Gå til innhold

Kredittkort fra Skandiabanken - hvordan funker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å søke om kredittkort hos min bank Skandiabanken. Jeg har aldri hatt det før. Fungerer det slik at jeg får en regning på slutten av hver måned som da innebærer alt jeg har brukt det til? På nettsiden deres leser jeg diverse om minimumsbeløp og renter, men sitter egentlig like uviss igjen etter å ha lest det :sjenert: Noen som kan forklare ting litt tydeligere?

Anonymkode: f2254...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tidevann

Fungerer som all annen kreditt. Du får penger... bruker det, får mer penger bruker det og. Helt til du ikke får mer. Også må du betale tilbake... for resten av livet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å søke om kredittkort hos min bank Skandiabanken. Jeg har aldri hatt det før. Fungerer det slik at jeg får en regning på slutten av hver måned som da innebærer alt jeg har brukt det til? På nettsiden deres leser jeg diverse om minimumsbeløp og renter, men sitter egentlig like uviss igjen etter å ha lest det :sjenert: Noen som kan forklare ting litt tydeligere?

Anonymkode: f2254...a3b

Hvis du ikke skjønner greia med et kredittkort bør du ikke gå til det skritt å anskaffe et.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å søke om kredittkort hos min bank Skandiabanken. Jeg har aldri hatt det før. Fungerer det slik at jeg får en regning på slutten av hver måned som da innebærer alt jeg har brukt det til? På nettsiden deres leser jeg diverse om minimumsbeløp og renter, men sitter egentlig like uviss igjen etter å ha lest det :sjenert: Noen som kan forklare ting litt tydeligere?

Anonymkode: f2254...a3b

Aller først vil jeg fraråde deg å skaffe deg kredittkort hvis du er ung, har lav selv- og impulskontroll og/eller dårlig økonomi. Dette er risky business!


Men så til å svare på spørsmålet ditt... Hvis du bruker 3.000 kr på kortet den første måneden vil du ha valgmuligheter på hva du vil betale tilbake når måneden er slutt o regningen kommer. (det er dette som er "kreditt", rett og slett. Du låner penger. Å låne penger det er dyrt).

Du kan enten betale ned minimumsbeløpet (feks 250 kr), men da må du betale renter på resterende beløp (2750 kr). Dette blir ofte DYRT. Ikke glem at Skandiabanken ikke er interessert i noe annet enn å tjene penger. Du kan ende opp med å betale flere hundre kroner for å låne et par tusenlapper, og det er det aldri aldri aldri verdt.

Hvis du betaler ned hele beløpet (3.000 kr) med en gang regningen kommer, så betaler du ikke renter eller gebyrer (dette må du lese om på nettsiden for kortet ditt).

Se femti episoder av Luksusfellen før du vurderer ett kredittkort. Ironisk nok er det de som trenger kredittkort som ikke burde skaffe seg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Timsy skrev:

Hvis du ikke skjønner greia med et kredittkort bør du ikke gå til det skritt å anskaffe et.

Og hvorfor tror du egentlig vedkommende startet tråden...?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Aller først vil jeg fraråde deg å skaffe deg kredittkort hvis du er ung, har lav selv- og impulskontroll og/eller dårlig økonomi. Dette er risky business!

Se femti episoder av Luksusfellen før du vurderer ett kredittkort. Ironisk nok er det de som trenger kredittkort som ikke burde skaffe seg det.

Takk for svar. Jeg har solid økonomi, og jeg trenger ikke kredittkort sånn sett. Hovedgrunnen til at jeg begynte å tenke på det er at mitt vanlige betalingskort ble sperret pga. mistanke om misbruk forrige helg - og da satt jeg plutselig veldig sjakk matt uten mulighet til å få kjøpt så mye som et brød! Har jo ikke cash lenger. Er det mulighet for at denne regningen bare kan trekkes som avtalegiro eller må jeg alltid ta konkret stilling til den?

Anonymkode: f2254...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har solid økonomi, og jeg trenger ikke kredittkort sånn sett. Hovedgrunnen til at jeg begynte å tenke på det er at mitt vanlige betalingskort ble sperret pga. mistanke om misbruk forrige helg - og da satt jeg plutselig veldig sjakk matt uten mulighet til å få kjøpt så mye som et brød! Har jo ikke cash lenger. Er det mulighet for at denne regningen bare kan trekkes som avtalegiro eller må jeg alltid ta konkret stilling til den?

