Gå til innhold

Kollega med anoreksi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som jeg tror må ha anoreksi. Hun spiser aldri på jobb, drikker kun kalorifri drikke. Ser syk ut egentlig, avmagret. Jeg kjenner henne ikke noe særlig, da jeg er ganske ny her.  Tør derfor ikke å spørre henne, er redd for å tråkke på henne.

Men du som har/har hatt spiseproblemer, ville du likt at en kollega innledet til en samtale om hvordan du har det? Eller ville du bare bli irritert? Jeg vil gjerne vise at jeg bryr meg, men vil ikke virke påtrengende. Har du et godt råd til hva jeg bør gjøre?

Anonymkode: 9a12b...8df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, herregud. Ikke for å høres frekk ut, men det har du absolutt ingenting med! På jobb har man et ganske så profesjonelt forhold til hverandre, og man vil ikke snakke om sine personlige problemer og sykdommer. 

• Liker 20
Skrevet

Pass dine egne saker!

Anonymkode: 85941...c7d

• Liker 11
Skrevet

Folks utseende skal du ikke bry deg med. Det er ikke din sak. 

Anonymkode: 991d3...48f

• Liker 9
Skrevet

Det kan hende hun allerede får hjelp også, ts. Så la være. Kan bli en utrolig ekkel stemning hvis du skal blande deg inn i hennes liv på den måten.

• Liker 7
Skrevet

Wow. Her var det mange empatiløse mennesker.

Vet dere hvor ofte folk med problemer tar sitt eget liv fordi ingen bryr seg om dem?Eller skader seg selv på andre måter?

Og dere sier "pass deg sjæl!"..skam.

TS du kan prøve å bli venn med henne men ikke spør direkte. De er flinke til å prøve å skjule at de har et problem og det å bli stilt til veggs kan trigge dem mer.

Å bli noens venn kan hjelpe deg i å bli bedre kjent og kanskje hun tør åpne seg selv for deg. 

• Liker 7
Skrevet

Hvis hun faktisk har anoreksi kan det være mye bedre for henne at folk ikke sykliggjør i det hele tatt.

Ville ikke gjort noe med mindre hun fikk problemer på jobb der jeg trodde det var pga underærnæringen, svimte av eller tydelig svimlet og sånt. Men så lenge hun fungerer normalt. Nope.

Anonymkode: 40359...03e

• Liker 2
Skrevet

Nei det er dypt krenkende og avler bare ENDA mer problemer med vekten om folk skal kommentere det eller starte samtaler som antyder til det! 
Dessuten så trenger ikke det ikke være anoreksi selvom hun er tynn og ser avmagret ut. Det kan hende hun er stoffskifte syk eller bare naturlig tynn. Mange liker ikke spise foran andre så det er mange som ikke spiser på jobb, det betyr ikke at hun ikke spiser hjemme eller ute i pausen mens ingen ser. 

Anonymkode: 10c25...3b2

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Wow. Her var det mange empatiløse mennesker.

Vet dere hvor ofte folk med problemer tar sitt eget liv fordi ingen bryr seg om dem?Eller skader seg selv på andre måter?

Og dere sier "pass deg sjæl!"..skam.

TS du kan prøve å bli venn med henne men ikke spør direkte. De er flinke til å prøve å skjule at de har et problem og det å bli stilt til veggs kan trigge dem mer.

Å bli noens venn kan hjelpe deg i å bli bedre kjent og kanskje hun tør åpne seg selv for deg. 

Vet du hvordan det er å få kommentert vekta si når man har komplekser med den? 
Jeg har vært sykelig tynn og folk kalte meg vandrende skjellett, noen få spurte rett ut om jeg hadde spise forstyrrelse men alle antok det. Det førte til at jeg ble enda mere psyk og isolert, jeg gikk ikke på stranda lenger, jeg brukte tre tights under buksene mine for å se litt tykkere ut bare for å slippe spekulasjoner og jeg brukte gensere store som telt for å skjule kroppen min for å unngå kommentarer og negativ oppmerksomhet . Jeg var aldri syk, bare naturlig tynn! 
Folk må slutte å synse så mye og legge seg opp i andres utseende! Om hun er suicidal så kommer det til tyde på andre måter. Man skal aldri kommentere noens utseende eller sykeliggjøre noen som man ikke med sikkerhet vet er syk, for da vil de hverfall føle seg syke ! 

• Liker 10
Skrevet

Du er helt ny. Hvorfor skal du liksom bry deg om hun har anoreksi eller ikke? Jeg ser ikke den. Det virker heller som du vil bry deg for din egen skyld. Føler du deg brydd? Vil du redde henne??

La henne være. Vær først en kollega, deretter kan du se om dere evt kan bli venner. Det å ta opp hennes fysiske og psykiske helse kan raskt oppfattest som krenkende! Og hva vet vel du om hvor i livet hun er? Du dømmer henne pga hennes utseende. Har du fullstendig kontroll på hva hun gjør i løpet hver eneste arbeidsdag til enhver tid?

