Gå til innhold

Tidligere psyksisk syk. Kan jeg bare glemme barnedrømmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

"tipsene og rådene" Angående de som mener jeg ikke burde få barn, har vel stort sett gått på det samme, og jeg klarer ikke helt å se på dem som særlig konstruktive "råd". "Ikke få barn. Du vil ikke klare det og du vil alltid være psykisk syk siden du har vært det tidligere". 

Selvsagt kommer jeg til å være kjempeobs på egne faresignaler og selvsagt kommer jeg til å være veldig bevisst på egen psykisk helse. Ikke fordi jeg har vært psykisk syk, men fordi alle oppegående foreldre har en plikt til å handle etter barnets beste interesser, og å være både fysisk og psykisk frisk er ufattelig viktig for  å kunne gi et barn den omsorgen og oppfølgingen han eller hun trenger. 

Som jeg sa tidligere så tror jeg at jeg har en fordel med historikken min fordi jeg kommer til å være ekstra obs på barnets signaler, fordi jeg vet hvor sårbart et barn er. Jeg vet hva jeg skal se etter for å ivareta et barn når det sliter og jeg ønsker ikke at barnet skal gå igjennom noe lignende som meg.

Syntes også det er litt pussig at dere som er negative syntes å glemme at det er en mann inni det samme bildet. Han er mentalt og fysisk frisk. Han kommer likevel til å være påpasselig på å ta vare på seg selv, fordi han ønsker å være en god framtidig far. Barna kommer først, og vi kommer alltid til å sette våre eventuelle barn foran.

TS

Anonymkode: f6641...08a

Anonym bruker fra tidligere i tråden som selv har slitt psykisk, men er frisk og har blitt gravid med IVF her. Jeg må bare si igjen at jeg antar du er godt rustet for å bli en god mor ut i fra det du skriver! Jeg vet selvsagt ingenting om deg, og noen får tilbakefall, men i mange tilfeller er det lite sannsynlig. Det å ha slitt tidligere og ha et avklart og reflektert forhold til det, gjør gjerne at man er mer obs på faresignaler, søker hjelp i tide, og at man har gode mestringsstrategier for tunge perioder i livet. Man må som regel utvikle de mestringsstrategiene for å bli frisk. Og om man er der kjenner man best selv! Men heldigvis vet leger som oftest at det er slik, og min erfaring er som sagt tidligere at de ser på situasjonen som det er i dag :) IVF kan være veldig tøft, så erfaring med å jobbe seg gjennom tøffe perioder kan komme godt med i den prosessen. 

Mange her skriver som om all alvorlig psykisk sykdom er én og samme sykdom, og alle forløp er like. Jeg er helt enig i at det er viktig å være oppmerksom på egen psykisk helse når man skal bli forelder, og har dessverre sett triste eksempler på barn som lider fordi foreldrene er syke. Men selv om noen ikke blir friske, og noen ikke klarer å skåne barna, gjelder det så langt fra alle. Argumentet om arvelighet vitner om uvitenhet. Noen psykiske lidelser kan være arvelige, enten genetisk eller fordi barna blir syke av å vokse opp med syke foreldre. Men som regel trenger man ikke være bekymret for det. Brystkreft kan også være arvelig, det samme gjelder hjerte- og karsykdommer og veldig mye annet. Skal alle som har en form for alvorlig sykdom i familien la være å få barn?

Anonymkode: 49e7f...2f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, AnonymBruker said:

Skal alle som har en form for alvorlig sykdom i familien la være å få barn?

Anonymkode: 49e7f...2f1

JA.

Anonymkode: 8912e...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

¨Det jeg reagere på og vet endel personer innbiller seg at man er frisk.

Jeg beklager TS men jeg tror ikke frisk, men at du er symptomfri for øyeblikket.

Jeg tror ikke noe på at alle legene dine som har gitt deg alle diagsnosene dine, at du ikke har de nå. 

