Gå til innhold

Får man boliglån uten egenkapital i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom man har kausjonist? Selvfølgelig om man legger til grunn at man har betjeningsevne. Trenger ikke stort lån, men mangler egenkapital. Har foreldre som kan være kausjonister (de har nedbetalt bolig). 

Anonymkode: 29ac3...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lån egenkapitalen som et privat lån av foreldrene dine. De må eventuelt låne på huset for å gi deg det lånet, så du bør betale dem litt mer enn de betaler banken, i så fall.

Om det er riktig å gå inn på boligmarkedet akkurat nå, kan likevel diskuteres.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kusine som fikk lån til bolig med begge foreldrene som kausjonister, så det kan man få, ja.

Anonymkode: 928ae...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lån til pipa 100% uten EK. Gikk smertefritt i en lokalbank.

Anonymkode: 4fdc4...7b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takk for svar! Godt å høre at jeg kanskje kan bli boligeier selv uten EK. 

Er det 5 x inntekt - tidligere gjeld som gjelder for å beregne hvor mye man kan få i lån? Jeg har kun studielån, men det skal man vel trekke fra? Dersom foreldrene mine kausjonerer for en sum tilsvarende det egenkapital ville vært vil lånet i praksis være en fullfinansiering da? 

Anonymkode: 29ac3...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også lån uten egenkapital i mannen sin lokal bank, med hans far som kausjonist. Vi har begge BSU kontoer som vi valgte å ikke bruke for å fortsette å spare så lenge vi kan. 

For vår del så eide vi først en leilighet til rundt 2 mill også solgte vi den og kjøpte hus til 3,2 mill. Tror ikke vi hadde fått det siste lånet med engang. Men siden vi hadde vist oss som troverdige lånetakere så fikk vi nytt lån uten problemer. Jeg var til og med arbeidsledig når vi fikk innvilget lånet.. Men det skal sies at mannen tjener godt da, og har en stabil jobb. 

Anonymkode: ea674...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.10.2017 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Har en kusine som fikk lån til bolig med begge foreldrene som kausjonister, så det kan man få, ja.

Anonymkode: 928ae...6b1

bortskjemt drittunge

Anonymkode: 574b2...08b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk lån med kausjonister, men vi fikk først lån med EK.

Vi hadde spart opp EK og var klar for å låne (hadde fått godkjenning), men så kom svigers på banen og sa at siden vi hadde vært så flinke til å spare så ville de heller kausjonere så vi kunne fortsette å spare på BSU til vi kjøper hus (eier leilighet). 

Verdens beste svigers :nori:

(kan legge til at vi valgte å kjøpe for lav sum og pusser litt opp samtidig, så de måtte i kausjonere for store summen. Så fort vi er ferdig med oppussing som er ca til sommeren får vi ny takst på huset og forhåpentligvis går den såpass opp at vi ikke lenger har kausjonist på det) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

bortskjemt drittunge

Anonymkode: 574b2...08b

Jeg fikk leilighet av moren min, jeg. Deilig! 

Anonymkode: d3fb2...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

bortskjemt drittunge

Anonymkode: 574b2...08b

Å være misunnelig er bortkastet energi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok lån på den måten ja, men jeg ville heller fått et privat lån av foreldre til egenkapital. Det er vel også en mindre risiko for dem, på en måte. Hvis du har betalingsevne til et så høyt lån er alt ok, men hvis du ikke har det kan foreldre i tillegg stille som medlånetakere

Anonymkode: 2f25b...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk leilighet av moren min, jeg. Deilig! 

Anonymkode: d3fb2...583

SÅ fint å lære barna sine til å ikke klare seg alene.. 

Anonymkode: a8476...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frarådes faktisk å stille opp som kausjonist hvis man må ha sikkerhet i egen bolig og ikke har penger på bok.

Da blir kausjonist satt i klemma ved renteøkning, arbeidsledighet osv. Bedre de låner deg til egenkapital og har de ikke råd til det, må de absolutt ikke sette egen bolig i pant.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...