Gå til innhold

Burde pedofile navngis i media?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

USA er på et eller annet vis et forbilde for mange folk hva rettsystemet angår. Da er det ganske komisk hvor ille det står til på de fleste fronter der borte kontra her, også sett i proposisjon til befolkningen. 

Rart det der. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Mari Y skrev:

Rart det der. 

Snodig :)

Gjest Coolaid
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke spørsmålet her. Tenker på når det intervjues for pedofile er alltid anonyme. 

Anonymkode: 9860b...f80

Det er ikke lett å vite hva du tenker på. Pedofile, både straffedømte og ikke straffedømte, bør ikke settes i en offentlig gapestokk. 

Gjest Coolaid
Skrevet
3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

USA er på et eller annet vis et forbilde for mange folk hva rettsystemet angår. Da er det ganske komisk hvor ille det står til på de fleste fronter der borte kontra her, også sett i proposisjon til befolkningen. 

Hva er det du egentlig sier? Setningen din gir ikke mening?

Skrevet
Akkurat nå, Coolaid skrev:

Hva er det du egentlig sier? Setningen din gir ikke mening?

Proporsjon...autokorrektur :)

Gjest Coolaid
Skrevet
Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Proporsjon...autokorrektur :)

Men hva betyr hele innlegget ditt, spesielt den siste delen. Skrivefeil ser man forbi :)

Skrevet

Men hva betyr hele innlegget ditt, spesielt den siste delen. Skrivefeil ser man forbi :)

Innlegget mitt er ganske rett fram, USA har mer kriminalitet relativt til Norge, også i proposisjon til befolkningen. 

Gjest Coolaid
Skrevet
2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Innlegget mitt er ganske rett fram, USA har mer kriminalitet relativt til Norge, også i proposisjon til befolkningen. 

Finner ikke noe fornuft her... sorry

Skrevet (endret)

Det synes jeg, også horer, prostituerte, utro, damer som ammer over 3. år gamle barn, eskorte osv. Spesielt i lokalavisa så vi vet hvem de er. Utøvende pedofile bør behandles og barn bør skjermes fra disse, dette er det liten tvil om. Men å forslaget til TS mener jeg at er såpass sterkt at det nok egentlig kunne likestilles med avliving / dødstraff.  

Endret av RoH
Skrevet

Finner ikke noe fornuft her... sorry

Hyppigheten/ratio av kriminelle handlinger er større i USA, også når man tar hensyn til størrelsesforholdet rent demografisk. 

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Hyppigheten/ratio av kriminelle handlinger er større i USA, også når man tar hensyn til størrelsesforholdet rent demografisk. 

Tror du liker å bruke ord som du kanskje ikke helt vet betydningen av... 

Skrevet

Tror du liker å bruke ord som du kanskje ikke helt vet betydningen av... 

Godt mulig. Hva sikter du til, kanskje jeg kan lære noe? :)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Men det er jo egentlig ikke sammenlignbart når en har to helt ulike rettssystemer? Det norske systemet er jo "uskyldig til det motsatte er bevist" mens USA er litt mer "skyldig til det motsatte er bevist"

Anonymkode: 3d857...bd1

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo egentlig ikke sammenlignbart når en har to helt ulike rettssystemer? Det norske systemet er jo "uskyldig til det motsatte er bevist" mens USA er litt mer "skyldig til det motsatte er bevist"

Anonymkode: 3d857...bd1

USA praktiserer også "uskyldig inntil det motsatte er bevist", og er vel en ting rettsystemene i den vestlige verden har til felles. Poenget er dog ikke rettsystemet i seg selv, men straffeutmålinger og soningsforhold. Hvor stor er avskrekkelses faktoren i USA i forhold til Norge? Og har den egentlig en effekt? 

Endret av HalldirV2
Skrevet

Pedofile som er dømt for overgrep mot barn synes jeg det burde være et offentlig register på. Hvem de er og hvor de bor. Ikke nødvendigvis henges ut i media. Pedofile overgripere er blant de mest beskyttede kriminelle, hvor faren for gjentagelse er stor og straffen er liten. 