De er nok enig at du er i en veldig god periode, Og det er det som bekymrer meg mest med enkete psykiske syke at de ikke vil innrømme at de er syke, og kanskje muligens må ha ekstra hjelp.

Anonymkode: 8912e...7a0

Hva er forskjellen på å være frisk og symptomfri?

Du virker til å ha en veldig sort hvitt tilnærming, og det er ikke helt slik psykisk helsevern fungerer. Der er det lettere med somatiske diagnoser, men ikke psykiske diagnoser. Man har et sett kriterier som man må oppfylle der og da samt i et visst tidsrom. Når man ikke lenger oppfyller kriteriene, har man faktisk ikke diagnosen lenger. Altså er symptomfri og frisk det samme.

Noen forskere vil skille mellom å være i remisjon og frisk, og da vil det å ha kjæreste, jobb og sosialt nettverk faktorer som skiller en frisk fra en i remisjon.

Ingen her kan si noe om ts er frisk eller ikke, og man bør være forsiktig med å være bastant om andre mennesker man ikke har møtt og egentlig ikke vet noe om. Man bør imidlertid være klar over at mennesker som har vært skikkelig, skikkelig syke kan bli friske. Det finnes det heldigvis mange gode eksempler på. Og dårlige foreldre finnes i alle yrkesgrupper, sosiale lag og selv med den mest fantastiske oppveksten. 

Anonymkode: 3db5c...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.10.2017 den 1.05, AnonymBruker skrev:

Jeg er 27 år og har de 2 siste årene vært samboer med verdens flotteste mann. Vi drømmer om barn, men pga blant annet PCOS, har vi fått beskjed om at prøverør er den eneste løsningen for oss. Det er bare ett problem.

Fram til jeg var 25 (altså fram til for 2 år siden) Slet jeg veldig mye psykisk. Var en del innlagt og fikk flere diagnoser. Dette jobbet jeg meg gjennom, utdannet meg og er nå 100% fungerende og i full jobb. Tilfriskningen kom gradvis, men jeg har ikke hatt noen tilbakefall siden jeg var 25. Jeg har altså vært helt frisk de siste to årene, dette er bekreftet av både psykolog, mine nærmeste, pluss at jeg føler meg frisk. Vi har et godt og solid forhold og er veldig lykkelige sammen. Vi har livet på stell på alle måter, og har et stort nettverk med venner og familie. Han har ingen historikk med verken fysisk eller psykiske lidelser. 

Vil min psykiatriske historie hindre oss i barnedrømmen, eller ser de på situasjonen og omsorgsevnen vår slik den er her og nå? Dette bekymrer meg veldig, og jeg gruer meg veldig til vi tar steget med å oppsøke lege i håp om å få i gang prosessen. Bør jeg bare slå det fra meg med en gang, og innse at jeg aldri vil kunne få barn, eller finnes det fortsatt håp? Syntes i så fall det er ufattelig trist hvis historikken min vil ta fra oss framtidsdrømmene våre. Noen som har noen konstruktive svar?

Anonymkode: f6641...08a

Jeg lurer på hvorfor prøverør er den eneste løsningen for dere når du har PCOS? Jeg har selv PCOS og har blitt gravid 2 ganger og det har gått helt fint. Jeg måtte på metformin for å bli gravid den første gangen, andre gangen skjedde det uten noe hjelp. Har også 2 andre venninner som også har blitt gravide med PCO og PCOS, hun ene måtte på metformin pluss en annen medisin som jeg dessverre ikke husker navnet på. Ville bare gi deg et lite håp om at det faktisk går an å bli gravid på egenhånd selv om man har PCOS :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. november 2017 den 10.57, Fiia skrev:

