Gå til innhold

Tråden for oss syklister som opplever mye rart😊


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Når man sykler opplever man utrolig mye rar adferd fra medtrafikanter, ofte er disse bilister. 

Jeg syns det er spesielt merkverdig at man på død og liv skal tvinge seg forbi, ikke bruke nok avstand (1,5 m) for så å ende opp like etter på et rødt lys hvor jeg står og venter på grønt med samme bli som tok en farlig forbikjøring for å komme forbi meg. Ikke sparer man tid heller. 

Bruk av nødblink: Bilister tror at den knappen med den røde trekanten er løsningen på alle parkeringsproblemer. Daglig ser jeg biler ulovlig parkert i sykkelfelt eller på fortau med nødblinken på. Det er oftest i forbindelse med å kjøpe takeaway, vente på noen, eller andre "skal bare" situasjoner. Ofte banker jeg på vinduet og spør vedkommende om jeg kan hjelpe til og hvor nøden er... :) 

Har vært ut for bilister som ikke sjekker om det er klart før de åpner døren, bilister som ruller ned vinduet i fart og roper "kom deg ut av BILveien!!!", bilister som tuter med hornet eller ligger bak og presser med for lite avstand selv om jeg sykler i samme fart som resten av trafikken. Opplever også bilister som ikke kjenner til trafikkreglene og ikke overholder vikeplikt hverken på vei eller i rundkjøring. 

Samtlige bilister hadde vært mer kompetente bilister om de satt seg på sykkelen en ukes tid, til og fra jobb. 

Hva forundrer deg som syklist av andres adferd i trafikken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er den som hater bilister når jeg sykler. Det er et under at jeg er i live da jeg hver dag på sykkel heldigvis på sykkelvei eller gangvei må prøve å komme meg fra A til B forhåpentligvis uten skader. Min utfordring er å krysse vei på gangfelt. Selv om jeg går av sykkelen så stopper ikke bilene for at jeg skal komme meg over veien, og er jeg midt i gangfeltet så kjører de forbi på begge sider av meg, det virker som det går sport i å kjøre selv det er folk i veien PÅ GANGFELT og det er ikke bare ett gangfelt jeg må krysse hver dag. Jeg lurer virkelig på når politiet har tenkt å ta tak i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere på gangfeltet og ikke veien, så ser jeg ikke noe problem i det. Hater syklister langs veien, som skaper kø osv. Og rett ved siden av dem er det et helt ledig gangfelt!! :)

Anonymkode: 232ba...900

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold dere på gangfeltet og ikke veien, så ser jeg ikke noe problem i det. Hater syklister langs veien, som skaper kø osv. Og rett ved siden av dem er det et helt ledig gangfelt!! :)

Anonymkode: 232ba...900

Det er aldri gangfelt ved siden av veien. Her tar du helt feil. Håper du ikke tar så feil når du er ute å kjøre bil også :fnise: "Fotgjengerovergang eller gangfelt er en del av en vei, oppmerket og ment for fotgjengere som skal krysse veien. "

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hest, og rir  ute. Hater de syklistene som viser null respekt som eksempel sykler alt for nær hesten og bruker ringeklokka på sykkelen for å skremme hesten. Bruk hode. 

Endret av Queen of the world
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både sykler og kjører bil (både uniformert bil og privatbil).

Jeg kan skrive under på at idiotkjøring foretas av både syklister og bilister. Det har nok mye mer med hvem som sitter på sykkelen eller bak rattet enn det har med hva vedkommende har som transportmiddel.

Anonymkode: e90c9...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
45 minutter siden, Queen of the world skrev:

Har hest, og rir  ute. Hater de syklistene som viser null respekt som eksempel sykler alt for nær hesten og bruker ringeklokka på sykkelen for å skremme hesten. Bruk hode. 

Hvordan vet du at det er for å skremme hesten? Har du spurt de? Jeg tipper det høres ut som om de vil varsle at de kommer og skal sykle forbi, kanskje fordi det er trangt og de ikke ønsker at hest og rytter skal bli overrasket/urolig?. Det er vanlig å plinge litt når man skal forbi. Ringeklokka er påbudt utstyr på en sykkel.

