Gå til innhold

Kollega med anoreksi?

Fremhevede innlegg

Skrevet
16 timer siden, Newroz skrev:

Her er det vel ikke snakk om utseende, men helse.... 

Nei, det er snakk om utseende. T svar overhodet ingen holdepunkter utover «tynn» til å dra konklusjoner. For alt Ts vet kan det hende damen har kreft, nettopp har vært alvorlig syk, har mistet noen i nær familie, eller en million andre årsaker utover spiseforstyrrelser.

Om jeg skal anta at alle som jojo-slanker har bulimi, at alle som er kresne eller trener litt mye har atypisk spiseforstyrrelse e.l. Så er det i overkant. Først: kun en mindre andel av spiseforstyrrelser viser fysisk ved vekt. Deretter: folk flest som er tynne har ikke spiseforstyrrelse akkurat som folk flest som er tjukke ikke har atypisk spiseforstyrrelse. Oppdater dere på litteratur om dere absolutt skal stikke nesen i privatlivet til folk og late som dette betyr at dere bryr dere om folk (en teori ingen uansett kjøper).

Anonymkode: 6f6be...586

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er snakk om utseende. T svar overhodet ingen holdepunkter utover «tynn» til å dra konklusjoner. For alt Ts vet kan det hende damen har kreft, nettopp har vært alvorlig syk, har mistet noen i nær familie, eller en million andre årsaker utover spiseforstyrrelser.

Om jeg skal anta at alle som jojo-slanker har bulimi, at alle som er kresne eller trener litt mye har atypisk spiseforstyrrelse e.l. Så er det i overkant. Først: kun en mindre andel av spiseforstyrrelser viser fysisk ved vekt. Deretter: folk flest som er tynne har ikke spiseforstyrrelse akkurat som folk flest som er tjukke ikke har atypisk spiseforstyrrelse. Oppdater dere på litteratur om dere absolutt skal stikke nesen i privatlivet til folk og late som dette betyr at dere bryr dere om folk (en teori ingen uansett kjøper).

Anonymkode: 6f6be...586

TS skriver at kollegaen hennes ser avmagret og syk ut, ikke vil spise foran andre og kun drikker kallorifri drikke. Det kan bety at hun har helseproblemer, og det er det TS er bekymret for. Hun skriver ikke kun at kollegaen er tynn. Det er noe annet. TS er bekymret over en kollega, og den bekymringen baserer hun ikke kun på utseende til kollegaen sin. 

Hvis du leser mitt tidligere svar, så skriver jeg at jeg ikke vil råde TS til å ta dirkete kontakt med kollegaen sin med om dette. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bryr seg så mye om en person som ts ikke har noen forbindelser med, annet enn at ts må se på kollegaen? Det virker jo ikke som de engang har snakket noe særlig sammen. Så nei, jeg ser ikke hvorfor ts skal bry seg for andre grunnner en at ts selv føler seg brydd.

Anonymkode: ad8b3...0fd

Det er er etter min mening en skummel holdning. Hvis noen du er redd for at noen du jobber med er syke og kan trenge hjelp, samme hva slags sykdom det måtte være, skal man da bare la de seile sin egen sjø og la være å bry seg? (at du bryr deg trenger absolutt ikke bety at man skal konfrontere den det gjelder direkte). 

At du anklager TS for å være brydd av sin kollega som TS er bekymret for, er både frekt og en skummel holding. Hvis nå denne kollegaen virkelig er syk og trenger hjelp, eller andre som leser her på KG som kommer i samme situasjon, syns du er det er greit at de skremmes, i den form av de kan bli anklaget for å føle seg brydd når det de føler er bekymring, til å ikke bry seg seg og la personen seile sin egen sjø? 

Skrevet
7 minutes ago, Newroz said:

TS skriver at kollegaen hennes ser avmagret og syk ut, ikke vil spise foran andre og kun drikker kallorifri drikke. Det kan bety at hun har helseproblemer, og det er det TS er bekymret for. Hun skriver ikke kun at kollegaen er tynn. Det er noe annet. TS er bekymret over en kollega, og den bekymringen baserer hun ikke kun på utseende til kollegaen sin. 

Hvis du leser mitt tidligere svar, så skriver jeg at jeg ikke vil råde TS til å ta dirkete kontakt med kollegaen sin med om dette. 