Jeg lurer på hvorfor prøverør er den eneste løsningen for dere når du har PCOS? Jeg har selv PCOS og har blitt gravid 2 ganger og det har gått helt fint. Jeg måtte på metformin for å bli gravid den første gangen, andre gangen skjedde det uten noe hjelp. Har også 2 andre venninner som også har blitt gravide med PCO og PCOS, hun ene måtte på metformin pluss en annen medisin som jeg dessverre ikke husker navnet på. Ville bare gi deg et lite håp om at det faktisk går an å bli gravid på egenhånd selv om man har PCOS :-) 

 

Som jeg skriver i HI. Det er blandt annet på grunn av PCOS. Jeg har også noen hormonelle lidelser som gjør graviditet vanskelig pluss at jeg svært sjelden har eggløsning og jeg har vært hos to spesialister som sier prøverør mest sannsynlig er eneste løsningen for oss.

TS

Anonymkode: f6641...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.10.2017 den 20.17):

har gått til dps i flere år. Måtte få hjelp med ivf. møtte en svært negativ lege på sykehuset som skulle granske oss. Fikk selvsagt vite mine dps besøk, da alle blir registrert. Mannen var også innom dps for mange år siden. sædprøvene fikk vi egentlig aldri noe skikkelig svar på, da denne legen var mest opphengt i vår fortid. krevde at barnevernet skulle skrive en rapport om oss. møtte ei skikkelig fæl dame i bv, som bla mente at depresjon var verre enn kreft. Jeg turte ikke la henne ta kontakt me dps .( skrev ikke under på skjema) jeg måtte også kontakte en gammel psykolog jeg ikke hadde pratet med på flere år. Jeg turte ikke gå på dps mer, men da ble det galt også . det var visst enda verre å slutte (mente fastlegen ) Det ble altså galt å gå dit, og galt og ikke gå dit. tilslutt så ga jeg opp hele greia. Jeg skulle jo gå på dps for å få tilbale selvtilliten og livsgnisten og drømmene mine. Men så fikk jeg jo slengt i trynet at jeg var udugelig og ikke egna som mor. (så hvorfor skulle jeg få tilbake selvtilliten når jeg er komplett udugelig ? ) Dette gjør så utrolig vondt at jeg kan ikke få sagt det. Ser gravide overalt. Tilslutt gikk forholdt med mannen galt. Nå er jeg singel og kan få barn på naturmetoden. Men jeg vet ikke om jeg tørr lengre. Redd for barnevernet. En ting er sikkert. jeg setter aldri min fot på dps igjen. Og jeg åpner meg ikke til noen.

Skal sies at jeg tror vi var meget uheldig med legen vi møtte på . Han var bare en veldig kald , arrogant og gammel gubbe som hatet jobben sin. Pessimist .

Spiren i Trondheim tilbyr psykolog til sine pasienter. Men så er det jo ulovlig og skadelig å ha gått til psykolog for flere år siden. Jeg forstår ikke dette......

Anonymkode: 0268e...d2d

Hei! Hvordan har det gått med deg?

Anonymkode: 87139...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Psykisk sykdom er faktisk helt vanlig, så skjønner ikke hvorfor det skulle påvirke noe.

Anonymkode: 0fc8c...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette kravet om at man skal være "skikket" som foreldre etter biotekonologilova er utrolig diskriminerende. Ingen andre potrnsielle foreldre må oppgi hele sin sykdomshistorie og levere politiattest fordi de vil ha barn. 

 

Anonymkode: b7774...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg syns dette kravet om at man skal være "skikket" som foreldre etter biotekonologilova er utrolig diskriminerende. Ingen andre potrnsielle foreldre må oppgi hele sin sykdomshistorie og levere politiattest fordi de vil ha barn. 

 

Anonymkode: b7774...bf9

Vel, andre potensielle foreldre går ikke og lager et barn på laboratorium heller. Syns det er helt innafor. Helt uetisk å skulle sette et barn bevisst til verden av helsepersonell om det blir vurdert man ikke er skikket. Men jeg har ikke oppleve at helt vanlig psykisk sykdom er grunn, da ligger det ofte noe annet bak. 

Anonymkode: 542fc...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...