Gå til innhold

"hoppe over" skatten en måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Fordi dette er straffbart og kan føre til straffeskatt om det blir oppdaget. I tillegg til at den skatten dere undrar dere der og da skal betales når skatteetaten har gjort opp skattemeldingen i juni neste år.

Å oppfordre folk til lovbrudd er og i strid med forumets regler.

Anonymkode: 918fa...f15

Hva er grunnlaget ditt for å hevde at det er et lovbrudd? Det tviler jeg virkelig på at det er. Skatten betales jo også tilbake før skattemeldingen kommer. 

Anonymkode: ef3e1...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva er grunnlaget ditt for å hevde at det er et lovbrudd? Det tviler jeg virkelig på at det er. Skatten betales jo også tilbake før skattemeldingen kommer. 

Anonymkode: ef3e1...c41

Vesentlig misledende opplysninger om inntektsforhold er straffbare, og kan lede til straffeskatt. Dersom du er fast ansatt et sted, og normalt tjener ca. 500.000,- pr. år, og du plutselig oppgir en prognose på antatt årsinntekt (f. eks. i juni) satt til 183.000,- og denne justeres opp til normalnivå igjen én eller to måneder senere, vil dette kunne tolkes som et forsøk på å unndra seg skatt.

Den lovlige måten å tjene penger på, er å skatte for mye. Du får nemlig renter på tilgodebeløp. Jeg har tjent noen tusenlapper på dette gjennom tiden.

Anonymkode: 84edd...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, AnonymBruker said:

Vesentlig misledende opplysninger om inntektsforhold er straffbare, og kan lede til straffeskatt. Dersom du er fast ansatt et sted, og normalt tjener ca. 500.000,- pr. år, og du plutselig oppgir en prognose på antatt årsinntekt (f. eks. i juni) satt til 183.000,- og denne justeres opp til normalnivå igjen én eller to måneder senere, vil dette kunne tolkes som et forsøk på å unndra seg skatt.

Den lovlige måten å tjene penger på, er å skatte for mye. Du får nemlig renter på tilgodebeløp. Jeg har tjent noen tusenlapper på dette gjennom tiden.

Anonymkode: 84edd...10e

Er straffbart etter hvilken lovbestemmelse? Renten en får på tilgodebeløp er (nå) 0,38% per år. Prisstigningen er vel høyere enn det, så du tjener nok ikke en krone på å ha penger stående "til gode" hos staten. 

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi dette er straffbart og kan føre til straffeskatt om det blir oppdaget. I tillegg til at den skatten dere undrar dere der og da skal betales når skatteetaten har gjort opp skattemeldingen i juni neste år.

Å oppfordre folk til lovbrudd er og i strid med forumets regler.

Anonymkode: 918fa...f15

Hvor står det at det er ulovlig?

Anonymkode: 1d3cf...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bestemmelse da?

Anonymkode: ef3e1...c41

Ikke gjør deg så dum nå da. Herregud. Arbeidsgiver er forpliktet VED LOV å betale forskuddstrekket ditt. Så du må be arbeidsgiver drite i det så du får mer utbetalt. Da får også arbeidsgiver sin straff fordi de omgår loven, og du får sikkert en smekk selv.

Jeg syns du skal prøve jeg, og fortell oss hvordan det gikk. Og så syns jeg du skal si hvem du jobber for, så vi vet hvor useriøs arbeidsgiveren din er (om de går med på dette da).

Anonymkode: eee4e...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvilken bestemmelse da?

Anonymkode: ef3e1...c41

Flere, men i hovedsak denne:

§ 18-2.Straff ved brudd på opplysningsplikten mv.

(1) Den som bevirker eller søker å bevirke at innkrevingen av skatte- og avgiftskrav blir hindret eller vesentlig vanskeliggjort, ved å unnlate å gi opplysninger eller ved å gi uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes grovt uaktsom overtredelse av første punktum.

(2) Den som på annen måte enn nevnt i § 18-1 eller denne paragrafs første ledd gir uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes grovt uaktsom overtredelse av første punktum.

(3) Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som unnlater å medvirke til kontrollundersøkelse etter §§ 5-13 og 5-14.
0 Endret ved lov 19 juni 2015 nr. 65 (ikr. 1 okt 2015).

🔗Del paragraf

 

Det som diskuteres i denne tråden er å gi uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene. Det er, som du ser av ovenstående paragraf, ansett som et relativt alvorlig lovbrudd.

Anonymkode: 84edd...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Flere, men i hovedsak denne:

§ 18-2.Straff ved brudd på opplysningsplikten mv.

(1) Den som bevirker eller søker å bevirke at innkrevingen av skatte- og avgiftskrav blir hindret eller vesentlig vanskeliggjort, ved å unnlate å gi opplysninger eller ved å gi uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes grovt uaktsom overtredelse av første punktum.

