Gå til innhold

Bærekraftige julegaver


Luppa

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Akkurat nå, GauteS skrev:

Flott! Da kan jo folk fra Vinje i Telemark f. eks., stikke innom Bergen og levere skoa sine der. Alt for miljøet.

Grinegutt. Man velger selvfølgelig ikke å gi en julepresang man ikke kan få tak i. Da velger man noe annet. Den som vil får til !(Bortsett fra deg da, @GauteS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutes ago, Coolaid said:

Man velger selvfølgelig ikke å gi en julepresang man ikke kan få tak i.

Riktig. Og min påstand var at det er så få skomakere her i landet at dette er helt uaktuelt som gave for de fleste. Forsøk engang å se lenger enn til egen nesetipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, GauteS skrev:

Riktig. Og min påstand var at det er så få skomakere her i landet at dette er helt uaktuelt som gave for de fleste. Forsøk engang å se lenger enn til egen nesetipp. 

Vi har et ordtak i Bergen for sånne som deg - det blir ufint så dropper det. 

Nøyer meg med "kranglefant" denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ikke det beste bli det godes fiende. Det er bare tåpelig å kritisere et godt forslag bare fordi det ikke er perfekt. Dette er en tråd for fine idéer om å være mer miljøvennlig, noe alle kunne tenke mer på. At det er idéer her som passer noen, men ikke alle, er bare dumt å klage på. (Og skal man først kritisere bør man i det minste ha rett. Det finnes mange skomakere i Norge, både i alle de store byene og mange andre steder, slik at minst halvparten av Norges befolkning har tilgang til en skomaker. At dette forslaget ikke er relevant for de fleste av oss er dermed feil.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sunshine-t skrev:

Skulle ønske du var i min familie, for dette er sånne gaver jeg hadde satt skikkelig pris på!
I stedet for noe vissvass som aldri blir brukt, gitt! 

Tusen takk! Det var veldig hyggelig sagt. Jeg håper jo at de faller i smak :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har hage med mange busker, eller tilgang på skog (husk å spørre grunneier), så kan man binde kranser og pynte med det man ønsker. 

Handleposer i stoff er også populært, hvis man kan sy. Gamle tekstiler kan få nytt liv, og man kan lage masse tøft. 

Lokalprodusert mat eller drikke er en vinner. 

Hvis du kan strikke, er ullsokker noe mine venner sloss om, merkelig nok. Var liksom det siste man ønsket seg som fjortiser.  Sokker på pinne 3,5 går kjapt, jeg lager raskt et par på 2-3 kvelder. 

Det gjelder å se an mottakeren, jeg ELSKER hjemmelagede gaver. Men noen synes det bare blir rart og smålig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, GauteS skrev:

Hva er bærekraftig med disse luksusproduktene? Hva INNEBÆRER bærekraftig, for den del?

I min familie, så hadde vi ellers bare gitt hverandre ting vi ikke trenger. Nå går vi jevnlig på restaurant, kino, show osv. Da er det mye smartere å gi noe, vi hadde brukt penger på uansett. Enn å kjøpe ting vi ikke trenger.

Anonymkode: 189ad...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lykkehjerte skrev:

Enig! Det er alltid hyggelig med slike gaver! :) g jeg skulle ønske du var i min familie, så jeg kunne fått noen svært flotte kaker! :fnise: Hvis det er din side og dine kaker som du har til link/signatur? Fikk i alle fall lyst på kake nå! :)

Så hyggelig å høre! Tusen takk!! <3
Hehehe!! Skal ikke se bort i fra at du hadde fått noen kaker! :D 
Jeg gir ofte kake som en del av en gave faktisk. Først tenkte jeg at det var litt rart, men folk har satt veldig pris på det da :)
Gav en kake til et bryllup i går som en del av gaven. Ikke hovedkaken da, men de spurte om jeg kunne lage en spesiell kake, så d gjorde jeg det. Er jo knallgøy!!! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ullvott skrev:

Tusen takk! Det var veldig hyggelig sagt. Jeg håper jo at de faller i smak :) 

Det håper jeg også de gjør :)
Hvis det er oppegående folk så skjønner de jo hvor mye tid og omtanke som ligger bak slik gaver <3 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Coolaid skrev:

Hvorfor? Tenker du ikke på miljø og overforbruk? 

Nei. Bryr meg ikke

Anonymkode: 8aad3...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Coolaid skrev:

I Bergen er det flere. Det er to i en gangavstand på 1 minutt i sentrum. I tillegg er det flere på ulike kjøpesenter på hver sin kant av byen. 

Hadde jeg fått et gavekort til en skomaker, hadde gaven gått rett i bosset. Bryr meg ikke med å reparere sko. Kjøper heller nye

Anonymkode: 8aad3...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Coolaid skrev:

I Bergen er det flere. Det er to i en gangavstand på 1 minutt i sentrum. I tillegg er det flere på ulike kjøpesenter på hver sin kant av byen. 

