Gå til innhold

Hva serverer dere kresne barn på besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke man skal "straffe" barna som er kresne ved å si spis dette eller ingen ting. Små barn kan ingen ting for at de ikke liker alt, det kan også være underliggende grunner. Jeg hadde lett gitt ungen ketchup eller smør på pastaen, eventuelt spurt om barnet ville ha noen rå grønnsaker eller noe annet lettvint jeg hadde hatt liggende. Da får man heller fokusere på andre ting som å være hyggelig, sitte ordentlig ved bordet osv. 

Anonymkode: 5be61...516

De hadde fått smør eller ketchup her også men jeg hadde ikke laget noe helt annet til dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Kresne barn får enten spise eller la være:-) jeg tar hensyn til hva de ikke tåler selvfølgelig,men jeg lager ikke noe ekstra eller noe annet ellers. Bare å gi de smør og ketschup Ts,om det er det de vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, moroklompen said:

Alle kresne barn jeg kjenner som såvidt vil ha noe annet enn brødskiver og pasta har foreldre som absolutt tilrettelegger litt for mye. Mitt barn har to-tre ting h*n ikke spiser, av type paprika, champignon og bønner men ikke «tomatsaus» som i og for seg kan smake veldig forskjellig. Hjemme hos meg må man prøve på all mat og resultatet er at flere av barna i omgangskretsen som før «ikke likte» brokkoli, tomatsaus, sushi og andre ting, nå liker det og spør gjerne etter det. Alle har vi noen ting vi ikke liker men at man ikke liker det meste, nekter jeg å tro på. Så er der ikke alt man trenger å elske for å spise heller.

Vi opplever det samme her, helt uten at noen "må" prøve noe som helst. Det blir gjerne annerledes uansett når man er på besøk, det betyr ikke at foreldrene ikke gjør en god nok innsats. Vi har f.eks. en nabogutt som "hater" både fisk og grønnsaker men som sluker begge deler når han er hos oss. Selv om ingen sier han må smake og han fint kan gå hjem og spise om han vil. Foreldrene skjønner ikke hvordan vi får det til, men sånt skjer altså helt av seg selv.

Anonymkode: 8c6d3...e0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
15 minutter siden, Arkana skrev:

 

Det er helt ufattelig at det finnes voksne som virkelig tror at alle kresne barn har blitt slik fordi foreldrene ikke har servert dem variert nok mat. 

Enig. Så er det de her som setter seg selv i sånn "hvor-flinke-er-ikke-vi"-modus og forteller at "åh,hos oss spiser de alt". De spør tilmed etter det. Uff. Så tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt har fått middag vi voksne spiser, og vil har aldri kommentert maten til barnet. Nå må du spise mer, og du får ikke is hvis du ikke spiser opp osv. Vi har hatt fokus på å ha det fint rundt bordet og snakke. Det har aldri vært noe problem med spising, og heller ikke spising av sunne ting. 

Noen barn har allergier man selvfølgelig må forholde seg til, og noen barn har problemer med noen typer mat. Jeg tenker hva så. Merker man at barnet spiser lite. Ikke gjør et poeng ut av det. Ikke skjeft, true eller prøv å lær opp andres barn å spise mer av det, og mindre av det. Er det barn som spiser lite tilby ikke lenge etter middag brødskive/frukt/grønnsaker. Noen barn blir også nervøs, og usikker når de er på besøk. Kanskje man har annet tilbehør til pannekakene enn hjemme, eller kjøttkakene smaker annerledes enn mor sine. 

Vær nå litt grei mot barn som er på besøk. Prøv å skap koselig relasjoner til måltidet, og trygghet. 

Ja, så spiser de kanskje litt mer ketchup enn ditt barn. So what? Er det en big deal? Tror du barnet som spiser ketchup dør ulykkelig som 30-åring, mens ditt barn lever lykkelig, og overlever selv sine egne barn i en alder av 150 år fordi du ga de ekstra grønnsaker? Finnes grenser for hysteri.

Anonymkode: 15080...845

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, så tilbyr jeg besøk ketsjup eller smør på pasta hvis de ikke spør om det selv. Så jeg føler absolutt ikke at det er min jobb å lære opp andres barn i matvaner. Spørsmålet mitt handlet mer om noen har gode tips så disse barna kan få spist litt mer, eventuelt om det er greit å lage noe helt annet som ikke er så klassisk barnevennlig. For eksempel suppe, der besøket kanskje ikke liker noe. Men kan jo servere brød til suppe, da, så det er vel løsningen der.

