Gå til innhold

Hvorfor prøver veganere/vegetarianere så ofte å etterligne kjøttmat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke vegetarianer, men vi forsøker å redusere forbruket av industikjøtt. Årets kjøtforbruk på to bli da ca en halv hjort, et par økologiske villsaulam og noe hval, i tillegg til selvfanget fisk. Derfor må vi ha et par vegetarmiddager i uka.

Jeg har lenge vært litt skeptisk til å bruke kjøtterstatninger, og andre former for ferdigmat. Jeg er da en utmerket kokk, og klarer fint å fylle fryseren med vegetarkaker, falafel, ferdig suppe, spagettisaus og mer. Greit nok at andre bruker ferdigmat, men så lett som det er å røre sammen en deilig linsegryte trenger ikke jeg sånt.

Så tømte vi fryseren før sommeren så den var klar til å fylles med fisk, bær og sopp. Samtidig gikk vi over fra studenter til vanlige arbeidstakere, og oppdaget at man blir sliten på en helt annen måte på ettermiddagene. Siden høsten er sesong for bær, frukt og sopp ble helgene fylt av høsting, rensing og sylting i stedet for å fylle fryseren med ferdige middager. Før kunne vi kombinere det siden det alltid er en rolig start på semesteret, men å starte i ny jobb er ikke en rolig start.

En dag vi begge var ekstra slitne fikk jeg melding fra mannen om at han skulle ordne middag. Han kom hjem med en pose potetmos og en pakke vegetarboller. Vi kokte gulrøtter til (mikro), og det var et ganske fantastisk måltid. Det tok lite arbeid og under et kvarter. Da forsto jeg ferdigmat. Det handler ikke om a etterligne kjøtt (disse bollene lignet enda mindre på mine enn det butikkjøttboller gjør), men det handler om muligheten til å bare varme noe raskt i panna, uten at man trenger å ha satt av en dag til å lage masse til fryseren tidligere.

Anonymkode: 11d50...fb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nylig gått over til vegetar. På grunn av dyrevelferd. Noen retter lager jeg med kun grønnsaker, bønner, linser, kikerter etc. Også spiser jeg også kjøtterstatningsprodukter. I dag spiste jeg feks wraps med "kylling"-nuggets. Det var kjempegodt, og det syntes de som hadde spekeskinke til wrapsen også. :)

Sånn ellers så skryter jeg ikke av at jeg nå prøver å legge om livsstilen til vegetarisk. Har ikke sagt det til noen annet enn i matsituasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.
Kanskje et lite sidespor, men jeg vil bare på generelt grunnlag skyte inn at skryting og aggressiv pushing er veldig farlig hvis man prøver å få flere med seg til å følge en bevegelse. Man står da litt i fare for å begå samme feil som feminismen har gjort ved at man angriper og provoserer den parten man prøver å få med på laget istedenfor å oppmuntre dem til å være med på en ordentlig og frivillig måte.

Det blir litt som at selv om feminismen har mange gyldige argumenter, så druknes det ned i kvinnegruppen ottar-adferd. Det er de mest pågående som blir lagt merke til, og ofte på en negativ måte. Det samme kan fort skje med veganere og vegetarianere om de blir for pågående. Det må heller ikke glemmes at dyrevelferden her er ganske bra sammenlignet med andre deler av verden hvor rovdriften er mer brutal, slaktekulturen er annerledes osv. Akkurat som at kvinner her i stor grad har de samme rettighetene, så glemmes kvinnene i andre deler av verden. At det er mye man kan ta tak i er greit, men det er alltid viktig å ta tak i ting i riktig ende.

Det var bare et lite sidespor, men jeg synes sammenligningen er grei.

Et annet spørsmål er, var mennesker egentlig ment å bare leve på vegetarisk mat? Jeg ble ihvertfall lært at vi er rovdyr og at det bl.a. er derfor vi har skarpe hjørnetenner for å kunne tygge og rive seig kjøttmat. Dessuten må man jo som vegetarianer være mer bevisst på å få i seg alle næringsstoffer for å unngå mangelsykdommer, og det tyder jo litt på at vi kanskje ikke var ment for det. Ja, jeg vet at veganere/vegetarianere sikkert er drittlei av å høre folk si akkurat dette med mangelsykdommer, og at det er veldig enkelt å unngå, men vi kan ikke undergrave problemet av den grunn. Og jada, det er også sant at "kjøttetere" kan få mangelsykdommer på samme måte, men sjansen er mindre. Personlig har jeg aldri måttet tenke over kostholdet på en slik måte at jeg får i meg nok av vitaminer og mineraler. Det går mer på å spise variert og fornuftig uten for mye fett, salt osv.

