Gå til innhold

ung ufør - kommer jeg til å kunne få meg kone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei, psykiske lidelser har styrt hele mitt liv i en grøft, kort fortalt. Og jeg tilhører en generasjon hvor alt handler om å være så suksessfull som mulig, og dele dette på insta og snap og tilhøre en stor vennegjeng. Jeg er 22 år og har bare nær familie som en del av mitt nettverk, hvordan skal jeg finne en kvinne som har det som meg, som jeg har sjans til å skape et forhold med? og har noen noe tips til hvordan man lever et liv som ufør? for å gjøre dagene bedre osv.

Anonymkode: 870ab...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du skal ha for store forhåpninger. Men umulig er det selvsagt ikke.

Anonymkode: 8f749...1ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags psykisk lidelse har du? Vil den hemme deg i et forhold eller kun på arbeidsmarkedet?

Har du hatt kjæreste tidligere? Hvis nei, hvorfor ikke?

Anonymkode: 2cf31...cda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags psykisk lidelse har du? Vil den hemme deg i et forhold eller kun på arbeidsmarkedet?

Har du hatt kjæreste tidligere? Hvis nei, hvorfor ikke?

Anonymkode: 2cf31...cda

den kommer bare til å hemme meg på arbeidsmarkedet. jeg har hatt et langt forhold tidligere

Anonymkode: 870ab...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Det finnes kvinner i samme situasjon som også ønsker partner. Om begge har litt «bagasje» så føler man seg litt mer jevnbyrdig tenker jeg. Spørsmålet er hvor du skal lete. Tenker først på kontaktannonse i hjemmet/allers/norsk ukeblad. Jeg har hvertfall tro på at det vil være muligheter for deg til å finne en kvinne. Dog det avhenger litt av hvor belastende dine plager vil være for en kjæreste og hvordan personlighet du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke nødvendigvis finne en partner som også er ufør. Jeg er ufør selv og har en partner som er helt frisk. Jeg er ikke noe mindre jevnbyrdig selv om jeg har en sykdom. Vi traff hverandre gjennom felles hobby/interesse.

Tror at den beste måten å finne en partner på er å bli kjent med mennesker. Hva liker du å drive med? Hvilke interesser har du? Finnes det en organisasjon eller gruppe i byen du bor eller på nettet hvor man kan møtes og drive med eller diskutere dette?

Så lenge du har det fint med deg selv så vil andre også ha det fint i ditt selskap. :)

Anonymkode: bc596...9a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gladius Veritatis skrev:

Kvifor må du ha kone?

De fleste normale folk ønsker seg en livsledsager. Enten som samboer eller gift. Du er antagelig for ung til å skjønne det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, OPIgirl said:

De fleste normale folk ønsker seg en livsledsager. Enten som samboer eller gift. Du er antagelig for ung til å skjønne det. 

Alder er ingen hindring. Jeg er over 70, og priser meg lykkelig for at jeg aldri har vært så dum at jeg har gått i fella og latt meg herse med og kommandere av ei sur gammal kjerring. 

Anonymkode: cf0e0...576

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gladius Veritatis skrev:

Kvifor må du ha kone?

Fordi ts åpenbart vil det. Er det så vanskelig å skjønne?
 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du skal ha for store forhåpninger. Men umulig er det selvsagt ikke.

Anonymkode: 8f749...1ec

Kan du ikke heller prøve å gi ts håp, istedenfor..? Så klart er det mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gladius Veritatis skrev:

Kvifor må du ha kone?

Hvorfor skal han ikke ha kone. Han er like mye verdt som alle andre. Ufør eller ikke.

Anonymkode: 54feb...ac9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stf skrev:

Fordi ts åpenbart vil det. Er det så vanskelig å skjønne?
 

Kan du ikke heller prøve å gi ts håp, istedenfor..? Så klart er det mulig.

Nei, dette er ikke en selvfølge. Hvordan tror du de føler seg de som ikke får det til som leser at det så klart er mulig? Ja, da må det jo være noe skikkelig galt med dem. 

Anonymkode: 2345b...397

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir deg samme rådet som jeg gir meg selv, jeg er også ufør, men jeg prøver å gjennomføre så godt jeg kan å være sosial, delta på aktiviteter jeg kan delta på og har tanke om et kurs og to jeg vil melde meg på. Jeg tenker at om jeg er "der ute" å treffer folk sånn passe ofte iallfall, så er muligheten for å treffe ev ny venn eller kanskje kjæreste etterhvert

Anonymkode: 29de0...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, OPIgirl said:

De fleste normale folk ønsker seg en livsledsager. Enten som samboer eller gift. Du er antagelig for ung til å skjønne det. 

Eg bryr meg fint lite om din definisjon av normal. Er det ikkje daud fisk som følgjer straumen?

