Gå til innhold

Katt - diffuse symptomer på sykdom. Hva kan det være? (har vært hos vet.)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort forhistorie: Katten min har på sine få år opparbeidet seg en aldri så liten journal. Lang historie kort, han er kronisk allergiker og har hatt noe problemer med nyrene enten i form av en infeksjon eller en forgiftning (uvisst). Nyrenivåene har vært nokså lave tidligere i sommer så det har ikke vært påvist noe videre nyreskader ennå. Han går på medisinene: atopica og ceterizin, som påvirker immunforsvaret slik at han ikke skal reagere allergisk. Ellers har han brukt kortison i en to-ukersperiode sammen med Atopica og Ceterizin, da han klødde mye. For en ukes tid siden har han også fått loppemiddel og ormekur. 

Symptomer: Han klør ikke nå, og er for mannen i gata en tilsynelatende frisk og fin katt. Men jeg som eier har de to siste ukene sett at blinkhinnen i øyet har vært mer synlig, han har vært mer slapp og appetitten har vært gradvis avtagende (han drikker som før). Han er også mindre interessert i å gå ut enn før. Jeg har googlet en hel del på symptomene hans men det passer liksom ikke inn i noe, fordi han ikke kaster opp eller viser tegn til urinerings- eller fordøyelsesplager. Det kommer både nr. 1 og 2 i kassa, for å si det sånn. Han er kjælen og søker mye nærkontakt, men vil også legge seg på gulvet for å "være litt i fred". 

Tok han derfor med meg til veterinær nå på fredagen, men hun kunne ikke finne noe ved en vanlig helsesjekk. Blodprøver og evt. urin er det eneste som kan gi videre svar. Men han var til utredning i juli, dette er ikke lenge siden og veterinæren som tok utredningen mente at vi skulle vente et halvår med å ta nye blodprøver for nyrene, da de sannsynligvis ikke ville vise noe nytt før det var gått litt tid. Økonomi har også noe å si her, jeg har satt av en god sum til veterinærregninger men disse pengene må også holde frem til jeg har fått spart opp mer. 

Jeg har lest på bivirkningene av ormekuren at disse kan gi anoreksia, men jeg skulle tro at dette ville gå over etter en ukes tid. Atopica har han gått på kjempelenge (høy dose) uten å vise tegn til bivirkninger, og Ceterizin er også en veldig "snill" medisin. Jeg har lurt på om han kan ha vært deprimert, men skjønner ikke helt hvorfor det skulle komme sånn plutselig når han ellers er i fin form og ikke klør. 

Noen som har erfaringer med lignende og kan peile meg litt inn på hva dette kan være?? Skjønner liksom ikke hva jeg skal gjøre. Jeg river meg litt i håret av at han ikke bare kan fortelle meg hva det er... 

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som den trenger litt annen stimuli og aktivisering. Ellers kan det godt hende den er i ferd med å bli voksen og kattene kan da gjerne bli litt mer slappe i perioder. 

Anonymkode: f3feb...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som den trenger litt annen stimuli og aktivisering. Ellers kan det godt hende den er i ferd med å bli voksen og kattene kan da gjerne bli litt mer slappe i perioder. 

Anonymkode: f3feb...743

Han er voksen, tre år. 

Han var inne en lang periode før dette begynte, pga sykdom. Så det med stimuli kan nok stemme. Det rare er bare at symptomene ble liksom "verre" etter at han fikk slippe ut denne uka. Var ute mandag-torsdag, før jeg tok han inn igjen for å observere. Og han er heller ikke sånn kjempegira på å få gå ut, slik han pleier. 

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier han klør, hva slags för får han? Har du prøvd å bytte? Jeg hadde en katt som klødde seg til blods da han gikk på tørrför (forskjellige typer fra dyrebutikker), min bror passet katten i en uke da jeg var på ferie, han hadde glemt å ta med föret til katten, og ga han derfor whiskas på boks fra dyrebutikken, og katten sluttet helt å klø. Vet dette ikke er det beste föret, men det gjorde at han ble bra igjen.

