Gå til innhold

Fylte kanskje bensin på diesel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å huske riktig. Men pendler 3 timer hver dag, noe som betyr mye fylling av drivstoff. For ett par mnd siden kjøpte jeg en diesel bil, etter å ha hatt bensin i over 15 år. 

 

Klarer ikke å huske, men har det for meg at jeg kanskje fylte bensin for en stund siden, en uke eller 2. Har vært påpasselig, men noen ganger er man bare stressa og går på autopilot. Bilen går fint og har ikke hatt noen problemer. Går det an å ha fylt bensin når den enda går fint? Noen som vet selv om dette er ett forum for kvinner :P?

Anonymkode: b591d...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 "Noen som vet selv om dette er ett forum for kvinner :P?" Hyggelig...

Jeg er kvinne, men jeg klarte likevel google "bensin i dieselbil". Da fikk jeg blant annet opp en artikkel som sa følgende: 

 

Når bensin når frem til en dieselmotor, vil man vanligvis oppleve én av to reaksjoner: Fravær av tenning og påfølgende motorstans - eller ukontrollert og ufullstendig forbrenning som fører til motorfusk. Motorfuskingen vil fortone seg som bråking og risting og de aller fleste vil umiddelbart forstå at noe er alvorlig galt. Hvis føreren ikke selv kutter motoren, vil denne etter hvert kutte av seg selv og vil deretter vanligvis ikke la seg starte på ny.

Hvis det kommer ren bensin inn i dieselpumpe, trykkreservoar og injektorer, risikerer man derfor at disse komponentene får skader. Bytting av disse komponentene kan bli dyrt.

I svært uheldige tilfeller kan også feilfylling av bensin føre til belastningsskader på mekaniske komponenter som stempler og råder. Dette kan bli svært dyrt. I tillegg kan uforbrent bensin ende opp i katalysatoren, som dermed overopphetes. Dette kan føre til katalysatorkollaps og i aller verste fall brann. Også bytting av katalysator kan koste en del tusenlapper.

Mao: du ville nok merket det om du hadde fylt feil og har kjørt med dette i over en uke...

Anonymkode: 6889b...20a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min gjorde dette en gang. Bilen begynte å fuske etter bare noen få hundre meter. Han stoppet bilen og fikk den tauet til verksted for å tappe og rense tanken. Siden du har kjørt uten problemer i godt over en uke har du nok fylt diesel. Fort gjort å ta feil om man er stresset! Kjenner mange som har gjort denne tabben 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sjanse i verden for at du kan ha kjørt i to uker med bensin på en dieselbil uten å få motorhavari. Bensin virker uttørkende og dermed vil viktige deler som ellers blir smurt av dieselen gå tørre, varme og stanse. 

Anonymkode: 5883e...949

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler er ordnet så man faktisk ikke kan bruke bensinpumpen på dieselbil. Men kommer vel an på hvor ny den er. 

Har du fylt feil så vil bilen bli kenguru. 

Anonymkode: 51215...c45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sirah skrev:

Samboeren min gjorde dette en gang. Bilen begynte å fuske etter bare noen få hundre meter. Han stoppet bilen og fikk den tauet til verksted for å tappe og rense tanken. Siden du har kjørt uten problemer i godt over en uke har du nok fylt diesel. Fort gjort å ta feil om man er stresset! Kjenner mange som har gjort denne tabben 😂

Håper det. Blir det havari får man nok ikke noe på forsikring her. 

Anonymkode: b591d...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det. Blir det havari får man nok ikke noe på forsikring her. 

Anonymkode: b591d...477

Som de andre også skriver så begynner bilen å oppføre seg rart veldig raskt så du er nok trygg :) Ta usikkerheten som en lærepenge og ha det i bakhodet hver gang du fyller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke annet enn å ha fylt rett når bilen fortsatt går, kommer ofte ikke ut fra bensinstasjonen engang hvis man fyller feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 15.12, AnonymBruker skrev:

De fleste biler er ordnet så man faktisk ikke kan bruke bensinpumpen på dieselbil. Men kommer vel an på hvor ny den er. 

Har du fylt feil så vil bilen bli kenguru. 

Anonymkode: 51215...c45

Fins det omvendt også? I så tilfelle hvilke merker og årsmodell

Anonymkode: 2f87a...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fins det omvendt også? I så tilfelle hvilke merker og årsmodell

Anonymkode: 2f87a...33d

Det har jeg ikke hørt om desverre, veit bare om dieselbilene med den funksjonen. Men jeg er ikke veldig oppdatert på bil, så kan jo være at det finnes :) 

Anonymkode: 51215...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dieselbil hadde så smalt bensininntak at det ikke var mulig å fylle bensin, uten å gå veldig inn for det. Men kjenner noen som har gjort dette, i utlandet, så det varierer vel litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 15.04, AnonymBruker skrev:

Noen som vet selv om dette er ett forum for kvinner :P?

Anonymkode: b591d...477

Seriøst? :skratte: 

Du har fått mange svar så gidder ikke selv, men ellers kunne jeg godt svart deg selv om jeg både er kvinne og holder til på kvinneguiden. 

Rart at jeg noensinne har klart å jobbe som blant annet tungbilsjåfør, kjørt dumper og jobbet som bilberger....jeg som bare er en kvinne liksom

Anonymkode: cb144...9b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, T-Rex skrev:

Min dieselbil hadde så smalt bensininntak at det ikke var mulig å fylle bensin, uten å gå veldig inn for det. Men kjenner noen som har gjort dette, i utlandet, så det varierer vel litt.

Din dieselbil hadde så smalt bensininntak...? :klo:

Anonymkode: 07ff5...0af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Din dieselbil hadde så smalt bensininntak...? :klo:

Anonymkode: 07ff5...0af

:fnise:

Der ser du. Fort gjort å gjøre feil der, om det er mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også an på hvor mye dieselolje som var igjen på tanken når du fylte bensin, type diesel motor, fabrikant osv. Har du kjørt med 50/50 dieselolje og bensin, så går det nok helt fint, har du kjørt med 70/30 så tja.. 

Har vært borti dieselbiler der det har vært fylt på bensin 2-3 ganger på rad, uten at motoren tok (umiddelbar) skade av det. Dette var Peugeot varebil.

Anonymkode: 393bb...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google.com hvis du lurer på noe. Dette skulle vært del av ungdomskoleopplæringa.

Anonymkode: 7f09a...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.10.2017 den 15.04, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke å huske riktig. Men pendler 3 timer hver dag, noe som betyr mye fylling av drivstoff. For ett par mnd siden kjøpte jeg en diesel bil, etter å ha hatt bensin i over 15 år. 

 

Klarer ikke å huske, men har det for meg at jeg kanskje fylte bensin for en stund siden, en uke eller 2. Har vært påpasselig, men noen ganger er man bare stressa og går på autopilot. Bilen går fint og har ikke hatt noen problemer. Går det an å ha fylt bensin når den enda går fint? Noen som vet selv om dette er ett forum for kvinner :P?

Anonymkode: b591d...477

Tror du fylte riktig. Bilen får vel problemer med å kjøre om du fyller feil. Eller den stopper. Ganske sikker på at det merkes om man har fylt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kalde steder så bruker man å fylle på litt bensin på dieselen for å redusere faren for at den blir for tykk. Har gjort det selv:alice:

Anonymkode: a4aca...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...