Nå tror ikke jeg at alle kresne barn skyldes late foreldre. Jeg kjenner noen familier hvor to av tre barn spiser alt, mens en er superkresen. Men så vet jeg om familier hvor barna etter min mening får for mange valg av foreldrene og dermed tenker at de alltid kan velge og prøver få nye ting. Men jeg ble vel bare mest overrasket over hvor mange av vennene til barnet mitt som ikke tør prøve noe annet enn det kjente.

Jeg husker ikke alle de andre tingene vi har servert, men husker da vi hadde tomatsuppe og pannekaker, hvor besøket verken spiste suppe eller tre ulike typer rørt syltetøy, men ba om sukker. Og det har barnet mitt også fått til middag når han har vært på besøk, altså pannekaker med sukker uten noe annet først. Nå skal jeg ikke dømme andres middager, for det kan være de gjorde det spesielt fordi de hadde besøk. Men jeg lurer jo litt på hva som er vanlig middagsmat for andre barnefamilier. Jeg er vant til å tenke at maten må inneholde en grønnsak for å kunne kalles middag.

Jeg tror konklusjonen min må være at vi lager det vi vil spise og håpe at besøket spiser noe. Det har nemlig føltes litt rart å lage noe utenom det vanlige pga besøket og så se at de nesten ikke spiser. Og jeg har jo flere barn, så det blir nok en del besøk i årene framover, og jeg skjønner jo da at vi bare må gjøre som vi pleier.

Ts.

Anonymkode: 0a473...653

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg serverer det vi har. Om det er barn som er på besøk en gang iblant, som barnas venner, så får de brødskive om de ikke liker maten. Ikke min jobb å leke oppdrager og skulle "straffe" dem ved å la dem gå sultne, eller nekte dem å gå fra bordet før de har smakt på alt. 

Det er litt annerledes med f.eks. nevøene mine, som gjerne er her litt oftere. Der praktiserer jeg smake-på-regelen. 

Anonymkode: 3e322...37e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serverer det vi har, men tar hensyn og lager noe ungene liker. Spagetti med kjøttboller, fiskekaker( stekt eller brun saus) lasagne, pølse med potetmos(stor hit),pannekaker. Koker/steker grønnsaker og har i skål vedsiden. Alle får forsyne seg selv, og spise så mye/ lite de vil. Er de sulten etter dette, eller ikke liker- javel da får de tilbud om en skive med eks leverpostei( dette takker de nei til 😂). Spiser alle litt, så får de somregel en is til dessert. Det viktigste er at de koser seg sammen, ikke hvor mye næring de inntar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker med syltetøy på og stekt bacon til. Gammel favoritt for barn. Har enda ikke opplevd noen barn på besøk som ikke spiste pannekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt har nylig begynt å ha med venner hjem fra barnehagen, og jeg sliter med hva jeg kan servere barna som de faktisk spiser. Jeg blir nemlig overrasket over hvor kresne mange barn er. Jeg trodde pasta med kjøttsaus skulle være en sikker vinner, men da spiser besøket bare pasta og spør om å få på ketsjup eller smør. Mens jeg syns dette er litt stusselig. Pasta er ikke en gang noe vi pleier å ha, så da lurer jeg jo på om jeg like gjerne kan lage det vi ellers ville hatt. Men med fare for at besøket ikke spiser noe i det hele tatt. Vi spiser vanligvis en del forskjellige gryter, supper og mye fisk og grønnsaker.

Hva slags mat serverer dere kresne barn på besøk? Gjør dere noen spesiell tilpasning eller lager dere bare det dere vil?  Jeg vil helst ikke servere brødskive til besøket, siden vi er nøye på å ikke gi egne barn alternativer til middagen. Barna på besøk pleier også å spise kveldsmat her, så de får jo mer mat mot slutten av besøket.

Anonymkode: 0a473...653

Tilby barna det dere vanligvis spiser. Dersom barn ikke vil spise, eller bare spiser noe, så er det greit. Ingen friske barn dør av  sult på grunn av hva du lager til middag.