(2) Den som på annen måte enn nevnt i § 18-1 eller denne paragrafs første ledd gir uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes grovt uaktsom overtredelse av første punktum.

(3) Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som unnlater å medvirke til kontrollundersøkelse etter §§ 5-13 og 5-14.
0 Endret ved lov 19 juni 2015 nr. 65 (ikr. 1 okt 2015).

🔗Del paragraf

Det som diskuteres i denne tråden er å gi uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene. Det er, som du ser av ovenstående paragraf, ansett som et relativt alvorlig lovbrudd.

Anonymkode: 84edd...10e

Endelig var det noen som faktisk hostet opp en bestemmelse. Jeg synes likevel at den bestemmelsen der virker ikke akkurat som et særlig godt grunnlag for å få noen straffet for å ha endret på hvor høyt forskuddstrekket er. Forskuddstrekket er jo nettopp det - det er et forskudd. Vi skatter rent faktisk bare én gang i året, og til dess er jo alt man skal skatte betalt inn til myndighetene. 

Anonymkode: ef3e1...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Endelig var det noen som faktisk hostet opp en bestemmelse. Jeg synes likevel at den bestemmelsen der virker ikke akkurat som et særlig godt grunnlag for å få noen straffet for å ha endret på hvor høyt forskuddstrekket er. Forskuddstrekket er jo nettopp det - det er et forskudd. Vi skatter rent faktisk bare én gang i året, og til dess er jo alt man skal skatte betalt inn til myndighetene. 

Anonymkode: ef3e1...c41

Irrelevant. Man skal forholde seg til lovverket, uavhengig av hva man syns og mener er rett/galt selv. Enkelt.

Anonymkode: eee4e...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Irrelevant. Man skal forholde seg til lovverket, uavhengig av hva man syns og mener er rett/galt selv. Enkelt.

Anonymkode: eee4e...fa9

Det jeg sier til deg er at den bestemmelsen ikke nødvendigvis gjør det som det snakkes om i denne tråden til et lovbrudd. Det er jo det jeg mener når jeg sier at den ikke er et "godt grunnlag". Etter å ha lest den bestemmelsen synes jeg ikke den er et åpenbart grunnlag for å si at det det snakkes om i denne tråden faktisk er ulovlig. 

Anonymkode: ef3e1...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, AnonymBruker said:

Det jeg sier til deg er at den bestemmelsen ikke nødvendigvis gjør det som det snakkes om i denne tråden til et lovbrudd. Det er jo det jeg mener når jeg sier at den ikke er et "godt grunnlag". Etter å ha lest den bestemmelsen synes jeg ikke den er et åpenbart grunnlag for å si at det det snakkes om i denne tråden faktisk er ulovlig. 

Anonymkode: ef3e1...c41

Det som beskrives i denne tråden er fremleggelse av åpenbart uriktige opplysninger. At du ikke synes det gir grunnlag endrer ikke på det. Dersom noen begynner å stille spørsmål ved en slik kortsiktig prognoseendring som korrigeres tilbake til opprinnelig prognose etter en kort periode i same ligningsår, er du heldig om du slipper med 60% tilleggsskatt. I tillegg til loven finnes det en mengde forskrifter og veiledere som utdyper hva som er gjeldende praksis, og i det må også tas hensyn til rettspraksis. Hva du personlig måtte mene er fullstendig irrelevant.

Anonymkode: 84edd...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som avregnes 31. desember? "Alle som vet at de betalte for lite skatt i fjor, kan velge å betale inn ekstra innen 31. mai for å slippe rentene på restskatten" (Skatteetaten). Og det er jo ikke spekulering! 

Anonymkode: ef3e1...c41

BSU, kontoinnskudd etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SKjønner ikke helt hvorfor det skulle vært ulovlig å forhåndsskatte mindre hvis det blir riktig til slutt med baksmell.. 

Anonymkode: 73fe4...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, AnonymBruker said:

SKjønner ikke helt hvorfor det skulle vært ulovlig å forhåndsskatte mindre hvis det blir riktig til slutt med baksmell.. 

Anonymkode: 73fe4...7a1

Dersom du har reelle svingninger i inntekten din kan du be om ny beregning. Det er typisk for enkeltmannsforetak, mindre firmaer, og de som har flere arbeidsgivere med varierende arbeidsmengde.

En lønnsmottager i fast stilling skal nok slite med å forklare et inntektsfall som kutter skatten fra 32% til 10% og korreksjon tilbake til normalen etter en måned eller to. Det vil nok automatisk generere mistanke om forsøk på skatteunndragelse, og da vil undersøkelser innledes. Da bør du ha en god forklaring.