Å la eit anna menneske sin aksept av deg definere di lukke, er ei oppskrift til dårleg sjølvkjensle.

Det er lov å vere realistisk. Folk flest er overfladiske og utan ekte usjølvisk kjærleik. Som ufør har ein eit stigma, som vil gjere det vanskeleg å tiltrekkje seg ein livsledsagar. Å erkjenne desse fakta er ikkje å vere umoden, men å ha livsvisdom.

Treng livet av den grunn om å verte fælt og trist? Dersom ein samanliknar seg med dine såkalla normale folk, så kanskje ja. Kunsten er å fri seg frå forventingane, og leve livet slik ein sjølv ønskjer det.

Så mitt spørsmål om kvifor ts treng ei kone var for å klargjere intensjonen bak denne trangen. Dersom utganspunktet er å ville ha ei kone berre for å ha ei kone (fordi alle andre har det, oppfylle drifter etc), synest eg dette er ein dårleg plan. Eg trur alle som går inn i eit forhold ønskjer at den andre ser på ein som spesiell, og ikkje berre fordi det er fælt å vere åleine.

Ts spør også om tips for å gjere dagane betre. Å vere ufør gir ein masse tid, noko som er mangelvare i resten av samfunnet. Dette er isolert sett eit gode, viss vi ser vekk i frå grunnen til at ein er ufør. Det er godt å kunne bruke tida på det ein ønskjer, anten det er å lese ei bok, gå tur, sjå film og serie eller game. Det er mange ting ein kan gjere åleine utan at ein treng andre. Så kan alle "normale" menneske kose seg med sine A4-liv, inntil vi alle saman ligg kalde på kyrkjegarden. Livet er kort. Kvifor ikkje elske seg sjølv i staden for å kaste vekk tida på ein illusjon om at andre skal gjere det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 22 år, og ufør grunnet psykisk sykdom. Hva med behandling for denne sykdommen, utdannelse, hjelp til å komme deg ut i arbeidslivet? Synes det er skummelt jeg, at så mange unge blir uføre grunnet psykisk sykdom.

Jeg har selv 4 sykdommer på fysisk sykdom, noen av de ganske alvorlige, og 3 diagnoser på psykisk sykdom. Jeg jobber hver dag, for å komme meg tilbake til arbeidslivet.

Anonymkode: 5414d...d73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er ikke en selvfølge. Hvordan tror du de føler seg de som ikke får det til som leser at det så klart er mulig? Ja, da må det jo være noe skikkelig galt med dem. 

Anonymkode: 2345b...397

Det verste må vel være å frata noen håpet. Jeg sier igjen; så klart er det mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være ufør utelukker ikke automatisk at man kan ha kjæreste og familie, og setter egentlig heller ikke ned sannsynligheten for det. Men grunnen til at man er ufør er jo det som er problemet, om du er så psykisk syk at du er blitt ufør så skal du være ganske psyk, og med alvorlige psykiske problemer så har man jo mye vanskeligere for å omgås mennesker og skape nære relasjoner og å være sunn å leve sammen med for en annen. 
Først og fremst så må du jo prøve å bli bedre psykisk, og ikke gi opp jobben mot det selvom du har blitt ufør. 
Du sier at diagnosen(e) din(e) kun hemmer deg på jobb, men om den hemmer deg på jobb, så vil den jo også hemme deg i et samboerskap. Selvom du kan være normal noen timer av gangen utenom jobb, så er det noe annet å ha en kjæreste eller kone som også vil se når du er unormal og psyk. Jeg mener ikke at psyke ikke kan ha kone, men når man er ufør pga det så skal man være ganske kraftig mentalt syk ... Så hadde jeg vært deg hadde jeg gjort alle mulige grep for å bli friskere. 
Det er merkelig i mine øyne at en på 22 år ikke får flere rehabilitering og kurs tilbud før han blir ufør, så da må du ta ansvar for eget liv å søke det selv. Du kan også ta et og et skolefag om du ikke greier full skole, utdanning og det å ha noe å gjøre i hverdagen hver dag av rutiner og fremgang er også helt avgjørende grep for å ha en bedre psyke. 

Anonymkode: 34088...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

den kommer bare til å hemme meg på arbeidsmarkedet. jeg har hatt et langt forhold tidligere

Anonymkode: 870ab...fee

Da tror jeg ikke det at du er ufør bør være spesielt hemmende.  

Anonymkode: 2cf31...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 22 (kvinne) og hadde ikke hatt noe problem med å være sammen med en som var ufør. Hvordan du er som person og hvordan man passer sammen er det som teller :)

Men det skal sies at det spørs jo litt hvorfor du er ufør da. Om du har store psykiske problemer, så er det kanskje noe du bør jobbe med før du er klar for et forhold. 

Anonymkode: fb356...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...