Vanligvis har barn mange fikse ideer og merkelige forestillinger om ting - dessuten får barn alt for mange valg. La barn forholde seg til maten de får. Det er null problem. Barn spiser egentlig det meste, det er bare at foreldre og andre omsorgs personer tilrettelegger for det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de det vi har til middag den dagen, jeg kan finne fram ting som smør og ketshup hvis de spør etter det, og de får velge selv hva de forsyner seg med, og om og hvor mye de skal spise. Her er ikke noe spisepress, fokuset under måltidet er sosialt. Jeg synes det er en kjempefin anledning til å bli kjent med barnas venner. Jeg lager ikke til noe ekstra etter at vi har satt oss tilbords, og serverer ikke brødskiver istedenfor middag. Nå hadde det ikke vært noen krise for meg om besøksbarnet fikk en brødskive, problemet er at jeg ikke vil forskjelsbehandle. Hvis besøket får brødskive til middag, må mine barn også få tilbudet, og her er såpass mye besøk at da hadde det blitt lite varrisjon i kosten til minstemann, som spiser middag når det ikke er noe alternativ, men alltid ville valgt en brødskive om det var tilbud om det. Hvis besøket spiser lite eller ingenting til middag, så legger jeg inn et lite ekstramåltid forholdsvis kort tid etter middagen. (Ikke rett etter, igjen fordi jeg ikke kan lære min egen minstemann at hvis man ikke spiser middag kommer det noe annet) Hva dette ekstramåltidet er, kommer ann på hva jeg har i huset, hva jeg vet barnet liker, og hvor mye tid jeg har. Det kan f.eks. være frukt, vafler, boller el.l. Det viktigste her er ikke den ernæringsmessige sammensettningen, men at besøket skal slippe å gå sulten helt til han eller hun skal hjem.

Hvis det er planlagt besøk så serverer jeg selvfølgelig ikke noe jeg har erfart tidligere at besøket ikke liker, og jeg prøver å ligge una de mest uvanlige matrettene. Til barn jeg vet er kresne prøver jeg å servere måltider der det er mye å velge mellom, f.eks.med flere typer grønnsaker servert fra ulike serveringsfat så de ikke blander seg.

Anonymkode: 9dbe1...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Som jeg skrev, så tilbyr jeg besøk ketsjup eller smør på pasta hvis de ikke spør om det selv. Så jeg føler absolutt ikke at det er min jobb å lære opp andres barn i matvaner. Spørsmålet mitt handlet mer om noen har gode tips så disse barna kan få spist litt mer, eventuelt om det er greit å lage noe helt annet som ikke er så klassisk barnevennlig. For eksempel suppe, der besøket kanskje ikke liker noe. Men kan jo servere brød til suppe, da, så det er vel løsningen der.

Nå tror ikke jeg at alle kresne barn skyldes late foreldre. Jeg kjenner noen familier hvor to av tre barn spiser alt, mens en er superkresen. Men så vet jeg om familier hvor barna etter min mening får for mange valg av foreldrene og dermed tenker at de alltid kan velge og prøver få nye ting. Men jeg ble vel bare mest overrasket over hvor mange av vennene til barnet mitt som ikke tør prøve noe annet enn det kjente.

Jeg husker ikke alle de andre tingene vi har servert, men husker da vi hadde tomatsuppe og pannekaker, hvor besøket verken spiste suppe eller tre ulike typer rørt syltetøy, men ba om sukker. Og det har barnet mitt også fått til middag når han har vært på besøk, altså pannekaker med sukker uten noe annet først. Nå skal jeg ikke dømme andres middager, for det kan være de gjorde det spesielt fordi de hadde besøk. Men jeg lurer jo litt på hva som er vanlig middagsmat for andre barnefamilier. Jeg er vant til å tenke at maten må inneholde en grønnsak for å kunne kalles middag.

Jeg tror konklusjonen min må være at vi lager det vi vil spise og håpe at besøket spiser noe. Det har nemlig føltes litt rart å lage noe utenom det vanlige pga besøket og så se at de nesten ikke spiser. Og jeg har jo flere barn, så det blir nok en del besøk i årene framover, og jeg skjønner jo da at vi bare må gjøre som vi pleier.

Ts.

Anonymkode: 0a473...653

Ja, det synes jeg er helt greit. :)

Anonymkode: 8c6d3...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, ViljaH skrev:

Ofte blir det pannekaker for å gjøre litt stas på gjesten og verten. Aldri møtt en unge som ikke likte det.

Men dere serverer vel ikke bare pannekaker alene?! Dette er jo mat som typisk serveres sammen med f.eks tomatsuppe eller ertesuppe. Vi har servert havrepannekaker til gjester flere ganger, men vi serverer dette normalt sammen med (etter) hjemmelaget tomatsuppe.

