Gå til innhold

"hoppe over" skatten en måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva hvis jeg setter skattetrekket til akkurat 10 000, som er summen når bsu fradrag og lignende er trukket fra, er det lov? 

Anonymkode: 73fe4...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vesentlig misledende opplysninger om inntektsforhold er straffbare, og kan lede til straffeskatt. Dersom du er fast ansatt et sted, og normalt tjener ca. 500.000,- pr. år, og du plutselig oppgir en prognose på antatt årsinntekt (f. eks. i juni) satt til 183.000,- og denne justeres opp til normalnivå igjen én eller to måneder senere, vil dette kunne tolkes som et forsøk på å unndra seg skatt.

Den lovlige måten å tjene penger på, er å skatte for mye. Du får nemlig renter på tilgodebeløp. Jeg har tjent noen tusenlapper på dette gjennom tiden.

Anonymkode: 84edd...10e

0,38% rente er ikke akkurat noe å rope hurra for, eller å bli rik på. Langt bedre å betale litt for lite skatt og ha dette på en konto selv med f.eks 2,1% rente.

Endret av asterix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirblomst
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det betyr jo ikke at man ikke tjener renter på beløpet i løpet av året også. Beløpet må ikke stå på konto ved årsskiftet for at en skal få renteinntektene på konto. 
 

Stat og kommune får jo ikke overført pengene hver måned. Forskuddstrekket trekkes av arbeidsgiver, og blir stående på en konto hvor arbeidsgiver får renteinntektene. Stat/kommune får bare inn skatt én gang per går, og det er når pengene overføres videre fra arbeidsgivers konto. 

 

Anonymkode: ef3e1...c41

Skatt blir betalt annenhver måned, ikke en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Papirblomst said:

Skatt blir betalt annenhver måned, ikke en gang i året.

Ah, jeg baserte det på noe jeg leste i et annet forum, men ser ut som om du har rett. 

 

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GauteS said:

OK, da er det arbeidsgiver som det går ut over. Noen er det i hvert fall som får svi, og derfor er skattetrekket ikke opp til skattyteren å bestemme.

I følge en annen bruker i tråden tok jeg (delvis) feil - forskuddstrekket sendes inn annen hver måned, så arbeidsgiver sitter ikke på alle pengene hele året. Men arbeidsgiver sitter likevel på en viss mengde forskuddstrekk som de kan tjene renter på. Hvorfor er det greit? Det er i alle fall ikke arbeidsgivers penger, så hvorfor skal arbeidsgiver få nyte godt av de rentene?

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge en annen bruker i tråden tok jeg (delvis) feil - forskuddstrekket sendes inn annen hver måned, så arbeidsgiver sitter ikke på alle pengene hele året. Men arbeidsgiver sitter likevel på en viss mengde forskuddstrekk som de kan tjene renter på. Hvorfor er det greit? Det er i alle fall ikke arbeidsgivers penger, så hvorfor skal arbeidsgiver få nyte godt av de rentene?

Anonymkode: ef3e1...c41

Skattetrekkskonto beregner ikke renter, hvor tar du det fra? Arbeidsgiver er lovpålagt å bruke slik konto, eller bankgaranti. De får ingen renter. 

Du trenger mer skolegang. 

Anonymkode: eee4e...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Skattetrekkskonto beregner ikke renter, hvor tar du det fra? Arbeidsgiver er lovpålagt å bruke slik konto, eller bankgaranti. De får ingen renter. 

Du trenger mer skolegang. 

Anonymkode: eee4e...fa9

Se her, du. Om skattetrekkskonto ikke beregner renter er det snodig at det står at det gjør det.

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva hvis jeg setter skattetrekket til akkurat 10 000, som er summen når bsu fradrag og lignende er trukket fra, er det lov? 

Anonymkode: 73fe4...7a1

Det er skatteetaten som fastsetter trekket, ikke du. Din plikt er å gi fullstendige og korrekte opplysninger om forventet inntekt, slik at de som fastsetter skattetrekket gir et mest mulig korrekt trekk. Å gi gale opplysninger straffbart. Gjør du dette i vinnings hensikt, er det en skjerpende omstendighet.

