Gå til innhold

Pålegg til baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en baby på 9 mnd som såvidt har begynt å spise brødbiter. Mannen og jeg spiser egentlig lite brød selv, så jeg går litt tom for påleggsalternativer. Hva gir dere? Vi spiser ikke kjøtt.

 

Anonymkode: ef1ab...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Makrell i tomat, kaviar, leverpostei og smøreost når de er gamle nok for det. Fruktmos er et alternativ for syltetøy. 

Endret av Fanteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fanteria skrev:

Makrell i tomat, kaviar, leverpostei og smøreost når de er gamle nok for det. Fruktmos er et alternativ for syltetøy. 

Takk! Når er de gamle nok for smøreost? Er det ikke for mye salt i kaviar?

Anonymkode: ef1ab...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk! Når er de gamle nok for smøreost? Er det ikke for mye salt i kaviar?

Anonymkode: ef1ab...986

Mener å huske de kan spise melk i mat fra 10 mnd. (Fint om noen kan rette meg om deg er feil). Den nye polarkaviaren skal ha mindre saltinnhold, meg bekjent. Deg er såpass små mengder pålegg at jeg syntes det gikk greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk kan de få i små mengder fra 10 mnder ja. Vår var ikke så gira på brød på den tiden. Han fikk feks mye avokado med aprikosmos i, eller havregrøt. Lagde også litt banan lapper som han likte. Vår begynte ikke å spise noe særlig brød før han var året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har en baby på 9 mnd som såvidt har begynt å spise brødbiter. Mannen og jeg spiser egentlig lite brød selv, så jeg går litt tom for påleggsalternativer. Hva gir dere? Vi spiser ikke kjøtt.

 

Anonymkode: ef1ab...986

Betyr det at du skal tvinge barnet til å ikke spise kjøtt heler?  Leverpostei er veldig næringsrik og et bra pålegg for de som har akkurat begynt med brødskiver.  

Anonymkode: 7359e...cac

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at du skal tvinge barnet til å ikke spise kjøtt heler?  Leverpostei er veldig næringsrik og et bra pålegg for de som har akkurat begynt med brødskiver.  

Anonymkode: 7359e...cac

Helt ening med deg, så små barn må få kjøtt! De har veldig lett for å få jernmangel... Det er lettere å la barnet leve som vegetarianer (etc) når det blir litt eldre. Men små barn trenger jern i mat (og ikke i piller). 

Leverpostei, kaviar, most advokado, most frukt. Fra ti mnd; smøreost og prim

Anonymkode: 7b16c...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei, makrell i tomat, most banan, meierismør, smøreost, most avokado, kaviar var det minste spise her :) 

Anonymkode: a7e9e...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at du skal tvinge barnet til å ikke spise kjøtt heler?  Leverpostei er veldig næringsrik og et bra pålegg for de som har akkurat begynt med brødskiver.  

Anonymkode: 7359e...cac

Jeg vil ikke tvinge ham til å spise kjøtt nei. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt ening med deg, så små barn må få kjøtt! De har veldig lett for å få jernmangel... Det er lettere å la barnet leve som vegetarianer (etc) når det blir litt eldre. Men små barn trenger jern i mat (og ikke i piller). 

Leverpostei, kaviar, most advokado, most frukt. Fra ti mnd; smøreost og prim

Anonymkode: 7b16c...8a4

Tull. Les Helsedirektoratets retningslinjer og hold meningene dine for deg selv. 

Anonymkode: ef1ab...986

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke tvinge ham til å spise kjøtt nei. 

 

Anonymkode: ef1ab...986

stakkars. 

Anonymkode: 7359e...cac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør uansett ikke peile barnet ditt inn på vegetarkosthold. Barnet må bli tilbudt vanlig mat, så får det selv ta stilling til å det ønsker p bli vegetarianer når det blir eldre.

Ser at noen foreslår brunost som pålegg. Jeg hadde ikke villet gi det, for den kan fort bli klebrig og forme deg til en klissete stor ball i munnen som kan være vanskelig å svelge for så små barn.

Vår 1-åring får pålegg som leverpostei, prim med tilsatt jern (Sprett-prim), smøreost, most avokado eller banan, makrell i tomat eller hjemmelaget syltetøy uten så mye sukker.