Tror heller TS er nysgjerrig. Om man bryr seg om andre mennesker lærer man å forstå at andre mennesker har ulike behov for hjelp og oppmerksomhet. Hadde TS gått gjennom livet med en genuin bekymring for andre mennesker hadde hun lært seg å sette seg inn i hvordan andre tenker og føler, og hun ville da visst at for noen er det siste hun bør gjøre å spørre dem ut om intime problemer uten å en gang kjenne dem

Anonymkode: 8c0f2...119

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror heller TS er nysgjerrig. Om man bryr seg om andre mennesker lærer man å forstå at andre mennesker har ulike behov for hjelp og oppmerksomhet. Hadde TS gått gjennom livet med en genuin bekymring for andre mennesker hadde hun lært seg å sette seg inn i hvordan andre tenker og føler, og hun ville da visst at for noen er det siste hun bør gjøre å spørre dem ut om intime problemer uten å en gang kjenne dem

Du har absolutt ingen forutsetning for å si at TS er nysgjerrig, og at det er derfor hun har laget denne tråden. Det blir kun spekulasjoner. 

Mennesker har absolutt ulike behov og er forskjellige. Vi er også forskjellige når det gjelder å hjelpe, og å ta i mot hjelp. Som sagt har jeg aldri skrevet at TS skal spørre sin kollega om intime detaljer, jeg har heller ikke sagt at TS skal snakke med sin kollega om dette. 

Skrevet

Dersom du er reellt bekymret for helsen hennes kan du ta opp bekymringene dine med leder. Når man er bekymret for at en person er alvorlig syk bør man egentlig legge til side at personen kan føle seg krenket av at man bryr seg. Det er ikke alle som vil ha hjelp når de står midt i det selv om de trenger det. Dersom det ikke ligger noe i bekymringene er ikke det verdens undergang, men dersom det ligger noe i det og man ikke gjør noe med det har man et litt større problem. 

Anonymkode: 6ea8b...ad3

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra med tilbakemeldinger, det var akkurat det jeg ba om. Ja, jeg er redd for å tråkke på, jobben kan være et fristed fra psykiske vansker, eller det kan skyldes andre sykdommer. Jeg har hatt andre kollegaer med fordøyelsessykdommer eller andre ting, og de sier det gjerne slik at vi forstår.

Hun har alltid andre avtaler når vi har lønningspils eller skal ut å spise etter et kurs. Når vi spiser kake til fredagskaffen, så sitter hun der med tomt fat. Hvis hun må være med ut å spise, så tar hun en bitteliten forrett mens vi andre spiser alt. Jeg synes rett og slett synd på henne! Men jeg merker jo at hun er veldig privat, vil ikke slippe noen av oss innpå seg. Derfor spør jeg om råd. 

Anonymkode: 9a12b...8df

Det kan være så enkelt som at hun ikke liker å drikke, eller har matintoleranser og ikke tåler glutenkaker for eksempel. 
Det kan være at hun har tarmsykdom og ikke vil spise så mye foran kolleger og risikere å bæsje på seg. 
Det er hennes privatliv og ikke noe du skal spekulere rundt eller blande deg opp i. 

Anonymkode: 10c25...3b2

Skrevet
6 minutes ago, Newroz said:

Du har absolutt ingen forutsetning for å si at TS er nysgjerrig, og at det er derfor hun har laget denne tråden. Det blir kun spekulasjoner. 

Mennesker har absolutt ulike behov og er forskjellige. Vi er også forskjellige når det gjelder å hjelpe, og å ta i mot hjelp. Som sagt har jeg aldri skrevet at TS skal spørre sin kollega om intime detaljer, jeg har heller ikke sagt at TS skal snakke med sin kollega om dette. 

Jeg har absolutt kan skrive den meningen jeg vil. Basta

Skrevet

Nei, nei, nei. Jeg har vært så overvektig at det var helsefarlig. Jeg "aksepterte" bekymrede kommentarer fra folk jeg er nære, men om noen hadde kommentert det på jobb og overvåket hva jeg spiste og ikke spiste så hadde jeg følt meg helt forferdelig. 

Slutt å synse og sanse om et menneske du nettopp har møtt, og fokuser på å skape gode og respektfulle relasjoner til kollegaene dine. 

Anonymkode: 09868...9bb

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvordan det er å få kommentert vekta si når man har komplekser med den? 
Jeg har vært sykelig tynn og folk kalte meg vandrende skjellett, noen få spurte rett ut om jeg hadde spise forstyrrelse men alle antok det. Det førte til at jeg ble enda mere psyk og isolert, jeg gikk ikke på stranda lenger, jeg brukte tre tights under buksene mine for å se litt tykkere ut bare for å slippe spekulasjoner og jeg brukte gensere store som telt for å skjule kroppen min for å unngå kommentarer og negativ oppmerksomhet . Jeg var aldri syk, bare naturlig tynn! 
Folk må slutte å synse så mye og legge seg opp i andres utseende! Om hun er suicidal så kommer det til tyde på andre måter. Man skal aldri kommentere noens utseende eller sykeliggjøre noen som man ikke med sikkerhet vet er syk, for da vil de hverfall føle seg syke ! 

Anonymkode: 10c25...3b2

Kan du lese innlegget mitt ordentlig før du skriver et motsvar?

Jeg snakker om å bli venn med noen,ikke komme med kommentarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...