Gå til innhold

Skambud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har gitt et skambud på en bolig og fått kjøpt den? Hvor mye under ga dere? Eller har dere solgt langt under takst?

Ser på hus som har ligget ute i 1års tid. Hørte om et hus i nabokommunen som gikk 700.000 under takst. Er jeg über frekk om jeg byr 3.000.000 for et hus med prisantydning på 3.750.000?🙊

Anonymkode: 6c004...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke frekt. Det er mange tilfeller der boliger har gått langt over prisantydning. Det betyr at selger/megler bommet grovt da de anslo hvor mye boligen ville bli solgt for. De kan like gjerne bomme andre veien.

Endret av H80
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen av dere som har gitt et skambud på en bolig og fått kjøpt den? Hvor mye under ga dere? Eller har dere solgt langt under takst?

Ser på hus som har ligget ute i 1års tid. Hørte om et hus i nabokommunen som gikk 700.000 under takst. Er jeg über frekk om jeg byr 3.000.000 for et hus med prisantydning på 3.750.000?🙊

Anonymkode: 6c004...f00

Vil du prøve å fornærme både selger og megler så gjør inderlig gjerne dette. 

Men forventer du å få kjøpe huset så er teknikken feil. Selger vil neppe selge til deg om du innleder med en fornærmelse at dimensjoner. Trenger man ikke selge, så har man tid til å vente på rette kjøperen. 

Et lite tips, ring megler og spør om det har vært noen bud, hva budene var på og til hvilken pris selger forventer å få solgt for. Da har du et bedre utgangspunkt. 

Anonymkode: e1fc7...0c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit om det er det du kan/vil gi for huset. De kan jo bare takke nei, verre er det ikke.

Anonymkode: bc300...dc7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt megleren og høre hva selger er villig til å godta først. 

Anonymkode: b2f33...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis selger blir fornærmet, så får han bli det. Er nok ikke mange selgere som vil bli så fornærmet at de selger til nest høyeste bud. Ikke mye å tape altså.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil du prøve å fornærme både selger og megler så gjør inderlig gjerne dette. 

Men forventer du å få kjøpe huset så er teknikken feil. Selger vil neppe selge til deg om du innleder med en fornærmelse at dimensjoner. Trenger man ikke selge, så har man tid til å vente på rette kjøperen. 

Et lite tips, ring megler og spør om det har vært noen bud, hva budene var på og til hvilken pris selger forventer å få solgt for. Da har du et bedre utgangspunkt. 

Anonymkode: e1fc7...0c5

Så du mener at selger blir fornærmet og velger å selge huset til den som byr nest mest hvis den som begynner med et skambud ender opp med å by mest?

Eh...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, jabx said:

Så du mener at selger blir fornærmet og velger å selge huset til den som byr nest mest hvis den som begynner med et skambud ender opp med å by mest?

Eh...

Hvis budet er langt under takst, vil selger vanligvis ikke selge. Da er det gunstigere å leie ut eiendommen en periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt redd for å fornærme selger slik det skrives her, men samtidig har noen boliger ligget ute over 1år, kanskje lengre, og det er ikke alle som vil leie ut hvis de har kjøpt nytt og må få solgt. Finnes boliger som ligner som går forye mindre i nabokommuner, så kan tyde på at de er priset for høyt?

Ts

Anonymkode: 6c004...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ligger mange boliger ute så er det kjøpers marked. By det du vil og se hva som skjer. Kan være de har råd til å selge så mye under takst, kanskje kommer de med et motbud du kan like. Den som intet våge intet vinner :) 

Et vennepar bød rett under takst på en bolig før det var visning, de hadde veldig lyst på huset. Selger sa nei. Det var visning og ingen bydde. Så venneparet bød da 350 000 under det de bydde først og fikk det.

En kamerat bød 800 000 under takst, selger kom med et motbud og kameraten bydde noe høyere men det var smertegrensa hans. Selger sa nei. Halvannen måned senere kom selger og sa at de kunne vurdere budet hans igjen, men da hadde han allerede funnet et annet hus. Halvt år etter ligger det ute enda.

I mitt distrikt er det i alle fall litt vanskelig å få solgt og da kan nesten kjøper bestemme prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jabx skrev:

Så du mener at selger blir fornærmet og velger å selge huset til den som byr nest mest hvis den som begynner med et skambud ender opp med å by mest?