Anonymkode: 4ce6a...50c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør uansett ikke peile barnet ditt inn på vegetarkosthold. Barnet må bli tilbudt vanlig mat, så får det selv ta stilling til å det ønsker p bli vegetarianer når det blir eldre.

Ser at noen foreslår brunost som pålegg. Jeg hadde ikke villet gi det, for den kan fort bli klebrig og forme deg til en klissete stor ball i munnen som kan være vanskelig å svelge for så små barn.

Vår 1-åring får pålegg som leverpostei, prim med tilsatt jern (Sprett-prim), smøreost, most avokado eller banan, makrell i tomat eller hjemmelaget syltetøy uten så mye sukker.

Anonymkode: 4ce6a...50c

Jeg er ikke vegetarianer selv, men hvorfor kan ikke barna selv velge å spise kjøtt når de blir eldre? Det er vel samme om man "peiler barnet sitt" inn på å spise kjøtt eller ikke? Begge deler er et valg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, funginger skrev:

Jeg er ikke vegetarianer selv, men hvorfor kan ikke barna selv velge å spise kjøtt når de blir eldre? Det er vel samme om man "peiler barnet sitt" inn på å spise kjøtt eller ikke? Begge deler er et valg.

Fordi man bør peile barnet inn på et variert og normalt norsk kosthold. Jeg synes man bør tilby alt, så kan barnet heller velge å utelate det når det blir eldre...

Anonymkode: 4ce6a...50c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man bør peile barnet inn på et variert og normalt norsk kosthold. Jeg synes man bør tilby alt, så kan barnet heller velge å utelate det når det blir eldre...

Anonymkode: 4ce6a...50c

Hva? Må man servere barna sine norsk mat også, nå? Det er en masse mat jeg ikke kommer til å servere mine barn siden jeg ikke spiser det selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man bør peile barnet inn på et variert og normalt norsk kosthold. Jeg synes man bør tilby alt, så kan barnet heller velge å utelate det når det blir eldre...

Anonymkode: 4ce6a...50c

Jeg har ikke bedt om meningene dine? Selv ble jeg tvunget til å spise kjøtt da jeg var liten, og jeg hatet det. Han får selvfølgelig bestemme selv senere, men hjemme serverer vi ikke kjøtt. Folk tar valg for barna sine hele tiden. Jeg vil si at det at vi gir ham et variert kosthold med masse belgfrukter, grønnsaker, frø, nøtter og mye mer, er mye mer variert og bra enn foreldre som gir barna sine pølser, bearbeidet kjøtt og går på McDonalds.

Anonymkode: ef1ab...986

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bedt om meningene dine? Selv ble jeg tvunget til å spise kjøtt da jeg var liten, og jeg hatet det. Han får selvfølgelig bestemme selv senere, men hjemme serverer vi ikke kjøtt. Folk tar valg for barna sine hele tiden. Jeg vil si at det at vi gir ham et variert kosthold med masse belgfrukter, grønnsaker, frø, nøtter og mye mer, er mye mer variert og bra enn foreldre som gir barna sine pølser, bearbeidet kjøtt og går på McDonalds.

Anonymkode: ef1ab...986

Det er ikke vanlig at folk gir McDonalds til småbarn, er jo full av graps den maten der. Kaviar ville jeg ikke gitt til et så lite barn pga e stoffene og saltet.

Avokado, banan, smøreost naturell ( ja, allerede nå) tynt lag prim, smør, sukkerredusert syltetøy, 

Anonymkode: 7b985...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, funginger skrev:

Hva? Må man servere barna sine norsk mat også, nå? Det er en masse mat jeg ikke kommer til å servere mine barn siden jeg ikke spiser det selv. 

Åh, drit i å være så pirkete da, det blir bare slitsomt. Du forstår godt hva jeg mener om du gidder å prøve..

Anonymkode: 4ce6a...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh, drit i å være så pirkete da, det blir bare slitsomt. Du forstår godt hva jeg mener om du gidder å prøve..

Anonymkode: 4ce6a...50c

Nei, nå forstår jeg faktisk ikke hva du mener er viktig. Er det viktig at barna får kjøtt hjemme, spiser norsk mat eller/og får lov til å prøve all slags mat hjemme? Barn kommer(mest sannsynlig) ikke til å prøve all verdens mat hjemme, så hvorfor skal kjøtt være en av de tingene man absolutt skal prøve?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...