Anonymkode: 8ca6c...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, AnonymBruker said:

TS her.

Et annet spørsmål er, var mennesker egentlig ment å bare leve på vegetarisk mat? g nok av vitaminer og mineraler. Det går mer på å spise variert og fornuftig uten for mye fett, salt osv.

Anonymkode: 8ca6c...d0c

Spiller det noen rolle?

Fakta e at mennesker kan leve plantebasert. Det er nok til å ikke la dyr lide eller bli drept spør du meg

Anonymkode: 2ed6d...b55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne ikke noe sunnere heller, da produsenten som regel har lesset på med MSG for å få det til å smake som kjøtt.

Anonymkode: bf0b6...608

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.
Kanskje et lite sidespor, men jeg vil bare på generelt grunnlag skyte inn at skryting og aggressiv pushing er veldig farlig hvis man prøver å få flere med seg til å følge en bevegelse. Man står da litt i fare for å begå samme feil som feminismen har gjort ved at man angriper og provoserer den parten man prøver å få med på laget istedenfor å oppmuntre dem til å være med på en ordentlig og frivillig måte.

Det blir litt som at selv om feminismen har mange gyldige argumenter, så druknes det ned i kvinnegruppen ottar-adferd. Det er de mest pågående som blir lagt merke til, og ofte på en negativ måte. Det samme kan fort skje med veganere og vegetarianere om de blir for pågående. Det må heller ikke glemmes at dyrevelferden her er ganske bra sammenlignet med andre deler av verden hvor rovdriften er mer brutal, slaktekulturen er annerledes osv. Akkurat som at kvinner her i stor grad har de samme rettighetene, så glemmes kvinnene i andre deler av verden. At det er mye man kan ta tak i er greit, men det er alltid viktig å ta tak i ting i riktig ende.

Det var bare et lite sidespor, men jeg synes sammenligningen er grei.

Et annet spørsmål er, var mennesker egentlig ment å bare leve på vegetarisk mat? Jeg ble ihvertfall lært at vi er rovdyr og at det bl.a. er derfor vi har skarpe hjørnetenner for å kunne tygge og rive seig kjøttmat. Dessuten må man jo som vegetarianer være mer bevisst på å få i seg alle næringsstoffer for å unngå mangelsykdommer, og det tyder jo litt på at vi kanskje ikke var ment for det. Ja, jeg vet at veganere/vegetarianere sikkert er drittlei av å høre folk si akkurat dette med mangelsykdommer, og at det er veldig enkelt å unngå, men vi kan ikke undergrave problemet av den grunn. Og jada, det er også sant at "kjøttetere" kan få mangelsykdommer på samme måte, men sjansen er mindre. Personlig har jeg aldri måttet tenke over kostholdet på en slik måte at jeg får i meg nok av vitaminer og mineraler. Det går mer på å spise variert og fornuftig uten for mye fett, salt osv.

Anonymkode: 8ca6c...d0c

De såkalte hjørnetennene våre er ubrukelig. De kan ikke sammenlignes med hjørnetennene til andre rovdyr.

Fordøyelsessystemet vårt er også mer egnet for plantekost. Tarmene våre er mye lenger fordi plantekost tar lenger tid å fordøye. Mens tarmene til en ren kjøtteter er kortere. 

Enten er vi egentlig ment til å være vegetarianer. Evt. Altetende. 

Har sett en del dokumentarer rundt dette temaet. Det er ganske interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du dømmer jo alle, ut fra de få du ser som roper høyest.

Tenk på alle de som overhodet ikke har noe behov, for å la hele verden vite at man er vegetarianer, eller presse det på noen.

Jeg er selv vegetarianer, og vært det i bare noen få år. Jeg spiser veldig variert. Og prøver ut nye retter, prøver å lage egne ting hele tiden. Men jeg spiser og vegetar burger, taco, pizza osv iblant og. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det? Og før jeg ble vegetarianer så brukte jeg enten fisk eller linser i taco, da jeg syntes det smakte bedre. Og lagde flere ganger vegetar pizza, fordi det er så mye godt man kan putte på en pizza, som ikke er kjøtt.