1 hour ago, asterix said:

0,38% rente fra 15. mars til du får skatten du har tilgode utbetalt er ikke akkurat noe å rope hurra for, eller å bli rik på. Langt bedre å betale litt for lite skatt og ha dette på en konto selv med f.eks 2,1% rente helt fra man tjener det.

Hvis du vil tjene penger på ubetalt skatt, bør du registrere et enkeltmannsforetak. Da kan du lovlig sette prognosen slik at du betaler i etterkant - men da må du også betale renter på restskatten som kommer.

Jeg sa heller ikke at det er lukrativ rente på tilgodebeløp, men at du får renteinntekter på det. For en del år siden var denne rentesatsen betydelig høyere.

At noen skulle gidde å gå til slike anstrengelser for å tjene rundt 2000 kroner i året er for meg en gåte.

Anonymkode: 84edd...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er skatteetaten som fastsetter trekket, ikke du. Din plikt er å gi fullstendige og korrekte opplysninger om forventet inntekt, slik at de som fastsetter skattetrekket gir et mest mulig korrekt trekk. Å gi gale opplysninger straffbart. Gjør du dette i vinnings hensikt, er det en skjerpende omstendighet.

Anonymkode: 84edd...10e

Personen du siterte kan jo gå inn på Skatteetaten, og endre skattekortet sitt ved å føre inn blant annet BSU-sparing, gjeldsrenter og IPS-sparing. Jeg regner det er det vedkommende mente, selv om han ikke direkte selv kan velge nøyaktig hvor høyt trekket er. 

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen vise til dokumentasjon på noen faktisk er dømt for det vi diskuterer her?

Påstander blir ikke mer sanne av at de fremmes med stor innlevelse.

Anonymkode: 1d3cf...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, AnonymBruker said:

Kan ikke noen vise til dokumentasjon på noen faktisk er dømt for det vi diskuterer her?

Påstander blir ikke mer sanne av at de fremmes med stor innlevelse.

Anonymkode: 1d3cf...2a0

Dere som mener dette er stuerent kan jo henvende dere direkte til skatteetaten. Jeg tror ikke vi kan si så mye mer for å overbevise dere, og jeg legger heller ingen prestisje idette, så å søke opp dommer kan dere gjøre selv.

Det sannsynlige utfallet er 60% straffeskatt. Er forholdet alvorlig, kan man dømmes til fengsel. Hvis du søker opp dommer for skatteunndragelse, vil du finne mye kreativitet som ikke har ført frem i det lange løp.

Anonymkode: 84edd...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, AnonymBruker said:

Dere som mener dette er stuerent kan jo henvende dere direkte til skatteetaten. Jeg tror ikke vi kan si så mye mer for å overbevise dere, og jeg legger heller ingen prestisje idette, så å søke opp dommer kan dere gjøre selv.

Det sannsynlige utfallet er 60% straffeskatt. Er forholdet alvorlig, kan man dømmes til fengsel. Hvis du søker opp dommer for skatteunndragelse, vil du finne mye kreativitet som ikke har ført frem i det lange løp.

Anonymkode: 84edd...10e

Jeg tviler virkelig på at det er særlig aktuelt å straffe noen for å ha betalt inn mindre i løpet av året så lenge skatten blir betalt fullt it innen 31. mai, og spesielt ikke når en kan vise til at pengene er satt av på en egen konto. Da gjør en det rimelig klart at en aldri hadde tenkt å unndra skatt. 

Anonymkode: ef3e1...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg tviler virkelig på at det er særlig aktuelt å straffe noen for å ha betalt inn mindre i løpet av året så lenge skatten blir betalt fullt it innen 31. mai, og spesielt ikke når en kan vise til at pengene er satt av på en egen konto. Da gjør en det rimelig klart at en aldri hadde tenkt å unndra skatt. 

