Gå til innhold

Olavas skriblerier


Olava

Anbefalte innlegg

Da ble det visst dagbok på meg også. Greit å kunne skrive ned litt av alt som foregår oppi hodet:P 

Generelt sett skulle jeg ønske at jeg tok meg mer tid til å skrive. Ikke bare dagbøker, men noveller. Jeg fant ut at det var noe jeg likte, da jeg gikk på videregående. Men nå har den hobbyen liksom drukna litt. Jeg kjenner ofte at jeg har lyst, men så svikter kreativiteten. Eller så kommer jeg på noe som er spennende det ene øyeblikket, men så syns jeg det virker superteit i det andre. Utrolig frustrerende.
Så er det jo det med tiden, og alt som skal prioriteres. Rydde, vaske, sove, spise, skole, lese, jobb, venner, familie. Og da har jeg helt sikkert glemt noe. Er alltid noe å gjøre. Blir helt gal av det. Ønsker altfor ofte at tiden bare kunne stoppet opp en liten stund. 
Men ihvertfall. Med alt som skal gjøres så blir det liksom ikke tid til å skrive. Eller å jobbe med kreativiteten. Jeg syns det er utrolig spennende å planlegge en fortelling, med karakterer og handling og alt som hører til i en god fortelling. Men så mister jeg troen på min egen idé og gir opp. Det er en skikkelig uting. Må kanskje jobbe med å fullføre ting før jeg starter på noe nytt, uansett hvor teit det måtte virke på halvveien. Det er nok et mål jeg burde sette meg. Å ikke gi opp når ting blir vanskelig. Da kan jeg jo starte med denne dagboken :) Skal prøve å holde den oppdatert hvertfall et par dager i uka, om ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navn og slekt på hjernen i dag :laugh: Etter å ha fått en liten oversikt over slektstreet mitt, har jeg funnet noen veldig interessante navn. Mine favoritter så langt er: 

Alette / Allette (et navn som går igjen veldig ofte!)

Margit Konstanse 

Emil Gunerius 

Elide

Mikal

Det er selvsagt ikke alle jeg kunne brukt på barn i dag. Tror lille Gunerius hadde fått et problem i oppveksten i dag, dessverre. Men det er likevel kjempegøy å se hva folk het før i tiden :laugh: Det er også interessant å se hvilket system de valgte for etternavn. Om en far for eksempel heter Harald, så kunne barnet hete Haraldsen eller Haraldsdotter. MEN, det er ikke alltid det er det som er tilfellet, iblant ser jeg at de har enten brukt gårdsnavn, eller så har de bare gitt barnet det samme etternavnet som foreldrene (da forutsatt at kvinnen har tatt navnet til mannen). Det blir utrolig interessant å grave dypere inn i både aner og livene deres etterhvert. 

Ellers har dette vært en helt grei dag. Våknet tidlig fordi det var meningen jeg skulle på forelesning, men så fant jeg ut at den var avlyst. Så da har dagen gått til litt skolearbeid, litt rydding, og masse slektsgranskning. Skulle egentlig rydde mer, men fikk plutselig veldig vondt i hodet, så jeg orket ikke mer enn det aller mest nødvendige. Så i dag har vært en rolig dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det grønnsakssuppe og klot til middag, en av mine favorittretter. Dessverre ble det toro grønnsakssuppe, men den er god på smak, selv om jeg foretrekker hjemmelaget med masse deilige grønnsaker. Godt ble det uansett. 

