukslån og heller ha gjeld til banken enn å fortsette å ha gjeld til meg

Anonymkode: 47ca4...3fc

Om din venn har bolig eller bil som ikke er fullt belånt allerede, og vedkommende ikke har sprengt sin låneramme allerede ut fra inntektsnivå, kan han/hun ta opp hhv boliglån el billån med pant i objektet. 

Ellers blir det forbrukslån og det tilbyr alle banker og en mengde mindre aktører. Lett å få, skyhøy rente. Bank Norwegian er nevnt, Santander Consumer loans har vært lenge i markedet, men googler du forbrukslån får du opp mange leverandører. 

Anonymkode: 53582...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta opp forbrukslån. Bankene som tilbyr det kan brenne i helvete. De reklamerer som gale.

Har selv aldri tatt opp et slikt lån og aldri i livet om jeg vil støtte den bransjen. Det burde vært forbudt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil og bolig lån er ikke aktuelt desverre så det må bli forbrukslån. Er det fler som vil dele sin erfaring med det? 
Vet at renta blir skyhøy om man skal nedbetale over flere år, men om man nedbetaler ila et år så rekker vel ikke beløpet å vokse seg så stort? 

Anonymkode: 47ca4...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renta bestemmes av din venn sitt totale økonomiske bilde. Det har nylig kommet nye retningslinjer for utlån, og de avgjør blant annet at søkers samlede gjeld ikke kan overstige mer enn 5 ganger brutto årsinntekt. Så dersom denne personen har mye i gjeld fra før, er det ikke sikkert h*n får lån, i og med at dette er all samlet gjeld (boliglån, studielån, billån, kredittkortgjeld, etc.) Forskriftene sier også at man skal tåle 5 % renteøkning. Man har inntil fem års nedbetalingstid på lånet, kontra 15 som var det vanligste før. Det gjør heldigvis lånet billigere.

Det finnes mange sammenlingingstjenester for forbrukslån, f eks Lendo og sånt, men vil fraråde disse, siden de søker for deg hos et begrenset antall banker. Vil anbefale sider f eks https://dinero.no/forbrukslan/ eller Samlino eller noe i stedet, selv om det beste er å bare søke på flere lån og velge de som gir best rente. Søkte på Skandiabanken en gang, fikk rundt 8 % i rente på lån på 150000, men endte opp med å ikke ta det. 

Anonymkode: 96120...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...