Anonymkode: 0bd15...a79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wildfig

Vi bruker mye av disse kjøtterstatningene. Hovedgrunnen er at vi ikke har tid eller ork til å stå på kjøkkenet å lage opp store porsjoner av alt mulig, og som unger flest er de skeptiske til "rare tinger" som salater, bønner og kikerter. Da er det faktisk mye bedre å steke meatish deig og koke spaghetti, eller sojapølser med brød. Vi bruker og toro-gryteretter og hiver i en boks med linser. Simple as that. Vi heller ble ikke vegetarianere fordi vi elsker å eksperimentere på kjøkkenet. Vi bruker til og med vegetar-servelat på brødskiva! Smaker kjempegodt. Lager vi "kyllinggryte" bruker vi filetbiter fra oumph.

Viktigste for oss er at familien får i seg næringrik mat som ikke gjør oss syke, og ikke støtte opp om mishandling av dyr, og ikke minst gjøre et forsøk på å redde kloden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, wildfig skrev:

Vi bruker mye av disse kjøtterstatningene. Hovedgrunnen er at vi ikke har tid eller ork til å stå på kjøkkenet å lage opp store porsjoner av alt mulig, og som unger flest er de skeptiske til "rare tinger" som salater, bønner og kikerter. Da er det faktisk mye bedre å steke meatish deig og koke spaghetti, eller sojapølser med brød. Vi bruker og toro-gryteretter og hiver i en boks med linser. Simple as that. Vi heller ble ikke vegetarianere fordi vi elsker å eksperimentere på kjøkkenet. Vi bruker til og med vegetar-servelat på brødskiva! Smaker kjempegodt. Lager vi "kyllinggryte" bruker vi filetbiter fra oumph.

Viktigste for oss er at familien får i seg næringrik mat som ikke gjør oss syke, og ikke støtte opp om mishandling av dyr, og ikke minst gjøre et forsøk på å redde kloden. 

Torogryter inneholder kjøttbuljong og er ikke økologiske. Med andre ord: Så lenge dere bruker slikt, støtter dere fremdeles opp om kjøttindustrien.

Anonymkode: 7dd22...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Torogryter inneholder kjøttbuljong og er ikke økologiske. Med andre ord: Så lenge dere bruker slikt, støtter dere fremdeles opp om kjøttindustrien.

Anonymkode: 7dd22...55a

Tillegg: Så dette ga faktisk et godt eksempel på at det kan være problematisk å bli vegetarianer uten å lære seg litt om matlaging, eller uten å sette seg godt nok inn i hva industrimat er, altså hva den består av og hvordan den er framstilt.

Anonymkode: 7dd22...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 22.39, AnonymBruker skrev:

«Kjøttkaker er tradisjonelt laget av kjøtt» 😂 no kidding. Men det er vel ingen som produserer «søyakjøttkaker». Eller har jeg gått glipp av noe. Men det å blande sammen forskjellige ingredienser og forme dem til en ball eller lignende er ikke eksklusivt for kjøtt...

Anonymkode: d6d93...987

Jo, det er det vel:

67330496.jpg?imageId=67330496&x=0&y=0&cr

halsans_kok_bullar.jpeg

vegetarboller.png

Det er jo meningen at alle disse eksemplene skal etterligne kjøttboller, så du kan bruke disse med poteter og brun saus som en tradisjonell kjøttbollemiddag.

Anonymkode: 32f45...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wildfig
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tillegg: Så dette ga faktisk et godt eksempel på at det kan være problematisk å bli vegetarianer uten å lære seg litt om matlaging, eller uten å sette seg godt nok inn i hva industrimat er, altså hva den består av og hvordan den er framstilt.

Anonymkode: 7dd22...55a

Det er mange Toro gryter som ikke er ødelagt av kjøttbuljong.

Så dette er egentlig et godt eksempel på at kjøttspisere og kan være uvitende og forutinntatte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Torogryter inneholder kjøttbuljong og er ikke økologiske. Med andre ord: Så lenge dere bruker slikt, støtter dere fremdeles opp om kjøttindustrien.

Anonymkode: 7dd22...55a

:flau:

Anonymkode: d89a9...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...