Mine barn er vant til at de må spise opp skålen med tomatsuppe og egg (de får aldri en kjempestor skål- og ofte ber de også om mer suppe selv) før de får pannekaker. Gjestene, derimot, de liker omtrent aldri den hjemmelagede tomatsuppen (som er veldig «enkel» på smak, ikke chili eller sånt som barn ikke liker), men insisterer da på å bare spise pannekaker :rolleyes: Og da lager jeg selvsagt ikke noe mer nummer ut av det, selv om det selvsagt også medfører at mine barn også spiser mindre (eller ingenting) av tomatsuppen den dagen.

Ville bare påpeke at, etter min erfaring, er heller ikke pannekaker noe «vanntett» alternativ.

Anonymkode: a622e...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere serverer vel ikke bare pannekaker alene?! Dette er jo mat som typisk serveres sammen med f.eks tomatsuppe eller ertesuppe. Vi har servert havrepannekaker til gjester flere ganger, men vi serverer dette normalt sammen med (etter) hjemmelaget tomatsuppe.

Mine barn er vant til at de må spise opp skålen med tomatsuppe og egg (de får aldri en kjempestor skål- og ofte ber de også om mer suppe selv) før de får pannekaker. Gjestene, derimot, de liker omtrent aldri den hjemmelagede tomatsuppen (som er veldig «enkel» på smak, ikke chili eller sånt som barn ikke liker), men insisterer da på å bare spise pannekaker :rolleyes: Og da lager jeg selvsagt ikke noe mer nummer ut av det, selv om det selvsagt også medfører at mine barn også spiser mindre (eller ingenting) av tomatsuppen den dagen.

Ville bare påpeke at, etter min erfaring, er heller ikke pannekaker noe «vanntett» alternativ.

Anonymkode: a622e...c2c

Hva er så voldsomt ille med å servere pannekaker alene? 

Anonymkode: 68850...4fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er så voldsomt ille med å servere pannekaker alene? 

Anonymkode: 68850...4fa

Bortsett fra at det (mer mindre man i det minste serverer havrepannekaker e.l.) inneholder null nyttige næringsstoffer, og masse raske karbohydrater, mener du?! Pannekaker (på fint hvetemel, servert med sukker eller syltetøy) har omtrent samme næringsinnhold som et stykke sjokoladekake- jeg regner med du synes det også er helt greit å spise til middag, da?!

Anonymkode: a622e...c2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev, så tilbyr jeg besøk ketsjup eller smør på pasta hvis de ikke spør om det selv. Så jeg føler absolutt ikke at det er min jobb å lære opp andres barn i matvaner. Spørsmålet mitt handlet mer om noen har gode tips så disse barna kan få spist litt mer, eventuelt om det er greit å lage noe helt annet som ikke er så klassisk barnevennlig. For eksempel suppe, der besøket kanskje ikke liker noe. Men kan jo servere brød til suppe, da, så det er vel løsningen der.

Nå tror ikke jeg at alle kresne barn skyldes late foreldre. Jeg kjenner noen familier hvor to av tre barn spiser alt, mens en er superkresen. Men så vet jeg om familier hvor barna etter min mening får for mange valg av foreldrene og dermed tenker at de alltid kan velge og prøver få nye ting. Men jeg ble vel bare mest overrasket over hvor mange av vennene til barnet mitt som ikke tør prøve noe annet enn det kjente.

Jeg husker ikke alle de andre tingene vi har servert, men husker da vi hadde tomatsuppe og pannekaker, hvor besøket verken spiste suppe eller tre ulike typer rørt syltetøy, men ba om sukker. Og det har barnet mitt også fått til middag når han har vært på besøk, altså pannekaker med sukker uten noe annet først. Nå skal jeg ikke dømme andres middager, for det kan være de gjorde det spesielt fordi de hadde besøk. Men jeg lurer jo litt på hva som er vanlig middagsmat for andre barnefamilier. Jeg er vant til å tenke at maten må inneholde en grønnsak for å kunne kalles middag.

Jeg tror konklusjonen min må være at vi lager det vi vil spise og håpe at besøket spiser noe. Det har nemlig føltes litt rart å lage noe utenom det vanlige pga besøket og så se at de nesten ikke spiser. Og jeg har jo flere barn, så det blir nok en del besøk i årene framover, og jeg skjønner jo da at vi bare må gjøre som vi pleier.

