Gå til innhold

KRENKEVARSEL - Det skal joikes på Stjernekamp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, HalldirV2 skrev:

De svarte i filmen er ikke slaver, de kan selv gjøre seg opp en mening om hva som er greit og ikke greit, de er ikke fraskrevet alt ansvar fordi de ikke regisserer filmen. På samme sett er det vel ok at Siv Jensen går i en indianerkjole? De samme kjolene blir solgt i turistsjapper på ulike reservater i USA, så da er det vel dem vi skal ta opp dette med? 

Nei, svarte skuespillere har selv et ansvar, det har Siv Jensen også. Jeg sier heller ikke at hverken det ene eller andre er galt, jeg er hverken for eller i mot kulturell appropriasjon, det er et komplekst spørsmål, som på ingen måte er en svart - hvit diskusjon. Jeg forstår begge sider. 

Joda, men jeg tenker at viss du blir tilbudt en god rolle som skuespiller, så tenker man nok ikke så mye over om rolla burde bli gitt til en hvit, gul, svart eller brun. Man sier trolig "takk". Og det er det. Derfor er det opp til filmregissørene og filmforfatterne å ente eksplisitt si at de trenger en hvit, gul, svart, brun osv. for akkurat den rollen. 

Anonymkode: dfc9b...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, men jeg tenker at viss du blir tilbudt en god rolle som skuespiller, så tenker man nok ikke så mye over om rolla burde bli gitt til en hvit, gul, svart eller brun. Man sier trolig "takk". Og det er det. Derfor er det opp til filmregissørene og filmforfatterne å ente eksplisitt si at de trenger en hvit, gul, svart, brun osv. for akkurat den rollen. 

Anonymkode: dfc9b...762

Man tar jo selvfølgelig ikke hvilken som helst jobb, uten å sjekke hva jobben innebærer?! Det er mange skuespillere som har takket nei til filmer fordi de finner filmen upassende for dem å stille i. Man sjekker jo selvfølgelig innholdet før man tar på seg en rolle. Jeg er ganske sikker på at de hadde trukket seg dersom det skulle vise seg at filmen hadde et rent rasistisk budskap mot svarte mennesker. Hele poenget er at kulturell appropriasjon er vanskelig å forholde seg til, det er ekstremt mange fallgruver, og subjektive meninger om hva som er greit eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så har vi denne:

 

Anonymkode: e86e3...8af

Et sånt klipp skulle aldri kunne bli vist på svensk tv dersom samen ble byttet ut med en fra Midtøsten, eller en farget fra Afrika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Er det faktisk folk av samisk opphav som blir "krenket" på grunn av slike ting?   

 Eller er det alle andre, som blir veldig "krenket" på samenes vegne? :P

Anonymkode: 8cb6e...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Er det faktisk folk av samisk opphav som blir "krenket" på grunn av slike ting?   

 Eller er det alle andre, som blir veldig "krenket" på samenes vegne? :P

Anonymkode: 8cb6e...af5

Du må ikke glemme de som sitter og venter på at andre skal bli krenket på andres vegne. Også meg som sitter og venter på de som sitter og forventer på at andre blir krenket på andres vegne. Husk at dagens debatter er supermeta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Saturday, October 21, 2017 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Når noen samer bryr seg om at det brukes indinerkostyme, så regner jeg med at de også bryr seg om at det joikes på tv... Som underholdning.. 

Anonymkode: 15540...e17

To forskjellige ting. 

På Saturday, October 21, 2017 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Men hvem er det som har brukt kofta som kostyme på karneval? 

Anonymkode: 15540...e17

Ikke kofte, men indianerkostyme.

På Saturday, October 21, 2017 den 12.41, Antoinette skrev:

Samene vinner på og ikke hyle opp om diskriminering og latterliggjøring for hver minste ting. Siv Jensen kledde seg ikke engang ut som same med duverden som de skulle vri saken over på seg selv. Deilig og se Fredrik Solvang i Dagsnytt18 bare måke de ned. 

 

Handler ikke om å vinne. Ei heller er det noen som har  vridd det over på samer. 

 

På Saturday, October 21, 2017 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Nok av nordmenn som gjør narr av dere i denne tråden.

En tin jeg lurer på (jeg er innvandrer), ser samer på seg selv som norsk? Eller kun same?

Anonymkode: dfc9b...762

Kun same her i hvert fall :)

Anonymkode: 5aa99...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja, hvordan vet du det? Er denne påstanden basert på et utvalg som er statistisk signifikant?

Jeg tror det er flere enn 15% av Norges befolkning som ikke anser indianerkostyme eller joiking på TV som krenkende. 

Anonymkode: 23ed7...0dc

Flertallet kan jo ikke bestemme om mindretallet blir krenket eller ikke? Jeg blir ikke krenket, ikke er jeg same og ikke er jeg indianer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...