Har du svært varierende inntekter fra år til år, er det nærmest forventet at du justerer prognosen for inntekter. Dersom du er i fast stilling og har nogenlunde samme inntekt fra år til år, vil en slik manøver føre til behov for kontroll dersom endelig ligningsoppgjør ikke reflekterer justeringen innen rimelighetens grenser.

Anonymkode: 84edd...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har reelle svingninger i inntekten din kan du be om ny beregning. Det er typisk for enkeltmannsforetak, mindre firmaer, og de som har flere arbeidsgivere med varierende arbeidsmengde.

En lønnsmottager i fast stilling skal nok slite med å forklare et inntektsfall som kutter skatten fra 32% til 10% og korreksjon tilbake til normalen etter en måned eller to. Det vil nok automatisk generere mistanke om forsøk på skatteunndragelse, og da vil undersøkelser innledes. Da bør du ha en god forklaring.

Har du svært varierende inntekter fra år til år, er det nærmest forventet at du justerer prognosen for inntekter. Dersom du er i fast stilling og har nogenlunde samme inntekt fra år til år, vil en slik manøver føre til behov for kontroll dersom endelig ligningsoppgjør ikke reflekterer justeringen innen rimelighetens grenser.

Anonymkode: 84edd...10e

Hva hvis jeg er student med flere deltidsjobber? Jeg skatter nå Ca 25k, men får igjen Ca 15k på skatten med bsu osv... kunne jo heller satt beregnet inntekt på 70 000 og betalt baksmell på 10 000.. er det lovbrudd? Det er jo ikke skatteunndragelse når man oppgir alt på skattemeldingen? 

Anonymkode: 73fe4...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

SKjønner ikke helt hvorfor det skulle vært ulovlig å forhåndsskatte mindre hvis det blir riktig til slutt med baksmell.. 

Tror du det er likegyldig for stat og kommune om de får pengene sine overført hver måned i 2017 eller om de i stedet får hele summen (eller halve pluss halve) overført på høsten 2018?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva hvis jeg er student med flere deltidsjobber? Jeg skatter nå Ca 25k, men får igjen Ca 15k på skatten med bsu osv... kunne jo heller satt beregnet inntekt på 70 000 og betalt baksmell på 10 000.. er det lovbrudd? Det er jo ikke skatteunndragelse når man oppgir alt på skattemeldingen? 

Anonymkode: 73fe4...7a1

Dersom det fremstår som om du har fremsatt åpenbart feilaktige opplysninger, plikter skatteetaten å iverksette undersøkelse. Kan du legge frem plausible tall og forklaringer er dette helt uproblematisk. 

som sagt - for skatteytere med store svingninger i inntektsforhold og/eller arbeidsmengde, vil det være forventet at skattetrekket justeres gjennom ligningsåret. For vanlige lønnstagere i faste stillinger med regulert arbeidstid og forutsigbar inntekt, vil slik manipulasjon som foreslås her i tråden raskt bli oppfattet og undersøkt. Et ønske om lavere skattetrekk i en periode er ikke en lovlig grunn til å sette ned prognosen.

Du er selv ansvarlig for å melde om endringer i inntekt som kan påvirke skattetrekket ditt. Du kan gjerne oppgi for høy inntekt, da dette vil motregnes i skattemeldingen. Du har derimot ikke lov til å bevisst oppgi for lav prognose i den hensikt å få lavere skattetrekk. Det er ressurskrevende å kreve inn ubetalt restskatt. Derfor er bestemmelsene lagt opp slik at man i størst mulig grad skal unngå at skatteytere havner i en situasjon der tvangsinnbefordring må iverksettes.

Anonymkode: 84edd...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Mnjah said:

BSU, kontoinnskudd etc.

Ja, men det betyr jo ikke at man ikke tjener renter på beløpet i løpet av året også. Beløpet må ikke stå på konto ved årsskiftet for at en skal få renteinntektene på konto. 
 

6 hours ago, GauteS said:

Tror du det er likegyldig for stat og kommune om de får pengene sine overført hver måned i 2017 eller om de i stedet får hele summen (eller halve pluss halve) overført på høsten 2018?

Stat og kommune får jo ikke overført pengene hver måned. Forskuddstrekket trekkes av arbeidsgiver, og blir stående på en konto hvor arbeidsgiver får renteinntektene. Stat/kommune får bare inn skatt én gang per går, og det er når pengene overføres videre fra arbeidsgivers konto. 

 

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Stat og kommune får jo ikke overført pengene hver måned. Forskuddstrekket trekkes av arbeidsgiver, og blir stående på en konto hvor arbeidsgiver får renteinntektene. Stat/kommune får bare inn skatt én gang per går, og det er når pengene overføres videre fra arbeidsgivers konto. 

OK, da er det arbeidsgiver som det går ut over. Noen er det i hvert fall som får svi, og derfor er skattetrekket ikke opp til skattyteren å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...