AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #41 Skrevet 29. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får spørre han om han tror det er gratis å spise og å ha barn...... Jeg tenker du bør føre et nøye regnskap på hvor mye du bruker på mat, husholdning og barn og spørre om ikke dette faktisk også er reelle utgifter? Mange menn undervurderer veldig hva disse tingene koster... Anonymkode: 006ab...f2d Du har helt rett. Han ble veldig overasket over at Nan kostet 99 kr og at det i l 18 dager blir kjøpt inn 2 pakker. Jeg har også gidt han beskjed om at mat og husholdnings artikler er dyrere nå en for 8 år siden..og at husstanden har dobbelt seg med ulike behov innen mat/apotek/d.vare behov. Han kunne nemmelig ikke skjønne hvordan jeg kunne svi av 7000 kr i mnd på dette. ( bare head and schoulders koster litt under 50 lappen) Nå skjønner han det..etter mye om og men.. Anonymkode: b008d...2dc
regine Skrevet 29. oktober 2017 #42 Skrevet 29. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Sant det, men problemet med å flytte, er at da har han krav på å ha barna 40% og jeg liker ikke den tanken. Mannen er snill nokk, men det å komme seg først bort i sofan for å sitte på pc om morgenen, er viktigere en å starte med andre ting. Ikke rydder han etter seg selv eller andre..men slik er vel de fleste mannfolk har jeg hørt. Anonymkode: b008d...2dc Der tar du feil. Far har ikke KRAV på noe som helst hva gjelder samvär. Dersom dere går fra hverandre, så er det BARNAS beste som skal vektlegges. Det er BARNA som har krav på samvär med sine foreldre, men det skal väre på en slik måte at deres beste i varetatt. Barneloven har noe den kaller «vanlig samvär» (annenhver helg + en dag i uka, samt deling av ferier) men dette er ikke noe foreldrene har KRAV på. Når det gjelder hvordan dere fordeler husarbeid og ökonomi, så er jo det helt på tryne. DU er gratis husholderske samtidig som du i praksis betaler ned på hans lån. Ser at dere nå snakker om ökonomien i allfall og det er jo positivt, men her må det åpenbart större grep til. Det gjelder også arbeid hjemme - selvsagt er det ikke normalt at en voksen mann ikke greier å rydde etter seg selv. Eller er han litt dum/evneveik? Og så kan du tenke på fölgende: önsker du virkelig at dine barn skal vokse opp med holdningen at mor skal väre husslave mens far kan gjöre hva han vil? Du skriver ikke (og det er helt OK!) kjönn på dine barn - men vil du virkelig at din datter skal vokse opp med holdningen at hun er mindre verdt enn menn? Og at gutten vokser opp med at det er kvinner som skal stå på pinne for ham? Som jeg skrev i mitt förste innlegg - her trengs det större grep hva gjelder ökonomien (og du har fått mange råd) men det trengs åpenbart andre grep også. Du burde kanskje få deg jobb som gir deg bedre betalt, iallfall så lenge dere skal ha helt adskilt ökonomi (som en annen skrev: hvor er fellesskapet???) Det fordrer jo selvsagt også at samboeren din begynner å oppföre seg som en voksen, dvs ta sitt ansvar for hus og hjem. 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #43 Skrevet 29. oktober 2017 1 time siden, regine skrev: Der tar du feil. Far har ikke KRAV på noe som helst hva gjelder samvär. Dersom dere går fra hverandre, så er det BARNAS beste som skal vektlegges. Det er BARNA som har krav på samvär med sine foreldre, men det skal väre på en slik måte at deres beste i varetatt. Barneloven har noe den kaller «vanlig samvär» (annenhver helg + en dag i uka, samt deling av ferier) men dette er ikke noe foreldrene har KRAV på. Når det gjelder hvordan dere fordeler husarbeid og ökonomi, så er jo det helt på tryne. DU er gratis husholderske samtidig som du i praksis betaler ned på hans lån. Ser at dere nå snakker om ökonomien i allfall og det er jo positivt, men her må det åpenbart större grep