Gå til innhold

Hva betyr "vokst av tidens tann"?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg leste et innlegg av en som hadde "vokst av tidens tann". Hvordan kan et menneske vokse på den måten? Er det riktig bruk av uttrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vokst av tidens tann kan vel ikke være rett? Det skal vel være slitt, herjet eller preget av tidens tann? Jeg har alltid sett for meg tidens tann som et bilde på noe som gnager og sliter over lang tid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan ser et menneske ut, som har vokst av tidens tann? En sliten narkoman?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som skriver har nok misforstått eller blandet uttrykk. Det gir ikke mening for meg.

Anonymkode: bf716...063

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke vokst av tidens tann. Det er som Perelandra skriver, preget av tidens tann. Altså slitt eller gammelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal være "tæret av tidens tann."

Anonymkode: 72eee...662

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som skriver har nok misforstått eller blandet uttrykk. Det gir ikke mening for meg.

Anonymkode: bf716...063

Så hvis personen skriver at hn er en glad person som har vokst av tidens tann, så er det bare bullshit eller nonsens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar i bruk sin pragmatiske kunnskap, er det svært enkelt å forstå hva som menes med å "vokse av tidens tann". 

Anonymkode: a7b83...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pipaluk skrev:

Så hvis personen skriver at hn er en glad person som har vokst av tidens tann, så er det bare bullshit eller nonsens?

Han mener kanskje at han har vokst av livets skole el.l.?

Anonymkode: de5eb...176

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange uttrykk og ordtak som blir brukt på feil måte. Det ser vi mange eksempler på på KG. "Tæret av tidens tann" som en annen skriver, er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han mener kanskje at han har vokst av livets skole el.l.?

Anonymkode: de5eb...176

Ja det være noe sånt hn mener

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Så hvis personen skriver at hn er en glad person som har vokst av tidens tann, så er det bare bullshit eller nonsens?

Altså, det personen prøver å si er vel ikke bullshit likevel, men begrepet er brukt feil ja. Personen mener vel bare at han eller hun har vokst på livets (muligens negative) erfaringer. 

Man kan jo si at noe har tålt tidens tann imens annet har blitt tæret av tidens tann. Denne personen mente kanskje å si at de ikke bare har tålt tidens tann, men vokst av det. Som er å misforstå og misbruke begrepet, men man må noen ganger legge godviljen litt til. 

Med mindre du hjelper en venn å lage sukker-profil, da bør du be dem rette feilen asap.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man tar i bruk sin pragmatiske kunnskap, er det svært enkelt å forstå hva som menes med å "vokse av tidens tann". 

Anonymkode: a7b83...fdb

Ja:mynona:kanskje det er en sånn derre tvilling:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Arabella said:

Det er mange uttrykk og ordtak som blir brukt på feil måte. Det ser vi mange eksempler på på KG. "Tæret av tidens tann" som en annen skriver, er riktig.

Ja, det gjelder jo å kjenne musa på lukta!

Anonymkode: 72eee...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tæret av tidens tann er vel det korrekte uttrykket slik @Arabella og AB#7 skriver. Jeg lette etter det rette ordet da jeg skrev herjet, preget og slitt. Poenget er uansett det samme. Vokst av tidens tann gir ingen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...