Ts.

Anonymkode: 0a473...653

Mitt råd er å lag det du ville ha gjort uansett. Så er det nok bedre å snakke med gjestene dine. Spør barna om hva de liker, og hvordan de har det hjemme. Det er ikke noe frekt å spørre foreldre som kjenner barna godt om måltider hjemme.

Mat er ofte rutine og vaner. Det kan være forskjellige grunner til at barna spiser som de gjør. Kanskje de spiser senere middag hjemme, og er ikke så sulten når dere serverer middag. 

Du er overrasket at barn ikke tør å spise annerledes borte, og utfordrer seg selv. Jeg syns ikke det er rart. Barn liker vaner, og forutsigbarhet. For at barn skal utfordre seg selv må de føle seg trygge. Det er derfor det er mindre sjanse for at de tester grenser når de er borte, og prøver nye ting når de er borte. Er du sikker på at ditt barn drikker, og spiser sånn som hjemme? At de ikke spør om ketchup? Jeg vil tro det er rart om dine barn oppfører seg helt likt borte som hjemme. Det er også en glimrende anledning til å lære dine egne barn til at man kan gå utenfor deres rutiner i Feks helger, eller når man har besøk.

Jeg husker måltidene hos venner når jeg var liten som mye forskjellig. Husker det var en familie som elsket ost, og de hadde alltid masse ost i kjøleskapet, og husker jeg var skeptisk. Syns det luktet vondt. Noen var veldig strenge med hvor mye man tok. Det ble helt krisestemning når man ikke spiste opp. Dette førte til at jeg ble utrygg når jeg var der. Var vel rundt tenårene jeg slappet litt mer av i huset, fordi jeg ble mer kjent med de, og jeg var eldre og ble mer trygg på meg selv. 

Mange barn utvikler også vegring rundt toalettbesøk, og maktvegring når de er på besøk fordi det er så mye nytt. Viktigste tenker jeg å prøve å få barna til å trives hos dere.

Anonymkode: 15080...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare latt dem spise pasta. De dør vel ikke av det, akkurat. Jeg lager aldri noe ekstra til unger på besøk, serverer det vi uansett skulle spist. Men gidder ikke ta noen "kamp" med andres unger om grønnsaker etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt råd er å lag det du ville ha gjort uansett. Så er det nok bedre å snakke med gjestene dine. Spør barna om hva de liker, og hvordan de har det hjemme. Det er ikke noe frekt å spørre foreldre som kjenner barna godt om måltider hjemme.

Mat er ofte rutine og vaner. Det kan være forskjellige grunner til at barna spiser som de gjør. Kanskje de spiser senere middag hjemme, og er ikke så sulten når dere serverer middag. 

Du er overrasket at barn ikke tør å spise annerledes borte, og utfordrer seg selv. Jeg syns ikke det er rart. Barn liker vaner, og forutsigbarhet. For at barn skal utfordre seg selv må de føle seg trygge. Det er derfor det er mindre sjanse for at de tester grenser når de er borte, og prøver nye ting når de er borte. Er du sikker på at ditt barn drikker, og spiser sånn som hjemme? At de ikke spør om ketchup? Jeg vil tro det er rart om dine barn oppfører seg helt likt borte som hjemme. Det er også en glimrende anledning til å lære dine egne barn til at man kan gå utenfor deres rutiner i Feks helger, eller når man har besøk.

Jeg husker måltidene hos venner når jeg var liten som mye forskjellig. Husker det var en familie som elsket ost, og de hadde alltid masse ost i kjøleskapet, og husker jeg var skeptisk. Syns det luktet vondt. Noen var veldig strenge med hvor mye man tok. Det ble helt krisestemning når man ikke spiste opp. Dette førte til at jeg ble utrygg når jeg var der. Var vel rundt tenårene jeg slappet litt mer av i huset, fordi jeg ble mer kjent med de, og jeg var eldre og ble mer trygg på meg selv. 

Mange barn utvikler også vegring rundt toalettbesøk, og maktvegring når de er på besøk fordi det er så mye nytt. Viktigste tenker jeg å prøve å få barna til å trives hos dere.

Anonymkode: 15080...845

Skulle selvfølgelig stå matvegring, og ikke maktvegring. Autokorreksjon altså:fnise: 

Anonymkode: 15080...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...