Syns dette høres rart ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en elsykkel som følger lovverket om maksfart og maks effekt. På vei hjem er det en bakke, der jeg sykler i veien fordi det er ulovlig å sykle 20km/t på det smale fortauet med mange fotgjengere og vanlige syklister (gangtrafikken er ikke liten, og med min fart blir jeg en fare). Jeg holder altså minst 20km/t og fartsgrensen er 50km/t. Veien har 4 felt, så det er derfor stort sett mulig å kjøre forbi meg, selv om de ofte må vente noen sekunder, kanskje hele 30s. Stort sett er folk greie, men jeg opplever likevel diverse.

Forbikjøringer er ofte en av tre. De fleste klarer det veldig bra. Noen virker som om de ikke er klar over at jeg faktisk beveger meg så raskt som jeg gjør (sykler er trege), og derfor kjører de inn så det er perfekt for der jeg var da de passerte. Det blir selvsagt litt tett for meg, som faktisk har flyttet meg noen meter. Andre virker som om de overvurderer farten min (elsykler er raske),  og har en forbikjøring som hadde vært perfekt om jeg hadde vært noen meter lengre fram. Dette blir også litt tett, siden de ikke får skikkelig avstand før de faktisk er forbi meg.

Noen forbikjøringer er stygge. Heldigvis opplever jeg ikke det hver uke. Det har vært alt fra bilister som tydeligvis har glemt at de har en henger bak til biler som knapt forlater feltet vi ligger i (jeg prøver å plassere meg slik at det ikke er mulig).

En gang var jeg på vei nedover. Vi forlot lyskrysset på flata samtidig, og holdt følge til 40km/t. Da var vi ca 20 meter fra krysset, og jeg merket en sterk trang til å komme forbi denne syklisten. Denne bilen hadde ikke noen sterk motor, eventuelt hadde sjåføren en veldig svak fot, for det var vist veldig vanskelig å komme forbi meg. Rett før veien ble skikkelig bakke klarte han det (forbikjøringen var forøvrig helt fin, det tok bare  lang tid). Bilen la seg altså foran meg, og sakket snart farten til 42km/t. På dette tidspunktet var vi kommet dit hvor jeg pleier å akselerere opp til 50km/t (fartsgrensen), men jeg måtte pent holde meg til en lavere fart. Hele bakken (og den er lang) lå vi slik, godt under fartsgrensa. Dessverre kom neste pulje fra krysset slik at jeg ikke kunne kjørt forbi. Til den dag idag kan jeg ikke fatte hvorfor hun skulle kjøre forbi meg når hun ikke hadde tenkt å kjøre raskere uansett.

 

En annen gang hold jeg på å kollidere med ei kråke i et kryss. Ikke bare kom kråka fra venstre, men hun fløy faktisk i venstre kjørefelt! I tillegg skiftet hun høyde fra høyt til hodehøyde rett før vi møttes, så jeg så henne egentlig ikke før vi nesten kolliderte. Heldigvis klarte jeg å bråbremse samtidig som jeg gjorde en rask unnamanøver, så vi unngikk en kollisjon men en halv vingebredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Coolaid skrev:

Hvordan vet du at det er for å skremme hesten? Har du spurt de? Jeg tipper det høres ut som om de vil varsle at de kommer og skal sykle forbi, kanskje fordi det er trangt og de ikke ønsker at hest og rytter skal bli overrasket/urolig?. Det er vanlig å plinge litt når man skal forbi. Ringeklokka er påbudt utstyr på en sykkel.

Syns dette høres rart ut.....

Her høres det ut som om du forsvarer dem, greit nok det finnes ræva bilister og syklister. Dette skal være et  latterlig forum for å henge ut bilistene. Nei jeg har ikke spurt dem. Når man rir under en undergang, ser jeg ikke vits med å plinge intenst med ringeklokka, når det ikke er mulig å passere forbi. Ser man hesten blir urolig, og fortsett å plinge  med klokka. Skjerp dere sier jeg. Den gangen der får hen hest over dere, samme gjelder dere som kjøre bil. Tror dere ville angret.  Så  vis respekt for dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
3 timer siden, Queen of the world skrev:

Her høres det ut som om du forsvarer dem, greit nok det finnes ræva bilister og syklister. Dette skal være et  latterlig forum for å henge ut bilistene. Nei jeg har ikke spurt dem. Når man rir under en undergang, ser jeg ikke vits med å plinge intenst med ringeklokka, når det ikke er mulig å passere forbi. Ser man hesten blir urolig, og fortsett å plinge  med klokka. Skjerp dere sier jeg. Den gangen der får hen hest over dere, samme gjelder dere som kjøre bil. Tror dere ville angret.  Så  vis respekt for dyr.