Har hatt ei fin helg hos min far. Besøkt bestemor en tur, besøkt kusinen min, også dro vi ut og spiste på søndag. Sjeldent jeg er innom der, så da er jeg like godt på besøk en hel helg. Fikk se litt arvegods fra slekta, noe som var veldig kult. Han hadde til og med en dåpsattest fra 1911! Noe mer bekreftende enn det kan man vel ikke få. Var også utrolig hyggelig å se igjen lillebror, som ennå er så liten at han går på barneskolen. Familiens attpåklatt :)

Nå skal jeg straks legge meg, og få lest litt i boka Tower of Dawn av Sarah J Maas. Kan virkelig kalle dette for mitt Maas-år. Skulle bare sjekke ut boka hennes A Court of Thorns and Roses, i april. Hadde hørt veldig mye bra om den, og tenkte å sjekke hva alt maset gjaldt. Skulle faktisk halve boka til (hvis ikke mer?) før jeg likte den. Bra jeg er en sånn som liker å gi bøker en real sjanse, ellers hadde jeg jo kanskje gitt den opp. Nå er den en av mine favoritt-bokserier. Gikk rett på bok nr. 2 i serien etter den første. Så kom bok nr. 3 én uke etter, så da ventet jeg og leste den. Så gikk jeg rett over på hennes andre, litt eldre serie, leste den i sommer. Så kom bok nr. 6 i den serien ut nå i høst, og det er da Tower of Dawn. Så har da nesten lest bare Maas sine bøker dette året. Har ikke hatt så mye tid til fritidslesning i høst dessverre, fordi det er utrolig mye å lese i studiet mitt. Men i kveld skal jeg ta meg tid til et par kapitler tenker jeg. Det morsomme er at Maas har fått meg komfortabel med å lese på engelsk, noe som har åpnet en hel verden med nye fortellinger for meg. Har funnet ut at norske oversettelser ofte ikke er så bra. Så kan hende jeg leser en del om igjen, bare på engelsk denne gangen. Blir interessant å lese igjen gamle favoritter på originalspråket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg skikkelig lyst til å se på en film! Får se hva slags film det blir.. Kanskje en barnefilm, kanskje drama, kanskje noe historiske greier.. Får se hva det blir til. Jeg og venninnen min deler på netflix og viaplay (hun betaler netflix og jeg betaler viaplay) så har mye å velge i. Kanskje jeg rett og slett ender opp med noen episoder av outlander :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er plaget av hodepine for tiden. Kommer som oftest på kvelden, og kan kanskje gå over etter en god nattesøvn. Men i dag henger den igjen. Måtte avlyse det jeg skulle i dag, utsatte til i morgen. Kan kanskje ta en paracet, men vil først og fremst finne ut hvorfor jeg plutselig har denne tendensen til hodepine. Har ikke pleid å få så mye hodepine før (bare ved slike naturlige årsaker som utmattet, sulten, forkjølet, osv). Det er liksom ikke helt identifiserbart. 

Nå skal jeg ordne litt mat. Blir vel lunsj for meg nå. Tror jeg skal koke to egg, kutte opp litt gulrot, litt eple, og kanskje finne noe knekkebrød. Får se hva det blir til :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har det skjedd et vidunder, ifølge meg selv. Jeg har blitt ryddig! :bond: Tidligere har jeg nemlig vært det verste rotemennesket jeg vet om. Nå har jeg blitt ryddig nok til at jeg irriterer meg over rotet til romvenninne:fnise: «det er ikke så ille» har vært en typisk frase her. Nå har jeg endelig bestemt meg for at det aldri skal bli så ille før vi faktisk rydder. For det har nemlig vært det jeg heller vil kalle helt j*#lig (unnskyld språket). 

Kjenner jeg føler meg mer opplagt av det også. Lettere å faktisk sette i gang med å faktisk rydde og vaske når det ikke er så mye å ta av gangen. Utrolig deilig og befriende :) virkelig en triumf for meg :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det mennesker som har overvunnet edderkoppfobi?🤔 Jeg er livredd for disse små beistene. Mitt ellers rasjonelle jeg tenker jo at de er da ikke farlige, de norske edderkoppene er ikke giftige eller hissige, og egentlig gjør de oss den tjenesten med å spise fluer og andre irriterende skadedyr. Men så fort det er en edderkopp i veien for meg så stopper denne rasjonelle tankegangen. Har ikke sjans til å komme nær nok til å drepe den engang, jeg er fullstendig lammet av frykt. Så jeg må alltid ha hjelp av andre til å ta dem. 