Så hvis en bor på i Fana, er det gangavstand på 1 minutt til en skomaker i sentrum? Da må en jaggu gå fort

Anonymkode: 8aad3...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis en bor på i Fana, er det gangavstand på 1 minutt til en skomaker i sentrum? Da må en jaggu gå fort

Anonymkode: 8aad3...5e2

Nei da misforstår du - for å være vanskelig selvsagt, du vet jeg har rett. Det er to stykk i Bergen sentrum med 1 minutts gange mellom dem, i tillegg er det en i Sandviken. Bor du i Fana kan du gå til skomakeren på Lagunen storsenter. Bor du i Fyllingsdalen kan du gå til skomakeren på Oasen kjøpesenter. Det er selvfølgelig mange flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke mat trollet. Dette er en fin tråd med mange gode idéer, Ikke la en ABer som bare kommer med surt oppgulp ødelegge den.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2017 den 12.30, sunshine-t skrev:

Det håper jeg også de gjør :)
Hvis det er oppegående folk så skjønner de jo hvor mye tid og omtanke som ligger bak slik gaver <3 

Avsporing: gikk på blogge din og så bildet av deg! WOW DU ER NYDELIG! Like søt som de makronene vil jeg tro! Hadde blitt glad for en pose makroner til jul!

Anonymkode: ef2ab...8d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2017 den 15.50, Ullvott skrev:

Jeg gir en del bærekraftige gaver. Ikke til alle mottakere, og ikke like mange hvert år, men en viss andel blir det likevel. Jeg sverger til kortreiste gaver, spiselige gaver, håndlagede gaver og gjenbruk. Eksempler på ting jeg har gitt bort til jul er:

  • antikviteter/samleobjekter kjøpt brukt. Dette krever en del forberedelser og at man kommer over noe som man vet at venner eller familie samler særskilt på, eller helt sikkert kommer til å like. Har gitt både vinglass, serviser og bøker i denne kategorien. 
  • spiselige gaver, enten som jeg har laget/plukket/fanget selv eller som jeg har handlet fra lokale produsenter. F.eks syltetøy, honning, saft, tørket sopp, viltkjøtt (er jeger selv), tørkede krydderurter. 
  • håndlagede gaver, enten som jeg selv har laget eller innkjøpt lokalt. F.eks kan jeg strikke sokker, votter, skjerf og tøfler selv. På ulike julemesser er det dessuten et vell av ting laget i ulike materialer og med ulike metoder; kortreist og hjemmelaget. Noe for enhver smak. Alt passer ikke alle, men det finnes noe for de aller aller fleste.  

Men det aller viktigste bærekraftige grepet vi har gjort hos oss, er å begrense antallet vi gir og får gaver til/fra. 

 

Gir du virkelig brukte ting som julegave? :sjokk:

Anonymkode: 8aad3...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gir du virkelig brukte ting som julegave? :sjokk:

Anonymkode: 8aad3...5e2

Ja, det har jeg gjort mer enn én gang. Det er jo ikke akkurat brukte underbukser vi snakker om her. :fnise:
Samleobjekter som mottaker ønsker seg eller samler på, som ikke er i handelen på andre måter, og som er i fin stand, er en aldeles kurant gave i min verden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt aller mest bærekraftige grep, var å begrense hvem jeg gir gaver til. Mengden pliktgaver med servietter og lysestaker som utveksles årlig, som fyller opp skap og skuffer, ser jeg ikke vitsen med på noen måte. 

Venninnegjengen min pleier å finne på noe koselig sammen, i stedet for å utveksle julegaver oss imellom. Det kan man nå gjøre uansett, men det blir lettere å priorietere og sette av tid og penger til, når det er i stedet for gaver. Dette er vi fornøyde med. 

Ellers strikker jeg en del. Mange setter pris på hjemmelagde gaver, jeg har hatt f.eks. hatt suksess med hjemmestrikkede sokker til menn i familien, som ikke ønsker seg noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avsporing: gikk på blogge din og så bildet av deg! WOW DU ER NYDELIG! Like søt som de makronene vil jeg tro! Hadde blitt glad for en pose makroner til jul!

Anonymkode: ef2ab...8d5

Oj, så utrolig snilt sagt av deg, tusen takk! :hjerter_rundt:
Ble helt satt ut nå, hehe!!

 

Hadde du bodd i nærheten skulle du nok fått en pose makroner engang! :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14/10/2017 den 15.50, Ullvott skrev:

Jeg gir en del bærekraftige gaver. Ikke til alle mottakere, og ikke like mange hvert år, men en viss andel blir det likevel. Jeg sverger til kortreiste gaver, spiselige gaver, håndlagede gaver og gjenbruk. Eksempler på ting jeg har gitt bort til jul er:

  • antikviteter/samleobjekter kjøpt brukt. Dette krever en del forberedelser og at man kommer over noe som man vet at venner eller familie samler særskilt på, eller helt sikkert kommer til å like. Har gitt både vinglass, serviser og bøker i denne kategorien. 
  • spiselige gaver, enten som jeg har laget/plukket/fanget selv eller som jeg har handlet fra lokale produsenter. F.eks syltetøy, honning, saft, tørket sopp, viltkjøtt (er jeger selv), tørkede krydderurter. 
  • håndlagede gaver, enten som jeg selv har laget eller innkjøpt lokalt. F.eks kan jeg strikke sokker, votter, skjerf og tøfler selv. På ulike julemesser er det dessuten et vell av ting laget i ulike materialer og med ulike metoder; kortreist og hjemmelaget. Noe for enhver smak. Alt passer ikke alle, men det finnes noe for de aller aller fleste.  

Men det aller viktigste bærekraftige grepet vi har gjort hos oss, er å begrense antallet vi gir og får gaver til/fra. 

 

Dette her er supre gaver! Jeg skulle ønske jeg stod på gavelisten din :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...