Anonymkode: bf738...237

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du sier han klør, hva slags för får han? Har du prøvd å bytte? Jeg hadde en katt som klødde seg til blods da han gikk på tørrför (forskjellige typer fra dyrebutikker), min bror passet katten i en uke da jeg var på ferie, han hadde glemt å ta med föret til katten, og ga han derfor whiskas på boks fra dyrebutikken, og katten sluttet helt å klø. Vet dette ikke er det beste föret, men det gjorde at han ble bra igjen.

Anonymkode: bf738...237

Nei, jeg skrev at han ikke klør nå. Det er ikke en del av symptomene i sykdomsbildet hans nå. 

Til det du spurte om: Han får Specific Allergy Management Plus, kjøpt hos veterinær. Vært til utredning for allergi, dette kan være vanskelig å påvise hos katter så man kan ikke utelukke fôrallergi, men det eneste som er påvist er lagermidd. 

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Nei, jeg skrev at han ikke klør nå. Det er ikke en del av symptomene i sykdomsbildet hans nå. 

Skjønner, har han vært forkjøla? snufsete eller nyser? Har han vært testa for fiv? hatt feber?

Anonymkode: bf738...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner, har han vært forkjøla? snufsete eller nyser? Har han vært testa for fiv? hatt feber?

Anonymkode: bf738...237

Jeg lurte på om han kunne være forkjøla, glemte å spørre om dette hos veterinær, men regner med at dette er inkludert i vanlig helsesjekk. Når han sover kan han snorke litt innimellom eller det høres ut som han "drar" noe gørr i nesa, men det er bare når han sover så jeg har googla meg frem til at det er helt vanlig. Han har også hatt dette lenge og da jeg har spurt veterinær om dette før så har de ikke funnet noe med luftveiene. Han nøs torsdagskvelden, én gang, med påfølgende rennende nese. Ellers ikke sett/hørt noe til dette. Han ble testa for FIP/FIV/FELV i vår, den var negativ, og etter dette har han ikke vært i kontakt med særlig mange katter (det er få katter i nabolaget her), så ny smitte er usannsynlig. Han har ikke/ har ikke hatt feber nå. Sist han hadde feber var i vår, da han fikk denne infeksjonen/forgiftningen som nevnt i HI. 

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet desverre ikke hva det kan være, men en ting er sikkert er at det er mye bivirkninger på sånne sterke allergimedisiner til katt. Vet det er utrolig frustrerende selv. Sliter med akkurat det samme selv ang kronisk allergi på katt, da min har sterke reaksjoner med en gang den ikke får tabletter hver dag til ca samme tid :/ Pluss at den ikke kan gå ute pga en av allergiene... Så håper det ordner seg for deg!

Kan være immunforsvaret blir såpass dårlig av Atopicaen da, at det er en av bivirkningene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som han er forkjøla iallefall, og det er jo ikke så uvanlig. Min får det ca en gang i året, med litt nysing og snufsete nese, varer 1-2 uker og så er han fin igjen. Når det pågår sover han mer, og han har aldri fått medisin for det til dyrlegen selv om jeg har spurt (de gir det bare om de blir helt tett i nesa eller surklete/luftveisinfeksjoner).

Anonymkode: bf738...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jentepå25 skrev:

Vet desverre ikke hva det kan være, men en ting er sikkert er at det er mye bivirkninger på sånne sterke allergimedisiner til katt. Vet det er utrolig frustrerende selv. Sliter med akkurat det samme selv ang kronisk allergi på katt, da min har sterke reaksjoner med en gang den ikke får tabletter hver dag til ca samme tid :/ Pluss at den ikke kan gå ute pga en av allergiene... Så håper det ordner seg for deg!

Kan være immunforsvaret blir såpass dårlig av Atopicaen da, at det er en av bivirkningene...

Tusen takk for støtten, det hjelper å høre fra andre som har lignende erfaringer/problemer. 

Ja, det er absolutt en mulighet at det er medisinene som gjør det. Ser nå at Atopica også kan gi anoreksi, og det i kombinasjon med alle de andre medisinene og nedsatt immunforsvar, så kan det jo hende at det rett og slett er grunnen... Planen har vært en stund å trappe ned på Atopica, men fordi jeg har prøvd og feilet med det før så har jeg villet at alt skal være 100% stabilt med alt annet før det skal skje. Kanskje det er det jeg må prøve på nå, bare håper ikke det er helt feil tidspunkt. Disse rundene med kløing, sår og krage tar jo en evighet, og det er jo ikke noe godt for han i lengden å holde på med denne runddansen heller. 

