Gå til innhold

Hvor miljø-vennlig er el-bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Tba skrev:

Ok,  her er noen punkter.

  • Det vil bli problemer med infrastruktur til å levere så mye strøm.
  • Behovet for strøm vil øke så mye at strømprisene blir svært høye.
  •  

Eiere av batteribiler lukker øynene og kjører, så lenge det er gratis😂😂De bråvåkner når moroa er over! Er ikke for ingenting st i Danmark stoppa batteribil salget helt opp når de gjeninnførte avgifter på de😂😂 Argumentet med at det er billig å fylle «dristoff» er jeg med på, men ikke noe mer!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, tdm900 skrev:

Eiere av batteribiler lukker øynene og kjører, så lenge det er gratis😂😂De bråvåkner når moroa er over! Er ikke for ingenting st i Danmark stoppa batteribil salget helt opp når de gjeninnførte avgifter på de😂😂 Argumentet med at det er billig å fylle «dristoff» er jeg med på, men ikke noe mer!

Det er nok mere økonomiske grunner enn miljø som driver de fleste som kjører elbiler. Men det høres bedre ut å snakke om miljø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dagens infrastruktur ikke tåler en vesentlig høyere andel elbiler. Men i bilens barndomstid kjøpte man bensin i glass på apoteket. Da ville heller ingen ha forutsett at det en dag blir veldig vanlig å eie bil, og fylle drivstoff på dedikerte utsalgssted.

Det må sies at jeg har vurdert elbil av økonomiske og miljømessige grunner, men aldri kommet frem til at jeg

a) klarer meg med dagens distanser (jeg er mye på fjellet)

b) prisbesparelsen er verdt investeringen i en helt ny bil fremfor å kjøpe en brukt Toyota og drive den i 5-6 år

Anonymkode: f5c96...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tba skrev:

Ok,  her er noen punkter.

  • Det vil bli problemer med infrastruktur til å levere så mye strøm.
  • Behovet for strøm vil øke så mye at strømprisene blir svært høye.
  •  

Begge deler regner man med er løst før det blir ett problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Eiere av batteribiler lukker øynene og kjører, så lenge det er gratis😂😂De bråvåkner når moroa er over! Er ikke for ingenting st i Danmark stoppa batteribil salget helt opp når de gjeninnførte avgifter på de😂😂 Argumentet med at det er billig å fylle «dristoff» er jeg med på, men ikke noe mer!

Problemet i Danmark er litt vel spesielt. Forbrukerne har samme problem som i Norge, men staten har ett helt annet problem. 

Den kritiske suksessfaktoren i Danmark er å strupe privatbilismen så mye som overhode mulig. Så hva som helst som fører til vekst i bilholdet er ett problem. 

I Norge har vi ikke samme utfordring, vi er avhengig av bilparken i et helt annet nivå, og kan leve med at incentivene øker den. 

I begge tilfeller handler det om å stimulere med avgifter. El-bil produksjon har fortsatt ikke kommet opp på fosilbil nivå, og det gjør at de er markant dyrere. Uten fraværet av bilavgifter, blir el-biler for dyre. Spesielt siden biler allerede har ett grunnleggende kostnivå som ikke er privatøkonomisk forsvarlig.

Mye av disse stimulansene gjøres jo spesifikt for å få opp produksjonen og tvinge ned kosten. Og med Kina på laget, kommer vi antagelig til å se en kostdropp på elbiler som langt overstiger avgiftsøkningene.

Det jeg finner pussig, er hvorfor flere ikke argumenterer for å bruke el biler og andre null utslippsbiler for å modernisere bil og transport avgiftene på en måte som er mer akseptable enn i dag. På den ene siden står folk og sutrer på at bilavgiftene er for høye, og etterpå klager de på at elbilavgiftene er for lave, når det ene faktisk er løsningen på det andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Druid skrev:

Begge deler regner man med er løst før det blir ett problem. 

Hvilke kilder på det, og hvordan tenker de at det skal løses.

Det blir noen utfordringer for å si det forsiktig. Når Tyskland skal kutte atomkraft, og stadig flere ting elektrifiseres. Det er ikke noen løsning med mer kull og gasskraftverk.

Erfaringsmessig så er det mye lettere å hevde at problemet vil bli løst enn å løse det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Tba skrev:

Hvilke kilder på det, og hvordan tenker de at det skal løses.

Det blir noen utfordringer for å si det forsiktig. Når Tyskland skal kutte atomkraft, og stadig flere ting elektrifiseres. Det er ikke noen løsning med mer kull og gasskraftverk.

Erfaringsmessig så er det mye lettere å hevde at problemet vil bli løst enn å løse det. 

Vi er faktisk kommet mye lengre i fornybar elektrisitetsproduksjon enn mange faktisk er klar over. Tyskland har faktisk allerede hatt fulle dager der all energi har vært dekt innen solcelle og vindkraft, og dette vokser med en større hastighet enn prognoseselskapene klarer følge. 

Faktisk har tyskland allerede fått lignende problemer som Norge med den sentrale infrastrukturen i form av det sentrale fordelingsnettet. (Mye av fornybar energien produseres i Nordtyskland og må transporteres i høyspennett til sør.