Det er mest irriterende når det faktisk hindrer meg i å gjøre det jeg skal. I dag har jeg vasket bad for noen jeg pleier å vaske hos. Skulle da vaske bak doen, hvor det jo var ganske møkkete. Også vettu, der var det en diger, svart edderkopp som koste seg. Den rørte ikke på seg egentlig, så var umulig å si om den levde i det hele tatt. Men jeg sto i 20 min for å kvinne meg opp til å spraye den ned med universalspray, den eneste måten jeg kunne komme på som jeg kanskje kunne klare å ta den. Men til slutt måtte jeg bare be om hjelp, så da måtte mannen i huset ta den for meg. Dessverre gjemte den seg, så jeg brukte heller stang og fille til å vaske der, men det ble jo ikke ordentlig reint av det. Men jeg hadde ikke sjans til å våge meg nærmere den edderkoppen!:( Så da fikk jeg bare vasket det halvveis bra bak der. Sånn er det med ordentlig fobi. Utrolig frustrerende når man klarer å tenke rasjonelt ellers! Jeg vet da for pokker at de ikke er farlige! Men det hjelper visst ingenting :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært noe god uke for meg. Isolerer meg mer og mer. Snur døgnet på hodet. Orker lite eller ingenting. Blir sliten bare av tanken på alle mulige slags gjøremål og forpliktelser. Ligger å tenker altfor mye om natten, når jeg egentlig skal sove. Får ikke sove om natten. Sover bedre om dagen. Har vel noe med isoleringa å gjøre, om natten er alle i seng og forstyrrer ikke. Om dagen, mens alle styrer med sitt, sover jeg og får være i fred og unngår da alt og alle uten å tenke på det engang. 

Har egentlig planer for dagen. De planene som jeg utsatte fra i går. Utsatte da en avtale egentlig. Må nesten vurdere å avlyse i dag også. Men jeg får da så dårlig samvittighet. Jeg er jo ikke fysisk syk sånn sett, annet enn at jeg er utmattet etter en natt uten søvn. Er jo bare helt utslitt rent mentalt. 

Denne uka her føler jeg ikke at jeg takler livet så bra. Syns det er utrolig tungt å leve. Utrolig tungt å holde seg fast i alt av fornuft og håp og drømmer og alt det der som gjør at en unngår å knekke sammen. Men jeg holder nå fast likevel da. Prøver ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått helt dilla på sims i det siste :laugh: etter at jeg kjøpte sims på jobben så har jeg fått igjen litt av spillegleden igjen. Ønsker meg noen pakker til, men det får jeg ta når jeg får råd til det. Først kommer faste utgifter og julegaver! 