Anonymkode: ad8b3...0fd

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det vel ikke snakk om utseende, men helse.... 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt ny. Hvorfor skal du liksom bry deg om hun har anoreksi eller ikke? Jeg ser ikke den. Det virker heller som du vil bry deg for din egen skyld. Føler du deg brydd? Vil du redde henne??

La henne være. Vær først en kollega, deretter kan du se om dere evt kan bli venner. Det å ta opp hennes fysiske og psykiske helse kan raskt oppfattest som krenkende! Og hva vet vel du om hvor i livet hun er? Du dømmer henne pga hennes utseende. Har du fullstendig kontroll på hva hun gjør i løpet hver eneste arbeidsdag til enhver tid?

Anonymkode: ad8b3...0fd

Ser du virkelig ikke hvorfor hun bryr seg? Anoreksi er en dødelig sykdom. Blir du ikke frisk kan du dø. Det fører til massive helseplager og kan ødelegge deg fysisk for resten av livet. 

Hun bryr seg fordi hun er bekymret som et hvert annet menneske ville gjort! 

Skrevet
2 minutter siden, Newroz skrev:

Ser du virkelig ikke hvorfor hun bryr seg? Anoreksi er en dødelig sykdom. Blir du ikke frisk kan du dø. Det fører til massive helseplager og kan ødelegge deg fysisk for resten av livet. 

Jeg hadde blitt forbannet om noen hadde snakket slik til meg eller om meg på jobb. At noen antar at jeg er syk fordi de syns det ser slik ut?!? Å stikke nesa si opp i andre menneskers privatliv er ikke nestekjærlighet, det er frekt. 

• Liker 6
Skrevet

TS: Jeg syns du får fryktelig mye skarp kritikk her, uten at jeg syns det er berettiget. Når det er sagt syns jeg heller ikke at du skal ta det opp med henne direkte. Det kan være vanskelig om du er syk hvis noen du ikke kjenner kommer bort for å spørre om din egen helse. Er hun syk så er hun klar over det, og forsøker forhåpentligvis å bli frisk eller ønsker ikke å bli frisk fordi hun ikke er klar for det. 

Du skriver at du er ny, hvis hun er syk og dette er en kollega av deg kommer det garantert til å bli snakket om og du vil sikkert høre det etter hvert. Jeg vil oppfordre deg til å opptre nøytral i forhold til slikt snakk. Det er aldri godt å bli snakket om bak andres rygg, selv om det er på grunn av bekymringer. 

Hvis hun er syk, og dette ikke er en venn av deg (du er ny, det kan jo hende dere blir gode venner etter hvert), syns jeg du skal ta det opp med deres nærmeste leder. Fortell om dine bekymringer, og be om at arbeidsplassen følger opp med nødvendige tiltak om de ikke allerede har gjort det. Sykdom hos de ansatte er leders ansvar, og de er lederen som bør ta praten med henne hvis det ikke er gjort. 

Det blir akkurat det samme som om hun skulle hatt et alkohol problem: Leder bør snakke med den ansatte det gjelder, og legge til rette, eventuelt i samspill med NAV/fastlege for at den ansatte kan fungere best mulig på jobb. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt forbannet om noen hadde snakket slik til meg eller om meg på jobb. At noen antar at jeg er syk fordi de syns det ser slik ut?!? Å stikke nesa si opp i andre menneskers privatliv er ikke nestekjærlighet, det er frekt. 

Se svaret mitt ovenfor. 

Skrevet
19 minutter siden, Newroz skrev:

Spiseforstyrrelser er den mest dødelige av alle psykiske sykdommer. Ja. Men en jobb kan jo typisk være en ting som leder fokuset vekk fra mat og kropp og over på normale ting, så det er ikke sikkert at det er heldig å trekke så personlige ting inn kollegaer i mellom, men heller bare behandle personen som en hvilken som helst annen med mindre man ser det er uforsvarlig å ikke gripe inn. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spiseforstyrrelser er den mest dødelige av alle psykiske sykdommer. Ja. Men en jobb kan jo typisk være en ting som leder fokuset vekk fra mat og kropp og over på normale ting, så det er ikke sikkert at det er heldig å trekke så personlige ting inn kollegaer i mellom, men heller bare behandle personen som en hvilken som helst annen med mindre man ser det er uforsvarlig å ikke gripe inn. 

Nettopp det jeg har skrevet ovenfor her. 

Skrevet

Det er fint at du spør Ts, før du gjør noe som helst. Men en med spiseforstyrrelsen trenger profesjonell hjelp. Snakk med leder\ sjef om noe har blitt gjort. 

Skrevet

Jeg tror nok hun blir glad når du viser at du bryr deg. hvis du ikke tørr å spørre kan du be hun med på middag etter jobb en dag. Da ser du om hun spiser.

Anonymkode: 6850e...916

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...