Mye av løsningen for dette problemet, er batteripakker i husene, en løsning vi kommer til å se her blitt en viktig faktor i strømdistrubusjonen innen 5 år. Dette fordi problemet ikke er den vedvarende kapasiteten, men peak kapasiteten. Og siden ASM gir muligheten til å prise peak, så vil batteripakke være en kosteffektiv investering framover. I kombinasjon med at man kan produsere og i tillegg selge overskudd (vi ar allerede strømleverandører i norge som har markedsmekanismene for dette), kommer man til å se en utvikling som ligner det vi har sett med elbiler. 

Dette er anerkjent som en fremtidig løsning, og i tillegg til Tesla og en to-tre andre selskaper, har EU lagt sin tyngde her for å sikre at dette markedet har en stor Europeisk leverandør. Ja, og så har du Kina selvfølgelig som ser dette som ekstremt viktig.

Jokeren er Blue Crude. Men gitt at vi ikke egentlig har noen god løsning for erstatning av Jet 1A, mistenker jeg at man vil fokusere utviklingen mot dette området, (og ikke minst bunker)  før man ser Blue Crude i forbrukermarkedet. Selv om det gir dieselmotoren ett nytt liv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Druid skrev:

Vi er faktisk kommet mye lengre i fornybar elektrisitetsproduksjon enn mange faktisk er klar over. Tyskland har faktisk allerede hatt fulle dager der all energi har vært dekt innen solcelle og vindkraft, og dette vokser med en større hastighet enn prognoseselskapene klarer følge. 

Faktisk har tyskland allerede fått lignende problemer som Norge med den sentrale infrastrukturen i form av det sentrale fordelingsnettet. (Mye av fornybar energien produseres i Nordtyskland og må transporteres i høyspennett til sør.

Mye av løsningen for dette problemet, er batteripakker i husene, en løsning vi kommer til å se her blitt en viktig faktor i strømdistrubusjonen innen 5 år. Dette fordi problemet ikke er den vedvarende kapasiteten, men peak kapasiteten. Og siden ASM gir muligheten til å prise peak, så vil batteripakke være en kosteffektiv investering framover. I kombinasjon med at man kan produsere og i tillegg selge overskudd (vi ar allerede strømleverandører i norge som har markedsmekanismene for dette), kommer man til å se en utvikling som ligner det vi har sett med elbiler. 

Dette er anerkjent som en fremtidig løsning, og i tillegg til Tesla og en to-tre andre selskaper, har EU lagt sin tyngde her for å sikre at dette markedet har en stor Europeisk leverandør. Ja, og så har du Kina selvfølgelig som ser dette som ekstremt viktig.

Jokeren er Blue Crude. Men gitt at vi ikke egentlig har noen god løsning for erstatning av Jet 1A, mistenker jeg at man vil fokusere utviklingen mot dette området, (og ikke minst bunker)  før man ser Blue Crude i forbrukermarkedet. Selv om det gir dieselmotoren ett nytt liv.

 

 

Det er veldig spennende det som skjer i energisektoren, Danmark har også klart å være omtrent selvsynt med strøm strøm fra vind og solcelle anlegg på gode dager, men å tro at det løpet av 5-10 år skal være nok fornybar energi til å også dekke transportsektoren året rundt er etter min mening for optimistisk. 

Men det er et veldig stort skritt fra å klare det om sommeren med optimale forhold med mye sol og passe mye vind. I forhold til å gjøre det året rundt. En lengre perioder om vinteren med kaldt vær krever ekstremt mye mer energi, men produksjonen av vind og sol energi er på det laveste. Da tar det ikke lang tid før batteripakkene er tomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tba skrev:

Det er veldig spennende det som skjer i energisektoren, Danmark har også klart å være omtrent selvsynt med strøm strøm fra vind og solcelle anlegg på gode dager, men å tro at det løpet av 5-10 år skal være nok fornybar energi til å også dekke transportsektoren året rundt er etter min mening for optimistisk. 

Men det er et veldig stort skritt fra å klare det om sommeren med optimale forhold med mye sol og passe mye vind. I forhold til å gjøre det året rundt. En lengre perioder om vinteren med kaldt vær krever ekstremt mye mer energi, men produksjonen av vind og sol energi er på det laveste. Da tar det ikke lang tid før batteripakkene er tomme. 

Igjen. Dette handler om økonomiske mekanismer. 5-10 år utbygging tilsvarende det vi har sett de siste 5-10 årene, vil gjøre Danmark til netto strømleverandør til Europa.

Og med prisnivået de jobber med, snakker vi allerede at mye av Danmarks boligflate trenger lite energi. Vi har nettopp begynt den samme utviklingen og prisen våre er på ett helt annet nivå, så det vil ta noe tid før vi ser lignende kvalitet på boliger her, men vi har teknologien. Hvis du virkelig vil, kan du få ett hus som er fullt oppvarmet av tilfeldige strømadaptere som brukes for å drive de tekniske instalasjonene. Vi produserer en god del hus i dag som er i stand til å levere energi. 

Poenget er uansett ikke om hvorvidt vi klarer dette innen en tidsramme. Det handler om helt andre mekanismer.

Men om vi KAN klare det; har vi teknologien, har vi det reelle valget. Og fra det perspektivet er det ikke ett problem. Og med tanke på hva vi ser av politiske beslutninger, ser det bra ut fra gjennomføringsperspektivet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi i Norge hadde en brøkdel av det flotte sykkelveisystemet, med flat topografi, bedre klima og svinedyr strøm som de har i Danmark så hadde flere også sluttet å kjøre elbil i Norge slik MDG skal tvinge i Oslo.

Anonymkode: f6675...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...