Anonymkode: f2254...a3b

Hvis du blir å ha kredittkortet liggende i en skuff og kun bruke det i nødstilfeller (enten ved misbruk av bankkort, tapt bankkort etc), så ser jeg ingen problemer med at du skaffer deg kredittkort. Men vit at å ikke betale tilbake alt med en gang fort kan bli grisedyrt!

Du kan sette opp kredittkortet som avtalegiro. Men jeg er faktisk usikker på om det blir minimumsbeløpet eller totalbeløpet som trekkes? :klo:  jeg har aldri hatt kredittkort, så rent praktisk vet jeg faktisk ikke. Hør med Skandiabanken, du kan sikkert sette opp slik du selv ønsker hvis du tar kontakt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har solid økonomi, og jeg trenger ikke kredittkort sånn sett. Hovedgrunnen til at jeg begynte å tenke på det er at mitt vanlige betalingskort ble sperret pga. mistanke om misbruk forrige helg - og da satt jeg plutselig veldig sjakk matt uten mulighet til å få kjøpt så mye som et brød! Har jo ikke cash lenger. Er det mulighet for at denne regningen bare kan trekkes som avtalegiro eller må jeg alltid ta konkret stilling til den?

Anonymkode: f2254...a3b

Det blir trekt automatisk hos Skandiabanken, hele beløpet forfaller den 20 hver mnd, skal du betale mindre enn det må du inn å ordne det selv

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å søke om kredittkort hos min bank Skandiabanken. Jeg har aldri hatt det før. Fungerer det slik at jeg får en regning på slutten av hver måned som da innebærer alt jeg har brukt det til? På nettsiden deres leser jeg diverse om minimumsbeløp og renter, men sitter egentlig like uviss igjen etter å ha lest det :sjenert: Noen som kan forklare ting litt tydeligere?

Anonymkode: f2254...a3b

Får ikke regning, de bare tar pengene dine automagisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å søke om kredittkort hos min bank Skandiabanken. Jeg har aldri hatt det før. Fungerer det slik at jeg får en regning på slutten av hver måned som da innebærer alt jeg har brukt det til? På nettsiden deres leser jeg diverse om minimumsbeløp og renter, men sitter egentlig like uviss igjen etter å ha lest det :sjenert: Noen som kan forklare ting litt tydeligere?

Anonymkode: f2254...a3b

Du må lese på banken sine nettsider. Kredittkort er helt utmerket så lenge du betaler inn brukt kreditt før rentene begynner å løpe. 

Du trenger ikke å ha kredittkort i samme banken som du er kunde i. Mange kredittkort har ulike fordeler så det bør du og sette deg inn i. Norwegian har et greit kredittkort med grei app løsning for brukt kreditt og annen oversikt. Der tjener du opp Cashpoint du kan bruke på billigere flyreiser. 

Anonymkode: 0e1ce...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sugar&Spice skrev:

Hvis du blir å ha kredittkortet liggende i en skuff og kun bruke det i nødstilfeller (enten ved misbruk av bankkort, tapt bankkort etc), så ser jeg ingen problemer med at du skaffer deg kredittkort. Men vit at å ikke betale tilbake alt med en gang fort kan bli grisedyrt!

Jeg har skjønt at så lenge en har penger til å betale hele summen før rentene løper, så er det vel bare fordeler med å bruke kredittkort til det meste i hverdagen? I tillegg har de ofte reiseforsikring, sikkerhet ved netthandel, og andre ting.

TS

Anonymkode: f2254...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har skjønt at så lenge en har penger til å betale hele summen før rentene løper, så er det vel bare fordeler med å bruke kredittkort til det meste i hverdagen? I tillegg har de ofte reiseforsikring, sikkerhet ved netthandel, og andre ting.

TS

Anonymkode: f2254...a3b

Ja, men da ville jeg heller valgt et kredittkort som faktisk gir deg f.eks. cashback eller rabatter av noe slag. 

Anonymkode: bdd51...5dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Skandiabanken blir du automatisk trukket hele skyldige beløp hver måned. Vil du betale mindre må du endre til det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandiabanken funker som andre kredittkort det. Det som er fint er at du har skandiabanken fra før. da er det mye lettere å holde oversikt over hvor mye du faktisk bruker i nettbanken. jeg brukte mitt kredittkort hos skandiabanken i en periode jeg hadde lite penger. selv bruker jeg å logge inn i nettbanken titt og ofte, så da fikk jeg også se hvor mye jeg brukte på kredittkortet, sånn klarte jeg å holde orden på forbruket sånn at jeg hadde råd til å betale tilbake før det kom renter.

en ting jeg ikke visste da, men som jeg vet nå, er at de krever renter fra samme dag som du overfører fra kredittkortkontoen til debetkortet ditt (eller andre kontoer) i nettbanken. Det er en god oversikt over gebyrer og sånt her: https://dinero.no/alle-kredittkort/skandiabanken/

Skandiabanken har veldig lav rente, og det er en av de største fordelene med det. Men vhis du betaler alt før renta starter så er det litt kjedelig kort. nå bruker jeg  norwegian-kortet i stedet. får cashpoints med det, så det er fint og jeg har flydd gratis noen ganger allerede :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt usikkerheten din om kredittkort TS. Jeg følte at det var litt "skummelt" selv da jeg skulle bestemme meg for om jeg skulle ha kredittkort. Men jeg fikk stadig høre at man burde ha 2 kort (et vanlig bankkort og et kredittkort), og at det var tryggere å bruke kredittkortet f eks på reise, ved kjøp på nettet osv. 

Men nå har jeg faktisk 2 kredittkort. YA-bank sitt, for der får jeg stort sett alltid 3% rabatt på dagligvarer, og Bank Norwegian sitt til reiser (gunstige priser i forhold til minibank i utlandet osv). Men som flere nevner, dette er et lån, og er kun fordelaktig om du betaler hele beløpet tilbake ved forfall. Så ikke bruk mer enn du har råd til !

Jeg vet ikke hvordan det er med Skandiabanken, men for begge mine kort kommer det varsel i nettbanken og på mail om at jeg har mottatt en e-faktura fra YA ell BN som må behandles. Det vil si at jeg logger meg inn i nettbanken, og ser over kredittkort fakturaen før jeg godkjenner den og legger den til betaling. Det er faktisk veldig viktig å kontrollere fakturaen, for det kan skje feil (f eks dobbelt trekk). Da må du straks gi beskjed til kredittkortselskapet at du ikke vedkjenner deg kjøpet.

Jeg mener det er en ny regel nå om at hele skyldige beløp skal være påført fakturaen, og at du altså selv aktivt på endre dette om du ikke kan/vil betale alt ved forfall. Hensikten er å unngå at folk ender opp med dyr kredittkortgjeld. Må du endre beløpet ofte, tilsier det at du ikke har økonomi eller økonomisk styring til å ha et kredittkort.

Som andre nevner, skal du først ha et kredittkort, velg et som gir deg noen rabatter. Med YA f eks, kan jeg altså oppnå kr 1800 i rabatt på matvarer, hvis jeg f eks handler dagligvarer for kr 60 000 i året (kr 5000/mnd i gjennomsnitt). Trekker du i tillegg Coop og/eller Trumf kortet, får du 1% ekstra i bonus. Og 10% på Rema sin Æ !!! 

Anonymkode: a19c7...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.10.2017 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har solid økonomi, og jeg trenger ikke kredittkort sånn sett. Hovedgrunnen til at jeg begynte å tenke på det er at mitt vanlige betalingskort ble sperret pga. mistanke om misbruk forrige helg - og da satt jeg plutselig veldig sjakk matt uten mulighet til å få kjøpt så mye som et brød! Har jo ikke cash lenger. Er det mulighet for at denne regningen bare kan trekkes som avtalegiro eller må jeg alltid ta konkret stilling til den?

Anonymkode: f2254...a3b

Skandiabanken sitt kredittkort koster noe i årsavgift. 150 kr eller noe. Hvis du kun skal ha det til backup så ville jeg valgt et kort som er gratis, som banknorwegian for eksempel. Hvis du derimot tenker å bruke det en del så kommer visst skandiabanken sitt godt ut på diverse tester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...