Gå til innhold

Hvilken religion er mest plausibel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra et objektivt synspunkt, hvilken religion er mest plausibel?

 

Anonymkode: 759ed...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Mithrandates said:

Spørs hvilken type objektivitet du tenker å benytte.

Den første. 

Anonymkode: 759ed...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Den første. 

Anonymkode: 759ed...faf

Ja, den der objektiviteten sett fra et subjektivt standpunkt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Buddisme

Anonymkode: f970e...f88

Ja, virker som om den har mye for seg. 

TS

Anonymkode: 759ed...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutes ago, Mithrandates said:

Ja, den der objektiviteten sett fra et subjektivt standpunkt?

Jepp. 

Anonymkode: 759ed...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jepp. 

Da vil jeg si kopimismen.
Den regner informasjon som hellig, og informasjonsdeling som tilbedelse.

Som utgjør hele grunnlaget for våre moderne vestlige samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Norre skrev:

For meg er ikke religion begripelig.

Men buddhismen og liknende østlige livssyn har mye bra. 

Definitivt Buddhisme. De tror ikke på noen allmektig gud, og mange tror ikke på noen guder overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de religioner jeg har en viss kjennskap til, må jeg si buddhisme, fordi den ikke innebærer noen påstander om overnaturlige ting, hvilke guder som finnes, hva som skjer etter døden osv. Buddhisme har i likhet med kristendom en lang historie med forgreninger og gjensidig påvirkning med andre religioner, bl.a. tro på reinkarnasjon, i den grad at mange, også en del buddhister, ikke kan se for seg buddhisme uten doktriner om det metafysiske. Men opprinnelig sier buddhismen ingenting om slike ting. Dermed kan buddhisme faktisk ikke regnes som en religion i følge alle definisjoner.

Jeg opplever buddhismen som plausibel fordi den ikke kommer med uverifiserbare påstander om virkeligheten, men tvert imot beskriver verden og menneskene på en måte som er åpenbart sann. Det er aldri et spørsmål om tro, men hvordan man best kan forholde seg til livet for å gjøre det best mulig for flest mulig. For eksempel er noen av grunnsetningene i buddhismen at årsaken til lidelse er i den enkelte perseon, at alt forandrer seg, at alt henger sammen med alt annet osv. Buddhismen viser også en vei ut av lidelsen, som består av konkrete ting man kan gjøre for å finne frihet og fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yogoda Satsanga Society of India / Self-Realization Fellowship

Anonymkode: e3f75...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at minoriteten av muslimer skaper dårlig rykte om islam, så mener jeg at islam, rent teologisk er en plausibel religion.

Den gir logisk, sammenhengende og fornuftig svar på livet og døden.

Den gir et tydelig og klart beskrivelse av Gud, meningen med vår eksistens, livet etter døden, Guds religion, fullkomment svar for å oppnå indre ro og harmoni og mer.

Det er en omfattende religion og den har Guds ord i sin opprinnelig tekst. Dette er unikt i verdens sammenheng. I Koranen så taler Gud direkte til menneskeheten på en fornuftig måte og guddommelighet. For meg så er Koranen og Guds religion, pga dens logikk, rettferdighet og sammenheng plausibel.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, omarel skrev:

Til tross for at minoriteten av muslimer skaper dårlig rykte om islam, så mener jeg at islam rent teologisk er en plausibel religion.

Den gir et logisk, sammenhengende og fornuftig svar og løsning livet og døden.

Den gir et tydelig og klart beskrivelse av Gud, meningen med vår eksistens, livet etter døden, Guds religion, fullkomment svar for å oppnå indre ro og harmoni og mer.

Det er en omfattende religion og den har Guds ord i sin opprinnelig tekst. Dette er unikt i verdens sammenheng. I Koranen så taler Gud direkte til menneskeheten på en fornuftig måte og guddommelig. For meg så er Koranen og Guds religion pga dens logikk og sammenheng plausibel.

Tja uenig. Det er minoriteten av muslimer som gir muslimer generelt et dårlig rykte, men det betyr ikke at alt er bra med den religionen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Mari Y skrev:

Tja uenig. Det er minoriteten av muslimer som gir muslimer generelt et dårlig rykte, men det betyr ikke at alt er bra med den religionen. 

For meg så er det det. Hvis religion styres av mennesker og følelser så ville religion vært kaotisk. Hvis man studere islam i dybden med teologien som du fundament så gir det sammenheng. Hvis man finner en religion som skal blidgjøre alle og være styrt etter menneskenes godtbefinnende så vil man aldri blidgjøre noen.

Gud sier boken/skriften er Guds. Den er sammenhengende og har et budskap som har en fornuft. Da er det ikke mennesker som skal dømme Guds ord når selve skriften sier at:"dette er ord fra din Herre".

Hvordan folk praktiserer religion vil de stå til ansvar forran Gud. Det står i Koranen. 

Teologisk sett så svarer Koranen på alt det menneske lurer på om livet og døden og mer. Etter lang religuonstudie kan jeg ikke finne noe i Koranen som ikke lever opp til sine ord. Det gjør Koranen til plausibel skrift og religion.

Koranenspråket er fra Gud til menneske i direkte og grammatisk form. Kilden er en, og innholdet er fornuftig og sammenhengen, det bygger på Guddommelig budskap og mening og koranen er konstant. Mer plausibel enn det kommer man ikke sammenlignet med alle verdens religioner.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zen-buddhisme og sufisme (del av islam) fordi de beskriver metoder for å oppleve sannheten, fremfor å fortelle noen hva som er sannheten.

Ingen kan fortelle noen hva som er sannheten. Jeg kan ikke fortelle noen som aldri har sett en banan at det fins bananer og hvordan de smaker. Og om jeg lykkes i å overbevise vekdkommende, vil de aldri egentlig "forstå" eller "lære" en banan, den må oppleves.

Anonymkode: d6f33...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...