Kan jeg spørre hvilke allergier pusen din har? Har den også vært til utredning? 

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres ut som han er forkjøla iallefall, og det er jo ikke så uvanlig. Min får det ca en gang i året, med litt nysing og snufsete nese, varer 1-2 uker og så er han fin igjen. Når det pågår sover han mer, og han har aldri fått medisin for det til dyrlegen selv om jeg har spurt (de gir det bare om de blir helt tett i nesa eller surklete/luftveisinfeksjoner).

Anonymkode: bf738...237

Ok, tusen takk for svar. Hvis det er det så er det jo fint både fordi veterinæren uansett ikke ville gjort noe mer og fordi det kanskje da vil gå over. Det at han har nedsatt immunforsvar pga medisinene er jo kanskje enda en pekepinn på at han lett blir forkjølet, selv om symptomene er vage. Men når det gjelder at han spiser lite, tenker du at det også kommer pga forkjølelsen? Det er igrunn det lave matinntaket som bekymrer meg mest. Ikke det at han har gått så mye ned i vekt ennå, men det er uvissheten om hva som kan være årsaken.

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne: han har noen perioder der han "smuler" veldig med tørrfôret sitt. Nå har han en sånn periode. Både jeg og veterinær har sjekket tenner og tannkjøtt, og det virker ikke som om problemet ligger der. 

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for støtten, det hjelper å høre fra andre som har lignende erfaringer/problemer. 

Ja, det er absolutt en mulighet at det er medisinene som gjør det. Ser nå at Atopica også kan gi anoreksi, og det i kombinasjon med alle de andre medisinene og nedsatt immunforsvar, så kan det jo hende at det rett og slett er grunnen... Planen har vært en stund å trappe ned på Atopica, men fordi jeg har prøvd og feilet med det før så har jeg villet at alt skal være 100% stabilt med alt annet før det skal skje. Kanskje det er det jeg må prøve på nå, bare håper ikke det er helt feil tidspunkt. Disse rundene med kløing, sår og krage tar jo en evighet, og det er jo ikke noe godt for han i lengden å holde på med denne runddansen heller. 

Kan jeg spørre hvilke allergier pusen din har? Har den også vært til utredning? 

Anonymkode: 6e545...085

Jeg har hatt full utredning på min pus med allergiekspert/veterinær. Hun har sterk allergi mot pollen og støv, noe som gjør ting en del kompliserte. Vasker selvsagt huset ofte og skifter på alle trekk, men hun må vaskes med såpe hver gang hun taes inn igjen om hun har vært ute, ellers klør hun til seg store kjøttsår (så ender det at hun må gå med krage I lang tid for at det skal gro). Nå har hun heldigvis en annen kompis jeg kjøpte fra dyrebeskyttelsen, så de koser seg sammen. Så hun har egentlig ikke behov for å gå ut, men tar henne ut på fine soldager for at hun skal nyte det. Jeg kan dessverre ikke trappe ned på tablettene til min (har prøvd og da klør det med en gang). Har har måtte trappe opp heller en periode :/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Men når det gjelder at han spiser lite, tenker du at det også kommer pga forkjølelsen? Det er igrunn det lave matinntaket som bekymrer meg mest. Ikke det at han har gått så mye ned i vekt ennå, men det er uvissheten om hva som kan være årsaken.

Ja om han er forkjølet kan han være tett i nesen, det er mange katter som ikke vil spise om de ikke lukter hva det er (instinkt). For dette kan du få nesedråper som løser opp litt. Du kan jo ringe veterinæren din og høre om du får dråper om han virker litt tett i nesen - tenker det er veldig greit å prøve, og det skader ikke om man tar feil (kan jo hende katten blir litt fornærmet da).

