Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe en helt ny bil :S


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei nå jeg har spart opp litt egenkapital og er endelig klar til å kjøpe en ny bil. 

Jeg har ikke så mye peiling på biler så jeg får heldigvis med meg en som blir med meg til forhandleren når den dagen kommer.

Jeg har funnet ut at jeg strekke meg til 300.000,- og vil helst ha automat (har kjørt manuell altfor lenge nå) , jeg driver å småtitter på finn, Jeg ser helst etter en Suv/firehjulstrekk. en bil som anbefales i langkjøring i og med at jeg kommer til å kjøre 30 min til jobb. god komfort og god plass siden vi kjører mye til fjellet på vintern, altså jeg kommer til å kjøre mye i snøen. håper på å finne en slike type bil til den prisklassen.

jeg spør rundt og folk sier mye forskjellig, mange sier IKKE velg franske biler, noen sier det går greit så lenge det er nyere utgave en en fransk bil. hitill har jeg funnet en favoritt : altså Mitsubishi outlander eller ASX 2015 modell, noen som vet? trenger anbefalinger, 

 

Anonymkode: 3cc82...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Galskap å kjøpe ny bil nå. Spesielt fossilbil. Verdien kommer til å falle som en stein når billige elbiler med lang rekkevidde fosser inn på markedet. Gå heller for leasing, så er det leasingfirmaet som blir sittende med skjegget i postkassa. 

Anonymkode: 58dce...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny Mitsubishi outlander koster minst 400.000. 

For 300.000 har du ikke mange nye suv'er å velge i. Kjøp heller en brukt. 

Anonymkode: 50a40...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Galskap å kjøpe ny bil nå. Spesielt fossilbil. Verdien kommer til å falle som en stein når billige elbiler med lang rekkevidde fosser inn på markedet. Gå heller for leasing, så er det leasingfirmaet som blir sittende med skjegget i postkassa. 

Anonymkode: 58dce...e58

Elbiler er en saga blott når alle goder er borte😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden din beskriver for lite.

Hva trenger du plass til? Hvis det er for sporadisk flytting av ting ville jeg heller kjøpt en mindre bil og valgt hengerfeste. Er det for bakseteplass for unger? 

For langturer er de fleste moderne biler behagelig, finn en bil med et sete du liker og med en sittestilling som funker for deg. Man kan ofte låne en bil for en dag for å teste. Kjør den ruten du normalt kjører. Adaptiv cruisekontroll er nok det viktigste for å gjøre langturer komfortabel. Nye biler har stabilitetskontroll, så de er gode å kjøre langt i. Hvis du kjører på natten er det viktig at interiøret er mørkt og at man kan skru ned lyset på dashbordet og ledlysene.

Firehjulstrekk skjønner jeg ikke hvis du ikke skal trekke tilhenger. Det skjer flere alvorlige ulykker med firehjulstrekk og det er mye dyrere. Jeg ville brukt disse pengene på å kjøpe bedre dekk. Hvis du bor sørpå og kjører på veier som nesten bare er bar ville jeg valgt piggfrie, men hvis du bor på et fjell med mye bakker ville jeg hatt piggdekk.

Hvis du sliter med å kjøre en moderne bil på glatte veier vil jeg anbefale ekstra opplæring. Jeg kjører fint med Mercedes A-klasse på piggfrie i nord. Har aldri hatt et problem med det. Hvis du er bekymret ville jeg kjøpt en plasteske, stroppet den fast i bagasjerrommet og fylt den med salt og grus. I tillegg kan du kjøpe kjettinger eller sokker til dekkene. Dog har jeg aldri kjørt meg fast slik. Er også medlem i NAF, så hvis det skjer redder de meg.

Bakseteplass er viktig hvis du har barn. Sørg for å montere barnestolene i baksetet dersom det er aktuelt, for å se hvor mye plass det blir. Samt er det viktig at stolene passer bra og at barna kan sitte komfortabelt.

Ting å tenke på før du velger bil:

Hva trenger jeg hver dag?

  • Hvor mye bagasje har du på en vanlig dag?
  • Hvor mange passasjerer?
  • Hvor langt kjører du?

Hva trenger jeg hver uke?

  • Hva er det største jeg flytter på en typisk uke?
  • Hva er den største mengden passasjerer jeg har en typisk uke?
  • Hvor lang er den lengste turen jeg kjører en typisk uke?

Hva trenger jeg hver måned?

Se spørsmålene over. Erstatt uke med måned.

Mange kjøper biler utifra hvem de vil være isteden for hvem de er. Mange funksjoner blir valgt fordi de kan være godt å ha. Men faktum er at det er dyrt å ha en bil som er stor, og som har funksjoner man ikke trenger. Hengerfeste er smart, men å kjøpe en SUV fordi man flytter hvert tredje år er idiotisk. Flyttelass sliter på bilen (skraper opp interiør og så videre), og det er billig å leie en varebil eller en tillhenger. 

SUV er stor og knotete

Det er vanskeligere å parkere en SUV. Du sitter for høyt, og kjøreegenskapene er middelmådige. Lavere biler er bedre. En stasjonsvogn er billigere og gjør akkurat de samme oppgavene. Jeg ser folk i Volvo XC90 som er livredd for å kjøre utfor asfalten. Dyre store biler er ikke nyttige. De er menignsløse statussymboler eller for gamle menn som ikke kan kjøre bil. Kjøp en stasjonsvogn eller mindre bil. lettere å kjøre, mer morsom og mye mye billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tdm900 skrev:

Elbiler er en saga blott når alle goder er borte😊

Den største fordelen er uansett drivstoffkostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, tdm900 skrev:

Elbiler er en saga blott når alle goder er borte😊

Forbrenningsmotoren er død. Den har hundrevis av bevegelige deler, virkningsgraden oå under 20% og spyr ut med forurensning.