Eh...

Jeg vet okke om du jar solgt bolig noen gang eller har diskutert boligsalg med megler noengang? Det samme gjelder flere av dere andre. Jeg bor med en som har drevet med kjøp og salg av boliger. Jeg har overhørt en del telefonsamtaler og fått høre en del frustrasjon både i samtaler med selgere og kjøpere og hen her i huset. 

Dermed har jeg litt erfaring med å være på den andre siden av skambudet. Jeg har og selv solgt en bolig der det kom inn skambud og følgelig diskutert med den megleren som hadde salget. Derfor uttaltalte jeg meg slik jeg gjorde oppe i tråden. 

Anonymkode: e1fc7...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde å bli skjelt ut av megler da jeg bød 1,5 for en leilighet som hadde ligget ute i over et år, som lå ute til 1,7. Selger takket nei til det budet. En måned senere lå leiligheten fremdeles ute til 1,7, og da bød jeg 1,6 og fikk den... Selv om det første budet mitt var en fornærmelse og de ikke skjønte hva det var jeg prøvde oppnå med det. 

Selger vil som regel selge til den som gir høyest bud, uansett om vedkommende har gitt et fornærmende lavt bud i utgangspunktet. Så jeg sier go for it. Har den ligget ute veldig lenge, så kan det hende de snart er nødt til å selge nesten uansett hva de får. Greit nok man kan leie ut, men det er ikke altlid bare-bare det heller, og mange vil foretrekke å selge med litt tap framfor å måtte gjennom stresset med å begynne med utleie. 

Anonymkode: 5e3e2...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil by 80% av prisantydning. Det er ikke et skambud.

Kjør på!

Anonymkode: 32ab3...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Hvis det ligger mange boliger ute så er det kjøpers marked. By det du vil og se hva som skjer. Kan være de har råd til å selge så mye under takst, kanskje kommer de med et motbud du kan like. Den som intet våge intet vinner :) 

Et vennepar bød rett under takst på en bolig før det var visning, de hadde veldig lyst på huset. Selger sa nei. Det var visning og ingen bydde. Så venneparet bød da 350 000 under det de bydde først og fikk det.

En kamerat bød 800 000 under takst, selger kom med et motbud og kameraten bydde noe høyere men det var smertegrensa hans. Selger sa nei. Halvannen måned senere kom selger og sa at de kunne vurdere budet hans igjen, men da hadde han allerede funnet et annet hus. Halvt år etter ligger det ute enda.

I mitt distrikt er det i alle fall litt vanskelig å få solgt og da kan nesten kjøper bestemme prisen.

Kan du forklare litt dette med motbud? Mener du at eieren la inn bud på eget hus? Dette skjønte jeg ikke.

--------

Dere som snakker om å fornærme megler og selger skjønner vel at et hus/leilighet ikke blir solgt for mer enn hva kjøper er villig til å betale? Er ett hus lagt ut for feks 3 mill og høyeste bud er 2.5 mill, så får de velge å avvise budet eller selge. Jeg syns ikke de kan bli fornærmet over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Kan du forklare litt dette med motbud? Mener du at eieren la inn bud på eget hus? Dette skjønte jeg ikke.

Motbud er at selgeren sier hvor mye de vil ha for å selge boligen sin. Kan være lavere enn prisantydning og takst.

For eksempel jeg selger for 3,5 mill. Du byr 2,7 mill. Så kan jeg godta, avslå eller komme med et motbud på for eksempel 3,2 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Motbud er at selgeren sier hvor mye de vil ha for å selge boligen sin. Kan være lavere enn prisantydning og takst.

For eksempel jeg selger for 3,5 mill. Du byr 2,7 mill. Så kan jeg godta, avslå eller komme med et motbud på for eksempel 3,2 mill.

Ok, da skjønner jeg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 2.23, T-Rex skrev:

Hvis budet er langt under takst, vil selger vanligvis ikke selge. Da er det gunstigere å leie ut eiendommen en periode.

Sikkert, men det var ikke deg jeg skrev om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi budet, er det en smart selger så sier de nei om det er for lite uten å brenne broer med å nekte å selge til deg for høyere pris. 

Money talks. 

Anonymkode: 3ea16...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...