Anonymkode: bf738...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Jentepå25 skrev:

Jeg har hatt full utredning på min pus med allergiekspert/veterinær. Hun har sterk allergi mot pollen og støv, noe som gjør ting en del kompliserte. Vasker selvsagt huset ofte og skifter på alle trekk, men hun må vaskes med såpe hver gang hun taes inn igjen om hun har vært ute, ellers klør hun til seg store kjøttsår (så ender det at hun må gå med krage I lang tid for at det skal gro). Nå har hun heldigvis en annen kompis jeg kjøpte fra dyrebeskyttelsen, så de koser seg sammen. Så hun har egentlig ikke behov for å gå ut, men tar henne ut på fine soldager for at hun skal nyte det. Jeg kan dessverre ikke trappe ned på tablettene til min (har prøvd og da klør det med en gang). Har har måtte trappe opp heller en periode :/

 

Huff, det hørtes slitsomt ut både for deg og for pus. Men det er godt å se at det ikke er bare jeg som tar dette på alvor. Er det i Oslo du har fått utredning på henne? 

Jeg må også passe på renhold osv. siden min reagerer på lagermidd, som er i husstøv, i senger, sofa, sengetøy osv. Det kan også bli tiltrukket av mat om det står fremme eller ikke er tett pakket. Man blir jo ikke kvitt det helt, men jeg prøver så godt jeg kan å holde det relativt rent. Jeg har snakket med andre som også har hatt utslag på midd på sin katt og jeg har blitt rådet til å ikke bli helt paranoid med den vaskingen, fordi man ikke blir kvitt midden uansett og fordi man kan slite seg ut på det rett og slett. Jeg har også lest at man bør unngå å støvsuge for ofte fordi det genererer mer støv og midd, mens det er bedre hvis man heller gjør det med jevne mellomrom og da grundig. Jeg bor også i en kjellerleilighet der det er mye fukt, som igjen gir bedre levevilkår for midd. Men det å skulle flytte vil medføre store konsekvenser for livet mitt og fremtiden, pluss at jeg kanskje ikke finner noe der jeg kan ha katt, så jeg må egentlig bare prøve å gjøre det beste ut av det for pus. Etter hvert som jeg har prøvd å trappe ned på Atopica så er planen til meg og veterinær å se om vi kan prøve ut en allergivaksine på han.

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja om han er forkjølet kan han være tett i nesen, det er mange katter som ikke vil spise om de ikke lukter hva det er (instinkt). For dette kan du få nesedråper som løser opp litt. Du kan jo ringe veterinæren din og høre om du får dråper om han virker litt tett i nesen - tenker det er veldig greit å prøve, og det skader ikke om man tar feil (kan jo hende katten blir litt fornærmet da).

Anonymkode: bf738...237

Takk for tips! Da skal jeg maile veterinæren hans (spesialist) i morgen og spørre om dette. Evt. kan hun foreslå noe annet som kan hjelpe på dette. Han nøs nettopp en gang til, så det er kanskje ikke så usannsynlig det du skriver.

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, det hørtes slitsomt ut både for deg og for pus. Men det er godt å se at det ikke er bare jeg som tar dette på alvor. Er det i Oslo du har fått utredning på henne? 

Jeg må også passe på renhold osv. siden min reagerer på lagermidd, som er i husstøv, i senger, sofa, sengetøy osv. Det kan også bli tiltrukket av mat om det står fremme eller ikke er tett pakket. Man blir jo ikke kvitt det helt, men jeg prøver så godt jeg kan å holde det relativt rent. Jeg har snakket med andre som også har hatt utslag på midd på sin katt og jeg har blitt rådet til å ikke bli helt paranoid med den vaskingen, fordi man ikke blir kvitt midden uansett og fordi man kan slite seg ut på det rett og slett. Jeg har også lest at man bør unngå å støvsuge for ofte fordi det genererer mer støv og midd, mens det er bedre hvis man heller gjør det med jevne mellomrom og da grundig. Jeg bor også i en kjellerleilighet der det er mye fukt, som igjen gir bedre levevilkår for midd. Men det å skulle flytte vil medføre store konsekvenser for livet mitt og fremtiden, pluss at jeg kanskje ikke finner noe der jeg kan ha katt, så jeg må egentlig bare prøve å gjøre det beste ut av det for pus. Etter hvert som jeg har prøvd å trappe ned på Atopica så er planen til meg og veterinær å se om vi kan prøve ut en allergivaksine på han.