Anonymkode: ef3e1...c41

Det er ikke det som er straffbart. Det er straffbart å gi uriktige opplysninger.

Saken her, er at man ønsker å tjene penger på å gi uriktige opplysninger til ligningsmyndighetene. DET er ulovlig.

 

Når det er sagt, så vil ligningsmyndighetene reagere på slike plutselige endringer i forventet inntekt hos folk med vanlige arbeids- og lønnsforhold - særlig dersom prognosen normaliseres igjen i løpet av et kort tidsrom.

 

Lovteksten er veldig klar. Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å kverulere på dette. Om det var greit, kunne jo alle sette prognosen til null, spekulere på børsen, og så overbelaste ligningsvesenet med uforutsigbare tall ved skatteoppgjøret. Det er gode grunner for at man ikke har lov til å holde tilbake skatt for å bruke disse pengene til å investere og spekulere. Her er det noen som tenker ekstremt kort.

 

Som sagt: Kontakt skatteetaten, så får dere fort svar.

Anonymkode: 84edd...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke det som er straffbart. Det er straffbart å gi uriktige opplysninger.

Saken her, er at man ønsker å tjene penger på å gi uriktige opplysninger til ligningsmyndighetene. DET er ulovlig.

Når det er sagt, så vil ligningsmyndighetene reagere på slike plutselige endringer i forventet inntekt hos folk med vanlige arbeids- og lønnsforhold - særlig dersom prognosen normaliseres igjen i løpet av et kort tidsrom.

Lovteksten er veldig klar. Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å kverulere på dette. Om det var greit, kunne jo alle sette prognosen til null, spekulere på børsen, og så overbelaste ligningsvesenet med uforutsigbare tall ved skatteoppgjøret. Det er gode grunner for at man ikke har lov til å holde tilbake skatt for å bruke disse pengene til å investere og spekulere. Her er det noen som tenker ekstremt kort.

Som sagt: Kontakt skatteetaten, så får dere fort svar.

Anonymkode: 84edd...10e

Så klart er det straffbart å gi uriktige opplysninger til ligningsmyndighetene, men det er da en forskjell mellom å gi opplysninger på selvangivelsen om at man har krav på et fradrag som en ikke har, eller unnlate å føre opp inntekt fra utlandet, og det å gjennom året ha et for lavt skattetrekk, for så å betale all skatt som skal inn innen fristen. Det ser vel du også? I de to første tilfellene forsøker man å lure staten for skattekroner, men det gjør en jo ikke i det siste tilfellet. Staten får akkurat det en skal ha. Det er derfor jeg sier at jeg tviler virkelig på at en vil bli straffet for å ha betalt for lite skatt på forskudd - det er ikke noen grunn til å straffe noen som ikke har til hensikt i unndra skatt. Jeg synes det er snodig at du sier at lovteksten er klar her, fordi det er den absolutt ikke. Jeg vet ikke om du har studert juss eller hva du har, men det er ikke åpenbart at lovteksten som kom frem tidligere i tråden rammer den situasjonen som tråden gjelder. 

Det er heller ikke snakk om å "spekulere på børsen", men å sette inn pengene på en konto med høyere rente. 

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette hadde vært så fælt så hadde vel alle som får baksmell fått straffeskatt også, siden alle KAN gå inn og endre skattetrekket så det blir høyere. 

Anonymkode: fc0f9...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så klart er det straffbart å gi uriktige opplysninger til ligningsmyndighetene, men det er da en forskjell mellom å gi opplysninger på selvangivelsen om at man har krav på et fradrag som en ikke har, eller unnlate å føre opp inntekt fra utlandet, og det å gjennom året ha et for lavt skattetrekk, for så å betale all skatt som skal inn innen fristen. Det ser vel du også? I de to første tilfellene forsøker man å lure staten for skattekroner, men det gjør en jo ikke i det siste tilfellet. Staten får akkurat det en skal ha. Det er derfor jeg sier at jeg tviler virkelig på at en vil bli straffet for å ha betalt for lite skatt på forskudd - det er ikke noen grunn til å straffe noen som ikke har til hensikt i unndra skatt. Jeg synes det er snodig at du sier at lovteksten er klar her, fordi det er den absolutt ikke. Jeg vet ikke om du har studert juss eller hva du har, men det er ikke åpenbart at lovteksten som kom frem tidligere i tråden rammer den situasjonen som tråden gjelder. 