Har laget en romvesenfamilie. Mor er forsker, og er i nivå 8 i forskerkarrieren. Far var egentlig politi, men så stod han fast i en sak, så da ble han heller entertainer. De skulle egentlig bare ha ett barn. Men så ble mannen kidnappa av romvesner, og da han kom tilbake igjen så var han gravid.. så da ble det et barn til. Jeg kunne jo egentlig ha sendt det andre barnet tilbake til hjemplaneten sin, men da jeg først hadde henne så var hun en del av familien. Ville ikke sende henne bort. Nå er begge barna voksne, datteren skal bli lege, og sønnen skal bli astronaut. Store ambisjoner i den familien altså! Nå er fruen i huset i et prosjekt om å dyrke en kuplante. Vi får nå se hvordan det går! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart skal mine aller første julekaker i ovnen. Veldig spent på hvordan resultatet blir. De blir iallefall veldig svære, neste gang tror jeg kanskje at jeg deler deigen i tre og steker dem i to runder. Får se om de rett og slett steker seg utenfor stekebrettet! Veldig spennende.. Får høre på litt julesanger mens jeg venter:nissegutt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekakene er digre i omkrets, ikke særlig høye.. som betyr veldig lange og veldig smale skiver. Syns heller ikke de ble søte nok.. Fulgte oppskriften til det søte liv, men får nok finne en annen oppskrift tenker jeg. Eller kanskje jeg prøver å tilsette mer sukker. Får se. De ble iallefall spiselige da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også gitt etter for black friday-styret. 60% på utvidelsespakker til the sims 4, da slo jeg til med å kjøpe to stk. Hadde uansett bestemt meg for å kjøpe neste gang det ble tilbud. Ble "Livet i byen" og "Gøy med gjengen", så har jeg "på jobben" fra før. Så da blir det litt sims gaming på meg i helgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen gjorde meg så stolt av å være norsk! Innså virkelig at jeg må ta en skikkelig roadtrip eller to i dette vakre landet vårt og utforske det ordentlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har begynt på et nytt prosjekt; skal ta en selfie hver dag i ett år. Tenker at det blir interessant å se om det er noen store forandringer på meg i løpet av det året. Har kommet godt i gang med å ta selfie hver dag i over en uke nå, så får bare holde det gående fram til advent neste år :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sååååå sansen for Aurora Aksnes! For et talent hun er altså. Elsker å se liveopptredener av henne på youtube. Kunne veldig gjerne tenkt meg å reise på konsert og se henne i virkeligheten. Både sangene og selve jenta er helt gripende. Tenk at vi har sånt talent her i Norge! Det er helt fantastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg ta en shinings på soverommet. Blir deilig å kunne legge seg på et ryddig og rent rom, i en seng med rent sengetøy! Syns alltid det er så deilig når jeg plutselig får trang til å rydde og vaske, jeg er nemlig en rotekopp og syns som regel det er et ork å vaske og rydde. Så det er fint å få noen sånne nykker iblant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forkjøla før jul. Maks uflaks :forkjola:

Hadde planer dagene fremover, men får nå bli hjemme i håp om å bli så frisk som mulig før julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om jeg skal begynne å se en ny serie som jeg kan kose meg med i julen. Men vet ikke helt hvilken det skal være. Mine favoritter er the 100, Lucifer og Reign. Både the 100 og Lucifer er ute med ny sesong, men ikke på netflix.. kunne litt tenkt meg å se game of thrones, men har ikke hbo. Men kan kanskje låne av faren min🤔 

Ellers blir det en bok. Har egentlig en bok jeg skulle blitt ferdig med. Det er en bra bok, men jeg liker ikke hovedpersonen. Han er ikke hovedpersonen i de første 5 bøkene, men han er med, og har egentlig aldri likt denne karakteren. Men heldigvis er det andre gode karakterer der som veier opp for han :) pluss at handlingen er bra. Får nå se hva det blir:ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninner med babyer har en tendens til å gjøre meg veldig babysyk :fnise: Men jeg har nå ingen partner å få barn med, så det må nok pent vente. Har hatt lyst på barn hele livet, og har bestemt meg for at om jeg skulle være så uheldig at jeg ikke er i stand til å få barn, da adopterer jeg. Kjenner nemlig ofte den bekymringen, tenk om jeg ikke kan bli gravid :( Snakk om å ta sorgene på forskudd! Pluss at nå som jeg har venninner med barn så føler jeg plutselig at det haster, at jeg har dårlig tid. Men egentlig har jeg jo mange år til før det begynner å haste i det hele tatt. Mitt fornuftige jeg sier at jeg må hvertfall fullføre en bachelor først, før jeg setter et barn til verden. Pluss en fast og trygg jobb, trygg økonomi. Pluss en mann å trives med. Livet mitt er mildt sagt ikke noe å sette et barn inn i akkurat nå. Selv om jeg har veldig lyst. Jeg får nok bare drømme videre til jeg føler at det endelig er min tur til å være mamma :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt nyttår!! :nordvesta: 

Gleder meg til nyttårsmiddag hos min mor :) Håper på en klar natt slik at vi får sett litt raketter. I fjor var jeg i Oslo, i den tjukkeste tåka jeg noen gang har sett! 

Ønsker alle en god nyttårsfeiring :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...