Elmotoren har 1 bevegelig deler, virkningsgrad på over 90% og snart er de billigere å produsere enn fossilbiler.

 

 

Anonymkode: 58dce...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt brukt bil for 300.000. Det er bare noe billig skvip du får av en SUV for den prisen. Brukt kan du få en kjempeflott bil. Den trenger bare å være 2-3 år gammel. Da er den fremdeles stappet med garanti, og i grunnen som en ny bil fremdeles (avhengig av kilometerstanden selvfølgelig).

Dieselbiler er skapt for langkjøring. Men miljøvennlig er det ikke...

Anonymkode: 9abd2...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleiben

Jeg ville nok valgt en brukt Outlander for den summen :) Som noen tidligere har nevnt, så vil det mest sannsynlig være et par-tre år igjen med garanti, og godt under 100.000 km på telleren. Et spørsmål bare, har du barn? Hvis du ikke har det, ville jeg gått for en to-seter, og da valgt Pajero :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi er helt greie nye biler, men du kan få en del feil på de etter hvert - spesielt girkassen er legendarisk dårlig hos den produsenten.

Du får svært mye for pengene hos Hyundai og Kia, som har de mest fornøyde nybilkundene. Usikker om 300k rekker til noe i den størrelsen du ser for deg, men de har i alle fall 7 år garanti - det er svært lenge og mer enn alle andre. Ville dratt innom en bilbutikk og bare sett meg om. Nyere brukt er nok lurt, spesielt med disse merkene - høy kvalitet, men også stort verditap.

Ellers husk å prute hardt. Nå nærmer vi oss årsslutt og du kan være så heldig som å få 15-20% rabatt hos noen som vil kvitte seg med årets modeller, og pynte litt på salgsstatistikken vil de gjerne også gjøre.

 

Lykke til! :)

Anonymkode: c8e4d...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en toyota rav4, suv. Liker at det er god plass, og at man sitter høyere opp (bedre oversikt). Har hundebur bak, så da måtte bagasjerommet være stort. Liker godt at det er firehjulstrekk på hytta hvor man må kjøre litt utenfor vei, det er bratt, vått og leirete, mange som ikek kommer seg opp bakkene med vanlige biler. Synes også det er fint på vinteren, når det ligger is med vann i gatene i boliglaget mitt (igjen, det er bratt her og det blir så og si aldri strødd). Liker også de nye hybrid bilene til toyota, de som lades ved å kjøre på bensin. Kan egentlig ingenting om bil da, er bare veldig fornøyd med min suv - så forstår at du har lyst på en.

Anonymkode: 48261...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forbrenningsmotoren er død. Den har hundrevis av bevegelige deler, virkningsgraden oå under 20% og spyr ut med forurensning.

Elmotoren har 1 bevegelig deler, virkningsgrad på over 90% og snart er de billigere å produsere enn fossilbiler.

 

 

Anonymkode: 58dce...e58

Forbtenningsmotoren har du null peiling på, elbilen likeså😊Det er faktisk deler som de har felles til og med😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ricecrispies

Kia er solide,lang garanti og folk er stort sett veldig fornøyd med dem. Veldig fornøyd med vår.

Du får vel ikke SUV for 300 000,da må du litt opp i pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville kjøpt brukt bil for 300.000. Det er bare noe billig skvip du får av en SUV for den prisen. Brukt kan du få en kjempeflott bil. Den trenger bare å være 2-3 år gammel. Da er den fremdeles stappet med garanti, og i grunnen som en ny bil fremdeles (avhengig av kilometerstanden selvfølgelig).

Dieselbiler er skapt for langkjøring. Men miljøvennlig er det ikke...

Anonymkode: 9abd2...e8e

Enig :) En ny suv til 300,000 tror jeg nok du skal slite med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, fossile SUV er dyre. Men elbil Suv er billige. Sånn går det når man slipper moms og andre avgifter. Elbil fordelene varer ikke evig tid og det kan være lurt å bytte ut dieselstinkeren til ny teknologi, rett og slett bare fordi det er så billig å kjøre elbil.

Anonymkode: b5ab1...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.10.2017 den 21.06, AnonymBruker skrev:

ja, fossile SUV er dyre. Men elbil Suv er billige. Sånn går det når man slipper moms og andre avgifter. Elbil fordelene varer ikke evig tid og det kan være lurt å bytte ut dieselstinkeren til ny teknologi, rett og slett bare fordi det er så billig å kjøre elbil.

Anonymkode: b5ab1...9bc

I tillegg bør man jo se litt på verditapet. Salget av dieselbiler har stupt de siste to årene, noe som indikerer at mange færre er interessert i dieselbil. Samtidig kommer det flere og flere 3-5 år gamle dieselbiler ut på markedet, som ble solgt i de årene dieselandelen var svært høy. Resultatet er et enormt utbud av brukte dieselbiler og mange færre kjøpere. En oppskrift på enormt verditap. 

Til sammenligning utgjør elbiler nå godt over 20% av nybilsalget (nesten 30% i september= mens tilbudet av brukte på Finn er på under 2% av totalen. Dermed er man i en situasjon med lite tilbud av brukte elbiler og svært mange potensielle kjøpere i markedet. Dermed holder elbilene seg meget godt i verdi, og fornuftig prisede objekter rives bort i løpet av minutter. 

Faktisk er hele 60% av bilene på Finn.no nå dieselbiler, mens under 20% av nybilkjøperne valgte diesel i september. 

Om 3 år kan det hende det er bortimot kliss umulig å selge en brukt dieselbil kjøpt i dag for mer enn 30% av det man ga for den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...