til. Det gjelder også arbeid hjemme - selvsagt er det ikke normalt at en voksen mann ikke greier å rydde etter seg selv. Eller er han litt dum/evneveik? Og så kan du tenke på fölgende: önsker du virkelig at dine barn skal vokse opp med holdningen at mor skal väre husslave mens far kan gjöre hva han vil? Du skriver ikke (og det er helt OK!) kjönn på dine barn - men vil du virkelig at din datter skal vokse opp med holdningen at hun er mindre verdt enn menn? Og at gutten vokser opp med at det er kvinner som skal stå på pinne for ham? Som jeg skrev i mitt förste innlegg - her trengs det större grep hva gjelder ökonomien (og du har fått mange råd) men det trengs åpenbart andre grep også. Du burde kanskje få deg jobb som gir deg bedre betalt, iallfall så lenge dere skal ha helt adskilt ökonomi (som en annen skrev: hvor er fellesskapet???) Det fordrer jo selvsagt også at samboeren din begynner å oppföre seg som en voksen, dvs ta sitt ansvar for hus og hjem. Tusen Takk for godt svar. Jeg påpekte en gang han ba ungen om å rydde etter seg at ja det fint det, der har far din noe å lære..ja det har jeg så han.. Han har innrømmet at han ikke ser rot så godt som meg og at jeg er flink. Men for min del holder det snart ikke..det er ikke mye som skal til før jeg flytter fra han og det har jeg fortalt han også. Foreldrene hans har dukket og stelt for han under oppveksten og det gjenspeiler seg desverre. Jeg forsøker å lære barna verdi av å rydde og hjelpe til, og den eldste er overaskende flink. Anonymkode: b008d...2dc
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #44 Skrevet 29. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen Takk for godt svar. Jeg påpekte en gang han ba ungen om å rydde etter seg at ja det fint det, der har far din noe å lære..ja det har jeg så han.. Han har innrømmet at han ikke ser rot så godt som meg og at jeg er flink. Men for min del holder det snart ikke..det er ikke mye som skal til før jeg flytter fra han og det har jeg fortalt han også. Foreldrene hans har dukket og stelt for han under oppveksten og det gjenspeiler seg desverre. Jeg forsøker å lære barna verdi av å rydde og hjelpe til, og den eldste er overaskende flink. Anonymkode: b008d...2dc Jeg har også en mann som har vokst opp med at hans mor gjorde alt i huset og han (eller noen andre i familien) løftet ikke en finger. Det har ført til ganske store problemer mellom oss ift husarbeid og fordeling. Men han er super ift ungene, og det er en selvfølge at vi begge eier huset sammen! Han tjener også mye mer enn meg. Her er det veldig mange varsellys som blinker, og det ser du jo selv også. Dette med den økonomiske fordelingen hadde vært grunn nok for meg til å gå, selvsagt sett sammen med det andre. For realiteten er at sannsynligvis vil det bli slutt før eller senere, det er så mye som ikke er på stell mellom dere. Og jo lengre du venter, jo lengre vil du ha sittet i samboerfella. For der er du ennå! Du har absolutt ingen ting den dagen det blir slutt! Hvis samboeren din faktisk hadde vært glad i deg, og ikke bare vært egoistisk, hadde han ønsket også ditt beste. Anonymkode: 01f4a...e09 1
Hjelpendehånd Skrevet 2. desember 2017 #45 Skrevet 2. desember 2017 Jeg la frem mine utgifter iht min lønn, han beklaget seg over at han ikke hadde sett at utg på td mat har økt de siste årene og at han ikke hadde merket/tenkt over at ting er dyrere nå en for 8 år siden.Han betaler nå nesten hele b.hage til nr 2 og vi har sett på hans utg på ting som ikke har med lånet hans å gjøre, at strøm, kommunale avgifter og tv/int tilsier hans halvdel av mat utgifter. Vi skal også utvide bolig og han fikk beskjed i banken om at jeg måtte stå på huset, for at vi skal få bygge ut 😊 så nå er alt oppklart. Takk for all hjelp og motivasjon. 😚
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå