AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #61 Skrevet 29. september 2017 På 27.9.2017 den 14.41, AnonymBruker skrev: Kjære deg. Barnet er 6 år. Du tillegger henne voksne følelser. Du må da forstå at et så lite barn har lang vei å gå når det skal lære seg å forholde seg til andre mennesker. Det gjorde faktisk vondt å lese hva du tenker om henne. Siden du har like mye innflytelse på barneoppdragelsen som far, så er du en av dem som skal lære henne det. Men ikke på en belærende eller fordømmende måte som jeg synes du har nå. Empati lærer barn av å observere hvordan de selv blir behandlet og hvordan voksne behandler hverandre. Hun er en helt normal 6 åring. Som vedkommende over her sa, han ble gald når mor var syk for da kunne han spille ipad. Selv tenåringer sliter med empati altså. Mange har en periode i tenårene hvor det virker som om alt dreier seg om dem, hva andre måtte tenke og mene er ikke aktuelt å bry seg med. Slik kan det være den ene dagen, dagen etter kan de plutselig være verdens med empatiske mennesker. Detter er fordi de ikke ennå er voksne individer med fult utviklet empati. Selv de som var som vanskeligst i tenårene kan bli veldig empatiske fine mennesker senere i livet. Og du snakker om en 6 åring. Anonymkode: c01f5...4c3 Jo hadde det enda vært at hun hadde empatiske dager så hadde jeg også sagt at dette er sikkert normalt for en 6 åring. Hvis du orker å lese alle de andre innleggene så kanskje du skjønner hva jeg mener. synes du jeg var fordømmende ? Jeg prøver å beskrive hva jeg opplever og hva andre voksne opplever rundt henne. Anonymkode: 8c964...b8a 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #62 Skrevet 29. september 2017 På 27.9.2017 den 20.31, AnonymBruker skrev: Forutsatt at barnet har en gjennomsnittlig eller mer enn gjennomsnittlig oppegående og bra mor og far, så har ikke TS noe med å blande seg. Anonymkode: b9564...d99 Næhei? 😂 Da har du ikke fått med deg at jeg er inkludert fra både mor og far, de vil at jeg skal være delaktig i hennes liv. Vi er på team og moren og jeg har en bra forhold. Hun har både gitt meg blomster og vil ha meg med på alle møter, ringer å skravler osv og det er bare hyggelig for meg. Hva er så problematisk med å være engasjert og glad i andres barn? Barnefar har sagt rett ut han aldri kunne vært sammen med noen som ikke var delaktig og brydde seg om barnet. Det er jo alt for han! Det er kanskje ikke som det man leser i om den onde stemoren eventyrene i alle tilfeller - heldigvis ! Anonymkode: 8c964...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #63 Skrevet 29. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo hadde det enda vært at hun hadde empatiske dager så hadde jeg også sagt at dette er sikkert normalt for en 6 åring. Hvis du orker å lese alle de andre innleggene så kanskje du skjønner hva jeg mener. synes du jeg var fordømmende ? Jeg prøver å beskrive hva jeg opplever og hva andre voksne opplever rundt henne. Anonymkode: 8c964...b8a Når jeg snakket om empatiske dager, så snakket jeg ikke om 6 åringer, men om tenåringer. 6 åringer har en lang vei å gå på den fronten. Ja jeg synes du virker farget av at dette barnet ikke er ditt eget. Jeg har lest alle innleggene dine, og jeg lurer veldig på hvilke andre voksne du snakker om. Det er veldig lett for å bli slik at hvis en venninne er enig med deg, og besteforeldre har sagt noe der og da fordi de er opprørte i situasjonen eller lignende så blir alle voksne. Hvorfor har ikke barnehage, eller skole kommet på banen? Grunnen til at jeg reagerer er mest fordi jeg ikke får noe godt inntrykk av at du skriver dette fordi du ønsker å hjelpe barnet, jeg oppfatter det mer som en irritasjon, men jeg kan jo ta feil. Du har fått overraskende mye medhold her, så du har iallfall klart å beskrive situasjonen slik du opplever den på en slik måte at du får med med andre. Jeg håper virkelig at