Har selv blitt utsatt for seksuell misbruk som barn. Den største grunnen til at jeg anmeldte overgriperen var for å forhindre gjentagelse. Nå bor overgriperen rett ved siden av en barneskole og en barnehage i ett boligfelt med mange barnefamilier. Grøsser av tanken. Heldigvis har jeg sagt i fra til en som bor der, som har spredd dette videre. Han er dessverre mye rundt barn tross dommen sin og hadde det vært et offentlig register over slike som han hadde flere vært klar over dette og holdt barna sine borte fra han. 

Omså han har tatt straffen sin, så betyr det ikke at han er "frisk". 

Anonymkode: e61ef...efd

• Liker 4
Skrevet

Njæææ... Det burde i allefall bli MYE strengere for dømte pedofile når de slipper ut av fengsel og lignende - når det kommer til jobb etc som innebærer barn. Og forebyggende behandling for dem...

Anonymkode: fc3bc...63d

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, HalldirV2 skrev:

Snodig :)

Ja, det er egentlig ganske spesielt. Alle empiriske bevis taler for det motsatte, likevel er det noen som mener det er bra. Jeg skjønner jo at man vil beskytte barna sine mot vold eller overgrep. Så sånn sett er det ikke vanskelig å skjønne. Men likevel ser jeg egentlig ikke noe bevis på at det hjelper med å forebygge overgrep. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Njæææ... Det burde i allefall bli MYE strengere for dømte pedofile når de slipper ut av fengsel og lignende - når det kommer til jobb etc som innebærer barn. Og forebyggende behandling for dem...

Anonymkode: fc3bc...63d

Såvidt jeg vet har dømte barneovergripere allerede ikke lov til å jobbe med barn. 

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, Mari Y said:

For det første må man skille mellom pedofile og pedofile overgripere samt andre barneovergripere. Og å være pedofil er ikke synonymt med å være overgriper, og jeg er overbevist om at mange av disse hadde hatt mye lettere med å forholde seg til problemene om de hadde fått hjelp for det. Incestsenteret i Vestfold og Tore Langfeldt er blant de jeg kan komme på som i dag aktivt jobber med å gi terapi til pedofile, såvel som overgripere. 

Så for å besvare spørsmålet ditt: Nei, egentlig ikke. Og den grunnen er ganske enkel: hadde det ikke vært idioter som tok loven i egne hender og hadde ikke overgriperen hatt familie som hadde blitt rammet, så hadde problemet kanskje stilt seg annerledes. Dessverre er det ikke slik. Det er noen fjols som kunne tenke seg å ta loven i egne hender, det er også øvrige familiemedlemmer som har det tøft nok allerede når slike brudd skjer. 

Og det å være overgriper er ikke synonymt med å være pedofil.

Er helt enig i dette innlegget.

Anonymkode: 7ab7a...c46

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pedofile som er dømt for overgrep mot barn synes jeg det burde være et offentlig register på. Hvem de er og hvor de bor. Ikke nødvendigvis henges ut i media. Pedofile overgripere er blant de mest beskyttede kriminelle, hvor faren for gjentagelse er stor og straffen er liten. 

Har selv blitt utsatt for seksuell misbruk som barn. Den største grunnen til at jeg anmeldte overgriperen var for å forhindre gjentagelse. Nå bor overgriperen rett ved siden av en barneskole og en barnehage i ett boligfelt med mange barnefamilier. Grøsser av tanken. Heldigvis har jeg sagt i fra til en som bor der, som har spredd dette videre. Han er dessverre mye rundt barn tross dommen sin og hadde det vært et offentlig register over slike som han hadde flere vært klar over dette og holdt barna sine borte fra han. 

Omså han har tatt straffen sin, så betyr det ikke at han er "frisk". 

Anonymkode: e61ef...efd

Jeg har egentlig hørt at bevis ofte tilsier det motsatte. Så dette bør du isåfall backe opp med bevis. Isåfall er det et problem med offentlige registre av den typen man ser i USA. Det er egentlig ikke noen vesentlig forskjell på dette og at man skulle gå ut med navn og bilde i media. 

Det er leit å høre, og fyren burde i hvert fall ikke holdes rundt barn. Men var jeg deg ville jeg rett og slett kontaktet politiet ang dette. Jeg er ganske overbevist om at han ikke har lov til å omgåes barn etter en slik dom, så da ville jeg ha kontaktet politiet 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...