Jeg forsvarer ingen. Hvorfor tror du at dette handler om å henge ut bilister? Jeg stiller kun spørsmål og formidler det som jeg ser som logisk. Jeg lurer også på hvor mange ganger du har opplevd dette, om det er et gjentakende problem. 

Hvem skal forresten skjerpe seg? Syklister? 

La denne tråden handle om hva den egentlig skal, ting som syklistene opplever. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hold dere på gangfeltet og ikke veien, så ser jeg ikke noe problem i det. Hater syklister langs veien, som skaper kø osv. Og rett ved siden av dem er det et helt ledig gangfelt!! :)

Anonymkode: 232ba...900

Regner med at du mener gang- og sykkelvei? 

Jeg skulle gjerne syklet et annet sted enn i veibanen, men for det første finnes det ikke gang- og sykkelveier alle steder, ikke engang fortau. Og hvis det hadde vært noe sånt her, er farten min for stor til at det er forsvarlig å sykle der. Holder en gjennomsnittsfart på rundt 25 km/t til og fra jobb, er oppe i 45 i nedoverbakkene.

Anonymkode: 7392a...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Coolaid skrev:

Jeg forsvarer ingen. Hvorfor tror du at dette handler om å henge ut bilister? Jeg stiller kun spørsmål og formidler det som jeg ser som logisk. Jeg lurer også på hvor mange ganger du har opplevd dette, om det er et gjentakende problem. 

Hvem skal forresten skjerpe seg? Syklister? 

La denne tråden handle om hva den egentlig skal, ting som syklistene opplever. :) 

I dette tilfelle kunne syklisten skjerpet seg. Folk kan vel skrive hva de opplever enten om der er bak styre eller ikke :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Queen of the world skrev:

Har hest, og rir  ute. Hater de syklistene som viser null respekt som eksempel sykler alt for nær hesten og bruker ringeklokka på sykkelen for å skremme hesten. Bruk hode. 

Hvor rir du?

I veien? Der er du altså redd for syklistene som passerer i 20-30 km/t i timen?

Hva med bilistene som passer med opptil 50 km/t høyere fart, de er du og hesten din  ikke redd?

Eller rir du på gang og sykkelvei, noe mange ryttere gjør, bare legg merke til all hestemøkka.....

Håper att du ikke gjør sistnevnte, da klager du på syklister som sykler lovlig mens du selv rir ulovlig....

Alle fornuftige hesteeiere vet att det er ulovlig ri eller kjøre hest på gang og sykkelveier.

Tilogmed jeg som aldri har sittet på en hest vet det...........

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen er perfekte men de få gangene jeg har vært redd for mitt eget liv i trafikken (så langt) så har det vært på grunn av syklister, just saying.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, outie skrev:

Hvor rir du?

I veien? Der er du altså redd for syklistene som passerer i 20-30 km/t i timen?

Hva med bilistene som passer med opptil 50 km/t høyere fart, de er du og hesten din  ikke redd?

Eller rir du på gang og sykkelvei, noe mange ryttere gjør, bare legg merke til all hestemøkka.....

Håper att du ikke gjør sistnevnte, da klager du på syklister som sykler lovlig mens du selv rir ulovlig....

Alle fornuftige hesteeiere vet att det er ulovlig ri eller kjøre hest på gang og sykkelveier.

Tilogmed jeg som aldri har sittet på en hest vet det...........

 

 

 

Du har helt riktig, det er forbudt å ri/kjøre på gangvei, fortau, gangbane, sykkelvei eller sykkelbane, hvis ikke helt spesielle forhold tilsier noe annet (som i dette tilfelle). Så dette var lovlig :)  Så nå vet du det, selv om du aldri har sittet på en hest.......

Alle hester regarer eller er redd for forskjellige ting, akkurat som vi mennesker. Tror du må  lese deg litt  opp på hest og adferd, før du kommenterer.  En redd hest er ikke å spøke med,hvis du ikke hadde kunnskaper om det. 

Åja det blir hestemøkk, og det er sykt kjipt av enkelte ryttere å ikke ta opp møkka, men du trenger ikke å dra alle under en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...