Gå til innhold

Du med asperger, kunne du tenkt deg å jobbe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger, samt svar til dette og flyttes til "Karriere og utdanning" 

Dark Angelina, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har asperger, og jeg er i 100% jobb, helt uten tilrettelegging... Jeg har phd i et realfag, og hadde null problem med å få relevant jobb. Hvor jeg nå jobber på lik linje med alle som ikke har asperger. 

Herregud så mange rare fordommer det er på dette forumet... 

Anonymkode: 1c015...328

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har asperger, og jeg er i 100% jobb, helt uten tilrettelegging... Jeg har phd i et realfag, og hadde null problem med å få relevant jobb. Hvor jeg nå jobber på lik linje med alle som ikke har asperger. 

Herregud så mange rare fordommer det er på dette forumet... 

Anonymkode: 1c015...328

Hihi ser for meg at du er sheldon i the big bang theory (jeg elsker han btw) :) Men enig med deg, hvorfor skulle ikke folk med aspergers jobbe? Folk som ikke har aspergers har jo også forskjellige preferanser og behov, ikke alle jobber passer alle uansett. Folk er forskjellige og takk gud for det.

Anonymkode: 6cee9...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har asperger, og jeg er i 100% jobb, helt uten tilrettelegging... Jeg har phd i et realfag, og hadde null problem med å få relevant jobb. Hvor jeg nå jobber på lik linje med alle som ikke har asperger. 

Herregud så mange rare fordommer det er på dette forumet... 

Anonymkode: 1c015...328

Det er ikke "fordommer" når det store flertallet med AS ikke jobber i det ordinære arbeidslivet.

Anonymkode: 17c21...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man fortalte kvinner at de ikke var dugende i jobb, trodde de fleste kvinner på dette. Menn trodde også at kvinner var dårlige ledere, leger, advokater osv, og ville da ikke ansette kvinner.

Ser ut som de samme skjer med aspergere. Fordommer utenfra forteller aspergere fra ung alder av at de ikke duger eller passer inn. Vi får da en selvoppfyllende profeti + sjefer som ikke vil ansette og gi sjanse grunnet deres fordommer

Vi er i ferd med å skape oss et samfunnsproblem basert på fordommer

 

Anonymkode: 06d73...ee1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hihi ser for meg at du er sheldon i the big bang theory (jeg elsker han btw) :)

Ja, baser oppfattelsen av aspergere på en karikert figur i en tv-serie. Sikkert lurt det.

Lykke til.

Anonymkode: 17c21...496

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skulle ikke aspergere jobbe?

En tidligere kollega av meg som var åpen om at hun har Asperger tok ny utdanning og er nå flygeleder. 

Anonymkode: 77306...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde vært så heldig å få jobb?

Anonymkode: 17c21...496

Jeg har Aspergers og jobber 100% Såklart vil jeg jobbe! Er det noen som virkelig ikke vil det?

Anonymkode: 5ffc5...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 12.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har asperger, og jeg er i 100% jobb, helt uten tilrettelegging... Jeg har phd i et realfag, og hadde null problem med å få relevant jobb. Hvor jeg nå jobber på lik linje med alle som ikke har asperger. 

Herregud så mange rare fordommer det er på dette forumet... 

Anonymkode: 1c015...328

Hva om du forsøkte å skaffe deg reell informasjon i stedet for å skrive at dette handler om fordommer?

Det fleste personer med Asperger syndrom står utenfor det ordinære arbeidslivet, det er uomtvistelig, og du finner informasjon om dette i veilederen jeg legger ved. Veilederen er laget av NAV og Oslo Universitetssykehus, og inneholder mye informasjon ment for arbeidssøkere med Asperger syndrom, arbeidsgivere og andre.

Det er spesielt å lese at så mange forsøker å bagatellisere problemene mange med Asperger møter.

http://www.kunnskapsbanken.net/wp-content/uploads/2017/05/Arbeidssøkere-med-Asperger-syndrom-170502.pdf

 

Anonymkode: 89533...9be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

–Han skal faen ikke få uføretrygd

Marius er nemlig høytfungerende autist.

– Vi fikk beskjed om at han kunne regne med å bli uføretrygda når han ble 19 år.

Marius faller mellom to stoler. Han ikke har psykisk utviklingshemming, og er dermed for frisk til å jobbe på en skjermet arbeidsplass. Men han har problemer med å fungere i sosiale sammenhenger, så familien fikk beskjed om at han ikke ville ha muligheter til å få en vanlig jobb heller.

Hva tenkte du da?

– Jeg tenkte bare, ikke faen. Ikke faen om min sønn skulle bli uføretrygda. Det var uaktuelt.

De er unge mennesker som ender på uføretrygd i 20-årsalderen. Det er helt på jordet!

– Businessplanen var klar på 20 sekunder. Jeg sa til Anne Grete, vi skal lage et firma som blir verdens beste på å restaurere gamle bilder, sier han.

Det arbeidet krever konsentrasjon, detaljfokus og god organisering.

Et typist trekk for høytfungerende autister og folk med Aspergers syndrom er at de er ekstremt fokuserte på én ting. Marius er ekspert på film.

Nå håper han firmaet kan bli en modell for flere arbeidsplasser for folk med Aspergers syndrom både i Norge og utlandet.

 

https://www.nrk.no/livsstil/_han-skal-faen-ikke-fa-uforetrygd-1.8407567

Anonymkode: 17c21...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

–Han skal faen ikke få uføretrygd

Marius er nemlig høytfungerende autist.

– Vi fikk beskjed om at han kunne regne med å bli uføretrygda når han ble 19 år.

Marius faller mellom to stoler. Han ikke har psykisk utviklingshemming, og er dermed for frisk til å jobbe på en skjermet arbeidsplass. Men han har problemer med å fungere i sosiale sammenhenger, så familien fikk beskjed om at han ikke ville ha muligheter til å få en vanlig jobb heller.

Hva tenkte du da?

– Jeg tenkte bare, ikke faen. Ikke faen om min sønn skulle bli uføretrygda. Det var uaktuelt.

De er unge mennesker som ender på uføretrygd i 20-årsalderen. Det er helt på jordet!

– Businessplanen var klar på 20 sekunder. Jeg sa til Anne Grete, vi skal lage et firma som blir verdens beste på å restaurere gamle bilder, sier han.

Det arbeidet krever konsentrasjon, detaljfokus og god organisering.

Et typist trekk for høytfungerende autister og folk med Aspergers syndrom er at de er ekstremt fokuserte på én ting. Marius er ekspert på film.

Nå håper han firmaet kan bli en modell for flere arbeidsplasser for folk med Aspergers syndrom både i Norge og utlandet.

 

https://www.nrk.no/livsstil/_han-skal-faen-ikke-fa-uforetrygd-1.8407567

Anonymkode: 17c21...496

Pixellus eksisterer dessverre ikke mer. 

Derimot finnes det et datafirma som heter Unicus som hovedsaklig ansetter folk med Asperger og autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Faller igjennom på alle intervjuer, får ikke jobb.

Anonymkode: 7753d...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...