Gå til innhold

Gammelt gardinbrett i speilfløyel. Hvordan kan jeg farge det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått oss feriebolig i utlandet, og i stua er det veldig vakkert tak med flere rosetter og stukkatur. I et hjørne er det store vinduer på begge sider, og et ca. 7 meter langt og effektivt gardinoppheng (med snor å trekke i). Gardinopphenget er skjult bak et gardinbrett. 

Gardinbrettet er av tre, og trukket med en slags speilfløyel i en grufull farge. Stoffet er limt på, og lar seg ikke fjerne. Vi har ikke lyst til å ta ned gardinbrettet, fordi det er fargeforskjeller på både fargene i taket og stukkaturene der gardinbrettet henger. Altså må vi male om hele taket dersom vi tar ned brettet. Taket er i flere farger, og veldig vakkert malt. 

Så jeg vurderer å farge gardinbrettet på en eller annen måte. Tenkte meg en antikkhvit farge, og kanskje trykke fargen på med svamp? Eller er det noen annen lur måte å få vekk den grufulle fargen på? Hvilken type farge/maling er lurt å bruke?

Tips og idéer mottas med stor takk! 

Anonymkode: 7503b...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd det selv, men ser at mange maler med kalkmaling på møblestoff!

Anonymkode: e4ce5...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gardinbrettet er av tre, så ville jeg forsøkt å stifte et annet stoff utenpå. Jeg tror ikke det blir pent å male speilfløyel. Men om dere kan få tatt ned gardinbrettet så er det enkelt med stiftemaskin å feste et annet nøytralt og enkelt stoff utenpå. Bare pass på at det er tykt nok så ikke fløyelen vises gjennom det nye stoffet. 

Anonymkode: f25d5...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...