Det er heller ikke snakk om å "spekulere på børsen", men å sette inn pengene på en konto med høyere rente. 

Anonymkode: ef3e1...c41

Hvis man åpner for en slik selektiv justering av skattetrekk er det ingenting som hindrer at man kan få penger tilgjengelig som settes i risikoinvesteringer. Da finnes ofte ikke oengene når skatten skal betales inn. Slik jeg ser det, er dette nokså velbegrunnet. Jeg ser ikke helt hvordan du mener at det å fremsette uriktige opplysninger for å oppnå en kortsiktig profitt ikke kommer i konflikt med loven? Det er ikke gitt at pengene fortsatt finnes når skatten forfaller, selv om intensjonene har vært de beste.

Du har i utgangspunktet plikt til å rapportere inn endringer i inntektsforhold som påvirker skattetrekket ditt. Her utøves det et visst skjønn, men det betyr ikke at du kan spekulere i å oppgi en uriktig prognose for å få mer oeer mellom hendene på kort sikt.

Hvorfor kontakter du ikke skatteetaten og spør, siden du tydeligvis ikke vil høre på meg?

Anonymkode: 84edd...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når konmer det nye skattekortet? Er det i desember eller januar? 

Man må vell vente til da med å gå inn å forandre skattetrekk? 

Anonymkode: 0a2dd...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man åpner for en slik selektiv justering av skattetrekk er det ingenting som hindrer at man kan få penger tilgjengelig som settes i risikoinvesteringer. Da finnes ofte ikke oengene når skatten skal betales inn. Slik jeg ser det, er dette nokså velbegrunnet. Jeg ser ikke helt hvordan du mener at det å fremsette uriktige opplysninger for å oppnå en kortsiktig profitt ikke kommer i konflikt med loven? Det er ikke gitt at pengene fortsatt finnes når skatten forfaller, selv om intensjonene har vært de beste.

Du har i utgangspunktet plikt til å rapportere inn endringer i inntektsforhold som påvirker skattetrekket ditt. Her utøves det et visst skjønn, men det betyr ikke at du kan spekulere i å oppgi en uriktig prognose for å få mer oeer mellom hendene på kort sikt.

Hvorfor kontakter du ikke skatteetaten og spør, siden du tydeligvis ikke vil høre på meg?

Anonymkode: 84edd...10e

Poenget mitt er at det er ikke noe poeng i å straffe noen som uansett har satt alle pengene til side på f.eks. en egen konto. Da er det ikke noe å klandre vedkommende for. Om en fører opp et fradrag på selvangivelsen som en ikke rent faktisk har krav på så blir det en annen sak. Du leser loven rett frem, og mener derfor at den klart passer på denne situasjonen, men det er ikke sånn det alltid fungerer. Det er mange handlinger som kan fremstå som en straffbar handling etter loven, men som ingen i realiteten vil bli straffet for fordi det er ikke noen grunn til å straffe vedkommende i det hele tatt. Hvorfor i alle dager skal staten straffe noen som uansett innen fristen betaler inn all skyldig skatt? Det gir jo ikke noe mening. 

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å be lønnsansvarlig om et forskudd tilsvarende månedens skattetrekk, for så å få utbetalt tilsvarende mye mindre neste måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rosalie skrev:

Det du kan gjøre er å be lønnsansvarlig om et forskudd tilsvarende månedens skattetrekk, for så å få utbetalt tilsvarende mye mindre neste måned.

Det er slett ikke alle arbeidsgivere som gir forskudd på lønn.

Anonymkode: 1409b...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...