Anonymkode: 6e545...085

Har hatt utredning flere steder, men måtte til Bergen for å finne en ekspert på den type allergi da hennes situasjon var ekstrem. Men heldigvis har vi nå kommet litt I rute, der hun ikke irriterer seg og har det fint. Det kommer selvsagt tider der hun får sår igjen, men heldigvis bryr hun seg ikke like mye om kragen så da går det fint de få ukene det er snakk om. Har vurdert allergivaksine også, men hun er så spesiell og må da igjennom veldig mange vaksineringer, så må nesten vurdere litt. Hun har heldigvis kommet inn I rutinene, så vask av kroppen er blitt helt ok :)

Ja vi prøver å ikke støvsuge så masse, har en egen allergistøvsuger som er veldig god. Ellers vasker jeg heller en del, unngår gulvtepper og vasker tepper/sengetøy osv ofte. Jeg har prøvd Atopica, men det funket dessverre ikke på min, men jeg har måtte gitt etter med å bryke vanlig kortisontabletter da ingenting annet fungerer. Men hun er heldigvis en frisk og rask katt ellers. Håper du finner eventuelt et sted til katt da, det er som regel ikke et problem så lenge man spør fint :) Jeg har heldigvis mitt eget så slipper å tenke på det, men hadde aldri gitt henne bort uansett hvilken situasjon jeg hadde kommet I, da hadde avlivning vært eneste alternativ. Jeg er imot avlivning på dyr som ikke trenger det, men hun er såpass spesiell at om det ikke hadde fungert lenger hadde det vært eneste alternativ. Glad jeg slipper å stresse med det :) Hun har heldigvis mange år igjen, selv om det så mørkt ut en periode da vi aldri kom I bukt med allergien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her dere som sliter med helsa til kattene deres: gå over til råforing.

Anonymkode: 41bf4...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jentepå25 skrev:

Har hatt utredning flere steder, men måtte til Bergen for å finne en ekspert på den type allergi da hennes situasjon var ekstrem. Men heldigvis har vi nå kommet litt I rute, der hun ikke irriterer seg og har det fint. Det kommer selvsagt tider der hun får sår igjen, men heldigvis bryr hun seg ikke like mye om kragen så da går det fint de få ukene det er snakk om. Har vurdert allergivaksine også, men hun er så spesiell og må da igjennom veldig mange vaksineringer, så må nesten vurdere litt. Hun har heldigvis kommet inn I rutinene, så vask av kroppen er blitt helt ok :)

Ja vi prøver å ikke støvsuge så masse, har en egen allergistøvsuger som er veldig god. Ellers vasker jeg heller en del, unngår gulvtepper og vasker tepper/sengetøy osv ofte. Jeg har prøvd Atopica, men det funket dessverre ikke på min, men jeg har måtte gitt etter med å bryke vanlig kortisontabletter da ingenting annet fungerer. Men hun er heldigvis en frisk og rask katt ellers. Håper du finner eventuelt et sted til katt da, det er som regel ikke et problem så lenge man spør fint :) Jeg har heldigvis mitt eget så slipper å tenke på det, men hadde aldri gitt henne bort uansett hvilken situasjon jeg hadde kommet I, da hadde avlivning vært eneste alternativ. Jeg er imot avlivning på dyr som ikke trenger det, men hun er såpass spesiell at om det ikke hadde fungert lenger hadde det vært eneste alternativ. Glad jeg slipper å stresse med det :) Hun har heldigvis mange år igjen, selv om det så mørkt ut en periode da vi aldri kom I bukt med allergien...

Ja det er det som har vært vurderingen her også, kortison hvis ikke noe annet funker. Foreløpig har vi brukt det kun som "brannslukking" et par uker og det har gått fint. Jeg bor også i egen leilighet, men kan som sagt ikke flytte, må heller gjøre det beste ut av situasjonen for pus. Jeg har også tenkt at avlivning er "siste utvei" hvis ikke noe annet skulle fungere. Jeg har vel egentlig innstilt meg ganske mye på det som et alternativ. Men foreløpig er det ikke noe som tilsier at det må skje nå, med mindre det er noe med han nå som gjør at han bare blir dårligere og dårligere. Jeg har også tenkt at han bør få leve mer enn tre år, og etter råd fra veterinæren så er fulltidsbehandling med kortison nest siste utvei, sånn som katten din. 

Anonymkode: 6e545...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...