det er feil og at barnet ikke er et slikt monster som du fremstiller henne. Jeg vet bare at hvis andre barn enn mine egne hadde gjort mange av de tingene de gjorde når de var små hadde jeg ikke vært like tolerang. Og jeg tror ikke jeg er alene om det. Men har du rett, trenger dette barnet hjelp. Anonymkode: c01f5...4c3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #64 Skrevet 29. september 2017 Ts, få en henvisning til BUP med en gang. Ikke noe å vente med. Og fars fornektelse må vekk. Jeg har sett noen fæle eksempler på hvor dårlig det har gått med enkelte barn fordi foreldrene fornekter helt eller delvis hvor alvorlig det er. Anonymkode: b9675...13d 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #65 Skrevet 29. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg snakket om empatiske dager, så snakket jeg ikke om 6 åringer, men om tenåringer. 6 åringer har en lang vei å gå på den fronten. Ja jeg synes du virker farget av at dette barnet ikke er ditt eget. Jeg har lest alle innleggene dine, og jeg lurer veldig på hvilke andre voksne du snakker om. Det er veldig lett for å bli slik at hvis en venninne er enig med deg, og besteforeldre har sagt noe der og da fordi de er opprørte i situasjonen eller lignende så blir alle voksne. Hvorfor har ikke barnehage, eller skole kommet på banen? Grunnen til at jeg reagerer er mest fordi jeg ikke får noe godt inntrykk av at du skriver dette fordi du ønsker å hjelpe barnet, jeg oppfatter det mer som en irritasjon, men jeg kan jo ta feil. Du har fått overraskende mye medhold her, så du har iallfall klart å beskrive situasjonen slik du opplever den på en slik måte at du får med med andre. Jeg håper virkelig at det er feil og at barnet ikke er et slikt monster som du fremstiller henne. Jeg vet bare at hvis andre barn enn mine egne hadde gjort mange av de tingene de gjorde når de var små hadde jeg ikke vært like tolerang. Og jeg tror ikke jeg er alene om det. Men har du rett, trenger dette barnet hjelp. Anonymkode: c01f5...4c3 Da kan jeg ramse opp flere .. lærer, noe fra barnehagen men der var de svært lite dyktige, SFO begynner å se- vi skal ha møte snart igjen på skolen, bestefar, naboer 5 voksne, og flere barn. Det er de hun omgåes mest som så klart ser dette best. Hennes egen mor har begynt å se det og hennes egen far men det er klart at de er blendet av sitt eget barn! Når man er så involvert er det klart at dette er utfordrende og krevende å være oppi og så klart jeg er irritert og mest frustrert men jeg prøver så godt jeg kan å være saklig varm og tenke positivt hver bidige dag! Og ja man er nok ikke like tolerant som bonusmamma, men det vil jo ikke si jeg lar det gå utover henne. Hun har flere gode sider også som jeg prøver å dyrke frem og være glad i. Hun er ikke er monster men er stor utfordring , begynner å bli slitsomt og ja jeg får ut mye av min frustrasjon her i dette forumet fordi jeg trenger å avreagere ! Tror det er vanskelig for deg å sette deg inn når du er så bestemt på å svartmale meg. Prøv å ha et åpent sinn. Hva ville du gjort ? Ja hun trenger veiledning og hjelp og skolen er i gang , bup er det ikke snakk om ennå Anonymkode: 8c964...b8a 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #66 Skrevet 29. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da kan jeg ramse opp flere .. lærer, noe fra barnehagen men der var de svært lite dyktige, SFO begynner å se- vi skal ha møte snart igjen på skolen, bestefar, naboer 5 voksne, og flere barn. Det er de hun omgåes mest som så klart ser dette best. Hennes egen mor har begynt å se det og hennes egen far men det er klart at de er blendet av sitt eget barn! Når man er så involvert er det klart at dette er utfordrende og krevende å være oppi og så klart jeg er irritert og mest frustrert men jeg prøver så godt jeg kan å være saklig varm og tenke positivt hver bidige dag! Og ja man er nok ikke like tolerant som bonusmamma, men det vil jo ikke si jeg lar det gå utover henne. Hun har flere gode sider også som jeg prøver å dyrke frem og være glad i. Hun er ikke er monster men er stor utfordring , begynner å bli slitsomt og ja jeg får ut mye av min frustrasjon her i dette forumet fordi jeg trenger å avreagere ! Tror det er vanskelig for deg å sette deg inn når du er så bestemt på å svartmale meg. Prøv å ha et åpent sinn. Hva ville du gjort ? Ja hun trenger veiledning og hjelp og skolen er i gang , bup er det ikke snakk om ennå Anonymkode: 8c964...b8a Ok, du kommer stadig med nye opplysninger. Hvis så mange viser bekymring er det helt klart noe i dine observasjoner, og det forandrer helt klart hvordan jeg ser på denne saken. Håper jenta får den hjelpen hun fortjener, lykke til. Anonymkode: c01f5...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #67 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 27.9.2017 den 17.20): De fleste barn som er utsatt for seksuelle overgrep skader dyr. Videre har slike barn ofte symptomer på manglende empati. Fagfolk vet at det ikke egentlig er det, men heller en alvorlig reaksjon. gjør følgende umiddelbart: -ta kontakt med barnevern og drøft saken uten å si noe til foreldrene. Ring 1881 og spør om å bli satt over til barnevertjenesten i din kommune. 1 av 4 utsettes for seksuelle overgrep. Det kan være far, mor eller bekjente. Jeg gjentar IKKE, jeg mener IKKE unnlat å gjøre noe. skade dyr og null empati anses som et veldig veldig alvorlig symptom. Det bunner alltid i en form for overgrep. dette MÅ du ta fatt i. hilsen barnevernansatt. Anonymkode: f4b1e...877 Dette er sant mvh barnevernsbarn , jeg ble miss brukt som ung og var slem mot hunden Anonymkode: 75a1c...e9e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #68 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 27.9.2017 den 16.10): Nå var det mye av innholdet mitt som ikke ble tatt med i første innlegg, så jeg skjønner at det ikke ble helt klart .. jeg skrev blant annet at det er flere voksne som ser dette er et problem blant annet bestefar, naboer og andre voksne. Ikke bare meg som bonusmammaen. Hennes egen bestevenninne har sagt rett til henne at : prater du på denne måten vil ikke jeg være venn med deg*. Hun får reaksjoner fra omverden om at adferden hennes ikke er akseptable eller hyggelig og ikke sensitiv til andre i det hele tatt. hver gang hun har vært frekk mot andre barn så spør vi Hva ville du følt hvis det var deg - med spesifisert innhold. Hun nekter for hun sårer andre. Men altså .. se for deg .. faren hennes spyr som en gris, null reaksjon! Jeg kan forstå barn ikke skjønner omfanget av migrene eller tilsvarende. Det synes jo ikke. Når man blør spyr eller har brent seg ville vel til og med en 2 åring reagert ?? Vi ser stor forskjell på barn ang empatien hennes og den sosiale forståelsen. Jeg har selv jobbet med barn i 14 år, så dette er ikke tatt kun fra *den fæle bonus mammaen *sine øyne. Jeg tenker så klart ikke på henne som en voksen og vet at empati må jobbes med og læres. Vi er født med en viss andel empati for deretter å utvikle dette hele livet. Vi er kjærlige , prøver så godt vi kan begge to å være konsekvent og vi er glad i henne begge to. Jeg gir i hvertfall ikke opp med å prøve å lære henne dette. Anonymkode: 8c964...b8a Hun er 6. Det kommer! Husker godt jeg bare synes det var ekkelt når min far spydde. Men har ekstremt masse empati nå i voksen alder. Ikke alle er så veldig empatiske heller. Noe som kansje gjør dem litt heldig siden de blir litt mer egoistiske. Det er ikke sikkert det er bra å være så ekstremt empatisk at man på 6 år blir lei seg fordi far er syk. Kjenner mange mer ego folk som har fine liv og flere barn og gode jobber. Mens jeg som er empatisk fant en narc og ble mishandlet i ti år og sliter. Anonymkode: a74ac...2f2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå