Gå til innhold

Tørt hår pga for sjelden hårvask?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har siden jeg var kanskje 10 år hatt veldig tørt og frizzy hår, men så begynte jeg å tenke på at grunnen rett og slett kunne være at jeg vasker håret for sjeldent (1 gang i uka)? Jeg har jo alltod tenkt at håret blir mere tørt av å vaskes ofte enn om det vaskes sjeldent. Men dersom en venner håret til å vaskes (nå vet ikke jeg hva som er normalt) men kanskje hver 3 dag? Så tilpasser liksom håret seg dette etterhvert og det blir fortere fett og dermed mindre tørt. Eller er jeg helt på villspor her?

Mitt hår ser alltid helt grusomt frizzy og tørt ut de første 3 dagene, og så blir det bedre og bedre utover uka.

Jeg har også en venninne som har samma "hårtype" som meg, altså tørt og frizzy og hun vasker heller ikke håret mer enn 1 gang i uka. Så kanskje det er en sammenheng?

Anonymkode: 35bc4...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mon tro om du bør vurdere å skifte sjampo. Husk hårmaske og balsam og hårolje og en god hårbørste som trekker hodebunnsoljen ut i håret. 

Oribe Gold Lust Hairmask tar knekken på alt tørt hår. 

Anonymkode: 6f881...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mon tro om du bør vurdere å skifte sjampo. Husk hårmaske og balsam og hårolje og en god hårbørste som trekker hodebunnsoljen ut i håret. 

Oribe Gold Lust Hairmask tar knekken på alt tørt hår. 

Anonymkode: 6f881...dec

Hva slags typer hårbørster er det som trekker hodebunnsoljen ut i håret? 

Anonymkode: 35bc4...53b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du naturlige krøller? Hår som er krøllet er fra naturens side ofte tørrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Perelandra skrev:

Har du naturlige krøller? Hår som er krøllet er fra naturens side ofte tørrere.

Jeg hadde ganske rett og fint hår frem til jeg ble 10 år. Etter jeg ble 10 så fikk jeg krøller og veldig tørt hår.

Men er det noen som har noen formening om teorien min kan stemme? Kan det hjelp å vende håret til å vaskes oftere? ☺

Anonymkode: 35bc4...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ganske rett og fint hår frem til jeg ble 10 år. Etter jeg ble 10 så fikk jeg krøller og veldig tørt hår.

Men er det noen som har noen formening om teorien min kan stemme? Kan det hjelp å vende håret til å vaskes oftere? ☺

Anonymkode: 35bc4...53b

Du kan jo bare prøve å se hvordan det går?

Selv har jeg naturlige krøller og tørt hår. Mitt hår føles ofte tørrere når det har gått noen dager siden hårvask enn når det er helt nyvasket. Jeg pleier å vaske det 2-3 ganger i uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. oktober 2017 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Mitt hår ser alltid helt grusomt frizzy og tørt ut de første 3 dagene, og så blir det bedre og bedre utover uka.

Anonymkode: 35bc4...53b

Ville heller prøvd å vaske sjeldnere. Hvis du vasker hver tredje dag vil du jo aldri komme forbi de tre dagene med frizz. 

Anonymkode: 96f69...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller prøvd å vaske sjeldnere. Hvis du vasker hver tredje dag vil du jo aldri komme forbi de tre dagene med frizz. 

Anonymkode: 96f69...828

Men det jeg mente var at når man vasker det så sjeldent som 1 gang i uka så venner liksom håret seg til det, og blir ikke fett før den 6-7 dagen. Mens de som har vasket håret hver 3 dag over lang tid så har liksom håret vendt seg til det, og håret blir derfor fett ganske fort, altså på den 2-3 dagen

Derfor begynte jeg å tenke på at kanskje jeg kan få mindre tørt og frizzy hår av å vende det til sjeldnere hårvask.

Men det kan jo hende at håret mitt bare er sånn. At det er en bestemt "hårtype" eller noe☺

Anonymkode: 35bc4...53b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker håret 1 gang i uka jeg også (småbarnsmor) og håret mitt blir fett 3.-4. dagen. Da bruker jeg tørrsjampo fram til neste vask. Skulle ØNSKE håret mitt vente seg til det og ikke ble fett før dag 6! Men det gjør det dessverre ikke. I en ideell verden skulle jeg vasket håret hver tredje dag, men jeg nedprioriterer det siden det er så tidkrevende og så syns jeg det er kjedelih:p (laangt tykt hår)

Helt ærlig tror jeg det bare er håret ditt som er sånn. Og jeg tror i hvert fall ikke det blir mindre tørt av å vaske oftere. Ville prøvd hårkur og andre hårpleieprodukter om jeg var deg. Evt kunne du prøve balsammetoden (funket ikke for meg dog).

Anonymkode: 72993...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er pga sjelden hårvask for produkter gir tørrere hår. Men en krøllete eller grovt hår er mer frizzy. Jeg har også sånt hår. 

Veldig mange shampoer, balsam og kurer inneholder silikon, dette vil gjøre håret fint den sammen dagen og dagen etterpå, så blir det mer frizzy. Silikon legger seg kun utenpå og skal gjøre slik at håret ser blankt ut, men det skader håret på sikt. Så sjekk om produktene dine inneholder silikon. Når man skal bruke produkter uten silikon så tar det noen uker før håret ser bra ut. Jeg fikk mye mer definerte krøller og mindre krus når jeg sluttet med silikon. 

Oljer vil også roe ned krøller, men igjen sjekk for silikon. 

Anonymkode: 5dda4...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men det jeg mente var at når man vasker det så sjeldent som 1 gang i uka så venner liksom håret seg til det, og blir ikke fett før den 6-7 dagen. Mens de som har vasket håret hver 3 dag over lang tid så har liksom håret vendt seg til det, og håret blir derfor fett ganske fort, altså på den 2-3 dagen"
Jeg har vært inne på akkurat samme tanken, men det kan være tilfeldigheter som gjør dette.

Selv har jeg en tendens til å ha veldig tørr hodebunn på vinterstid (begynte igjen for rundt 2 uker siden), mens sommerstid irriterer jeg meg mer over fet hodebunn. Jeg bruker da en bestemt Head & Shoulders mot tørr hodebunn i vinterhalvåret, mens sommerstid bruker jeg "vanlig" shampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...